Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det mulig å forsvare bilavgiftene i norge?


Anbefalte innlegg

Jeg gir opp Norge, at noen sitter her og prøver forsvare de galskap avgiftene på bil og annen motorisert kjøretøy blir nesten som et våkent mareritt for meg..

 

Alle må da skjønne at de er for høye ?

Som eks min sist mc

Nesten 90000 i avgift på noe som koster 205000, hva faen slags åpenlyst ran er det?

 

Er fakta for mye å svelge for deg? Avgiftene er høye, det er jeg enig i deg med, men effekten ved å fjerne de er jeg tvilene til. Hadde det vært så mye bedre om du slapp unna med avgifter på mcen din, men måtte betale mer for alt annet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gir opp Norge, at noen sitter her og prøver forsvare de galskap avgiftene på bil og annen motorisert kjøretøy blir nesten som et våkent mareritt for meg..

 

Alle må da skjønne at de er for høye ?

Som eks min sist mc

Nesten 90000 i avgift på noe som koster 205000, hva faen slags åpenlyst ran er det?

 

Er fakta for mye å svelge for deg? Avgiftene er høye, det er jeg enig i deg med, men effekten ved å fjerne de er jeg tvilene til. Hadde det vært så mye bedre om du slapp unna med avgifter på mcen din, men måtte betale mer for alt annet?

Nei fordi din fakta er full av feil..

Norge kaster bort milliarder av kroner på rett ut tull, man kan LETT prioritere bedre og effektivere ting bedre, jeg vil ikke ha avgiften bort helt, jeg vil ha den redusert til eks nivået til Sverige..

 

Jeg snakker ikke KUN om avgiften, bom ringen som krever nesten 3000 av meg i mnd er også noe som plager meg og gjør at det er ekstremt vanskelig for meg eie bil..

Lenke til kommentar

Nå er det ikke nødvendig å fjerne avgifter helt, bare redusere disse mellom ca. 30-40%. Nok det at sikkerhetsutstyr blir mer prioritert. I tillegg kan vrakpanten økes betydelig.

 

:)

 

Men da vil jo effekten neppe bli den sammen som ved å fjerne den helt. Bilen blir ved en redusering av engangsavgiften med 30% neppe mer enn 20-25.000 billigere for en typisk VW Golf, altså ca 7-8% av totalsummen.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Er det noen her inne som kan forsvare bilavgiftene i norge? For jeg tror ikke det er mulig !

Til og med skatte-redde USA har bilavgift.

 

Pengen som vi betaler i bilavgift er viktige middler staten har til å forbedre veinettet vårt, (noe du sikkert mener er strengt nødvendig).

 

Til tross for vår rikdom er det nettopp denne rikdommen som gjør det vanvittig dyr å bygge infrastruktur, så å kutte den er ikke et alternativ, (og det er ikke somom det er store pengeslanten det er snakk om).

 

-frank

Lenke til kommentar

Nei fordi din fakta er full av feil..

Norge kaster bort milliarder av kroner på rett ut tull, man kan LETT prioritere bedre og effektivere ting bedre, jeg vil ikke ha avgiften bort helt, jeg vil ha den redusert til eks nivået til Sverige..

 

Jeg snakker ikke KUN om avgiften, bom ringen som krever nesten 3000 av meg i mnd er også noe som plager meg og gjør at det er ekstremt vanskelig for meg eie bil..

 

Hvilke feil er det i de kildene jeg har kommet med? Orker ikke ungdommen å ta på seg belte fordi de betaler avgifter?

 

Du kan jo gjerne nevne hva og hvordan biltrafikken skal bli tryggere uten at vi taper på andre områder.

 

Selv FRP stemmer for bomringer lokalt så akkurat der er det ikke håp.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Det blir kastet bort enorme penger på tull, det vet alle, og det er veldig frustrerende at MYE de pengene vi vi trafikanter betaler går til dette tullet.

 

Og verre skal det bli folkens. Europa går tom for olje og det tvagsblandes mer etanol i bensinen og gjør bensinen mindre effektiv, men pumpeprisen blir den samme for oss forbrukere. Samme med Diesel.

 

Sverige skal doble etanolinnblandingen i bensinen fra 2014, Norge følger nok opp! :)

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

...vagsblandes mer etanol i bensinen og gjør bensinen mindre effektiv, men pumpeprisen blir den samme for oss forbrukere. Samme med Diesel.

 

Sverige skal doble etanolinnblandingen i bensinen fra 2014, Norge følger nok opp! :)

 

Ikke etanol i diesel, men det blir innblandet biodiesel i vanlig diesel.

 

Etanol(e85)er foreløpig ikke avgift belagt like mye som bensin, men det kommer sikkert. Så selv om det er mindre energi pr kg er prisen pr km lavere.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Jeg mente selvfølgelig biodiesel, dårlig formulert.

