Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det mulig å forsvare bilavgiftene i norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan:

 

Bilavgiftene i norge er en av de viktigste inntektspostene til staten, og bidrar i stor grad til å holde i gang de enorme utgiftene vi har innenfor offentlig sektor, som de 429 kommunene i norge med medfølgende kommunestyrer (som sysselsetter opp til 50% av arbeidsstokken i visse kommuner), samt eldreomsorg, skole og helsesektor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det virkelig rimelig at bilførere skal betale for alt det der, Mads-b?

Jeg mener da det er vel så fair at disse utgiftene skal deles på alle skattebetalere i og med at den ikke har mye med infrastruktur å gjøre.

Jeg personlig har ikke så mye i mot bensinprisene, det er derimot vil jeg engangsavgiften og årsavgiften til livs.

Penger som går til velferd kan like gjerne hentes fra andre varer da de ikke har mye å gjøre med bilkjøring.

 

EDIT: Jeg har full respekt for at bilkjøring også inneholder ulykker og skader som må dekkes av velferden men jeg syns allikevel det er urimelig at penger fra bil skal gå til for eksempel trygd.

 

EDIT2: Det kunne vært greitt om trådstarter hadde rettet grammatikkfeil i tittelen og eventuelt endret denne til noe mindre aggressivt.

Endret av Timster
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er det virkelig rimelig at bilførere skal betale for alt det der, Mads-b?

Jeg mener da det er vel så fair at disse utgiftene skal deles på alle skattebetalere i og med at den ikke har mye med infrastruktur å gjøre.

Jeg personlig har ikke så mye i mot bensinprisene, det er derimot vil jeg engangsavgiften og årsavgiften til livs.

Penger som går til velferd kan like gjerne hentes fra andre varer da de ikke har mye å gjøre med bilkjøring.

Sa ingenting om at jeg var for eller imot dette ;)

 

Nei, jeg mener det ikke er riktig, men nå er det nå slik at politikerene har utpekt blant annet bilførere som meget betalingsvillige mennesker med penger til overs (de fleste med bil har litt til overs, hvis ikke hadde de syklet eller busset). Dessverre er de som er avhengig av bil i sitt daglige virke glemt. Slike er det nå, ett sted må pengene komme fra, og blir ikke bilførerene melket, må noen andre melkes. Ellers, så må vi skjære ned på noe annet. Sysselsetting for eksempel, holder liv i masse distriktsbyråkrater bare for å holde distriktsnorge i live. Riktig, galt? Hvem vet.

Lenke til kommentar

Vi må jo ha høye bilavgifter.

Eldre må bruke bleiene både på utsiden og innsiden, begge sider er viktig!

 

Hvordan skal vi ellers kunne betale for at somaliske 22-barnsfedre skal få kunne komme til Norge, forlange familiegjenforening, og deretter ingen av de 23 somalierne skal gidde å jobbe og alle motta gratis penger fra NAV?

Vi må jo betale for denne morroa på en eller annen måte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Usaklig Ideal. Da kan man like godt snakke om late ungdommer på bygda som går på NAV fordi de ikke gdder å jobbe i butikk. Det er mange av dem også.

 

Man kan ikke kutte disse inntektene. Da blir man isåfall nødt til å hente pengene et annet sted, og hvis du har et godt forslag til hvor dette skal gjøres, så hører jeg gjerne. Man kan selvfølgelig øke skattene, men det hade nok blitt like mye ramaskrik da.

 

Litt av greia er jo at dette på mange måter fungerer som en høyere skatt. Folk flest har faktisk bil i det landet her, og det er ikke så dyrt som alle skriker om. Joda. Jeg har ikke råd til en ny BMW 5-serie, men det har de færreste tyske 24-åringer heller. Selv om jeg kanskje kunne hatt råd til den med min lønn og tyske bilpriser, så handler det om kjøpekraft.

 

Dere ville nok blitt overrasket over hvor mye penger nordmenn faktisk har, og hvor mye folk kan bruke på bil uten at det er noe problem.

