medlem-68510 Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Hvordan kan jeg minske vibrasjon/støy fra vifter mitt kabinett? Har sett diverse gummipakninger/fester, men vet ikke om disse er noe særlig. Anbefalinger/erfaringer? Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Spenningsreduserer via kabel, zalman fanmate, egen viftestyring i 5.25" bay, hovedkort med innebygget viftestyring ala asus fanxpert 2, gummipakninger/fester som du nevner, speedfan (programmet)... mulighetene er mange. Men det beste er å kjøpe kvalitetsvifter med en gang, selv om det muligens koster litt ekstra Schyte Gentle typhoon får du i mange varianter, samme med noiseblocker multi-frame (allerede 'støydempet' fordi hele ramma er gummi). Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 10. april 2012 Forfatter Del Skrevet 10. april 2012 Har ikke noe imot å bytte ut viftene jeg bruker i dag. Har forresten også viftene som fulgte med Noctua NH-D14 i gang. Disse står mot gummi på kjøleren. Har vurdert å bytte hele CPU-kjøleren med vannkjøling, men vet ikke om lommeboken er komfortabel med det. Lenke til kommentar
NilsJohan Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Om du skal bytte ut Noctua NH-D14 for å få mindre støy må du gå for noe annet enn Corsair's H100 osv. hvertfall - de støyer mer. Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 har et program som fulgte med hk: z68v pro og det funker kjempefint. bare å stille inn på siletn og alt jeg hører er et lavt sus fra skjermkortet Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 10. april 2012 Forfatter Del Skrevet 10. april 2012 (endret) NilsJohan: Veldig kjekk informasjon. H100 er en av de jeg har sett på. BFF: Har Asus Fan Xpert og Q-Fan i BIOS, men vibrasjon og annen dur fra viftene høres fremdeles godt, selv på lave hastigheter. Vil derfor ha vifter som flytter godt med luft, på lav hastighet, med minimal mengde støy. Tenkte å oppnå dette med bedre vifter og/eller støydempende fester. Derfor denne tråden =) Endret 10. april 2012 av medlem-68510 Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 (endret) Noiseblocker Multi-Frame, da. Får dem kun som 120mm eller mindre, dessverre. S2 versjonen har 19 dB(A) oppgitt lydnivå. Kjekt å gå for den, kontra S1, om du vil bruke viftestyring senere. Ellers er Gentle Typhoon et meget bra alternativ til Multi-Frame. Litt flere valgmuligheter mtp rpm/dB(A) her, så du får finne ut hva som passer for deg. Xbitlabs hadde en fin test av 120mm vifter for et par år siden. Har ikke kommet noen nyvinninger etter GT/MF fra Schyte/Noiseblocker (som jeg er klar over hvert fall). The German fans are blameless. In my personal opinion, the Noiseblocker NB-BlackSilent PRO series are the most comfortable fans in this review in terms of noisiness. Perhaps “silence” may be too loud a word, yet I would dare call these fans silent until a speed of 900-950 RPM. Their extremely quiet operation deserves my praises, really. The Noiseblocker NB-BlackSilent PRO PL-1 and PL2 are not the leaders in terms of air flow, yet make it into the top four in this parameter as well. http://www.xbitlabs....1_11.html#sect0 140mm roundup: http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/140mm-fan-roundup.html#sect1 Endret 10. april 2012 av MDCCLXXVI Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=586349 dette er gode vifter mtp stillhet vet ikke hvor gode de er ellers men en jeg kjenner har noen sånne å de er ekstremt stille Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 11. april 2012 Forfatter Del Skrevet 11. april 2012 (endret) Der fløy det noen tusenlapper gitt. 5 x Noiseblocker Multiframe M12-S2 1 x Noiseblocker Multiframe M12-P 1 x ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB EDIT: Fant ut at det som bråker mest i PC-en min er de to GeForce 8800 GT-kortene jeg har hatt siden 2007. God unnskyldning til å kjøpe nytt =) Viftene skal forøvrig festes som følgende: 2 i toppen av kabinettet, 1 bak, 1 i PSU, 2 på CPU-kjøler (PWM + "vanlig"). Endret 20. mars 2013 av medlem-68510 Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 (endret) Hehehehe Jeg har 2 stk M12-S1, 3 stk M12-PS, byttet nettopp skjermkortkjøler til thermalright shaman med 140mm TY-vifte, samt en lydløs enermax PSU (vifta går på 300rpm). Det BRÅKER!!!!! Hvert fall i silencio 550-kabinettet mitt. Har en del ting på vei i posten nå, bl.a viftestyring, denne + denne. Obsidian 550D-kabinett, Corsair H80 kjøler, samt to stk Gentle Typhoon AP-13. Tenkte jeg kjører to GT i front, en M12-PS i bunn, og to M12-S1 i push-pull bak. Hvis dette oppsettet støyer, gir jeg opp!!! Edit: Var bare at TY-140 vifta gikk på 100% hele tia. Kobla den feil til grafikk-kortet. Nå er det meget behagelig Endret 11. april 2012 av MDCCLXXVI Lenke til kommentar
