Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det mulig å forsvare bilavgiftene i norge?


Anbefalte innlegg

Rart at min mc koster 87000 i USA men over 200000 i Norge :/

 

Snittlønna i Usa er ca 200-250.000kr(40.000USD), nesten halvparten av Norge og itilleg har de ikke avgiftene vi har, så rart er det igrunn ikke.

Innkjøpsprisen er den samme, så kommer norsk toll, moms og engangsavgift.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nesten alle biler har da fint mer en 40%, selv mc kommer ofte på 70++% i avgift & skatt på total beløpet.

 

Når jeg sier 40% mener jeg 40% av total summen (280.000), bilen koster altså 170.000kr+110.000 i moms+avgifter. De fleste biler i golfen klassen vil havne på ca dette med en motor på rund 100hk, noe de fleste biler i denne klassen blir solgt med.

 

For en Passat med samme motor vil man også havne på dette, med en dieselmotor på 140hk og 4WD vil engangsavgift+moms utgjøre ca 45% av totalprisen.

 

Og kjøper man en Polo bluemotion(håper vw propaganda`n synker inn) utgjør engangsavgiften ca 15% av totalsummen.

Har du glemt omregistreringsavgifta, eller ville du late som du glemte? Den er på nybil mellom 12 og 22 000 kroner.

 

http://www.dinside.no/217481/halve-bilprisen-er-avgifter

 

Her er et ekstremt eksempel, som ikke gir noen mening, tross motorstørrelse, da slike biler sjelden er i daglig bruk:

http://www.dagbladet.no/2012/02/06/tema/bil/motor/klikk/20106017/

Lenke til kommentar

Du ville kuttet kulturbudsjettet (med andre ord ingen festivaler, gratiskonserter eller andre morsomme ting), mens jeg vil heller ha bilavgifter enn å fjerne mye bra. Som jeg har sagt før, så er ikke bil i Norge så dyrt.

Festivaler og andre "moro" ting skal finansieres privat. Det er jo tydelig at det ikke er stor nok interesse for slike ting siden dem ikke klarer å drive uten støtte. Det er heller ingen hemmelighet at bare en bitte liten prosent av befolkningen bruker tilbudet, selv om alle betaler for det.

 

Når du første skal mene at noe i kulturbudsjettet er bra, burde du nevnt idrett for barn og unge. Det er det eneste fornuftig jeg ser i dette budsjettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du glemt omregistreringsavgifta, eller ville du late som du glemte? Den er på nybil mellom 12 og 22 000 kroner.

 

http://www.dinside.n...sen-er-avgifter

 

Her er et ekstremt eksempel, som ikke gir noen mening, tross motorstørrelse, da slike biler sjelden er i daglig bruk:

http://www.dagbladet...klikk/20106017/

 

Omreg avgift betaler du ikke på ny bil :ermm:

Linken din er 7 år, på tide å oppdatere seg på hva som har skjedd med avgiftsystemet vårt kanskje?

 

Nevnte tilfelle er ekstremt og viser en av feilene med avgiftsystemet. Heldigvis trenger du ikke den bilen for å kjøre sikkert.

Innkjøpsprisen er den samme, så kommer norsk toll, moms og engangsavgift.

 

Ikke glem at forhandleren tar mer betalt enn en forhandler i Usa for å gjøre jobben. På en Polo kan du fort spare 40.000 ved importere den selv. På en MB e-klasse kan det fort bli 100.000!

Endret av trra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

USA er tidenes mest tåpelige land å sammenligne utgifter og priser med.

 

Jeg mistenker at mange av de som absolutt vil ha billigere biler i Norge tjener under 400 000 i året. Det vil si under snittlønn. Det er omtrent det samme som en årslønn på $25 000 i året i USA. Kos dere med helseforsikring og dyre sykehusbesøk når dere brekker beinet. :)

Tjene under 400k, du snakker om det som de skal lide pga andre tjener mer, rar måte tenke, jeg tenker heller at de også skal kunne ha råd til en trygg og sikker bil samt hva det koster eie den..