 

Jeg kan forsvare avgiftene til en viss grad. Det er imidlertid ikke dermed sagt at jeg er helt enig i hvordan de vektes og er lagt opp. Poenget er at pengene må inn uansett, og at det relativt sett ikke er så forbanna dyrt med bil i Norge som alle skal ha det til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter min mening kan de kutte import-avgiften og heller dra det inn på drivstoff, skulle tro det var win-win for både staten og folket. Miljøet blir bedre da flere velger mijøvennlige biler, mindre skader i trafikken da bilene er nyere og har bedre sikkerhet, bedre komfort, samt at flere kanskje velger kollektivt i stedet.

Norge har europas eldste bilpark, og politikkerene gjør absolutt ingenting med det, antagelig blir den bare eldre og eldre inntil de kutter avgiftene...

 

Det finnes andre steder, og i mine øyne, bedre steder å dra inn penger enn en sykelig høy engangsavgift.

Lenke til kommentar

Vi har, ifølge denne saken, ikke Europas eldste bilpark. Det er det Finland som har, og der koster for eksempel billigste 5-serie 100 000 mindre enn i Norge.

 

Svenskene, med sine betydelig lavere bilpriser, har heller ikke så veldig mye nyere bilpark enn oss. En norsk gjennonsnittsbil er 10,2 år, mens en svensk snittbil er 9,4 år gammel.

Når man ser på snittalderen i resten av Europa, er det også verdt å tenke over at de fleste nedover kjøper mindre og billigere biler enn vi gjør her. Ifølge Wikipedia var syv av de femten mest solgte bilene i Europa i 2008 i B-segmentet (Polo, Fiesta o.l.). Dette er et segment som er forsvinnende lite her til lands. Disse bilene er bygd billigere, og holder dermed kortere enn den typiske bilen en nordmann kjøper - som ofte er en relativt dyr premium eller halvpremium-modell.

 

Denne saken fra SSB er riktignok gammel, men det totale bildet har nok ikke endret seg så mye. Det viser klart og tydelig at det ikke er ekstremt mye dyrere med bil i Norge enn i resten av Europa. Vi ligger midt på treet, men har da noen ekstremiteter i begge ender (Sveits og Tyskland i én ende og Ungarn og Slovakia i den andre).

 

Man kunne selvfølgelig lagt avgiften på bensinprisene. Det ville nok blitt et ramaskrik da også. La oss gjøre et tankeeksperiment for å se hvor vi ender opp dersom staten skal ha inn like mye penger gjennom kun bruksavgifter.

 

Ifølge denne saken hentet staten inn 55,5 mrd i bilavgifter i 2007. (Det er sannsynligvis høyere nå, men jeg gidder ikke å lete etter et nyere tall). Ifølge SSB er det 2,3 millioner kjøretøy i Norge (inkludert lastebiler, busser o.l.). Det betyr at dersom engangsavigften kuttes, må disse bilene hente inn 24 000 kroner hver i året for å gi tilsvarende inntekter.

 

La oss si at en snittbil kjører 14 000 kilometer i året og bruker 0,7 liter på mila. Det betyr at gjennomsnittsbilen bruker 980 liter bensin i året. Med en bensinpris på 15 kroner blir det 14 700 kroner i året på bensin.

 

Hvis staten skulle hentet inn de samme inntektene på bensinsiden måtte alle bilene betalt 24 000 kroner ekstra. Altså 38 700 kroner i året. Det vil gjøre at bensinen måtte kostet 39 kroner og 50 øre per liter for at regnestykket skulle gå opp. (Og det er forutsatt at folk kjører like mye som i dag med en slik bensinpris. Personlig tviler jeg på det...)

 

Så kan man argumenter for hva som er verst. At folk kjører en ti-femten år gammel bil til jobb - eller at de ikke har råd til å kjøre til jobb i det hele tatt? Hvor kult hade det vært for de som pendler 5 mil hver vei til jobb? Selv om de har en moderne bil som bruker en halvliter på mila, så ville de brukt 200 kroner på å komme seg til og fra jobb hver eneste dag. Og det er etter skatt. Hvis vi går ut fra at de har en skatteprosent på 30, så betyr det at de må tjene 290 kroner brutto for å dekke transporten til og fra jobb.

