Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det mulig å forsvare bilavgiftene i norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du virkelig noe i mot gode veier?

 

Nei, men det er ikke nødvendig å bygge veier som er dimensjonert for ti ganger så mange mennesker som vi er i det landet her.

 

Motorvei hører hjemme få steder i Norge. Det er fra Oslo - Lillehammer, Sørlandet og Svinesund. I tillegg er et nok noen strekker rundt Bergen, Trondheim og Stavanger hvor det er behov for det (eller kommer til å bli de neste 50 årene).

 

I resten av landet mener jeg vi kan bygge brede tofeltsveier slik de har i Sverige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Landene "vi ønsker å sammenligne oss med" finnes ikke i denne sammenhengen. Det sier seg selv at det blir tåpelig å sammenligne veiene i Norge med de i Danmark, Tyskland, Frankrike eller andre europeiske land.

 

Vi kan, til en viss grad, sammenligne oss med Sverige, men de har på ingen måte motorvei over hele landet de heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi kunne også laget motorveg på en del veger i Finnmark med et norsk vegbudsjett, men nå har det seg slik at Norge er noe større Danmark. Befolkningen er derimot ikke så mye større.

 

Skal vi da blåse penger på 4 felts motorveg mellom Bergen og Oslo, mens vi kutter ut samtlige andre utbygginger i landet.

 

Dagens avstand mellom Oslo og Bergen er vel rundt 50 mil. En mil med ny motorveg koster i overkant av 1mrd, grovt regnet. Statsbudsjettet til samferdsel i 2012 er snaut 32mrd. Ny motorveg mellom Oslo og Bergen koster 50mrd.

 

Ser du tegningen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På den tegningen jeg ser, er det tydelig at det norske veinettet ikke holder mål.

 

Interessant lesning: http://www.tryggtrafikk.no/Hvorfor+er+norske+veier+d%C3%A5rlige%3F.b7C_wBHW5k.ips

 

Siterer litt:

Førsteamanuensis Knut Boge, ved Høgskolen i Akershus, hevder Norge ligger 30-60 år bak de fleste vestlige industriland når det gjelder utbygging av stamveier og motorveier.

 

- I Norge har vi en svak stat og veldig sterke kommuner. Alle prosjekter blir i praksis initiert lokalt av kommunene og fylkene, forteller Boge.

 

I Sverige har det vært lite lokal innblanding, og ingen detaljstyring fra rikspolitikernes side. Mens Vegdirektoratet i Norge er underlagt Samferdselsdepartementet, har det svenske Vägverket en langt mer selvstendig stilling.

- Der bestemmer politikerne de store linjene i politikken. Fagfolkene får et budsjett og igangsetter prosjektene for å nå politikernes målsettinger, sier Boge.

 

Vi har brukt omtrent like mange penger på vei som Sverige og Danmark, likevel ligger vi 30-60 år etter i utviklingen. Dette kan ikke bare forklares med befolkningstettheten, som ikke er så utrolig mye høyere i Sverige. Hovedproblemet i Norge er måten veiene finansieres og planlegges på: klattevis. Eller: stykkevis og delt, ikke fullt og helt.

 

Se også http://www.aftenposten.no/meninger/Det-svenske-veieksempel-6732798.html#.T4-2s9XAU_g

 

Men det handler også om at svenske samfunnsgeografer har hatt en dypere forståelse av veinettets betydning for økonomisk utvikling. Mens stortingspolitikere har kranglet om veistumper, har Riksdagen tatt nasjonalt ansvar og holdt seg unna detaljspørsmål.

 

Her har Norge mye å lære. I Sverige går finansieringen ikke gjennom årlige budsjettbehandlinger, og finansiering skal være på plass for hele vei- eller baneprosjektet før man går i gang. Dermed unngår man den klattvise utbyggingen som har ridd norsk samferdselssektor som en mare.

 

Her er din henvisning til samferdselsbudsjettet på 32mrd betegnende for problemet.

 

Ser du tegningen?

Lenke til kommentar

Jeg gjør deg oppmerksom på at du konstruerer stråmenn. Du snakker om motorveier i Finnmark eller å plutselig sette alle mann til å lage fire felter til Bergen. Jeg har forståelse for at det er enklere å argumentere mot stråmenn, men for debattens skyld er det bedre å holde seg til saken.

 

Noe av problemet er at feilene har blitt begått i mange tiår, så det er urealistisk å ta igjen hele etterslepet på et blunk. Ingen har heller sagt at alt skal gjøres på et blunk, men man må først og fremst gjøre endringer i systemet og tenke mer langsiktig og nasjonalt.

