Gå til innhold

"Diskolys"

Anbefalte innlegg

Jeg har mekka meg noe diskolys også har jeg mekka en gammel forsterker med mic til å styre lysene etter lyd... Sånn at det blinker i takt..

Også har jeg noe "disko kuler med lys i" som går rundt. Å det jeg lurer på, er det mulig at en motor kan skifte rettning i takt med musikk? I såfalll hvordan? Er litt kjedelig at de kulene jeg har bare går en vei..

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et lite praktisk poeng. Hva skjer når du har rytme i musikken.

zigg zagg zigg zagg, donka donka dink donka kablam.

Motoren hadde prøvd å bytte retning for hver gang det kom en peak i lydbølgen.

På grunn av kulens masse, er det en hviss treghet som vil slite hardt på el.motoren. Og når du har rytme som kanskje beveger seg litt. Vil det nesten resultere i ei kule som omtrent står stille og en el.motor som brennes opp i løpet av veldig kort tid.

Du kan selvsagt kjøpe en kraftig el.motor alla en step motor for å ungå det problemet, men hvor mye penger har du lyst til å legge i dette. Det greieste du kan gjøre er å la motoren være timer styrt, 30 min til høyre 20 min til venstre fks.

Lenke til kommentar

Kulen jeg har tenkt å prøve dette på veier nesten ingen ting, så jeg tror ikke motoren skal ha noe problem med å snu på flekken.

Jeg kan prøve med relè da (rettere sagt; jeg må bruke relè for å få dette til å funke).. Men finnes det noe 12V relè som skifter pol? I såfall hvor får jeg kjøpt det?

Lenke til kommentar

Har mekka endel sånne hjemmelaga ting som diskolys ol.

Jeg tror egentlig ikke det med et rele var en så veldig bra ide, releet vil slå seg av å på konstant og det er ikke bra, men uansett, hva skulle drevet releet? Det jeg kan komme på i farta er en diode satt i serie med motoren, da vil motoren kun gå en vei, men med rytme. Dette vil forlenge levetiden på motoren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...