Mange jeg kjenner har privat helseforsikring også de som tjener UNDER 400000,.

Lenke til kommentar

 

Det store spørsmålet blir jo da hvor mange som hadde reddet livet og til hvilken pris. Om vi fjerner avgiftene på bil må vi ta inn på andre plasser. Om man må øke skattene på drivstoff, lønnskatt, moms eller kutte i foreldrepermisjon vil det for mange barnefamilier og andre bety at de ender opp med like store utgifter totalt sett. Itilleg kan det jo tenkes at liv vil gå tapt i andre sammenhenger når budsjettene kuttes for dekke inn tapt inntekt.

 

 

At staten i Norge tenker penger foran helse & liv er hvertfall ikke noe nytt.

 

Tja, staten bruker da mye penger på å redde liv også. En bekjent ble truffet av et fallende tre, han ble hentet med helikopter, sendt på sykehus med all hjelp tilgjengelig og skal nå gjennomgå minimum et års opptrening uten at de får noen regning i posten. Det samme gjelder kollegaen min som ble hjerteoperert og måtte trenes opp. For ungen til en annen kollega som har blitt hjerteoperert flere ganger pga medfødt feil har det aldri vært snakk om å spare så mye penger fra staten sin side.

 

Staten kan bli mye bedre, men vi trenger ikke å svartmale totalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om vi fjerner avgiftene på bil må vi ta inn på andre plasser. Om man må øke skattene på drivstoff, lønnskatt, moms eller kutte i foreldrepermisjon vil det for mange barnefamilier og andre bety at de ender opp med like store utgifter totalt sett. Itilleg kan det jo tenkes at liv vil gå tapt i andre sammenhenger når budsjettene kuttes for dekke inn tapt inntekt.

 

 

Vi kan starte med redusering av byråkrater, antall kommuner og generelt sett driften av mor Norge.

Effektivisering kalles det vel, mye å hente derifra.. ;)

Lenke til kommentar

Vi kan starte med redusering av byråkrater, antall kommuner og generelt sett driften av mor Norge.

Effektivisering kalles det vel, mye å hente derifra.. ;)

 

Det er sikkert noe å hente, men jeg regner med at regnestykket er litt mer komplisert enn å fjerne 50-60milliarder i utgifter fra det offentlige for å kvitte seg med engangsavgiften.

 

Av de drepte i trafikkulykkene bruker 40-50% av de drepte ikke belte, 50% av disse kunne overlevd. Det syns jeg forteller ganske mye. Det betyr at at 20-25% blir drept fordi de ikke tar på seg belte!!! De gidder altså ikke ta på seg belte, det tar 3 sekunder! Da regner jeg nesten med at de også er villig til å ta flere sjanser enn andre i trafikken.

 

Rusmidler er også en viktig faktor, 40% av de drepte bilførerene var påvirket.

 

5% regner man med er selvmord.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Kjøper man en kliss ny bil vil ca 70 - 90 % av prisen på denne utgjøre skatter og avgifter.

 

Nå velger du kun tall som passer det du argumenterer for. En ny stasjonvogn ala Ford focus, Octavia, golf osv som koster 280.000 med skilter har typisk rundt 40% totalt i avgifter. Det er mye, men havlparten av hva du påstår.

 

Nope. Jeg mener jeg leste at kostnadene for kjøp av ny bil var på rundt 80- 85 %. Leste dette på Dinside.no for ca et halvt år siden. Det kommer selvfølelig ann på hvilken bil det er snakk om. Holder man bil over flere år, og beregner kostnaden for dette ekskludert drivstoff, vil prisen øke med enda flere prosent.

 

Så nei, jeg tilpasset ikke tallet. Finner dog ingen kilder...

Lenke til kommentar

Vi kan starte med redusering av byråkrater, antall kommuner og generelt sett driften av mor Norge.

Effektivisering kalles det vel, mye å hente derifra.. ;)

 

Det er sikkert noe å hente, men jeg regner med at regnestykket er litt mer komplisert enn å fjerne 50-60milliarder i utgifter fra det offentlige for å kvitte seg med engangsavgiften.

 

Av de drepte i trafikkulykkene bruker 40-50% av de drepte ikke belte, 50% av disse kunne overlevd. Det syns jeg forteller ganske mye. Det betyr at at 20-25% blir drept fordi de ikke tar på seg belte!!! De gidder altså ikke ta på seg belte, det tar 3 sekunder! Da regner jeg nesten med at de også er villig til å ta flere sjanser enn andre i trafikken.

 

Rusmidler er også en viktig faktor, 40% av de drepte bilførerene var påvirket.

 

5% regner man med er selvmord.

 

Kan også regne det slik at hvis de hadde brukt belte hadde de fått livslange skader som hadde kostet langt mer en om de døde, så med andre ord regne på det blir bare tull.

 

Bil i Norge koster alt for mye, så enkelt er det.

Lenke til kommentar

Nope. Jeg mener jeg leste at kostnadene for kjøp av ny bil var på rundt 80- 85 %. Leste dette på Dinside.no for ca et halvt år siden. Det kommer selvfølelig ann på hvilken bil det er snakk om. Holder man bil over flere år, og beregner kostnaden for dette ekskludert drivstoff, vil prisen øke med enda flere prosent.

 

Så nei, jeg tilpasset ikke tallet. Finner dog ingen kilder...

 

Ro ro til fiskeskjær :whistle:

Enkelte modeller ligger så høyt, gjerne høy effekt. En bil med topp sikkerhet ligger sjeldent høyere enn 40-50% avgifter ved innkjøp. Siden du er så glad i legge på alt av avgifter du betaler regner jeg med at du tar med alt du ikke betaler og får støtte til for når du trenger det(skole, barnehage, dagpenger ved tap av jobb osv)

 

Min egen bil kostet ny 300.000 i 2005. Skulle jeg kjøpt ny idag med tilsvarende motor og utstyr hadde den kostet 315.000. Det er ikke mer enn 5% økning på 7år.

 

Kan også regne det slik at hvis de hadde brukt belte hadde de fått livslange skader som hadde kostet langt mer en om de døde, så med andre ord regne på det blir bare tull.

 

Bil i Norge koster alt for mye, så enkelt er det.

 

Så det er altså greit at mennesker blir drept for å spare penger? Og man klager på poltitikere som blir beskyld for det samme :!:

Lenke til kommentar

Nope. Jeg mener jeg leste at kostnadene for kjøp av ny bil var på rundt 80- 85 %. Leste dette på Dinside.no for ca et halvt år siden. Det kommer selvfølelig ann på hvilken bil det er snakk om. Holder man bil over flere år, og beregner kostnaden for dette ekskludert drivstoff, vil prisen øke med enda flere prosent.

 

Så nei, jeg tilpasset ikke tallet. Finner dog ingen kilder...

 

Ro ro til fiskeskjær :whistle:

Enkelte modeller ligger så høyt, gjerne høy effekt. En bil med topp sikkerhet ligger sjeldent høyere enn 40-50% avgifter ved innkjøp. Siden du er så glad i legge på alt av avgifter du betaler regner jeg med at du tar med alt du ikke betaler og får støtte til for når du trenger det(skole, barnehage, dagpenger ved tap av jobb osv)

 

Min egen bil kostet ny 300.000 i 2005. Skulle jeg kjøpt ny idag med tilsvarende motor og utstyr hadde den kostet 315.000. Det er ikke mer enn 5% økning på 7år.

 

Kan også regne det slik at hvis de hadde brukt belte hadde de fått livslange skader som hadde kostet langt mer en om de døde, så med andre ord regne på det blir bare tull.

 

Bil i Norge koster alt for mye, så enkelt er det.

 

Så det er altså greit at mennesker blir drept for å spare penger? Og man klager på poltitikere som blir beskyld for det samme :!:

 

var ikke det jeg sa, hva jeg sa var at det er absurd å regne på slikt..

derfor brukte jeg et absurd eksempel.

