Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det mulig å forsvare bilavgiftene i norge?


Anbefalte innlegg

Sannsynligvis ville folk flest da gått til den billigste butikken (med ditto dårlig utvalg). Dermed ville butikkene som faktisk var bra fått problemer.

 

Jeg tror ikke man kan sammenligne dette med apotekene. For det første er dette et sted for folk er innimellom for å kjøpe noe spesifikt, og for det andre er det ikke et sted man går til regelmessig for å kjøpe noe man liker.

 

PS: Folkene på polet har god peiling på sprit også. Fortell dem hva du liker, og det kan hende du blir overrasket. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når flere konkurrerer om en tjeneste så blir ikke den beste tjenesten valgt - men den billigste.

 

Enig med polet - ser man bort fra pris og åpningstider - så er det en veldig bra butikk.

Så viss en ser bort i fra noen av de viktigste faktorene i en butikk så er butikken best? hehe, da er vel alle dårlige butikker bra da? En tar bare å ser bort ifra det som er dårlig!

 

Hehe, ja det så kanskje litt merkelig ut - men billigst trenger ikke bety best. Som nevnt så har polet et veldig bra utvalg og bra betjening.

 

Selv blir jeg litt lei av slik blå og rød politikk mot hverandre - alle vet at ikke det blir bra hvis vi har fri konkurranse overalt - samtidig som vi også vet at hvis staten styrer alt så blir ikke det heller bra. Man får ikke henge seg opp i hvilken side man tilhører - men heller innføre det best fungerende system for hver enkelt funksjon.

Lenke til kommentar

At vi har høye lønninger i Norge er ikke et godt nok argument for å gjøre produkter og tjenester dyrere. De høye lønningene skal bidra til bedre levestandard, med priser som kontrollerer seg selv gjennom et fritt marked, ikke gjennom kontrollerte priser fra staten, noe vi ser mer og mer av.

 

Det er ingen myte at vei er bedre og biler er billigere i Sverige. Hvor høy levestandarden er er en annen diskusjon.

 

Selvsagt er høye lønninger grunnen til at produkter blir dyrere, det sier seg selv at man trenger større inntekter når utgiftene til lønn er 40% høyere. I Norge har man valgt å få noen av disse pengene inn via bilistene.

 

Fritt marked gjør ikke alt bedre, finanskrisen er et godt eksempel på det. En annen myte er at de private alltid vil drive mer effektivt, det er feil. Et vanlig argument mot skatt er at 20% forsvinner i papirmølla til Staten. Vel, det samme gjelder forsikringsselskaper som så mange legger sin elsk på og naivt tror er så mye bedre bare fordi de er "snille private". 20% forsvinner i papirmølla der også, da man bruker penger på reklame, etterforske forsikringsvindel, gir lavest mulig oppgjør, rettsaker og pristilbud som man må gi uten å få en krone for jobben. Itilleg er det ikke uvanlig at private eiere er minst like griske som de politikerene man beskylder for det samme.

 

Ja, Sverige har bedre veier og biler, men til hvilken pris?

Endret av trra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder veier i Sverige så bygde de veldig mye i 50 og 60 årene - når de selv var relativt velstående etter krigen, mens det var ganske stramt med penger i Norge.

 

Hvis du opplever at en del trafikkmaskiner i Gøteborg er litt merkelige å kjøre - så er det på grunn av at de ble bygget den gangen man kjørte på feil side av veien.

Lenke til kommentar

En annen myte er at de private alltid vil drive mer effektivt, det er feil. Et vanlig argument mot skatt er at 20% forsvinner i papirmølla til Staten.

 

http://www.aftenpost...er-6811898.html

 

Tja?

 

Ingen av private har råd til så inneffektiv drift.

Og dette er bare toppen av isberg i det offentlige.

 

:)

 

Årsaken til hele problemstillingen du viser til er jo et resultat av privatisering og konkurranse utsetting av offentlige tjenester.

 

Tidligere bestemte selv det offentlige hvilke ting som skulle kjøpes inn uten anbud - noe som også har negative sider.

 

Til stor del hadde også det offentlige til stor del egne avdelinger for levering av tjenester.

 

Som det påpekes fungerer ikke ordningen optimalt, de offentlige innkjøperne har ikke nok kunnskap. Det offentlige må ansette folk eller bruke konsulenter til å utarbeide anbudsunderlag og håndtere prosessen.

 

Utarbeidelse av anbudsunderlag og håndtering av anbudsrunder krever at du er ekspert på det aktuelle fagområdet.

 

For at slik konkurranse utsetting skal fungere, må alle offentlige instanser ha slike eksperter på alle aktuelle områder.

 

Desverre prøver det offentlige å være effektive og å spare penger på å ikke ansette eller leie inn konsulenter.

Lenke til kommentar

Er vel ingen som er uenig i at det offentlige kan bli drevet bedre. Det samme gjelder det private. Hva er poenget med en slik generell drittslenging? Alt er ræva liksom?

 

Jeg har jobbet med anbud i både det offentlige og private - i min bransje er det ingen forskjell på verken kunnskap eller ståpå vilje blant ansatte disse stedene. Mange har jobbet begge steder og forandrer seg ikke plutselig ved bytte av jobb.

Lenke til kommentar

Poenget er at finansdep. har ikke behov for fiskale avgifter på biler når det viser seg at statens egne hester driter på draget. Og det finns mange flere slike eksempler på hvor inneffektive Stat og kommunene er.

 

Jeg har jobbet med anbud i både det offentlige og private.

Been there done that, for long time ago. Ever, never again..

 

:)

Lenke til kommentar

http://www.aftenpost...er-6811898.html

 

Tja?

 

Ingen av private har råd til så inneffektiv drift.

Og dette er bare toppen av isberg i det offentlige.

 

:)

 

Er dette er greit så lenge det skjer i private bedrifter?

Pengene som forvaltes i private bedrifter er ikke penger som er tvangsinnkrevd gjennom skatt, så ja. Dem må få kjøre sine egne firmaer i dass viss dem ønsker det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fritt marked gjør ikke alt bedre, finanskrisen er et godt eksempel på det. En annen myte er at de private alltid vil drive mer effektivt, det er feil.

 

Sluker du all propaganda eller bare den som gjelder ting du ikke har forhåndskunnskaper om?

 

Begge disse påstandene er grove feiltagelser.

Lenke til kommentar

Poenget er at finansdep. har ikke behov for fiskale avgifter på biler når det viser seg at statens egne hester driter på draget. Og det finns mange flere slike eksempler på hvor inneffektive Stat og kommunene er.

 

Jeg har jobbet med anbud i både det offentlige og private.

Been there done that, for long time ago. Ever, never again..

 

:)

 

Er vel ingen som er uenig i at det finnes eksempler på at det offentlige ikke driver optimalt.

 

Men det gjelder det private også - finnes nok av eksempler der de tar seg for godt betalt.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er at finansdep. har ikke behov for fiskale avgifter på biler når det viser seg at statens egne hester driter på draget. Og det finns mange flere slike eksempler på hvor inneffektive Stat og kommunene er.

 

Jeg har jobbet med anbud i både det offentlige og private.

Been there done that, for long time ago. Ever, never again..

 

:)

 

Er vel ingen som er uenig i at det finnes eksempler på at det offentlige ikke driver optimalt.

 

Men det gjelder det private også - finnes nok av eksempler der de tar seg for godt betalt.

 

Det er jo helt optimalt å ta seg betalt.

Hadde det vært for dyrt hadde kunden gått til konkurenten. (Med mindre kunden har røyket sokker da)

Lenke til kommentar

Dessverre kan vel Forbrukerombudet vise til at sokkerøyking blant bedrifter er ganske utbredt.

 

Å ta seg for godt betalt er vel en uting uansett?

 

Ut i fra ett kundesynspunkt er det jo en uting, men igjen.

Viss kunden ikke tar seg bryet med å sjekke flere leverandører og finne hvor landet bør ligge har de jo bare seg sev å takke viss de betaler for mye.

 

For en bedrift er det luksus å finne markeder der konkuransen er liten og marginene skyhøye.

Lenke til kommentar

Dessverre kan vel Forbrukerombudet vise til at sokkerøyking blant bedrifter er ganske utbredt.

 

Å ta seg for godt betalt er vel en uting uansett?

Viss konkurransen er hard nok, vil ingen ta seg for godt betalt, men ta seg betalt bare slik at dem kan overleve. Når skal folk skjønne at konkurranse er et gode som vi må benytte oss mer av!

Lenke til kommentar

Ja, i en perfekt verden hvor leverandørene følger spillereglene og har kundens beste i tankene, vil fri konkurranse være den beste løsningen. Vi trenger ikke noe tilsyn eller lover til å passe på at ting går riktig for seg.

 

Men så var det slik at vi dessverre holder til i virkeligheten da. Mulig jeg er negativ, men jeg kan ikke komme på et eneste eksempel på de arenaene hvor vi har gått fra statlig/offentlig til fri konkurranse, hvor det ikke har vært en eller annen form for skandale?

 

Men du som er så positiv til fri konkurranse - kan du komme med noen eksempler på områder hvor dette fungerer bra og man ikke har behov for lover eller tilsyn? Og at resultatet har blitt bedre og billigere varer eller tjenester for forbruker?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...