Decoman Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 (endret) For den ene, bakre vifteåpningen på P280 vil jeg anbefale Noctua NF-S12B FLX på halv fart med utblåsing, dette får varmen ut av kabinettet og så er vifta helt stille. I den andre bakre vifteåpningen ville jeg forsøkt med innblåsing, med Noctua NF-S12B FLX på halv fart. Er nok en god ide å sette på støvfilter med magnetisk heft over denne åpningen. Er nok en god ide å gi viftene strøm med egen molex hvis hovedkortet ikke får begge til å spinne opp normalt. For bakre vifteåpning ville jeg ha latt denne forbli tom, og så kutte løs gitteret med en stor neglklipper for bedre luftflyt. Men selvfølgelig, det kan jo tenkes at fjerning av gitteret er marginalt bedre, eller kanskje en uting. Jeg tror fjerning av gitteret på baksida hjalp litt hos meg. Viftestyring kan være en god ide for å kunne enkelt eksperimentere litt, for å dempe viftestøy. Ellers har jeg fire vifter i front, men disse lager noe ulyd på full fart, er vel turbulens som lager lyd der, så jeg liker å dempe farta på den bakre rekken av viftene. Endret 11. april 2012 av Decoman Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 22. april 2012 Forfatter Del Skrevet 22. april 2012 (endret) Good news Fant frem den gamle Zalman-viftekontrollen min, og koblet 4x NB M12-S2 til den. Den siste viften av samme type gikk i PSU. PWM-vifta koblet jeg til CPU-headeren på HK. I BIOS er "Q-fan"-profilen "Quiet" aktivert for både CPU og Chassi-headers. Sammen med det nye (og svært stille!) grafikkortet er PC-en nå på et behagelig støynivå samtidig som den er kjølig. Bad news På grunn av fester av ymse type har jeg beholt de 2 Noctua-viftene på CPU-kjøleren. Disse er koblet til chassi 1 og 2-headerene på HK, og fordi PSU-en min røk har jeg nå en ny som (desverre?) har 140mm vifte jeg ikke har noen erstatning for (den bråker). Alt-i-alt Veldig fornøyd med valget av vifter og andre komponenter. Desverre røk PSU, slik at jeg nå har en NB M12-S2 til overs, men finner sikkert plass til den også. Takk for all hjelp Blå streker er støvfilter. Endret 22. april 2012 av medlem-68510 Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 Ser bra ut det der! Minner litt om mitt oppsett (som du kan se i signaturen). Selv kommer jeg til å bytte ut min siste noiseblocker med gentle typhoon AP-13. Har også bytta ut D14 med en thermalright archon. Litt lei disse super-mega-ultra-store kjølerne. Ikke kjøler dem noe særlig bedre heller. PS! Jeg selger en enermax modu87+ 700W med hvite extension cables fra nzxt om du er interessert (24 pin hk, 8 pin til cpu, to 8+6 pin til gpu, og et par andre. Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 24. april 2012 Forfatter Del Skrevet 24. april 2012 Går litt OT her, men dette må da være akseptabelt? =) CPU ligger å dupper rundt 90 grader med Prime95 kjørende. Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 90 er veldig høyt, men ikke farlig høyt Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 24. april 2012 Forfatter Del Skrevet 24. april 2012 Har vært oppe i 100 grader med lavere vcore, men da er den heller ikke stabil, og senker FSB/multiplier automatisk. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Går litt OT her, men dette må da være akseptabelt? =) CPU ligger å dupper rundt 90 grader med Prime95 kjørende. Dropp ned til 3.8-4.0 GHz og <1.25V Vcore, slike prime-temperaturer og spenninger kjører man ikke 24/7 om man verdsetter levetida. Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 26. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2013 Nå har jeg kjørt dette oppsettet en god stund, og det er helt klart at jeg med viftene på laveste hastighet har undertrykk i kabinettet. Dette gjør at det kommer inn støv i alle små kroker og sprekker. Kan det lønne seg å sette tape over de forskjellige hullene og gitrene? Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Er vel heller mer det at du har flere vifter som suger ut enn vifter som suger inn. Kan jo alltids eksprimentere med å sette innsugs viftene på maks og de som suger ut på laveste. Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 4. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2013 Er vel heller mer det at du har flere vifter som suger ut enn vifter som suger inn. Ja nettopp. Kan jo alltids eksprimentere med å sette innsugs viftene på maks og de som suger ut på laveste.Poenget her var jo støydemping. Uansett: Byttet 140mm-viften i PSU nå, da den har irritert meg helt siden jeg måtte erstatte den gamle PSU-en, og da ble maskinen musestille... helt til en av harddiskene spinner opp >.> Har også veldig varm northbridge på mitt HK (Asus Sabertooth x58) som gjør at chassi fans er unødvendig aktive til tider. Kommer lett opp i over 70 grader idle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå