Gå til innhold

Hvor mye skal Norge tilpasse seg Islam?


Anbefalte innlegg

Så det er slik å forstå at du bruker ordet "vi" som en betydning av deg selv og de som er enige med deg i en sak(i dette tilfellet kultur)?

 

Nei. "Vi" er den gruppen jeg tilhører i en sak, om jeg er enig eller ei. Jeg kan også være den ene som er uenig med gruppen, men er likevel med i gruppen, hvis jeg har valgt det til tross for uenigheten.

 

Når jeg sier "jeg er imot at vi går på akkord med våre verdier", så er i dette tilfellet "vi" = det norske samfunn, og "våre verdier" er det som kjennetegner dette samfunnet. Til tross for at det er mange verdier i samfunnet som jeg ikke deler. Konkret tenkte jeg på dyrevelferd i forbindelse med slakting, og i forbindelse med omskjæring at vår etikk tilsier at vi ikke gjør inngrep uten medisinsk begrunnelse.

 

Når jeg som kommer fra et kristent land, reiser blant muslimer, så må jeg finne meg i at de har visse oppfatninger om meg på grunn av min kulturbakgrunn, selv om mange av dem faktisk er gale. Jeg blir bedømt på bakgrunn av den gruppen jeg tilhører. Først når de blir kjent med meg blir jeg bedømmes som individ.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gang på gang må vi se islam selvdetonere, og viser hvorfor islam er like velkomen på denne planeten som en astroide. Gang på gang ser vi tusenvis av islamske tullinger som tar fri ifra å banke kona si for å vise sine mer følsome sider, hvordan?

 

Ved å knuse opp byene de bor i. Ertet på seg av mullahan de følger. Og nok engang må oss i den siviliserte verden bli tvinget til å sensurere oss selv, for en religion som voldtar alle mennekelige rettigheten på halvparten av planeten.

 

En reliigion som er helt uskilbar ifra nazisme. Det ville vært en morsom barsnslig spøk om det ikke var så obskønt, eller burde det være motsatt? Å kalle islam for umodent og imbisilt er å gi de en verdighet som de ikke fortjener, de kan bare beskrives som islamisk. La meg være helt klar; vi skal vise respekt og toloranse for en religion som ikke vet betydnigen av de ordene? Og som går ut av sin vei for å bevise det, hver eneste dag. Vi skal gi avkall for våre verdier for en religion som ikke vil inkuldere oss i noe som helst?

 

Den kommentaren der er bare på trynet, og jeg synes du også skal ta en kikk på Kristendommen om du er så religions fiendtlig som du er.

Det er vel strengt tatt Pat Condells kommentar oversatt til norsk.

Lenke til kommentar
Nei. "Vi" er den gruppen jeg tilhører i en sak, om jeg er enig eller ei.

Lurer litt på hvordan det er mulig å tilhøre en gruppe du IKKE er enige med i EN sak.

 

F.eks. Om du er uenig med "Norge inn i EU"-bevegelsen, så tilhører du altså denne gruppen i denne saken på tross av at du er EU-motstander?

 

Om det ikke er dine standpunkter i enkeltsakene som avgjør hvilken gruppe du "tilhører" i disse sakene, hva er det som er avgjørende for at du som EU-motstander melder deg inn i "Ja til EU"?

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så aldeles ikke. Når man først har havnet i fengsel, så er det ingenting som heter "Jeg har KRAV på", da har du allerede en lost cause, fordi du har gjort noe som gjør at du fortjener å sitte inne, noe som strider imot Norsk lov og Norske rettigheter. En vegetarianer blir ikke tatt hensyn til i fengsel, de lager ikke ekstra salat til han, bare fordi han nekter å spise kjøtt. Vi tvangsforer ikke muslimer i fengsel, det er deres eget valg om de vil spise maten de får servert eller ikke.

Jeg nå få lov å "arrestere" deg der: De tar faktisk hensyn til vegetarianere i norske fengsler:

 

Direktør Knut Bjarkeid ved Ila fengsel forklarer at fengselet ikke serverer muslimsk mat, men at Davud selv kan lage sin egen halal-mat.

- Vi har én ordinær meny, en grisefri meny, en meny som bare er vegetar og en meny med vegetar og fisk. Hvis de vil ha halal-slaktet mat, må de kjøpe det på butikken, på lik linje med andre varer. Dette har vi gjort nettopp for å ta hensyn til ulike religioner.

Kilde.