 

For en med lav lønn betyr det at de to første timene på jobb HVER ENESTE DAG går med til å betale bensinen. Er det ikke da bedre at de av oss som faktisk liker bil kan prioritere å bruke litt mer penger på å kjøpe noe morsomt?

 

Det gjelder å se ting i perspektiv og tenke litt lenger enn sin egen nese av og til. Selv om jeg gjerne skulle hatt råd til å kjøpe meg en ny M3, jeg også.

 

Jeg har med andre ord ikke noe imot engangsavgiften i seg selv. Hvordan den er vektet (med et så stort fokus på effekt) er jeg derimot ikke enig i.

 

EDIT:

TL;DR: Det er ikke så dyrt som mange tror (relativt sett), og å flytte alt over på bruksavigfter ville slått negativt ut for de som allerede har minst.

Endret av Tee-Zee
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Sett for seg selv plager ikke bilavgiftene meg i noe særlig grad. Det er misforholdet mellom avgiftene som betales og det vedvarende forfallet av veiene rundt om som er ubegripelig.

 

Det er lite kipt å måtte ta hyppigere og mer kostbare servicer på bilen fordi både europa - og riksveier fillerister bilen i stykker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, jeg mener det ikke er riktig, men nå er det nå slik at politikerene har utpekt blant annet bilførere som meget betalingsvillige mennesker med penger til overs (de fleste med bil har litt til overs, hvis ikke hadde de syklet eller busset). Dessverre er de som er avhengig av bil i sitt daglige virke glemt. Slike er det nå, ett sted må pengene komme fra, og blir ikke bilførerene melket, må noen andre melkes. Ellers, så må vi skjære ned på noe annet. Sysselsetting for eksempel, holder liv i masse distriktsbyråkrater bare for å holde distriktsnorge i live. Riktig, galt? Hvem vet.

Bilavgiftene er en urettferdig avgift, da bare 1/3 av pengene går tilbake til vei. Og at pengene er høyst nødvendige forandrer ikke det faktum at de er feil. Har ikke staten penger til å finansiere alt, så må noe kuttes, slik er det bare. Dessverre skjønner ikke sittende regjering dette, og gir dermed litt til alle, slik at alle har for lite. Dermed må høyst nødvendige sektorer kutte, som sykehus og sykehjem.

Lenke til kommentar

Går 1/3 av pengene til veiene staten bygger, eller går de til all veiutbygging?

 

Jeg hører ofte dette tallet bli kastet rundt, men det er sjelden noen klarer å forklare hva som er inkludert. Dermed blir det et meningsløst tall som kun egner seg til sensasjonsoverskrifter.

 

Noe av det som (etter min mening) bør regnes inn i dette før det nytter å bruke som argument:

Bygging av nye veier (Både riksveier, fylkesveier og kommuneveier)

Vedlikehold av eksisterende veier (Hvilket inkluderer asfaltering, merking, salting/strøing, kantklipping, skilting o.l.)

Hele Vegdirektoratet og deres utgifter. Dette inkluderer også Statens Vegvesen.

Utrykningspolitiet og andre politiresursser som går til trafikk

Tilskudd til fergene på Vestlandet (som faktisk er en del av veinettet).

Man kan også vurdere å ta med utgiftene til sykehus/brannvesen i forbindelse med bilkjøring og ulykker.

 

Det er helt sikkert andre ting som også kan regnes inn under dette. Poenget mitt er at å tro at 55,5 mrd. kan brukes på veiutbygging er korttenkt. Hvis jeg driver et firma som får inn 55,5 millioner på ett år, så har jeg ikke mulighet til å bruke alt dette på utvikling av nye prosjekter. Det er tross alt noen faste utgifter som skal dekkes også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det virkelig rimelig at bilførere skal betale for alt det der, Mads-b?

Jeg mener da det er vel så fair at disse utgiftene skal deles på alle skattebetalere i og med at den ikke har mye med infrastruktur å gjøre.

Jeg personlig har ikke så mye i mot bensinprisene, det er derimot vil jeg engangsavgiften og årsavgiften til livs.

