RWS Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Vi hører til stadighet om kristne som påstår at man må følge ALT som bibelen sier og at man ikke er "ordentlig" kristen før man gjør det, men hva følger kristne i bibelen egentlig? Og hva hopper de over? Og hvorfor påstå at alt skal følges når de helt åpenfbart ikke gjør det selv? 1 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 I og med bibelen som doktrine er full av selvmotsigelser så blir det umulig å følge alle påbudene. 1 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 10. april 2012 Forfatter Del Skrevet 10. april 2012 I og med bibelen som doktrine er full av selvmotsigelser så blir det umulig å følge alle påbudene. Så hvorfor er ikke selvinnsikten, eller bibel innsikten, større hos de som hevder de følger bibelen til punkt og prikke da? (De tar seg såklart unntak..) Er nesten så jeg mistenker de som sier dette for IKKE å ha lest bibelen... og der er jeg vel antagelig nærmere sannheten enn de fleste kristne liker å tenke på... 1 Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Nei, jeg synes også dette med plukk og velg er veldig rart. Enten er bibelen guds ord - og da må man jo leve og tolke det bokstavlig(hvordan kan man ikke gjøre det hvis det er guds ord?) Eller så er det menneskers ord, og da kan man vel plukke ut det som man liker og tolke det som man vil. Hva er da verdien av den boken? Jeg har for eksempel tolket alt til å være reint oppspinn(bortsett fra enkelte historiske og geografiske henvisninger). Hvem kan si at jeg har feil hvisa det ikke er guds ord? 1 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Folk er så fleksible i tolkningen av sin religion at de kan bøye seg over baklengs så lenge de kan fortsette å ha troen sin og samtidig leve behagelige liv i et moderne samfunn. Det handler først og fremst om komfort; man er redd for å dø, redd for å være alene og redd for at det ikke finnes universell rettferdighet, så man trenger en tro som gir behagelige svar på disse spørsmålene, men samtidig er man ikke villig til å ofre noe som helst for å følge religiøse påbud som "ikke passer". Da tolker man i stedet læresetningene på en slik måte at man kan kalle seg religiøs samtidig som det medfører minst mulig endringer i livsstilen, spesielt i forhold til materiell velstand. Det gir f.eks. ingen mening at kristne familier sitter på verdier til flere millioner kroner samtidig som det står klart i bibelen at det er nærmest umulig for en rikmann å bli frelst, at de første skal bli de siste og de fattige skal arve jorden. Hvis jeg var kristen - dvs. en kristen som faktisk tror - ville jeg ikke tørt å sitte med et hus til tre millioner samtidig som noen få kroner kan mate fattige familier rundt omkring i verden i ukesvis, for selv om å gi bort alt jeg har ville gjort livet mitt vanskelig så spiller det vel ingen rolle så lenge det betyr at jeg får evig lønn i himmelen? 1 Lenke til kommentar
MBarne Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Vi hører til stadighet om kristne som påstår at man må følge ALT som bibelen sier og at man ikke er "ordentlig" kristen før man gjør det, men hva følger kristne i bibelen egentlig? Og hva hopper de over? Og hvorfor påstå at alt skal følges når de helt åpenfbart ikke gjør det selv? Bibelen forteller om mennesker som gikk på jorden, det meste inneholder derfor ikke noe påbud om hva vi skal "følge". Det blir som å prøve å "følge" en roman. Umulig. Derimot skal De 10 bud følges som følge av at Gud ikke tåler synd, men dette ble umulig for menneske, derfor sendte Gud Jesus til å dø for oss, slik at selv om vi har synd, kan vi gjennom Jesus være syndefri. Dette står i Bibelen, og kan ikke forandres på. Finnes mange varianter som kaller seg for kristne, men det betyr ikke at dem er det. Einar Gelius er en av dem som har tatt bort noe, og lagt til noe nytt. Han kaller seg en kristen, men er det ikke. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 40 000 sub-kristendommer innenfor kristendommen. Kun en av dem, hvis noen, kan ha rett. 2 Lenke til kommentar
MBarne Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 40 000 sub-kristendommer innenfor kristendommen. Kun en av dem, hvis noen, kan ha rett. Den som tror på Bibelens budskap har rett, alle de andre tar feil. Det betyr at du ikke kan legge til noe, og heller ikke fjerne noe fra Bibelen. Hva du kaller en som tror på Bibelens budskap er irrelevant, det er ikke det det handler om. Ordet kristen er ikke nevnt en gang i Bibelen. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 10. april 2012 Forfatter Del Skrevet 10. april 2012 Fra når ble det riktig å tro på ubegrunnede påstander egentlig? Men hvorfor følger du bare de ti bud og ikke alle de andre budene bibelen har å by på? Du er vel imot homofile etter hva jeg har forstått og hvorfor drar du bare frem det som noe å følge og ikke alt det andre som står så og si på de samme sidene? Som steining av utro kvinner, du skal ikke la trollkvinner leve, steining av bønder som driver med vekselsbruk (si meg, visste ikke gud at vekselsbruk er den eneste måten å drive jordbruk på og derfor beordret han alle som driver med vekselbruk steinet? Han må jo vite slikt, det er jo han som ettersigende skal ha skapt det... Har aldri forstått den der jeg...), steining av kvinner som bruker to slags stoffer, eller fler, på kroppen på en gang også videre... Hvorfor hopper du over slikt? Det er jo like mye synd som homofili i din guds øyne... Hvorfor plukker du og kaster på lik linje med ALLE kristne mens du fremdeles påstår at du følger alt? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå