Fredrik. Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Hei! Jeg bor i en selveierleilighet i 2.etasje av et hus. Det er en annen selveierleilighet i 1.etasje. I kjelleren er det en tredje leilighet, som tidligere ble leid ut. Denne kan ikke leies ut lengre da den ikke er godkjent som leilighet pga for dårlige rømningsveier. Huset var opprinnelig eid av en person, som pusset opp og skilte det ut i 3 leiligheter. Denne personen døde noen år etter at naboen under meg og jeg kjøpte hver vår leilighet. Familien til avdøde vil ikke ha noe med kjellerleiligheten å gjøre. Den står derfor tom og ubrukt. De betaler heller ikke forsikring for den. Jeg har skjønt at dersom hele sulamitten brenner ned, havner vi i kjempetrøbbel, da både naboen og jeg bor "oppå" denne uforsikrede kjellerleiligheten. Hva kan vi gjøre? Må vi faktisk betale forsikring for kjellerleiligheten, som vi på ingen måte har noe eieforhod til? Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Det er jo ikke dere som havner i trøbbel da. Det er jo eieren av kjellerleiligheten som er uforsikret, ikke du. Og brannen må jo startes der, for at det skal ha noe å si. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Hvorfor skulle ikke forsikring dekke forsikringstager fordi en annen leilighet i samme bygg er uforsikret? 2 Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 (endret) Du må skille mellom to typer forsikringer: Innboforsikring - dekker skader på innbo og løsøre i din leilighet f.eks i forbindelse med en brann. Om naboene dine har innboforsikring eller ikke er ikke en problemstilling som påvirker deg. Husforsikring (huseierforsikring, villaforsikring) - dekker skader på selve boligen, f.eks en full gjenoppbygging av huset i forbindelse med en brann. For frittliggende boliger kjøper man en slik forsikring selv, for sameie eller borettslag er det normalt at sameiet eller borettslaget betaler en slik forsikring via fellesutgiftene. Siden du bor i et lite sameiet med bare tre enheter kan det være fornuftig at du undersøker om huset faktisk har en slik forsikring. Endret 10. april 2012 av what_no2000 2 Lenke til kommentar
Trondergutt Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Trodde nå i grunn slike selveierleiligheter hadde en eller annen felles forsikring som det er i borettslag. Vil jo uansett bli en litt kinkig situasjon om en uforsikret selveierleilighet i et hus med 4 leiligheter f.eks brenner ned og tar med resten av leilighetene i samme slengen. Skal man da bygge opp igjen et hus med 3 leiligheter ? Er du sikker på at det ikke er en eller annen felles forsikring ? Betaler dere noen form for fellesutgifter er det rimelig sikkert at forsikring er innkludert der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå