Tamriel Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 1) Hva er ESD og hvordan bli kvitt det? 2) Hva er sjangsen for at komponentene blir ødelagt/skada av statisk elektrisitet? Hvis jeg har på meg t-skjorte, tynne sokker og joggebukse på en trebord under tregulv.. uten beskyttelse 3) Hvilke PCI spor skal jeg sette GPUEN min i? PCI EXPRESS x16? har i5 prossesor og z68 HK hvis det har noe å si. 4)Hva er greia med overklokk? Fordeler og ulemper? Takker for oppmerksomheten. Lenke til kommentar
GrinJe Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 1) Ved å "jorde" deg selv, altså fjerne elektriske ladninger som kan være på deg. 2) Personlig har jeg aldri hatt et problem med dette, så jeg vil si liten, uten at jeg har direkte vitenskaplige bevis på dette. 3) Dette finner du i manualen din. Det er som regel en spesiell farge på hovedsporet/sporene. Ofte er det også det øverste skjermkort sporet. Men dette skal du lett kunne finne ut i selve manualen som kommer med kortet, eller du finner på nettet. 4) Du øker ytelsen på PC-en din. Dette kan være ganske betraktelige økninger. Det er derfor enkelte får bedre ytelse på tester/spill enn andre blant annet. Altså du får mer ut av PC-en, selv om du fortsatt bruker samme delene. Minuset er at hvis du går for langt, så kan du ende opp med å skade delene du overkokker. Og du må bruke litt ekstra penger på kjøling. Det lønner derfor å lese seg litt opp på dette eventuelt spør om hjelp. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 ESD er utladning av statisk elektrisitet (en gnist). Man må bare sørge for at det ikke skjer en slik utladning på feil plass, dvs i elektroniske kretser. For å si dette på en enkel måte, så er poenget at man lader seg ut før man tar i elektronikken. Og det holder at man først tar i kabinettet. Da får du samme potensiale som kabinettet, og det skjer ingen utladning. Lenke til kommentar
Tamriel Skrevet 10. april 2012 Forfatter Del Skrevet 10. april 2012 ESD er utladning av statisk elektrisitet (en gnist). Man må bare sørge for at det ikke skjer en slik utladning på feil plass, dvs i elektroniske kretser. For å si dette på en enkel måte, så er poenget at man lader seg ut før man tar i elektronikken. Og det holder at man først tar i kabinettet. Da får du samme potensiale som kabinettet, og det skjer ingen utladning. Kabinettet mitt er lakkert overalt så jeg må finne på noe annet.. At det går an å være så dumme som kabinett-produsente som ikke lager sted der det ikke er lakkert.. Skraping av lakk er ikke aktuelt. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Fullstendig lakkert inne i kabinettet?? Lenke til kommentar
Den Ukjente Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 1) Som Clue sa: "Jorde" deg selv. Dette kan gjøres ved å ta på noe som er jordet. F.eks jordinga i et kontakt-støpsel, holde på vannkrana i 10 sek osv osv... Personlig bruker jeg støpsel-metoden. 2) Har ødelagt et hovedkort, mest sannsynlig pga det. Da måtte jeg til med tang fordi ene skrua pent nekta å bli skrudd opp igjen... (Hadde brukt feil skruer, var første bygget mitt.. ) 3) Som oftest skal du sette den i det øverste sporet. Husk for all del å skru kortet fast i kabinettet også, så ikke det blir hengende og slengende! En liten ting jeg har både hørt og sett at folk har glemt før.. 4) Clue forklarte det så fint, at jeg tar det ikke engang til.. Lykke til! Lenke til kommentar
Tamriel Skrevet 10. april 2012 Forfatter Del Skrevet 10. april 2012 Men jorde seg selv? Når f.eks Paul på newegg tar på kabinettet så blir han ikke jorda? Han tar jo bare på ren metall? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå