Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det mulig å forsvare bilavgiftene i norge?


Anbefalte innlegg

Det beste hadde jo vært om alt man betalte i avgifter var fornuftig øremerket. Men da hadde vi som nevnt over her, måtte bli flådd over skatteseddelen.

 

Men en del tilpasninger som å kutte avgifter på sikkerhetsutstyr må jo gå an å få til.

 

Hadde man f.eks fjernet 100kg fra vektavgiften på engangsavgiften ville man i praksis fjernet avgiften på endel av sikkerhetsutstyret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Toyota Yaris 1.0

Pris Norge – 179000

Pris Sverige – 115000

 

Hvordan dere kan begrunne at en så basis bil, som kun er ment for at jeg skal skaffe brød til familien, skal koster 55,6% mer er for meg en gåte! Bilavgiftene går faktisk verst utover de svake, øvre middelklasse og over kjører sikre biler.

 

Gjennomsnittslønnen er også 40-50% høyere i Norge(22k-32K, 2008 tall).

 

Ellers er jeg litt enig med deg i at bilavgiftene slår negativt ut når du kjører lite, som du selv sier, det lønner seg å kjøre mye pga faste avgifter. Å fjerne årsavgiften og beskatte drivstoffet vil gjøre det mindre lønnsomt å kjøre mye. Selv om jeg mistenker at økte avgifter på drivstoff neppe var i dine tanker :hmm:

Typisk AP argument. Skylde på at vi har det godt nok. Som om det er et argument for å legge på avgifter. Latterlig!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den eneste statistikken som betyr noe i et lite land som Norge, er ulykker over en rekke år. Å sammenligne ulykker ved å bare se på et år er latterlig, og forteller ikke sannheten.

 

Nettopp, så hvorfor bruker du tall for et år og gjerne helt forskjellige år?

Jeg forsto det slik at det var tatt over flere år, noe jeg nå ser det ikke er. Du brukte forøvrig tall fra bare et år selv.

Lenke til kommentar

Typisk AP argument. Skylde på at vi har det godt nok. Som om det er et argument for å legge på avgifter. Latterlig!

Svært hårsår du er, jeg kom kun med fakta, ikke et argument ;)

 

Jeg forsto det slik at det var tatt over flere år, noe jeg nå ser det ikke er. Du brukte forøvrig tall fra bare et år selv.

 

Ja, noe som jeg også har sagt ifra om også.

Lenke til kommentar

Typisk AP argument. Skylde på at vi har det godt nok. Som om det er et argument for å legge på avgifter. Latterlig!

Svært hårsår du er, jeg kom kun med fakta, ikke et argument ;)

Du brukte det som et argument på hvorfor vi har høye avgifter, så jo, det var et argument.

Lenke til kommentar

Du brukte det som et argument på hvorfor vi har høye avgifter, så jo, det var et argument.

 

Ikke i det innlegget, svarer du på et innlegg lønner det seg å sitere riktig innlegg!

jo, du brukte det som en respons på avgiftene i Norge vs Sverige! Men jeg skjønner at det ikke er lett å innrømme hvor rød du egentlig er ;)

Lenke til kommentar

Alle bilister burde med ugjevne mellomrom synkronbestemme seg for at i dag har jeg ikke råd til å fylle tanken og gå for å ta bussen til jobben.

Fullstendig plausibel forklaring at man måtte vente timesvis på en buss når man omsider kom på jobb sånn ca 14-15 tiden med en time eller to igjen arbeidstid.

 

Jepp..helt klart i gråsonen. Men kan politiet drive med sånne aksjoner kan vel vermansen også :-)

 

5-6 sånne pr mnd og noen med makt hadde våknet :-)

 

 

 

 

Jeg personlig har skaffet meg jobb 10min gangavstand hjemmefra, når jeg kjører bil er det for jobben til 39kr pr mil. Neste blir en elbil som kan frakte meg til å fra flesland hvor den også vil bli ladet.

 

Tidligere 4mil vær vei. Bil kostet nesten 100 000kr årlig. Jeg tjener ikke dårlig og når jeg regnet på det var jeg ikke veldig mange 1000 lapper unna samme summen viss jeg sluttet og jobbe, kvittet meg med bil og ble trygdemotaker.

Ikke rart man kan lese i avisen ukentlig at det for mange ikke lønner seg å jobbe.

Det er en enorm skeivhet en plass.

Lenke til kommentar

jo, du brukte det som en respons på avgiftene i Norge vs Sverige! Men jeg skjønner at det ikke er lett å innrømme hvor rød du egentlig er ;)

Imotsetning til deg syns jeg det er greit at alle fakta er på bordet, det finnes billigere bensin i andre land , men billig bensin er ikke noe tegn på at alt er så mye bedre, det samme gjelder avgifter generelt.

 

Jeg har ingen problemer med å innrømme at jeg er rød, veldig rød til tider. At du prøver å bruke det imot meg overrasker ikke, da myten om alt er så mye bedre i Sverige stadig vekk slår sprekker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At vi har høye lønninger i Norge er ikke et godt nok argument for å gjøre produkter og tjenester dyrere. De høye lønningene skal bidra til bedre levestandard, med priser som kontrollerer seg selv gjennom et fritt marked, ikke gjennom kontrollerte priser fra staten, noe vi ser mer og mer av.

