Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Skjermkort - kompatibelt med hovedkort?

tore16

Anbefalte innlegg

Hei,

Tenkte å kjøpe GTX 680 pga alle episke spillene som er på tur, er litt redd for å kjøpe det om det ikke kompatibelt så derfor spør jeg først.

Jeg kjører GTX 480 akkurat nå og strømforsyningen min er på 1000w

hovedkortet mitt er ASUSTeK Computer INC. P6T DELUXE V2 (LGA1366)

Vil det være plug and play btw eller må jeg gjøre noe spesielt?

Installere skjermdriver f.eks FØR jeg setter inn det nye ?

GTX 680 støtter vel PCI-E 3.0 x16

og jeg er noe usikker men

Slot PCI-E

Slot Type PCI-E

Slot Usage Available

Bus Width 32 bit

Slot Designation PCIEX16_3

Slot Number 5

Regner med at dette er det da samme ? og da vil det være kompatibelt så vidt jeg vet?

Aldri måtte sett på dette før så godt å vite om det stemmer :) All kunnskap er god kunnskap

Kilder:

http://videocardz.com/nvidia/geforce-600/geforce-gtx-680

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GTX 680 trenger egentlig ikke PCI-e 3.0, det støtter 3.0, men har ikke nødvendighet for det. Det er i tillegg bakover kompatibelt med 2.0.

"On the Geforce GTX 680 GPU, you won't see any noticeable difference between PCI Express 3.0 and 2.0. With that said, the Geforce GTX 680 meets the SIG PCI Express Specification and has been validated on multiple upcoming PCI Express 3.0 platforms."

kilde: http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=225624

Jeg bruker å fjerne alle drivere før jeg installerer det nye kortet, så tar jeg en fresh install. Så slipper jeg noe driver tull.

Lenke til kommentar

GTX 680 trenger egentlig ikke PCI-e 3.0, det støtter 3.0, men har ikke nødvendighet for det. Det er i tillegg bakover kompatibelt med 2.0.

"On the Geforce GTX 680 GPU, you won't see any noticeable difference between PCI Express 3.0 and 2.0. With that said, the Geforce GTX 680 meets the SIG PCI Express Specification and has been validated on multiple upcoming PCI Express 3.0 platforms."

kilde: http://forums.nvidia...howtopic=225624

Jeg bruker å fjerne alle drivere før jeg installerer det nye kortet, så tar jeg en fresh install. Så slipper jeg noe driver tull.

Ahh okey, da sletter jeg skjerm driverne også tar jeg det derfra.

Takk for hjelpen, ser frem til å få testet ut dette kortet :)

Lenke til kommentar

Skal vel egentlig ikke være et problem siden du allerede har Nvidia kort, sett at du har nyeste driverne. Men det skader jo aldri å ta en skikkelig cleanup heller da :)

Enig :)

Btw har 6 GB ram og har hatt dette lenge.. ikke noe big deal tror jeg, siden jeg får kjørt filmer og spilt samtidig osv.. men tror du det er på tide å oppgradere de ? Tenkte siden jeg først skal bestille skjermkortet kan jeg muligens dra på med et nytt sett ram brikker kanskje :)

Er vel i bunn og grunn ikke vits fordi jo mer ram jo trengere kan maskinen bli pga mer ram bla bla = det er en balanse mellom MHz og latency så vidt jeg vet.

Trenger ikke kjøre mer, ikke tenkt over hvor mye av minnet jeg faktisk bruker heller.

Endret av tore16
Lenke til kommentar

Tror du klarer deg fint med 6 GB, så lenge du ikke skal redigere film. Det kan også skape problemer om du ikke bruke samme ram som du allerede har. På socket 1366 kan det også bli mer stress for NB, om du bruker 6 dimms i stede for 3. Dette kan skape problemer med overklokking.

Tror du bare bør vente til du skal oppgradere hovedkortet. I verste fall får du heller bestille det i etterkant om det blir et problem :)

Lenke til kommentar

Tror du klarer deg fint med 6 GB, så lenge du ikke skal redigere film. Det kan også skape problemer om du ikke bruke samme ram som du allerede har. På socket 1366 kan det også bli mer stress for NB, om du bruker 6 dimms i stede for 3. Dette kan skape problemer med overklokking.

Tror du bare bør vente til du skal oppgradere hovedkortet. I verste fall får du heller bestille det i etterkant om det blir et problem :)

Ja, blir vel et dårlig valg i første omgang, kjører atm 3 brikker, og har da 3 åpne slots.

Vet jeg må kjøre samme type for å ha det mest mulig stabilt

.Jeg selv har aldri overklokket skjermkortene mine siden jeg er redd for å få de ødelagt :)

Mye mulig det er noe jeg burde lært meg fordi det er sikkert verdt å gjøre det om den er innen en sikker bobble.

Lenke til kommentar

Socket 1366 er ikke noe spesielt vanskelig å overklokke. Du kan hente ut en del ytelse med overklokking, og det trenger du mest sannsynlig om du skal makse ytelsen på et GTX 680. Spørs selvfølgelig på hvilken socket 1366 prosessor du har også da :) Med for eksempel en 920 prosessor kan du fort trenger litt ekstra ytelse, siden den "bare" ligger på 2,66 GHz :) Dette variere veldig fra spill til spill også. Kjørte faktisk 6 dimms, med en 920 C-rev (den varme versjonen), og den gikk fint til 3,6 GHz, hadde sikkert gått lengre også :)

GTX 680 er også ganske greit å overklokke. Får den med 3 musetrykk opp med 100 MHz +++ kjerne, 150 MHz++++ minne. Er bare å bruke for eksempel precision X eller lignende :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Socket 1366 er ikke noe spesielt vanskelig å overklokke. Du kan hente ut en del ytelse med overklokking, og det trenger du mest sannsynlig om du skal makse ytelsen på et GTX 680. Spørs selvfølgelig på hvilken socket 1366 prosessor du har også da :) Med for eksempel en 920 prosessor kan du fort trenger litt ekstra ytelse, siden den "bare" ligger på 2,66 GHz :) Dette variere veldig fra spill til spill også. Kjørte faktisk 6 dimms, med en 920 C-rev (den varme versjonen), og den gikk fint til 3,6 GHz, hadde sikkert gått lengre også :)

GTX 680 er også ganske greit å overklokke. Får den med 3 musetrykk opp med 100 MHz +++ kjerne, 150 MHz++++ minne. Er bare å bruke for eksempel precision X eller lignende :)

Okey takk, skal ta en titt på dette :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...