Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det mulig å forsvare bilavgiftene i norge?


Anbefalte innlegg

Det var vel litt av det samme jeg prøvde å få frem, det er ingen problemer med å finne noe på nettet som støtter sin egen mening. Samme hvor unyansert den er. At man ikke fatter at mange undersøkelser er bestillingsverk....

 

Forresten anbefales det å reise rundt og se hvordan men løser det i andre land.

 

Min erfaring er at det klages like mye andre steder. Svenskene klaget masse over dyre bilpriser, bensin, forsikring osv. Når jeg ymtet om priser på bil i Norge sa de bare at vi tjente så mye....

 

De også skyldte på jævla regjering osv... :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den største feilen du gjør er legge fram tall og virkelighet som bare passer deg. Tar du tallene fra ifjor har Norge 3,4 drepte pr 100.000 innbyggere, ikke 5.4 som i listen.

Den eneste statistikken som betyr noe i et lite land som Norge, er ulykker over en rekke år. Å sammenligne ulykker ved å bare se på et år er latterlig, og forteller ikke sannheten.

Lenke til kommentar

Den eneste statistikken som betyr noe i et lite land som Norge, er ulykker over en rekke år. Å sammenligne ulykker ved å bare se på et år er latterlig, og forteller ikke sannheten.

 

Nettopp, så hvorfor bruker du tall for et år og gjerne helt forskjellige år?

Endret av trra
Lenke til kommentar

Kjøreopplæringen og kjørekulturen i Norge er vel av de bedre og bidrar til å få ned ulykkesstatistikkene. I en del land får man lappen omtrent på postordre, det er vel noe av grunnen til at vi har brukbare ulykkestall til tross for gammel bilpark og europaveier som bryter menneskerettighetskonvensjonen (for å overdrive litt humoristisk :green: )

Lenke til kommentar

Hadde norske politikere brydd seg om miljøet hadde omregistrerings-, engangs- og årsavgift vært fjernet. Problemet med beskatningen av bil er at den uansett koster deg rundt 50 000 NOK i året. Hadde disse avgiftene vært lagt på bruk ville folk kunne kutte ned på unødig bilbruk for å spare penger og miljø, dessverre er ikke dagens situasjon slik.

Et eksempel: Jeg personlig er avhengig av bil for å komme meg på jobb. Jeg er nødt til å ha bilen, den skal ha service hvert år eller 20 000km, forsikring må man ha og dekk bør byttes før de blir for gamle. Når bilen først står i garasjen kan jeg likeså godt kjøre 20 000 km i løpet av et år som 10 000km. Dette koster meg nesten det samme, eneste differansen er drivstoff. 10000km*0,05l/km=500l. Med en literspris på 15 kroner blir dette 15*500=7500 kroner. Et busskort koster meg til sammenligning 6960kr. Da kan jeg spare ”hele” 500kr ved å fryse ute og miste komfort hele året. Klart velger jeg bilen!

 

Folk spør hvor pengene skal tas ifra:

- Innvandringsstopp!

- Fjerning av kulturstøtte

- Fjern landsbruksstøtte

- Kutt i trygdeutbetalinger

 

Folk nevner alt mulig av biler her inne, men jeg føler for å ta en enkel ”A-til-B-bil” som eksempel:

 

Toyota Yaris 1.0

Pris Norge – 179000

Pris Sverige – 115000

 

Hvordan dere kan begrunne at en så basis bil, som kun er ment for at jeg skal skaffe brød til familien, skal koster 55,6% mer er for meg en gåte! Bilavgiftene går faktisk verst utover de svake, øvre middelklasse og over kjører sikre biler.

Endret av Wisd0m
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde norske politikere brydd seg om miljøet hadde omregistrerings-, engangs- og årsavgift vært fjernet. Problemet med beskatningen av bil er at den uansett koster deg rundt 50 000 NOK i året. Hadde disse avgiftene vært lagt på bruk ville folk kunne kutte ned på unødig bilbruk for å spare penger og miljø, dessverre er ikke dagens situasjon slik.

Et eksempel: Jeg personlig er avhengig av bil for å komme meg på jobb. Jeg er nødt til å ha bilen, den skal ha service hvert år eller 20 000km, forsikring må man ha og dekk bør byttes før de blir for gamle. Når bilen først står i garasjen kan jeg likeså godt kjøre 20 000 km i løpet av et år som 10 000km. Dette koster meg nesten det samme, eneste differansen er drivstoff. 10000km*0,05l/km=500l. Med en literspris på 15 kroner blir dette 15*500=7500 kroner. Et busskort koster meg til sammenligning 6960kr. Da kan jeg spare ”hele” 500kr ved å fryse ute og miste komfort hele året. Klart velger jeg bilen!

 

Folk spør hvor pengene skal tas ifra:

- Innvandringsstopp!

- Fjerning av kulturstøtte

- Fjern landsbruksstøtte

- Kutt i trygdeutbetalinger

 

Folk nevner alt mulig av biler her inne, men jeg føler for å ta en enkel ”A-til-B-bil” som eksempel:

 

Toyota Yaris 1.0

Pris Norge – 179000

Pris Sverige – 115000

 

Hvordan dere kan begrunne at en så basis bil som kun er ment for at jeg skal skaffe brød til familien skal koster 55,6% mer er for meg en gåte! Bilavgiftene går faktisk verst utover de svake, øvre middelklasser og over kjører sikre biler.

Meget bra! :) Kan ikke bli mer enig med deg!

Lenke til kommentar

Toyota Yaris 1.0

Pris Norge – 179000

Pris Sverige – 115000

 

Hvordan dere kan begrunne at en så basis bil, som kun er ment for at jeg skal skaffe brød til familien, skal koster 55,6% mer er for meg en gåte! Bilavgiftene går faktisk verst utover de svake, øvre middelklasse og over kjører sikre biler.

 

Gjennomsnittslønnen er også 40-50% høyere i Norge(22k-32K, 2008 tall).

 

Ellers er jeg litt enig med deg i at bilavgiftene slår negativt ut når du kjører lite, som du selv sier, det lønner seg å kjøre mye pga faste avgifter. Å fjerne årsavgiften og beskatte drivstoffet vil gjøre det mindre lønnsomt å kjøre mye. Selv om jeg mistenker at økte avgifter på drivstoff neppe var i dine tanker :hmm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mine tanker om hvorfor vi har avgifter og gebyrer i øst og i vest, ikke bare avgifter på bil, handler om tilstanden i Norge. De få som fremdeles jobber her i landet må betale for stadig flere som ikke jobber.

Folk som jobber har/trenger gjerne en bil, og da blir den bilen en prima pengekran for staten.

 

 

 

Klipp og lim fra:

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1813265.ece

 

- Det er ikke et sunnhetstegn at vi bruker 340 milliarder kroner i året på overføringer som hovedsakelig går til å betale folk for ikke å jobbe. Vet dere hvor mange trygdede det er her i landet?, spurte hun, og begynte å ramse opp:

- Det er like mange på attføring og rehabilitering som i jordbruk, skogbruk og oljesektoren til sammen.

Det er like mange symeldte til enhver tid som det er ansatte i offentlig administrasjon.

Det er like mange mottakere av sosialhjelp som det er arbeidstakere i transportsektoren.

Det er like mange arbeidsledige og på tiltak som i hotell- og restaurantnæringen.

Det er like mange afp-pensjonister som i finansiell tjenesteyting.

Og det er like mange uføretrygdede som det er arbeidstagere og selvstendige i industri, post, telekommunikasjon og kraftforsyning til sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Det blir ikke helt riktig å si at en fornyelsen av bilparken automatisk vil forbedre miljøet i den grad det blir fremstilt som. Det krever også enormt mye energi i produksjon og distribusjon av nye biler. Man skal ha en ekstremt gammel og forurensende bil hvis dette regnestykket skal gå i pluss.