 

Det er ingen myte at vei er bedre og biler er billigere i Sverige. Hvor høy levestandarden er er en annen diskusjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er enig i at fri konkuranse i et fritt marked hvor man kan få de beste prisene for de beste produktene hadde vært veldig bra.

 

Desverre så viser det seg at det ikke bestandig fungerer - da må man sette inn tiltak for å skåne forbrukeren.

 

Ofte ender man faktisk opp med både dårligere service og høyere priser når markedet blir fritt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At vi har høye lønninger i Norge er ikke et godt nok argument for å gjøre produkter og tjenester dyrere. De høye lønningene skal bidra til bedre levestandard, med priser som kontrollerer seg selv gjennom et fritt marked, ikke gjennom kontrollerte priser fra staten, noe vi ser mer og mer av.

 

Det er ingen myte at vei er bedre og biler er billigere i Sverige. Hvor høy levestandarden er er en annen diskusjon.

 

Kan jo også nevne Tyskland og England ... Utrolig billig med bil der !

Lenke til kommentar

Er enig i at fri konkuranse i et fritt marked hvor man kan få de beste prisene for de beste produktene hadde vært veldig bra.

 

Desverre så viser det seg at det ikke bestandig fungerer - da må man sette inn tiltak for å skåne forbrukeren.

 

Ofte ender man faktisk opp med både dårligere service og høyere priser når markedet blir fritt.

Det fungerer utmerket så lenge vi sikrer konkurranse, og hindrer samarbeidet mellom bedrifter som selger det samme produktet/tjenesten.

 

Det offentlige er et godt eksempel på et marked som ikke er fritt, og som ikke fungerer. Bare se på de lange helsekøene eller prisene på vinmonopolet. Vinmonopolet økte attpåtil prisene her tilbake fordi dem ikke var fornøyd med resultatet. Mens andre bedrifter må kutte i staben eller sette ned prisene for å øke avansen, så gjør det offentlige det stikk motsatte av sunn fornuft:

 

http://www.vg.no/mat-og-drikke/artikkel.php?artid=10043276

Lenke til kommentar

Dette blir på en måte bare å konstatere fakta - du har helt rett i at driften ikke er optimal i verken helsevesen eller vinmonopol. Men jeg vil helst ikke ha private aktører som kun tenker profitt til å bli enerådende innen helsevesen. Synes det allerede nå virker som om det er pengene og ikke pasientene som står i fokus.

 

Blir veldig ot dette :D

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Når flere aktører skal konkurrere om pasientene, så vil tilbudet bli bedre for pasientene. Dette er ikke vanskelig å forstå.

 

Bedriftene ønsker å tjene penger, og for å tjene penger er dem nødt til å tilby lav pris og god kvalitet, viss ikke velger pasienten en annen aktør. Hvor mye dem tjener på dette gode tilbudet bryr jeg meg ikke om. De kunne blitt milliardærer for min del, så lenge tilbudet faktisk koster mindre for skattebetalerne, og faktisk er bedre!

 

Konkurranse er stikkordet her, og burde være grunnsteinen i alle sektorer for å sikre rettferdighet og god kvalitet til en fornuftig pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, jo.

 

Jeg er prinsipielt for konkurranse, men er nok langt fra så liberal som deg. Jeg vil på ingen måte ha konkurranseutsatt, privat helsevesen. Da hadde jeg heller flyttet til USA.

 

Det er nemlig ikke alltid tilbudet blir bedre kun fordi det er konkurranseutsatt. Vinmonopolet som du trekker frem er et eksempel på akkurat det. Disse butikkene er EKSTREMT bra - selv i forhold til internasjonal standard. De som jobber der er ekstremt kunnskapsrike, og kvalitetsviner er faktisk ofte minst like billige som i andre land.

 

Det merker man imidlertid ikke hvis man bare kjøper en halvflaske Absolut Vodka og en treliter med J.P. Chenet, men det er fakta.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når flere konkurrerer om en tjeneste så blir ikke den beste tjenesten valgt - men den billigste.

 

Enig med polet - ser man bort fra pris og åpningstider - så er det en veldig bra butikk.

Så viss en ser bort i fra noen av de viktigste faktorene i en butikk så er butikken best? hehe, da er vel alle dårlige butikker bra da? En tar bare å ser bort ifra det som er dårlig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nemlig ikke alltid tilbudet blir bedre kun fordi det er konkurranseutsatt. Vinmonopolet som du trekker frem er et eksempel på akkurat det. Disse butikkene er EKSTREMT bra - selv i forhold til internasjonal standard. De som jobber der er ekstremt kunnskapsrike, og kvalitetsviner er faktisk ofte minst like billige som i andre land.

Og hvorfor skulle ikke dette tilbudet være like bra i det private? Apotekene er private, de har kunnskap i lange baner.

 

PS: Ikke alle drikker vin!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...