 

Men jeg trodde da at hele literen du kjøper når du fyller bensin er avgiftsbelagt som om det er ren bensin, noe det ikke er? Kanskje jeg har feil fakta her.

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Nå er det ikke nødvendig å fjerne avgifter helt, bare redusere disse mellom ca. 30-40%. Nok det at sikkerhetsutstyr blir mer prioritert. I tillegg kan vrakpanten økes betydelig.

 

:)

 

Men da vil jo effekten neppe bli den sammen som ved å fjerne den helt. Bilen blir ved en redusering av engangsavgiften med 30% neppe mer enn 20-25.000 billigere for en typisk VW Golf, altså ca 7-8% av totalsummen.

 

Og de større og mer sikrere bilene vil få mye større prisreduksjon(relativt sett)

 

Selvfølgelig må det flere reduksjoner til for få de TOTALE bilkostnader ned:

 

- betydelig økt vrakpant.(kortere eller lengre periode)

- halvering av omreg. av nyere bruktbiler

- halvering av årsavgift.

- osv.

 

http://www.dagbladet.no/2012/03/29/tema/motor/klikk/bil/20886388/

 

:)

Lenke til kommentar

..........

:)

 

Tja, en Passat stv med 4wd\140hk tdi som idag koster 450.000 vil med 30% reduksjon i engangsavgiftene koste 410.000, altså 8-9% mindre. Velger du ekstrautstyr for 50.000 som ikke er så uvanlig i den klassen er reduksjonen enda mindre.

 

I farta så må vi ikke glemme at avgiftene på endel biler faktisk har gått ned pga omlegging i 2007, da gikk nevnte Passat ned 35-40.000kr. Itilleg bruker bilene stadig mindre drivstoff som fører til lavere CO2 avgift.

 

Men la oss si vi kutter ut årsavgiften, reduserer engangsavgiften med 30% på alle biler til neste års budsjett.

Hvor skal vi hente pengene fra uten at det får konsekvenser for andre ting? Effektivisering er nevnt, men det argumentet kan brukes om alt. Da kan til og med jeg si at det bare er å effektivisere driften av familien din så får du bedre råd.

 

Jeg mente selvfølgelig biodiesel, dårlig formulert.

 

Men jeg trodde da at hele literen du kjøper når du fyller bensin er avgiftsbelagt som om det er ren bensin, noe det ikke er? Kanskje jeg har feil fakta her.

 

E85 koster 9,75kr ca, forbruket øker med 30% så det ender opp med en literpris på 12,50 iforhold til bensin. Bensin ligger som kjent mellom 15-16kr litern.

 

Jeg tror at det er kun avgifter(regner ikke med moms)på bensinen i drivstoff.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Å, nei. Det er så dyrt med bil i Norge.

 

Billigste versjonen av nye Volvo V40 er omtrent 20 prosent dyrere i Norge enn i Sverige... (ca. 200.000 vs 250.000).

 

Ja, men det er jo når du putter en ordentlig motor inn i den at det blir helt crazy.

 

For da trer SV.ErikSolheim.Halvorsen.Arbeiderpartiet.GrønnEnergi.ECOb00st.Co2avgift.climateneutraldynamicsystem.grønnfremtid.kommunist avgiftene inn.

 

 

Og vi kan fint kutte bilavgiftene i dette landet og effektivisere litt isteden. Slutte med den meningsløse innvandringen, heller ta inn litt færre og integrere dem ordentlig. Bli kvitt korrupte politikere som deler ut penger til venner, fjern byråkratiet, sett ut infrastruktur jobber til utenlandske firmaer osv osv! Nok av muligheter, men vanskelig i et halvveis kommunistisk land.

Endret av Hyd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å, nei. Det er så dyrt med bil i Norge.

 

Billigste versjonen av nye Volvo V40 er omtrent 20 prosent dyrere i Norge enn i Sverige... (ca. 200.000 vs 250.000).

 

Hva er kilden din på at V40 blir 250 000 i Norge? Prisen står ikke på http://www.volvocars.com/no/, men en C30 koster fra 253 000 og S40 fra 298 800, så prisen din høres utrolig ut.

Lenke til kommentar

Er ikke det som er poenget for min del, jeg trives i Norge, er mye bra! Og overall er det ikke noen land som slår Norge i sin helhet for min del.

 

At ting er bra betyr ikke at man ikke kan være kritisk, selv på de mest trivielle ting. Nå er ikke avgiftsleggingen av motorisert kjøretøy og relaterte avgifter trivielt, det dreier seg om masse penger! Og når man ser hvordan mye av skattepengene sløses bort på tull, eller misbrukes, er det stor grunn til misnøye. Og spesielt når masse av avgiftene fra nevnte områder går til mye av dette "fjaset", og ikke til utbedring av vei og infrastruktur generelt sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...