alfred97 Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Etter mange år med sliten PC har jeg nå endelig råd til å kjøpe noe med litt futt i. Problemet er bare at hardware-kunnskapene mine er håpløst utdaterte. Derfor ville jeg sette stor pris på noen innspill fra folk som har mer peiling enn meg. Jeg ser for meg et budsjett på ca. 18-22 lapper. PC'en vil ha tre hovedbruksområder, hvorav alle er gamle interesser som jeg ønsker å gjenoppta etter at de har ligget brakk i noen år: Programmering Opptak og produksjon av musikk Gaming For gaming og programmering (jeg planlegger relativt grafikkintensive prosjekter i OpenGL) trenger jeg mye RAM og et noenlunde oppegående skjermkort. Musikk-biten stiller visse krav til lydkortet, men jeg er bare en enkeltperson som driver på hobbybasis, så jeg trenger ikke et profesjonelt kort med ørten inputs. Det viktigste er en noenlunde OK innspillingskvalitet samt lav latency og stabile drivere. Støy er også en faktor som har betydning - jeg ønsker minst mulig bråk, men det er samtidig en grense for hvor mye ytelse jeg er villig til å ofre for å få ned støynivået. Jeg har satt opp et utkast, og vil gjerne ha tilbakemeldinger på ting som kan forbedres - for eksempel at noen av komponentene ikke passer sammen, at noe mangler eller er overflødig, at det finnes andre komponenter som gir samme nytte til lavere pris (evt. vesentlig bedre til omtrent samme pris), og så videre. Mitt foreløpige utkast ser ut som følger: CPU: Intel Core i7-3820 Hovedkort: ASUS Rampage IV Formula/BF3 Minne: Kingston DDR3 HyperX 16GB Skjermkort: Gainward GeForce GTX 580 1536MB PhysX Strømforsyning: Cooler Master Silent Pro Hybrid 850W Kabinett: Antec P193 V3 Harddisk 1: Intel SSD 320 Series 80GB Harddisk 2: Western Digital Caviar Black 2TB Optisk: ASUS BW-12B1LT CPU-kjøler: Arctic Freezer I30 Lydkort: Creative X-Fi Titanium Fatal1ty Pro Operativsystem: Microsoft Windows 7 Ultimate EN Kjølepasta: Akasa 455 Ekstra kabinettvifte: Silverstone Air Penetrator Mus: Logitech Gaming Mouse G300 Skjerm: Dell 24" LED UltraSharp U2412M Tastatur har jeg fra før, så det inngår ikke i regnestykket. Totalpris for ovenstående oppsett er ca. 21500 kroner hos Komplett - jeg har ikke sjekket hos andre leverandører. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 (endret) Trenger du virkelig LGA2011? Du kan spare 1000 kr eller mer på LGA1155 GTX 580 du har valgt er på ingen måte stille, hadde heller vurdert et GTX 680 eller HD 7950. Billigere og bedre PSU FD Define R3 er et bedre støydempet kabinett og koster i tillegg mindre. Barracuda 3TB kan skryte av høyere sekvensielle hastigheter og har ikke et rykte på seg for å være bråkete som Caviar Black generelt er. Ellers har jeg ikke så mye å si, regner med at Ultimate er valgt siden Home Premium kun støtter 16GB RAM? EDIT: www.dustinhome.no og www.deal.no er ofte billigere nettbutikker. Endret 10. april 2012 av arni90 Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Skal du ha LGA2011, så gå iallefall for en 6 kjerne, og da 3930K med mindre du liker å kaste bort penger da - ellers er LGA1155 med en 2600K/2700K et bedre valg. Eller må jeg si meg enig med arni sine anbefalinger. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 (endret) Jeg ser for meg et budsjett på ca. 18-22 lapper. Null problem, så sant man er fornuftig. Støy er også en faktor som har betydning - jeg ønsker minst mulig bråk, men det er samtidig en grense for hvor mye ytelse jeg er villig til å ofre for å få ned støynivået. Tja, her ville jeg anbefalt core i7 3770k + 4x Corsair Vengeance DDR3-1600 8 GB (4x8GB) + Noctua NH-D14 uten vifter hadde nok godt. Skulle man trenge overklokke senere er det bare å koble på Nuctua viftene. Nvidia GTX 680 gjelder nå. Kanskje det er mulig å betale ekstra for i7 3770 + GTX 680 kommer raskere i til netthandleren? Endret 11. april 2012 av LMH1 Lenke til kommentar
alfred97 Skrevet 25. april 2012 Forfatter Del Skrevet 25. april 2012 Takk for svar, folkens! Så hvis jeg justerer oppsettet til det følgende, så er alle enige om at jeg får en bra PC? CPU: Intel Core i7-2600K Hovedkort: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 Minne: Kingston DDR3 HyperX 16GB Skjermkort: EVGA GeForce GTX 680 2Gb Strømforsyning: XFX ProSeries XXX Edition 850W Kabinett: Fractal Design Define R3 Black Pearl Harddisk 1: Intel SSD 320 Series 80GB Harddisk 2: Seagate Barracuda 3TB Optisk: Sony BD-5300S Optiarc Blu-Ray Writer CPU-kjøler: Arctic Freezer I30 Lydkort: Roland UA-55 Operativsystem: Microsoft Windows 7 Pro EN Kjølepasta: Akasa 455 Ekstra vifte: Silverstone Air Penetrator Mus: Logitech Gaming Mouse G300 Skjerm: Dell 24" LED UltraSharp U2412M Lenke til kommentar
vodkish Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 1. SDD'en du har valgt er utdatert, nyere og raskere SDD av samme merke er på markedet 2. Ville gått for storebroren av kabinettet du har valgt (mere plass) men den veier ganske mye mer.. 3. hvis du kan gå for skjermen jeg har valgt kan du ha 2 skjermer koblet til PC'en din.. altså, velg 2 av mine eller 1 av den du har valgt. Så har jeg ikke tatt med mus, lydkort, andre verktøyer osv.. med i oppsettet. ekstra vifte trengs ikke Lenke til kommentar