Penger som går til velferd kan like gjerne hentes fra andre varer da de ikke har mye å gjøre med bilkjøring.

 

EDIT: Jeg har full respekt for at bilkjøring også inneholder ulykker og skader som må dekkes av velferden men jeg syns allikevel det er urimelig at penger fra bil skal gå til for eksempel trygd.

 

EDIT2: Det kunne vært greitt om trådstarter hadde rettet grammatikkfeil i tittelen og eventuelt endret denne til noe mindre aggressivt.

Du har et meget godt argument mister ;)

Var litt små iritert da jeg laget denne tråden. Er på utkikk etter bli, og sammenligner bilpriser i norge med tyskland. Ikke rart jeg blir provosert!

Endret av AndiibnA
Lenke til kommentar

Ja ser enda at det ikke er noen her som kan forsvare avgiften på bil. Den burde vært på lik linje med avgift i sverige f.eks. Tror ikke naboene våre lider noe nød!

 

Du har vel ikke lest de lange postene jeg har skrevet?

 

Sverige har lite avgifter på bil, men de har til gjengjeld relativt mye høyere inntektsskatt enn Norge. Det er heller ikke så dyrt med bil i Norge som du skal ha det til.

Lenke til kommentar

Går 1/3 av pengene til veiene staten bygger, eller går de til all veiutbygging?

 

Jeg hører ofte dette tallet bli kastet rundt, men det er sjelden noen klarer å forklare hva som er inkludert. Dermed blir det et meningsløst tall som kun egner seg til sensasjonsoverskrifter.

 

Noe av det som (etter min mening) bør regnes inn i dette før det nytter å bruke som argument:

Bygging av nye veier (Både riksveier, fylkesveier og kommuneveier)

Vedlikehold av eksisterende veier (Hvilket inkluderer asfaltering, merking, salting/strøing, kantklipping, skilting o.l.)

Hele Vegdirektoratet og deres utgifter. Dette inkluderer også Statens Vegvesen.

Utrykningspolitiet og andre politiresursser som går til trafikk

Tilskudd til fergene på Vestlandet (som faktisk er en del av veinettet).

Man kan også vurdere å ta med utgiftene til sykehus/brannvesen i forbindelse med bilkjøring og ulykker.

 

Det er helt sikkert andre ting som også kan regnes inn under dette. Poenget mitt er at å tro at 55,5 mrd. kan brukes på veiutbygging er korttenkt. Hvis jeg driver et firma som får inn 55,5 millioner på ett år, så har jeg ikke mulighet til å bruke alt dette på utvikling av nye prosjekter. Det er tross alt noen faste utgifter som skal dekkes også.

Når vi snakker om bevilgninger til vei, så snakker vi om ny vei, vedlikehold av vei og vei sikring. Ressurser som politi blir hentet inn i form av bøter, som faktisk overstiger det politi bruker på trafikk.

 

Ulykker relatert til vei skyldes dårlig vei. En frontkollisjon er nesten garantert å bli historie ved midtdeler. Dermed er motorveier noe av det sikreste som finnes av vei.

 

Regning på dette viser jo også at staten vil tjene på bedre vei, ikke tape (mindre ulykker, et mer effektivt næringsliv). Det er en langtidsinvestering som regjeringen dessverre ikke forstår.

 

Ferjene burde være gratis, da disse kun går fordi regjering ikke har evnet å bevilge penger til bru eller tunnel. Dette blir regnet som bompenger, for en vei som ikke finnes :hmm:

 

Vi burde se til Tyskland. Landet låner penger for å bygge vei, men har allikevel det mest utbygde veinettet i Verden. Det er en grunn til det ;)

Lenke til kommentar

Tragisk lesing. Folk dør eller kommer til å dø pga. avgifter her på berget.

http://www.nettavise...icle3373596.ece

Trist at regjeringen ikke evner å se lenger. En må jo være fullstendig tett for ikke å skjønne at lavere engangsavgift vil føre til både trygge biler og en mer miljøvennlig bilpark. Ifølge Stoltenberg er jo nettopp målet med den høye engangsavgiften miljø. Snakk om å være ute på bærtur :tease:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...