 

Jeg kjenner dypt inne at slike diskusjoner som det her provoserer meg ekstremt, selv om jeg respekterer at andre har sitt eget syn og sine egene meninger, så kjenner jeg at jeg blir litt sinna når jeg leser pro-kommentarer for Hijab i politiet, og halal mat i fengselet, og folk som støtter utenlandkse flagg i 17mai toget, der vi ferier NORGES Nasjonal dag, ikke Pakistan eller Canada sin.

Får jeg lov å spørre hvorfor det provoserer deg så ekstremt? Du er bare 20 år gammel, det er (unnskyld) ikke så mange årene siden nysjerrigheten var din viktigste egenskap. Hva gjør at du nå reagerer så sterkt på det fremmede? Det er ellers en egenskap som preger oss gamlinger.

 

Leste noe om blasfemi lengere oppi her, og jeg bare drar det rett ut av sammenhengen her, egentlig kun for å komme med ett eksempel (Beklager Geir, men det gikk utover din kommentar); Kan det regnes som blasfemi, at et stort antall etnisk norske nordmenn er imot at det skal være lov å bruke Hijab i politiet?

Ikke noe å beklage. :) Nei, det er ikke blasfemi i ordets rette forstand, fordi det ikke spotter Gud (eller profeten). Det er vår fulle demokratiske rett å være imot hijab i politiet, om vi er det.

 

Det er i verste fall religiøs diskriminering fra statens side dersom de nekter det. Og det er heller ikke nødvendigvis galt.

 

Det er ett religiøst plagg, og politiet skal stille seg nøytralt til alt. Du ser ikke en politimann gå med prestekrage, bare fordi han kanskje holder en preken i ny og ne på en Søndag.

Men dersom nordmenn flest tradisjonelt hadde gått med prestekrage, så hadde det også vært en del av politiuniformen. Uniformen speiler samfunnets forventning til en anstendig klesdrakt. Derfor var slips en del av den daglige polituniformen så lenge norske menn flest gikk med slips. Og skjørt for kvinnelig politi, så lenge vi forventet at kvinner skulle gå i skjørt. Selv om begge deler åpenbart var upraktisk. ("Ja hallo, ran i DnB på Gruttemoen? Ja vi sender en bil snarest, de må bare knytte slipset først"...)

 

Hijab er i så måte ikke anderledes, selv om det tilhører en fremmed kleskultur. Dersom vi forbød prestekrager, og norske menn ikke kunne tenke seg å gå uten, så hadde vi ikke fått noen norske politimenn. Det hadde kanskje vært riktig av prinsipielle årsaker, men det hadde gitt åpenbare bemanningsproblemer.

 

Religion eller ikke, vi (Ja VI, altså ALLE som bor i dette lande) lever i Norge, og vi ALLE burde leve opp til Norsk standar og religion. Jeg sier ikke at folk skal bytte religion, selv er jeg ikke kristen, men alle idealene vi lever opp til, er som snytt ut av jesus sin munn.

Du skal ikke stjele, voldta, drepe, sloss, drikke, ect.ect.

Dette er idealer vi alle klarer å leve opp til, og vanskelig er det heller ikke (Kanskje drikke delen, men det er en annen sak egentlig).

Jeg tillater meg å være uenig. De er kanskje vanskeligere for kristne enn for oss andre. Dette er nemlig ikke spesifikt kristne idealer, men varianter av den gyldne regel, som finnes i de fleste religioner og livssyn. Kristendommen var ikke først med den, den eksisterte før Jesus.

 

Og kristne er slett ikke spesielt flinke til å leve etter den regelen. Bill Maher har en god monolog om dette:

 

http://www.youtube.com/watch?v=KAvDtPz33w0

 

Så hvorfor er det så vanskelig for fks. Muslimer, å tilrettesette seg i Norge, som en Norsk statsborger, og følge Norske idealer og lover? Vil en muslim jobbe i politiet, så får også den muslimen ta avstand fra Hijab, og respektere Norske uniformer, både i militæret, i fotballen, i håndballen, i svømming, i politiet, bak kassa på rema.

Det er en ærlig mening, menfor meg snur den problemet litt på hodet: Det er ikke om muslimer skal få lov til å bli politi, men om vi har vektige grunner til å ønske oss muslimer i politiet, og om det er er verd å legge til rette for. Så kan man si nei, vi ønsker ikke muslimer i politiet, eller nei, bare hvis de oppfører seg som nordmenn, og i så fall er ikke dette et problem.