Lenke til kommentar

Norge kan ikke redde verdens miljøproblemer med å kjøre gamle biler uansett.

 

Jeg er mer for en langt høyere drivstoffavgift - gjerne sleng på 5-10 kr literen. Så kan man senke nybilavgiftene, slik at folk merker hvor mye bilen koster dem hver gang de fyller. I dag fyller jeg tanken for 400-500 kroner i uken, og det smerter meg. De faste "skjulte" utgiftene (verditap, forsikring, kanskje bompenger som trekkes i autopass osv.) er gjerne på 1000 kroner uken, iallefall de første årene jeg triller rundt. Disse merker jeg knapt. Ved å redusere verditapet, men heller øke de variable utgiftene, vil jeg sannsynligvis også tenke mer på hvor jeg kan spare noen kroner på bilkjøringen.

 

Skal jeg til sentrum i dag er regnestykket mitt slik:

Buss tur-retur

2 x 25 kr = 50 kr.

I tillegg er det langt mindre fleksibelt i forhold til reisetid.

 

Bil tur - retur.

10km x 2. Ca 1,5liter drivstoff. 20kr

Bompenger en retning 9 kr. = 29kr.

 

Skal jeg parkere i sentrum stiger prisen noe - men dette kan deles på flere om vi kjører f.eks. 3 stk til sentrum.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok alle synes bilavgiftene er for høye.

 

Men hvorfor skal man sparke de som allerede ligger nede? Syke mennesker som ikke kan jobbe og allerede har fått kuttet sin intekt med en tredjedel. De skal vi altså straffe enda mer slik at vi kan kjøre litt finere bil??

 

Er enig i at bilavgiftene over tid burde kuttes, men finn pengene et annet sted - hvor det ihvertfall ikke rammer de svakeste i samfunnet.

Lenke til kommentar

Mine tanker om hvorfor vi har avgifter og gebyrer i øst og i vest, ikke bare avgifter på bil, handler om tilstanden i Norge. De få som fremdeles jobber her i landet må betale for stadig flere som ikke jobber.

Folk som jobber har/trenger gjerne en bil, og da blir den bilen en prima pengekran for staten.

 

 

 

Klipp og lim fra:

http://www.dn.no/for...icle1813265.ece

 

- Det er ikke et sunnhetstegn at vi bruker 340 milliarder kroner i året på overføringer som hovedsakelig går til å betale folk for ikke å jobbe. Vet dere hvor mange trygdede det er her i landet?, spurte hun, og begynte å ramse opp:

 

Ja, vi har det fælt, vi har faktisk råd til å gi, folk som ikke får jobb eller ikke kan, et liv på et verdig nivå. Selvsagt finnes det snyltere, men de er det nok av i NHO også. Itilleg får staten som med alt annet de betaler ut tilbake mye av pengene sine pga det skatter og avgifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mine tanker om hvorfor vi har avgifter og gebyrer i øst og i vest, ikke bare avgifter på bil, handler om tilstanden i Norge. De få som fremdeles jobber her i landet må betale for stadig flere som ikke jobber.

Folk som jobber har/trenger gjerne en bil, og da blir den bilen en prima pengekran for staten.

 

 

 

Klipp og lim fra:

http://www.dn.no/for...icle1813265.ece

 

- Det er ikke et sunnhetstegn at vi bruker 340 milliarder kroner i året på overføringer som hovedsakelig går til å betale folk for ikke å jobbe. Vet dere hvor mange trygdede det er her i landet?, spurte hun, og begynte å ramse opp:

 

Ja, vi har det fælt, vi har faktisk råd til å gi, folk som ikke får jobb eller ikke kan, et liv på et verdig nivå. Selvsagt finnes det snyltere, men de er det nok av i NHO også. Itilleg får staten som med alt annet de betaler ut tilbake mye av pengene sine pga det skatter og avgifter.