Lenke til kommentar

Jeg gir et konkret svar på følgende poster:

http://www.diskusjon...post&p=19169302

 

Akkurat et slikt kart jeg var på utkikk etter for å formidle enda en av mine ideer: De strekningene som er vist på kartet burde alle være 2 + 2- felt. Helst uten bom. Hadde jeg vært diktator hadde jordbruk ikke eksistert, og det hadde vært MYE lettere å gjennomføre (strekningen strekker seg gjennom "store" deler dyrket mark). Hadde man da hatt baller til å kalle dette for en investering, kunne man unngått bompenger. Tenk for et resultat dette hadde hatt på næringslivet og på ulykkene som skjer, samt vedlikeholdsarbeidet !!!

 

http://www.diskusjon...post&p=19169873

http://www.diskusjon...post&p=19170925

 

Jeg er forøvrig helt enig i at vegene i Norge er alt for dårlig. Man må da starte i rett ende - det koster penger å vedlikeholde, mens politikere kun bryr seg om hvor de kan få klippe snorer. Å sette av 3-4mrd til vedlikehold virker utenkelig, men en tunnel eller bru til samme pris er stor stas.

Endret av Sovehest
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Albania har bedre veistandard enn Norge, og dere snakker om at vi ikke må lage "overkill"? Det er akkurat den holdningen som gjør at vi har de dårligste veien av land vi ønsker å sammenligne oss med.

 

Albiana med sine 3.500.000 innbyggere er litt større/28.500km2) enn Oppland(25.000km2) med sine 190.000 innbyggere så det er ikke så veldig rart at de har muligheten til å lage bedre veier enn Norge som er 340.000km2 og strekker seg over 1750km fra topp til tå.

 

Forøvrig enig i at mye av veiene i Norge burde vært bedre, men 4 feltsmotorvei overalt er det virkelig ikke brukt for i mine øyne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Albania har bedre veistandard enn Norge, og dere snakker om at vi ikke må lage "overkill"? Det er akkurat den holdningen som gjør at vi har de dårligste veien av land vi ønsker å sammenligne oss med.

 

Albiana med sine 3.500.000 innbyggere er litt større/28.500km2) enn Oppland(25.000km2) med sine 190.000 innbyggere så det er ikke så veldig rart at de har muligheten til å lage bedre veier enn Norge som er 340.000km2 og strekker seg over 1750km fra topp til tå.

 

Forøvrig enig i at mye av veiene i Norge burde vært bedre, men 4 feltsmotorvei overalt er det virkelig ikke brukt for i mine øyne.

Motorvei er ikke bare til for å hindre kødannelse, men for å sikre rask fremkommelighet, trygg forbikjøring og trygge av og påkjøringer med mer. 4-felt motorvei mellom alle de største byene bør være et minimum som rike Norge har råd til.

 

Albania er forøvrig et fattig land, og vei standarden er dermed utrolig, sett opp mot rike vesten:

http://no.wikipedia.org/wiki/Albania#N.C3.A6ringsliv

Lenke til kommentar

http://www.abcnyheter.no/motor/2012/04/20/snittfarten-pa-europaveien-er-nesten-40-kmt-under-anbefalt

 

Jeg siterer i fleng:

 

- Norge har dårligere veikvalitet enn land som Aserbajdsjan, Etiopia, Jamaica og Kambodia :eek:

- mange steder er den anbefalte fartsgrensen 20 km/t. 30 km/t og 50 km/t er helt vanlig [på europaveien]. Dermed bryter Norge med FN. :eek:

- Ifølge World Economic Report er Norge på 84. plass av 134 land når det gjelder veistandard. I The Global Competitiveness Report fra 2011, utarbeidet av World Economic Forum, kommer Norge på 79. plass av 139 land hva gjelder veikvaliteten - bak land som Aserbajdsjan, Etiopia, Jamaica og Kambodia. :eek: :eek:

– Den norske veistandarden er blant de laveste i Europa. Sammenligner vi Norge med land det er naturlig å sammenligne oss med, er det bare Malta som har dårligere veier i Europa, sier Femoen. :eek:

 

– De dårlige veiene i Norge skyldes kanskje de topografiske forholdene?

– Det har ingenting med topografi å gjøre. Byforbindelser som går over fjellområdene i Østerrike og Sveits har en gjennomsnittlig kjørefart som ligger i intervaller mellom 90 og vel 100 km/t. Albania har også mye fjell og mye svakere økonomi enn Norge. Men i Albania ser man vei som en mulighet til å bedre konkurranseevnen, en tanke som er temmelig fremmed i Norge, sier Femoen. :eek:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bilavgiftene er noe dritt, men er nok veldig vanskelig å bli kvitt.