 

Men hvis man som meg faktisk mener at politiet skal gjenspeile befolkningen, så må vi spørre hva som er akseptable middel til å få til dette. Om du mener at det er en forskjell på den "norske kristne religionen" og islam i slike saker, vel så er det greit. Da sier vi at innvandrere må bli "norske" før de kan bli politi.

 

Nå er det en vesentlig forskjell på politiet og forsvaret på den ene siden, og Rema 1000 på den andre. Rema er et privat firma og kan bestemme akkurat den uniformen de vil, inkludert hijab. Og det tillater de da også så vidt jeg vet. På min lokale Menybutikk jobber flere innvandrerkvinner med sjal. Ikea har designet et eget "uniformssjal" til sine medarbeidere, fordi de ønsker ansatte med innvandrerbakgrunn.

 

At så godt som ingen private selskaper nekter sine ansatte hijab sier jo litt om saken. Det tyder på at folk flest synes det er helt greit å møte ansatte i hijab, og at det ikke går ut over inntjeningen.

 

Alt for meg er en del av kulturen vår, og uten noe av det hadde ikke landet gått rundt, men hvor lenge skal vi gå å undetrykke oss innvandrere? Lov forslag på lov forslag om hvordan vi kan gjøre livet lettere for en innvandrer, men jeg ser sjeldent noe forslag om hvordan man kan gjøre det bedre for oss som er født og oppvokst her, og følger Norske regler og den kristne religionen.

Du svarer på det spørsmålet selv, når du snakker om "oss som ... følger Norske regler og den kristne religionen". Reglene er allerede skreddersydd for oss.

 

Allikevel er da hele tiden diskusjon om hvordan vi kan få det bedre. Integreringsproblematikken er tross alt en liten del av den politiske debatten.

 

Det her kommer sikkert til å provosere noen det jeg har skrivd, men det er mine tanker og meninger, som sagt jeg respekterer andre kulturer, og andre sine meninger, men jeg føler at Norge skal forbli Norskt, både i kultur og religion. Flytter du til Norge, så må du tilpasse deg Norge.

Ikke provoserende, ei heller uventet. Men som jeg innledet med å si: Jeg lurer på hvorfor du og dine likesinnede reagerer så sterkt.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Nja, man forandret litt på ordlyden. Den nye formuleringen finner vi i paragraf 2 og 16:

 

Paragraf 2, utdrag: "Værdigrundlaget forbliver vor kristne og humanistiske Arv."

Paragraf 16, utdrag: "Den norske Kirke, en evangelisk-luthersk Kirke, forbliver Norges Folkekirke og understøttes som saadan af Staten. Nærmere Bestemmelser om dens Ordning fastsættes ved Lov."

 

Etter kirkeforliket får kirken øket myndighet til å utnevne sine egne prester og biskoper, men blir ikke eget rettssubjekt, og vil fortsatt være underlagt en egen kirkelov. Inklusive en ny "demokratiseringsreform" som var prisen kirken måtte betale for å få "bestemme" selv. Det er altså i motsetning til for frikirkene fortsatt Stortinget som bestemmer reglene og betaler for gildet. Prestene er fortsatt i praksis statstjenestemenn.

 

Et skritt i riktig retning er det nok kanskje, selv om jeg synes tiden var moden for å kutte båndene helt.

 

Men nå sa jeg ikke noe om at statskirken står nevnt i grunnloven, bare at vi er "tilpasset kristendommen." Og det er vi altså også med den nye ordlyden.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

svar til "tom waits for alice": Skille mellom stat og kirke er greit, men å skille Noreg og Jesus blir tull! Vi har fått rikt med velsignelse pga at vi har bekjent oss som meit kristent land, å gå bort i frå Jesus betyr at vi ikkje får like mykje velsignelse, ergo kan ting gå riktig galt!

 

Alt eg skal sei om den saka :)

 

___________________________________________________________________________________

 

Når det kjem til hovudtema i tråden vil eg sei at vi skal ikkje la islam få noko innflytelse på korleis vi er nordmenn! Norge har sin stolte kultur som vi skal ta vare på, det er ikkje rasistisk, men verdikonservativt! Islam ville rasert alt vi står for, og vi hadde fått eit lukka samfunn der shari-lover gjeld. Ein 5åring som tegner Muhammed ville blitt drept, og ein som dansar eller syng ville mista kroppsdelar... med andre ord, vi kan ikkje la denne råtskapen få plass i vårt høgt elska land!