alfred97 Skrevet 25. april 2012 Forfatter Del Skrevet 25. april 2012 (endret) Hei vodkish, og takk for svar. 1. SDD'en du har valgt er utdatert, nyere og raskere SDD av samme merke er på markedet Som for eksempel denne, mener du? 2. Ville gått for storebroren av kabinettet du har valgt (mere plass) men den veier ganske mye mer.. Da går jeg ut fra at du mener dette. Jeg ser definitivt argumentene for å velge den litt større modellen, spesielt siden det ikke kommer til å være en maskin som skal flyttes mye på. Kostet ikke så voldsomt mye mer heller, så dette er helt klart aktuelt. 3. hvis du kan gå for skjermen jeg har valgt kan du ha 2 skjermer koblet til PC'en din.. altså, velg 2 av mine eller 1 av den du har valgt. Nå har jeg uansett ikke skrivebordplass til mer enn en skjerm, så det spiller ikke så stor rolle. Men likevel, dette skjønte jeg ikke helt - hvorfor kan jeg bare ha 1 skjerm av den typen jeg har valgt? Her må du opplyse en stakkars uvitende sjel. Du sa forresten ikke noe om hva slags skjerm du snakker om... Så har jeg ikke tatt med mus, lydkort, andre verktøyer osv.. med i oppsettet. ekstra vifte trengs ikke Da stryker jeg Silverstone-vifta fra lista inntil videre. Ellers, andre innspill? Må jeg kanskje ha en eller annen slags monteringsramme for å sette inn den 2,5" SSD-disken i en 3,5" bay? Endret 25. april 2012 av alfred97 Lenke til kommentar
vodkish Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Hei vodkish, og takk for svar. 1. SDD'en du har valgt er utdatert, nyere og raskere SDD av samme merke er på markedet Som for eksempel denne, mener du? 2. Ville gått for storebroren av kabinettet du har valgt (mere plass) men den veier ganske mye mer.. Da går jeg ut fra at du mener dette. Jeg ser definitivt argumentene for å velge den litt større modellen, spesielt siden det ikke kommer til å være en maskin som skal flyttes mye på. Kostet ikke så voldsomt mye mer heller, så dette er helt klart aktuelt. 3. hvis du kan gå for skjermen jeg har valgt kan du ha 2 skjermer koblet til PC'en din.. altså, velg 2 av mine eller 1 av den du har valgt. Nå har jeg uansett ikke skrivebordplass til mer enn en skjerm, så det spiller ikke så stor rolle. Men likevel, dette skjønte jeg ikke helt - hvorfor kan jeg bare ha 1 skjerm av den typen jeg har valgt? Her må du opplyse en stakkars uvitende sjel. Du sa forresten ikke noe om hva slags skjerm du snakker om... Så har jeg ikke tatt med mus, lydkort, andre verktøyer osv.. med i oppsettet. ekstra vifte trengs ikke Da stryker jeg Silverstone-vifta fra lista inntil videre. Ellers, andre innspill? Må jeg kanskje ha en eller annen slags monteringsramme for å sette inn den 2,5" SSD-disken i en 3,5" bay? det fins 2,5 SDD bay i kabinttet:) ang. skjermen bare velg den du valgte! jeg surra litt med skjermen, sorry.. tenkte litt feil SDD er riktig ja andre innspill? når pcen er bygget så kan du se tempraturene i kabinettet, er den varm kan du kjøpe 2 ekstra vifter kjøp på www.dustinhome.no sparer som regel 500-2000 kroner ink. frakt har du alt verktøy klar? skrutrekker, kanskje sikring mot statisk elektrisitet osv. ellers ser det fint ut ja Lenke til kommentar
kalllee Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Hei vodkish, og takk for svar. 1. SDD'en du har valgt er utdatert, nyere og raskere SDD av samme merke er på markedet Som for eksempel denne, mener du? 2. Ville gått for storebroren av kabinettet du har valgt (mere plass) men den veier ganske mye mer.. Da går jeg ut fra at du mener dette. Jeg ser definitivt argumentene for å velge den litt større modellen, spesielt siden det ikke kommer til å være en maskin som skal flyttes mye på. Kostet ikke så voldsomt mye mer heller, så dette er helt klart aktuelt. 3. hvis du kan gå for skjermen jeg har valgt kan du ha 2 skjermer koblet til PC'en din.. altså, velg 2 av mine eller 1 av den du har valgt. Nå har jeg uansett ikke skrivebordplass til mer enn en skjerm, så det spiller ikke så stor rolle. Men likevel, dette skjønte jeg ikke helt - hvorfor kan jeg bare ha 1 skjerm av den typen jeg har valgt? Her må du opplyse en stakkars uvitende sjel. Du sa forresten ikke noe om hva slags skjerm du snakker om... Så har jeg ikke tatt med mus, lydkort, andre verktøyer osv.. med i oppsettet. ekstra vifte trengs ikke Da stryker jeg Silverstone-vifta fra lista inntil videre. Ellers, andre innspill? Må jeg kanskje ha en eller annen slags monteringsramme for å sette inn den 2,5" SSD-disken i en 3,5" bay? Anbefaler deg til å ta norsk operativsystem, er like greit Lenke til kommentar
alfred97 Skrevet 26. april 2012 Forfatter Del Skrevet 26. april 2012 Anbefaler deg til å ta norsk operativsystem, er like greit Hvorfor det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå