Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det mulig å forsvare bilavgiftene i norge?


Anbefalte innlegg

Ja, at Støre deler ut millioner til sine venner er nødvendig. At vi låner penger til EU er også helt nødvendig. Eller at Solheim gir noen milliarder til verning av regnskog i Brazil. Brazil som nettopp har vedtatt lover som gir dem lov til å hugge mer regnskog.

 

Hva med en helt på trynet innvandring som koster samfunnet altfor mye penger. Byråkrati som gjør alt tungvindt og kostnandsinneffektivt i dette landet. Listen er lang.

 

Men helt klart, sikkert mange som mener dette er helt nødvendige ting!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det fine med EØS er jo at dere bare kan flytte til et land med billigere biler. Vi snakkes! :)

 

Omfg, selv om man er uenig i politikken i Norge bør man for faen kunne diskutere det, istedet for å avblåse det hele med at "flytt til land XXXX hvor det ikke er slike regler". "Lei av NRK- lisensen? Flytt til Sudan, der har de ikke dette. Snakkes!"....

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Men la oss si vi kutter ut årsavgiften, reduserer engangsavgiften med 30% på alle biler til neste års budsjett.

Hvor skal vi hente pengene fra uten at det får konsekvenser for andre ting? Effektivisering er nevnt, men det argumentet kan brukes om alt.

 

Jeg kan bl.a starte her: http://www.dagbladet.../tine/21139673/

 

Og sikkert like lett å finne minst 10 slike saker til = ca. 10 milliarder inn.

 

Da kan til og med jeg si at det bare er å effektivisere driften av familien din så får du bedre råd.

 

 

Da vil bare overskudd øke i familien min.. ;)

Men jeg syns andre fortjener mindre avgifter, som f.eks barnefamilier, pensjonister osv..

Lenke til kommentar

Men når du gir opp Norge, så ser jeg på det som en god løsning å flytte. :)

 

Jeg ser det som en bedre løsning jobbe opp imot bli kvitt slik ignorant tankegang som du fører an med her inne, ohh bilen koster "bare 50000" mer det er jo ingen ting fordi ALLE tjener jo 400000 i Norge..

Lenke til kommentar

Men la oss si vi kutter ut årsavgiften, reduserer engangsavgiften med 30% på alle biler til neste års budsjett.

Hvor skal vi hente pengene fra uten at det får konsekvenser for andre ting? Effektivisering er nevnt, men det argumentet kan brukes om alt.

 

Jeg kan bl.a starte her: http://www.dagbladet.../tine/21139673/

 

Og sikkert like lett å finne minst 10 slike saker til = ca. 10 milliarder inn.

 

Da kan til og med jeg si at det bare er å effektivisere driften av familien din så får du bedre råd.

 

 

Da vil bare overskudd øke i familien min.. ;)

Men jeg syns andre fortjener mindre avgifter, som f.eks barnefamilier, pensjonister osv..

På tide å slutte å trikse med tallene?

 

770mill, ikke 1milliard. Itilleg går endel av disse pengene tilbake til staten pga skatt av lønn, moms osv. De som jobber der vil også stå uten jobb, dagpenger må da betales til de. Jeg er ikke for denne støtten de får, ser ikke helt den store fordelen med den, men de taper ikke så mye som du vil ha det til.

 

Flott at du vasser i penger jarmo, men skattelette og støtte får alle som har barn, dog ikke på bil. At pensjonister fortjener så mye lette vet jeg ikke for å være ærlig, vi lever lenger, men samtidig går pensjonalder ned. Det regnestykket blir fort feil.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Du bør lese og forstå alt.

 

"Som forbrukere betaler vi imidlertid enda mer for disse årsverkene: I følge Dagbladet kan svenskene kjøpe Jarlsbergost i sine dagligvarebutikker for 51,361 norske kroner per kilo, mens vi betaler hele 147,002 kroner per kilo for Jarlsbergost med skorpe!"

 

Dette kommer i tillegg til 770 mill.

 

Nå har jo finansdep. innrømmet at mye i dag er s.k. fiskale avgifter som i sin tid var ment til veier og infrastruktur. (også politisk sett)

 

Og i utgangspunkt skal Stat og kommune bare dekke sine faktiske kostnader knyttet til saksbehandling, hva med f.eks omreg. avgift som tar ca. 5-10 min. pr. tilfelle?

 

 

:)

Lenke til kommentar

Har forstått det, og det er fremdeles langt unna 1 milliard i rent tap. Dog skulle jeg gjerne sett at den "milliarden" hadde gått til noe annet viktigere enn Ost.

 

Omreg blir som med alle andre avgifter, hva skal vi fjerne når den inntekten forsvinner og\eller hva skal øke for å dekke inntektstapet?

Lenke til kommentar

Har forstått det, og det er fremdeles langt unna 1 milliard i rent tap. Dog skulle jeg gjerne sett at den "milliarden" hadde gått til noe annet viktigere enn Ost.

 

Omreg blir som med alle andre avgifter, hva skal vi fjerne når den inntekten forsvinner og\eller hva skal øke for å dekke inntektstapet?

 

Hva med noen tullemilliarder som går til regnskogverning i land som hugger mer enn noen gang?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med noen tullemilliarder som går til regnskogverning i land som hugger mer enn noen gang?

 

Den saken vet jeg desverre ingenting om annet det som har stått i overskriftende, men om Norge har brukt såpass summer uten å få noe igjen for det er det på tryne., mildt sagt.

Lenke til kommentar

Hva med noen tullemilliarder som går til regnskogverning i land som hugger mer enn noen gang?

 

Den saken vet jeg desverre ingenting om annet det som har stått i overskriftende, men om Norge har brukt såpass summer uten å få noe igjen for det er det på tryne., mildt sagt.

 

de har nok dessverre det, men tanken er hvertfall god at de ville hjelpe regnskogen og ikke minst Norske staten står ganske på bar bakke når landet de gjør det overkjører dem totalt med å la folk avskoge..

Endret av Dani46
Lenke til kommentar

Er det noen her inne som kan forsvare bilavgiftene i norge? For jeg tror ikke det er mulig !

Til og med skatte-redde USA har bilavgift.

 

Pengen som vi betaler i bilavgift er viktige middler staten har til å forbedre veinettet vårt, (noe du sikkert mener er strengt nødvendig).

 

Til tross for vår rikdom er det nettopp denne rikdommen som gjør det vanvittig dyr å bygge infrastruktur, så å kutte den er ikke et alternativ, (og det er ikke somom det er store pengeslanten det er snakk om).

 

-frank

Ja jeg vet at usa har bilavgift, men den er spiselig. Bil avgiften i norge er derimot noe helt annet, nemlig uspiselig. Den er alt for høy.

 

Fortsatt ingen som har gode nok argumenter for å forsvare bilavgiften i norge. Er enig at vi bør ha avgift, men den kunne godt vært 1/3 av det vi har i dag!!

 

http://www.abcnyhete...e-enn-i-sverige

Endret av AndiibnA
Lenke til kommentar

Fortsatt ingen som har gode nok argumenter for å forsvare bilavgiften i norge. Er enig at vi bør ha avgift, men den kunne godt vært 1/3 av det vi har i dag!!

 

http://www.abcnyhete...e-enn-i-sverige

 

 

Og det er fremdeles ingen som har noen gode argumenter for hvordan den tapte inntekten skal dekkes inn. Effektivisering er nevnt, som sikkert vil redusere statens utgifter, men det er veldig vagt argument da det ikke kommer klart fram hva man vil gjøre annerledes uten om et par eksempler på pengesløsing, som forekommer i alle land. Ikke at det er noen unnskyldning for å sløse :)

 

Vi kan jo ramse opp inntektene staten har på bil, tallene er fra 2010\2011. Har ikke tatt med moms da det stort sett betales på alt.

 

Engangsavgift : 20 miiliarder

Drivstoffavgift: ca 15 milliarder : Bensinavgiften har ikke økt prosentvis siden 1998.

Årsavgift : 8,5 milliarder

Bompenger : Ca 6 milliarder

Omregistering : 2,5 milliarder, ble forøvrig redusert med 20% for tilhengere, varebil og lastebil) tilsammen 185millioner nå i 2012.

 

 

Hva vil dere fjerne og hva vil dere øke, eventuelt fjerne på andre områder i samfunnet?

Endret av trra
Lenke til kommentar

Ps. Arvavgiften trengs ikke reduseres men FJERNES!

Dette blir off topic, så jeg bare kommenterer det, og ønsker ikke noe videre diskusjon på temaet!

 

 

Jeg synes det er tåpelig at man skal arve penger, for da forhindrer man at ungene til de velstående jobber. Jeg vil peke på USA og england der 2. og 3. -generasjonsrike er motbydelige, kaster penger rundt seg, og gir blaffen i å bære sitt ansvar som et voksent menneske, og gjøre produktivt arbeid. Jeg så på programmet "norges rikeste" der en ung mann i midten av 20-årene var ukentlig å fikk titusner av kroner av moren, og "jobben" hans var "partyfixer", altså en playboy med hyggligere tittel.