Lenke til kommentar

Nja, man forandret litt på ordlyden. Den nye formuleringen finner vi i paragraf 2 og 16:

 

Paragraf 2, utdrag: "Værdigrundlaget forbliver vor kristne og humanistiske Arv."

Paragraf 16, utdrag: "Den norske Kirke, en evangelisk-luthersk Kirke, forbliver Norges Folkekirke og understøttes som saadan af Staten. Nærmere Bestemmelser om dens Ordning fastsættes ved Lov."

Geir :)

 

Takker for svar, ville bare ha en oppklaring i tilfelle jeg misforsto, ikke noe annet. :)

Lenke til kommentar

Det blei veldig mye å svare på her Geir, så jeg skal prøve å plukke ut ett par ting:

 

Først kan jeg jo si det med vegetarianere i fengsel; Det var ett faktum jeg ikke var klar over at de faktisk tilrettelegger for det, så da gir jeg meg på den, men står fortsatt for at halal mat ikke burde bli servert i fengsel :)

 

 

Får jeg lov å spørre hvorfor det provoserer deg så ekstremt? Du er bare 20 år gammel, det er (unnskyld) ikke så mange årene siden nysjerrigheten var din viktigste egenskap. Hva gjør at du nå reagerer så sterkt på det fremmede? Det er ellers en egenskap som preger oss gamlinger.

 

Provokasjonen kommer av jeg hver dag går rundt i bygda jeg bor i, å ser utlendinger som enda ikke engang har lært seg Norsk, og som mest sannsynlig har bodd her i 10 - 15 år.

Jeg ser innvandrere som samler seg i gjenger, og slår løs på en enslig person.

Voldtekt raten på mindreårige jenter mellom 12 - 15 gikk kraftig opp etter at vi fikk asylmotak i byen her, der de som er på asylmotaket får lov til å gå rundt som de selv føler for (Asylmotak for foreldreløse ungdom fra andre land). Og ingen anmeldelse blir tatt på alvor, fordi rasisme blir ropt ut hver gang.

 

Jeg har innvandrer venner, så jeg tar ikke alle under samme kam bare så det er sagt. Men diskusjoner som omhandler at Norge (Et kristent land), skal tilpasse seg Islam, Buddismen, Jødene, provoserer meg. Fordi jeg syns det at hvis vi flytter til iraq, så burde vi tilpasse oss leve standaren deres. Og akkurat det samme burde Islamister gjøre når de flytter til Norge, dette gjelder alle innvandrere, mørke, hvite, tyske, pakistanske.

 

Derfor var slips en del av den daglige polituniformen så lenge norske menn flest gikk med slips. Og skjørt for kvinnelig politi, så lenge vi forventet at kvinner skulle gå i skjørt. Selv om begge deler åpenbart var upraktisk. ("Ja hallo, ran i DnB på Gruttemoen? Ja vi sender en bil snarest, de må bare knytte slipset først"...)

Må innrøme at det fikk meg til å smile litt.

 

Hijab er i så måte ikke anderledes, selv om det tilhører en fremmed kleskultur. Dersom vi forbød prestekrager, og norske menn ikke kunne tenke seg å gå uten, så hadde vi ikke fått noen norske politimenn. Det hadde kanskje vært riktig av prinsipielle årsaker, men det hadde gitt åpenbare bemanningsproblemer.

Vel, det kan jo hende at de fleste nordmenn ikke vil se Hijab i politiet, ikke vet jeg, men jeg vet personlig at jeg ikke vil se hijab i politiet, samtidig som jeg ikke vil se en politimann sitte på en benk på torget og røyke (Jeg røyker selv, og er ikke imot offentlig røyking, men politiet skal gå forran med ett godt eksempel). Og i lys av det med godt eksempel, så er det så veldig veldig mange unge Islamist jenter som prøver å løsrive seg, og ikke gå med Hijab. Og hvis da politiet, brannvesen og ambulanse personell begyner å gå med Hijab, så svekker det de unge jentene sine begrunnelser om å få lov til å løsrive seg fra Hijaben

 

Jeg tillater meg å være uenig. De er kanskje vanskeligere for kristne enn for oss andre.

Men jeg har fått den følelsen av at det er lettere for utlendinger med en annen kultur, en det er for utlendinger som tilpasser seg Norske idealer.'

 

Jeg lurer på hvorfor du og dine likesinnede reagerer så sterkt.

