Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skal snart til å sette opp et hjemmenettverk av litt mere kompleks type enn jeg har gjort tidligere. Jeg får et fibermodem bra LOS, og jeg antar at den deler ut DHCP, IP etc. Derfra går jeg ut med en Cat5e kabel, men her stopper det opp litt for meg. Jeg har en switch (tror jeg det er) liggende, en D-Link 8-ports ecogreen gigaspeed mener jeg på at det er (Har den ikke tilgjengelig her nå). Tingen er at 4 porter som man normalt har i en trådløs router/modem kan bli i minste laget. Men for å da få trådløst nettverk ut, via den, så trenger jeg vel enten et accesspoint, en bridge eller en repeater?

Kanskje det er enklere/bedre å droppe den switchen jeg har liggende å gå for en annen løsning? Er ganske blank på dette området...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke mulig å dele ut "DHCP", en DHCP server deler ut IP adresser. Hvis modemet ditt ikke har DHCP må du sette opp dette på en anna måte.

Hva utstyret ditt har av firmware og egenskaper er vanskelig for oss å vite, men her er noe du kan prøve (enklest er ofte best). En "standard hjemme internett nettverk greie".

Linje utenfra går inn i modemet. Kabel fra modemet inn til WAN porten på den trådløse routern din. Så tar du en kabel fra routern din (i en av de 4 portene) inn i switchen din. Da har du de 7 ledige portene på switchen, og de 3 ledige portene på routern. =) La routern din håndtere utlevering av IP'er (DHCP) og koblingen opp mot modemet. Pluss at du får trådløst.

Er som et vanlig oppsett, bare at du kobler på switchen som du kobler på en pc, til routern...

Lenke til kommentar

Ok, høres simpelt nok ut. Vet ikke om jeg var litt utydelig, men jeg har IKKE en trådløs router. Så det er en trådløs router jeg må ha? Men alt som er koblet til switchen blir vel da begrenset til (teoretisk) 1Gbps samtidig til det som er koblet til routeren. Tenker på den éne kabelen mellom router å switch nå som en potensiell flaskehals. Sikkert ikke noe problem da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...