Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det mulig å forsvare bilavgiftene i norge?


Anbefalte innlegg

Faktisk er det 100% unødvendig å ha personlig bil i Norge.

 

-frank

 

Faren min som er fisker er sikkert uenig med deg, når man er avhengig av å komme seg til båten og hjem til alle tider i døgnet på et relativt liten plass kan jeg ikke se hvordan du kan forsvare den tankegangen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Faktisk er det 100% unødvendig å ha personlig bil i Norge.

 

-frank

 

Faren min som er fisker er sikkert uenig med deg, når man er avhengig av å komme seg til båten og hjem til alle tider i døgnet på et relativt liten plass kan jeg ikke se hvordan du kan forsvare den tankegangen.

Sykkel! Spasere,! En liten plass så burde det ikke være mange KM-ene fra huset til brygga. Og ja det finnes yrker der man MÅ ha bil, men her jeg bor, (i kristiansand), pendler ca. 3000 menneske rhver dag ifra komunene rundt, alle sammen har buss og tog, som kan taes. Ja i distriktene, som det heter, er det et annet behov, men 75% av oss bor urbant, eller psudo-urbant. Jeg sier ikke at INGEN skal ha bil, men at det skal være 2 biler pr. bopel i landet er litt absurd.

 

-frank

Lenke til kommentar

 

og man får veldig flotte bruktbiler til rundt 75 tusen. Så jo null problem å forsvare bilavgiften

 

Joda, intet problem. Si det til dem som har mistet sin kjære i kollisjon fordi Staten din prioriterer avgifter og ikke forebyggende arbeide i trafikken.

 

Faktisk er det 100% unødvendig å ha personlig bil i Norge. Jeg er politikkerspire (AP), og jeg har en intensjon om at jeg skal ikke ha lappen engang før jeg, og mens jeg er politikker for å demonstrere poenget.

 

Ikke umulig tankegang at du må flytte på landet, en gang i livet ditt. Da har du bare internett men intet arbeide for å leve av..

 

 

Sykkel! Spasere,! En liten plass så burde det ikke være mange KM-ene fra huset til brygga.

Nå må du gi deg, skal fisken råtne i båten?

 

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Engangsavgiften er mer komplisert men den dobler ca. prisen på bilen når du kjøper den.

 

Det kommer veldig anpå hvilken bil, men en typisk bil som Golf, Avensis, osv ligger engangsavgiften på mellom 25-35% av den totale kjøpesummen avhenging av motor.

+ registreringsavgiften + første årsavgift, og det kommer ann på CO2 verdiene. Kjøper du en Preus er det betydelig lavere, kjøper man EL-bil er det så og si gratis. men forandrer ikke poenget mitt :p

 

-frank

Lenke til kommentar

Omtrent halvparten av landets befolkning bor innefor 25-mils radius fra Oslo. Flesteparten av disse kunne klart seg uten bil. Det samme gjelder de som bor i og rundt byer som Stavanger, Trondheim og Bergen.

 

Jeg sier ikke at dette er et syn jeg forfekter, men rent praktisk sett så ville det ikke vært noe voldsomt problem for de fleste.

Endret av Tee-Zee
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

+ registreringsavgiften + første årsavgift, og det kommer ann på CO2 verdiene. Kjøper du en Preus er det betydelig lavere, kjøper man EL-bil er det så og si gratis. men forandrer ikke poenget mitt :p

 

Øh?, regavgift\engangsavgift er samme shiten og årsavgift har ingenting med å gjøre at bilen er ny, den må du betale uansett hvor gammel bilen er, dog 400 for veteran.

Lenke til kommentar

 

og man får veldig flotte bruktbiler til rundt 75 tusen. Så jo null problem å forsvare bilavgiften

 

Joda, intet problem. Si det til dem som har mistet sin kjære i kollisjon fordi Staten din prioriterer avgifter og ikke forebyggende arbeide i trafikken.

 

Faktisk er det 100% unødvendig å ha personlig bil i Norge. Jeg er politikkerspire (AP), og jeg har en intensjon om at jeg skal ikke ha lappen engang før jeg, og mens jeg er politikker for å demonstrere poenget.

 

Ikke umulig tankegang at du må flytte på landet, en gang i livet ditt. Da har du bare internett men ingen arbeide for å leve av..

 

:)

Anntar at "kjære" er bilen og ikke din partner, (med mindre du har et noe komplisert forhold til bilen din).

 

Jeg kan se at i landlige strøk er det andre behov. Men i landlige strøk for 70 år siden hadde de ikke bil og syklet gjerne i en dag for å komme til byen, eller tok buss/tog.

 

-frank

Lenke til kommentar

Sykkel! Spasere,!

 

Haha, prøver du å være morsom, har du noen gang jobbet som yrkets fisker? Du jobber gjerne 12timer+ om dagen, da har du virkelig ikke behov for å gå 7km midt på vintern i -minus 10 grader.

Det har fiskere gjort i årtusner, om ikke mer, så jeg ser ikke problemet. Det er bare latskap, og bortskjemthet som gjør at man insisterer på å kjøre over alt. Å ikke ha bil handler mer om å tenke annerledes. Man må planlegge bedre, organisere seg bedre i hverdagen, null problem. Så din far hadde han ikke hatt bil, (la oss si an var fradømt muligheten til å ha sertifikat på livstid), så hadde han bodd nærmere sjarken sin, eller blitt en god sykler og skigåer. Handler om hva man er villig til å gjøre.

 

-frank

Lenke til kommentar

Omtrent halvparten av landets befolkning bor innefor 25-mils radius fra Oslo. Flesteparten av disse kunne klart seg uten bil. Det samme gjelder de som bor i og rundt byer som Stavanger, Trondheim og Bergen.

 

Jeg sier ikke at dette er et syn jeg forfekter, men rent praktisk sett så ville det ikke vært noe voldsomt problem for de fleste.

Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim og Tromsø produserer ikke oljevirksomhet utenom admin. Hovedsaklig. Utenomliggende småkommuner har mest innvirkning til verdiskapning.

 

Legg ned alle småkommuner, trafikkalt sett(uten egen bil) så stopper oljenorge og trygda på flekken.

 

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det har fiskere gjort i årtusner, om ikke mer, så jeg ser ikke problemet.

 

Fiskerene hadde eller ikke motorer i båtene sine for tusen år siden, vil du forby den også?

 

Vi hadde eller ikke Arbeiderpartiet for tusen årsiden, kanskje vi skal forby det også, jeg ser ikke problemet....

 

Skjønner du hvor tåpelig argumentet ditt er?

Endret av trra
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at folk på bygda trenger bil, men faktum er likevel at FOLK FLEST i Norge ikke trenger bil. De bor nemlig i og rundt byene. (Debatten om verdiskapning hører vel ikke hjemme her..)

 

Igjen: Jeg mener ikke at folk ikke skal ha bil. Jeg bor eksempelvis relativt sentralt i Oslo, og trenger på ingen måte bil, men jeg har det fordi jeg synes det er gøy.

Lenke til kommentar

Anntar at "kjære" er bilen og ikke din partner, (med mindre du har et noe komplisert forhold til bilen din).

 

Jeg kan se at i landlige strøk er det andre behov. Men i landlige strøk for 70 år siden hadde de ikke bil og syklet gjerne i en dag for å komme til byen, eller tok buss/tog.

 

-frank

 

Jeg skaffer min innkomst med bilen(pendel som mange andre titusener i norske hjem)

Slik er det å leve i distriktene, vi er 100% avhenging av bilen for å leve her på berget.

 

Men i landlige strøk for 70 år siden hadde de ikke bil og syklet gjerne i en dag for å komme til byen, eller tok buss/tog.

 

Joda, buss og tog gikk overalt den gangen også, eller ikke?

 

http://vimeo.com/33496784

 

:)

Lenke til kommentar

Det har fiskere gjort i årtusner, om ikke mer, så jeg ser ikke problemet.

 

Fiskerene hadde eller ikke motorer i båtene sine for tusen år siden, vil du forby den også?

 

Vi hadde eller ikke Arbeiderpartiet for tusen årsiden, kanskje vi skal forby det også, jeg ser ikke problemet....

 

Skjønner du hvor tåpelig argumentet ditt er?

Nå ble du en tanke usaklig. Det jeg presiserte var at det er hva man forventer. som eksemplet jeg gav, fille din far tilpasset seg situasjonen var han uten bil, derfor MÅ han ikke ha bil, ja det er praktisk for han og ha den, men han MÅ ikke. det var poenget mitt. Ikke at bare fordi noe er gammelt er det galt. Internett, TV, MP3-spiller, lydbøker og hjemmekinoanlegg er et must for at jeg ikke skal dø av understimuli, så jeg forkaster ikke det gamle på noen som helst måte, (jeg ønsker raskere utvikling faktisk).