 

Samtidig synes jeg, etter å ha fartet en del rundt i europa, at vi ikke trenger å skamme oss over bilparken her hjemme.

 

Vi er vel i særklasse til å ta vare på bilene våres også. Jeg har bodd, jobbet og eid bil i Sverige, husker at jeg etter bilkjøp var intressert i å understellsbehandle bilen, fant ikke en eneste sjappe som gjorde dette i Gøteborg, selveste salthovedstaden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det burde vært store endringer i bilavgiftene. Heller skattlegge forbruk (les. mye lavere nybil-avgift og langt dyrere drivstoff).

 

Man må se på befolkningstetthet når man skal sammenligne med andre land.Østerrike og Sveits har vel ca 10 ganger så stor befokningstetthet som oss? Man må først få vegnettet med høy trafikk og ekstrem lav standard opp på et akseptabelt nivå. Så må man bygge ut vegnettet i og rundt de store byene (samtlige byer av en viss størrelse har vel planer om en eller annen ringveg/utvidelse). Så etter xxxx mrd på denslags, så kan man begynne å tenke på 4 felt mellom større byer. 4 felt mellom Bergen og Oslo kommer vi ikke til å få de neste 50 årene uansett hvem som sitter med makten.

Lenke til kommentar

Albania er forøvrig et fattig land, og vei standarden er dermed utrolig, sett opp mot rike vesten:

http://no.wikipedia....N.C3.A6ringsliv

 

Ja, og hvordan er tilstanden ellers i Albania ;)

Lave lønninger bør fortelle deg noe om hvorfor de klarer det med mindre penger enn Norge.

 

Hadde vi hatt like mange mennesker pr km2 som Albania, hadde det bodd ca 50 millioner i Norge.

 

http://www.abcnyhete...-under-anbefalt

 

Jeg siterer i fleng:

 

 

Ikke glem at Norge er et av de tryggeste landene i verden å kjøre bil i. I Usa dør det 3 ganger så mange på veien iforhold til befolkning, til tross for de har bedre veier og nyere biler.

Endret av trra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke glem at Norge er et av de tryggeste landene i verden å kjøre bil i. I Usa dør det 3 ganger så mange på veien iforhold til befolkning, til tross for de har bedre veier og nyere biler.

Å sammenligne med USA er den største feilen her. De har 320 millioner innbyggere, og flere byer med flere millioner innbyggere der trafikken koker. Du får også noen av de verste trafikkulykken der det er flest folk (sannsynligheten er større for at det inntreffer nettopp der).

 

Sammenligner du derimot med Sverige, er tallene stikk motsatt. Både England og Sverige har lavere tall viss enn legger pr innbygger til grunn, eller antall biler.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate

Lenke til kommentar

Å sammenligne med USA er den største feilen her. De har 320 millioner innbyggere, og flere byer med flere millioner innbyggere der trafikken koker. Du får også noen av de verste trafikkulykken der det er flest folk (sannsynligheten er større for at det inntreffer nettopp der).

 

Sammenligner du derimot med Sverige, er tallene stikk motsatt. Både England og Sverige har lavere tall viss enn legger pr innbygger til grunn, eller antall biler.

http://en.wikipedia....ated_death_rate

 

Den største feilen du gjør er legge fram tall og virkelighet som bare passer deg. Tar du tallene fra ifjor har Norge 3,4 drepte pr 100.000 innbyggere, ikke 5.4 som i listen. Sverige har også opplevd en stor nedgang i antall drepte myke trafikanter, det har ikke så mye med avgifter å gjøre. Kan også nevne at økonomisk oppgang øker faren for trafikkulykker, Sverige går som kjent mye dårligere enn Norge om dagen. En annen viktig faktor er også det at Norsk ungdom kjører mer enn Svensk.

 

Sammenligner du med drepte pr km kjørt er det omtrent den samme i Norge, Sverige og England, i Usa er tallet dobbelt så høyt. England har også store byer som Usa, lave avgifter , men allikevel halvparten døde pr km, sammenligningen er altså på sin plass. Den viser at nye biler og bedre veier ikke er eneste veien å gå. Både Norge, Sverige og England jobber mye med holdningene til førerene, men allikevel har Norge med sine gamle biler og grusveier så og si likt antall drepte pr km.

 

Albania har forøvirg med sine flotte veier hele tre ganger så mange drepte pr innbygger.

 

Det varier også hvilket år tallene kommer fra i listen på Wikipedia.

Endret av trra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...