Lenke til kommentar

var ikke det jeg sa, hva jeg sa var at det er absurd å regne på slikt..

derfor brukte jeg et absurd eksempel.

 

Hvorfor er det absurd? Er det fordi det viser at 40-50% av de drepte ikke brukte belte og dermed viser at bilens sikkerhetsnivå ikke har så stor innvirkning på antall drepte som mange liker å tro?

 

Kilde

 

I 2008 ble 48 ungdommer drept i trafikken, 50% brukte ikke bilbelte.....

Endret av trra
Lenke til kommentar

var ikke det jeg sa, hva jeg sa var at det er absurd å regne på slikt..

derfor brukte jeg et absurd eksempel.

 

Hvorfor er det absurd? Er det fordi det viser at 40-50% av de drepte ikke brukte belte og dermed viser at bilens sikkerhetsnivå ikke har så stor innvirkning på antall drepte som mange liker å tro?

 

Kilde

 

I 2008 ble 48 ungdommer drept i trafikken, 50% brukte ikke bilbelte.....

 

det er absurd fordi det har ikke noe med at det koster for mye eie bil i Norge..

Lenke til kommentar

det er absurd fordi det har ikke noe med at det koster for mye eie bil i Norge..

 

Det har alt med det å gjøre når et av hovedargumentene for lavere\fjerning av avgifter er at "folk dør pga bilens alder" når det i realitetet er fravær av bruk av bilbelte, rus og selvmord som er hovedårsaken.Noen av disse henger sikkerhet sammen, f.eks en som kjører i fylla vil sannsynligvis også ta større sjanser og kjører uten bilbelte. Jeg regner ikke med at de som tar selvmord har på belte eller. Hadde disse problemen vært borte hadde man neppe hatt mer enn 100 drepte i trafikken hvert år.

 

Hver tredje krasj med lastebil er selvmord

 

42% av møteulykker er selvmord Denne er gammel, men forklarer mye.

 

For noen år tilbake var det en som tok selvmord her i området med å krasje i en annen bil, itilleg til seg selv ble det drept 3 eller 4 stk i den andre bilen. Hvordan skal man unngå slik med sikrere biler når de ikke har utsyr som hindrer kollisjoner?

 

Jeg er selvsagt enig i at nyere biler sikrere og at vi vil få en nedgang i skadde\drepte med nyere biler, men spørsmålet blir da hvor mange og hva det vil koste samfunnet på andre områder når f.eks inntektene fra bilholdet forsvinner. Øker man lønnskatter eller man må betale for ting man tidligere ikke betalte noe\lite for vil noe\hele vinninga gå opp i spinninga.

Endret av trra
Lenke til kommentar

det er absurd fordi det har ikke noe med at det koster for mye eie bil i Norge..

 

Det har alt med det å gjøre når et av hovedargumentene for lavere\fjerning av avgifter er at "folk dør pga bilens alder" når det i realitetet er fravær av bruk av bilbelte, rus og selvmord som er hovedårsaken. Hadde disse problemen vært borte hadde man neppe hatt mer enn 100 drepte i trafikken hvert år.

 

Jeg er selvsagt enig i at nyere biler sikrere og at vi vil få en nedgang i skadde\drepte med nyere biler, men spørsmålet blir da hvor mange og hva det vil koste samfunnet på andre områder når f.eks inntektene fra bilholdet forsvinner. Øker man lønnskatter eller man må betale for ting man tidligere ikke betalte noe\lite for vil noe\hele vinninga gå opp i spinninga.

 

Jeg gir opp Norge, at noen sitter her og prøver forsvare de galskap avgiftene på bil og annen motorisert kjøretøy blir nesten som et våkent mareritt for meg..

 

Alle må da skjønne at de er for høye ?

Som eks min sist mc

Nesten 90000 i avgift på noe som koster 205000, hva faen slags åpenlyst ran er det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...