 

-frank

Lenke til kommentar

Hmmm?

 

Bøndene i sin tid, oppdaget fort at sauer var dårlig egnet til å dra en kjerre etter seg. Derfor tok de hester i bruk..

 

:)

 

Men back to basic. Bilavgifter "straffer" spesielt de som bor på "landet". Makabert nok kan 2 stk

reise billigere med egen bil enn kollektivt(om tilbudet er der da?)

 

Byfolket skjønner ikke at vi har ca. 430 kommuner i Norge. Og med Fylkeskommuner som styrer kollektivtafikk med politisk tilgitte rammer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, buss og tog gikk overalt den gangen også, eller ikke?

Lokalt eksempel:

fra Byglandsfjord i setesdalen til kristiansand, (78KM) gikk det tog hele tiden fram til 50-tallet. Min tippoldefar (hovedveioppsynsmann for agder), fikk en arbeidsbil pga sin stilling, og var den 3. bilen i setesdal, (så landlig som du kan få det), den fikk han i 1939. Da gikk det busser, båter, og tog som fraktet folk opp og ned fra krssitiansand. Idag går det bare 4 busser hver vei opp setesdalen, 10 år siden gikk det 6, 20 år siden gikk det over 10.Utviklingen har vært at flere har personbil, ferre tar kollektivt, og det til tross for at veinettet har blitt bedre, og kollektiv-transporten er blitt raskere, (altså er det "kortere" vei fra bygda til byen). Så nei vi MÅ ikke ha bilen, og man tilpasser seg forholdene.

 

Og bor man 5 mil ifra arbeidsplassen sin så bør man tenke på å flytte. Enkelte byer har problemer med rushjtrafikk fordi folk bor på vestsiden og jobber på østsiden av bykjernen, før bodde man gjerne helt oppi fabrikken man jobbet på slik at man SPASERTE til jobb!

 

Dere som er så glad i bil: kjøp et månedskort på bussen og ikke rør bilen så lenge busskortet varer. Kanskje dere vil oppleve at det ikke er så dumt å ta bussen allikavel! (og det er MYE billigere enn bensin)

 

-frank

Lenke til kommentar

Nå ble du en tanke usaklig......

 

Er du usaklig får du usakligheter tilbake ;)

 

Må innrømme jeg sliter litt med å skjønne hvor du vil henn med innlegget ditt (det jeg siterer) :)

 

 

Dere som er så glad i bil: kjøp et månedskort på bussen og ikke rør bilen så lenge busskortet varer. Kanskje dere vil oppleve at det ikke er så dumt å ta bussen allikavel! (og det er MYE billigere enn bensin)

 

For min del hadde det nok gått veldig bra å kun ha busskort, da jeg bor såpass sentralt som jeg gjør.

Endret av trra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere som er så glad i bil: kjøp et månedskort på bussen og ikke rør bilen så lenge busskortet varer. Kanskje dere vil oppleve at det ikke er så dumt å ta bussen allikavel! (og det er MYE billigere enn bensin)

 

Ca. 1/3 del av Norges befolkning har ikke busser eller tog, for å komme på jobb, barnehage, fritid, osv. når tiden kaller.

 

Kan vi ringe til deg da for å få hjelp?

 

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hmmm?

 

Bøndene i sin tid, oppdaget fort at sauer var dårlig egnet til å dra en kjerre etter seg. Derfor tok de hester i bruk..

 

:)

 

Men back to basic. Bilavgifter "straffer" spesielt de som bor på "landet". Makabert nok kan 2 stk

reise billigere med egen bil enn kollektivt(om tilbudet er der da?)

 

Byfolket skjønner ikke at vi har ca. 430 kommuner i Norge. Og med Fylkeskommuner som styrer kollektivtafikk med politisk tilgitte rammer.

 

Og der har vi nok et sted vi kan spare penger. Slå sammen kommuner i stor stil og legg ned skoler med mindre enn 200 elever.

 

Men det vil kanskje ikke du som bor på bygda? Fordi det går jo tross alt utover deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...