 

 

Er det noen her inne som kan forsvare bilavgiftene i norge? For jeg tror ikke det er mulig !

Til og med skatte-redde USA har bilavgift.

 

Pengen som vi betaler i bilavgift er viktige middler staten har til å forbedre veinettet vårt, (noe du sikkert mener er strengt nødvendig).

 

Til tross for vår rikdom er det nettopp denne rikdommen som gjør det vanvittig dyr å bygge infrastruktur, så å kutte den er ikke et alternativ, (og det er ikke somom det er store pengeslanten det er snakk om).

 

-frank

Ja jeg vet at usa har bilavgift, men den er spiselig. Bil avgiften i norge er derimot noe helt annet, nemlig uspiselig. Den er alt for høy.

 

Fortsatt ingen som har gode nok argumenter for å forsvare bilavgiften i norge. Er enig at vi bør ha avgift, men den kunne godt vært 1/3 av det vi har i dag!!

 

http://www.abcnyhete...e-enn-i-sverige

Årsavgiften er 3000,- pluss/minus 300,-

 

Engangsavgiften er mer komplisert men den dobler ca. prisen på bilen når du kjøper den.

 

A: Årsavgiften er latterlig LAV, så den er det ingentinå klage på. Forsikringen er dyrere for mange.

 

B: Til tross for den høye engangsavgiften kjøper folk fler og fler biler. Faktisk burde vi sette den opp slik at avgiften blir en halv gang større for enkeltpersoner som kjøper sin bil nr. 2, (om den ikke er EL-bil seff). Ikke engang en familie trenger 2 biler. Skal ikke gå langt tilbake i tid, (10-15 år) så var det dobbelt så mange busspendlere i Norge som det er nå, (lokal rapport fra Vest ager). og utviklingen viser klart at folk har blitt mer kravstore. Man ønsker ikke at det er en bil til hver, man ønsker at folk skal velge kollektivtrafikken, og den reduserte bruker fører til redusert tilbud som igjen reduserer bruken. Det er kanskje ikke regjeringens retorikk nåomdagen, men det var for å begrense kjøp av bil, (som var/(er) luksusvare), og ikke nødvendig. Faktisk er det 100% unødvendig å ha personlig bil i Norge. Jeg er politikkerspire (AP), og jeg har en intensjon om at jeg skal ikke ha lappen engang før jeg, og mens jeg er politikker for å demonstrere poenget. Men igjen, begrense kjøp av en vare er 100% legitimt gjennom avgifter. Ja staten tjener fett på det, men ALLE pengene som statskassa får inn går til å forbedre Norge, (etter makthavende partiers filosofi og syn), så nei det er ikke urimelig. Og de fleste har råd til en normal bil som koster mellom 3-5 hundre tusen, og man får veldig flotte bruktbiler til rundt 75 tusen. Så jo null problem å forsvare bilavgiften. Faktisk så er alt som kan gi staten mer penger slik at vi kan ta et innhugg i helsesektoren, og infrastrukturens svakheter, (som ligger baketter fordi Bondevik I, og II regjeringene stoppet all sykehus og sykehjemsbygging, og privatiserte veibyggingen).

 

Så ja kanskje du ikke har råd til en bently, men jeg ser på finn.no at det er golfer som har godt under 100'000 til 50'000,- ca. ;)

 

-frank

Lenke til kommentar

Du får være så mye politikerspire som du vil men statens bruk av våre skatte/avgitspenger må VI som stemmer, ha kontroll over.

Jeg vil ikke betale overpris for varene som staten leverer og omdisponerer på feil eller udefinertbar måte.

 

Take it and beat it.

 

 

Skal ikke gå langt tilbake i tid, (10-15 år) så var det dobbelt så mange busspendlere i Norge som det er nå, (lokal rapport fra Vest ager). og utviklingen viser klart at folk har blitt mer kravstore.

 

Jau! Fylkeskommunene kuttet ut det tilbudet så det så..

Vi kommer ingen plass bl.a her i Sogn og Fj. uten bil lør-søn. nå for tiden, Ellers er alt også utelukket for skiftarbeidere uten egen bil, stort sett.

 

:)

 

Edit: en post mellom oss da, frankhaugen

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...