 

Har jeg nevnt med ord at jeg syntes dette er fælt ?

 

Jeg har likevel en teori som går ut på at de som jobber må betale for de som ikke jobber og Norge har veldig mange som ikke jobber så da må de som jobber betale ekstra mye for å finansiere de som ikke jobber.

 

De som jobber trenger gjerne bil for å kunne jobbe.

Bil = prima melkeku ganske enkelt,

 

gebyrer og avgifter er jo bare kamuflert skatt.

Skulle man ha tatt vekk gebyrer å avgifter og basert det hele på skatt ville vi sikkert sett 70% og vel så det beskatning av arbeidere.

Lenke til kommentar

Har jeg nevnt med ord at jeg syntes dette er fælt ?

 

Har jeg nevnt med ord at du har nevnt med ord at vi har det fælt :p

 

Skal man se på hvor pengene går enn må man også se på hvorfor det har blitt sånn.

 

Hvorfor er jo enkelt nok.

 

Staten trenger x antall penger for å drifte samfunnet.

Staten forsøker vri penger ut fra alle kriker og kroker inntill smertepunktet er nådd.

Nå har staten vridd bilister så mye at dem begynner å murre.

 

Kan hende dem anser det som hensiktsmessig å la bilister begynne å gå demonstrajons tog/klatre på barikadene/kaste molotow coctails inn på kontoret til de som bestemmer etc etc før dem ser seg om etter en annen gruppe å vri mer for å kunne vri bilister mindre.

 

Pengene må jo inn anyway.

Eller effektivisere driften av Norge slik at Norge koster mindre å drive, men det er jo utopi.

Lenke til kommentar

Det beste hadde jo vært om alt man betalte i avgifter var fornuftig øremerket. Men da hadde vi som nevnt over her, måtte bli flådd over skatteseddelen.

 

Men en del tilpasninger som å kutte avgifter på sikkerhetsutstyr må jo gå an å få til.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Har jeg nevnt med ord at jeg syntes dette er fælt ?

 

Har jeg nevnt med ord at du har nevnt med ord at vi har det fælt :p

 

Skal man se på hvor pengene går enn må man også se på hvorfor det har blitt sånn.

 

Hvorfor er jo enkelt nok.

 

Staten trenger x antall penger for å drifte samfunnet.

Staten forsøker vri penger ut fra alle kriker og kroker inntill smertepunktet er nådd.

Nå har staten vridd bilister så mye at dem begynner å murre.

 

Kan hende dem anser det som hensiktsmessig å la bilister begynne å gå demonstrajons tog/klatre på barikadene/kaste molotow coctails inn på kontoret til de som bestemmer etc etc før dem ser seg om etter en annen gruppe å vri mer for å kunne vri bilister mindre.

 

Pengene må jo inn anyway.

Eller effektivisere driften av Norge slik at Norge koster mindre å drive, men det er jo utopi.

 

Det er merkelig dette med all effektivisering - samtidig som man ikke vil ha folk på trygd/fortidpensjonering eller arbeidsløshetstiltak.

 

Jeg er selv ansatt et sted hvor det ble leid inn "effektiviseringskonsulenter" til flere titalls millioner. Resultatet ble at vi kvittet oss med halve arbeidsstyrkern, 750 personer. Alle disse fikk dyre sluttpakker - og ender selvsagt opp som trygdestatistikk.

 

Nå 5 år etterpå har vi anstatt ca 700 nye personer, for det stemte ikke at halve arbeidstyrken ikke gjorde noe.

 

Lignende ting har skjedd med alle store statlige institusjoner, Posten, Televerket osv - kvittet seg med alle gamlingene som havner som trygdestatistikk. Lønnskostnader overtas av nav og en fantastisk arbeidserfaring kastes på søpla.

 

Som regel ender altså effektiviseringen med at utgiftene øker og servicen som utføres minsker. Sjefene belønnes selvsagt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...