Jeg skrev i starten her en liten innledning om hvorfor jeg reagerer så sterkt på slike diskusjoner, og hoved saken går på at jeg vil at Norge skal forbli Norsk, med Norske tradisjoner. Jeg vil ikke sitte å se på at vi tilslutt bytter ut Fårikål og Kjøttkaker, med Kebab og Kylling tandoori.

 

Hvorfor andre reagerer på samme måte som meg, kan jeg ikke svare på, fordi jeg tror de fleste har sine egne grunner til å reagere sånn som de gjør, selv om det er sikkert en stor andel som bare kaster seg på lasset, fordi alle andre gjør det.

Lenke til kommentar

Provokasjonen kommer av jeg hver dag går rundt i bygda jeg bor i, å ser utlendinger som enda ikke engang har lært seg Norsk, og som mest sannsynlig har bodd her i 10 - 15 år.

Det er et problem jeg også ser. Det skyldes et catch-22 i vår asylpolitikk: Vi vet vi ikke kommer til å hive dem ut med et første, men vi vil heller ikke at de skal bli for norske, for da blir det så mye bråk hvis vi engang får mulighet til å hive dem ut.

 

Løsningen i mine øyne er i korte trekk:

1. Alle som kommer til landet med varig opphold som hensikt, skal lære seg norsk. Enten de er arbeidsinnvandrere eller asylsøkere, hvis de skal bli her mer enn noen uker så skal de også gå norskkurs, samt kurs i norske lover, samfunnssystem og kultur. Det skal ende med eksamen, og oppholdstillatelse krever bestått eksamen. Det betyr ikke at de må "konvertere" til norsk kultur, men de må forstå den.

 

2. Alle som søker varig opphold skal ha mulighet til å ta lønnet arbeid mens søknaden behandles. Ja det gjør det vanskeligere å hive dem ut hvis de nektes opphold, men til gjengjeld blir det lettere å integrere de som får opphold, fordi de ikke har tilbrakt de siste x årene med å drive dank (og i noen tilfeller faenskap.)

 

Jeg ser innvandrere som samler seg i gjenger, og slår løs på en enslig person.

 

Innvandrergjenger er en vanskelig sak. Nå er jeg gammel nok til å huske den gangen det var etnisk norske gjenger som herjet, ikke at det unnskylder at innvandrere gjør det samme.

 

Voldtekt raten på mindreårige jenter mellom 12 - 15 gikk kraftig opp etter at vi fikk asylmotak i byen her, der de som er på asylmotaket får lov til å gå rundt som de selv føler for (Asylmotak for foreldreløse ungdom fra andre land). Og ingen anmeldelse blir tatt på alvor, fordi rasisme blir ropt ut hver gang.

 

Da får de rope rasisme. Voldtekt og overgrep mot mindreårige skal tas på alvor.

 

Jeg har innvandrer venner, så jeg tar ikke alle under samme kam bare så det er sagt. Men diskusjoner som omhandler at Norge (Et kristent land), skal tilpasse seg Islam, Buddismen, Jødene, provoserer meg. Fordi jeg syns det at hvis vi flytter til iraq, så burde vi tilpasse oss leve standaren deres. Og akkurat det samme burde Islamister gjøre når de flytter til Norge, dette gjelder alle innvandrere, mørke, hvite, tyske, pakistanske.

 

Er du sikker på det? At du mener at hvis du en dag skal flytte til Iran, (for å jobbe for et oljeselskap) så må du oppføre deg som en troende muslim? Ville det ikke være å foretrekke at du fikk være norsk, så lenge du ikke brøt landets lover?

 

Og i lys av det med godt eksempel, så er det så veldig veldig mange unge Islamist jenter som prøver å løsrive seg, og ikke gå med Hijab. Og hvis da politiet, brannvesen og ambulanse personell begyner å gå med Hijab, så svekker det de unge jentene sine begrunnelser om å få lov til å løsrive seg fra Hijaben

 

Det er absolutt et vektig argument. Men jeg tror ikke hijab'en er det største hindringen for muslimske jenters løsrivelse. Tvangs- og henteekteskap og mye annet er farligere. Jeg tror at når muslimske jenter kommer i jobb, så vil de lettere løsrive seg fra gamle skikker.

 

 

Men jeg har fått den følelsen av at det er lettere for utlendinger med en annen kultur, en det er for utlendinger som tilpasser seg Norske idealer.

 

Tja, jeg vet ikke det. Det er nok lettere i noen innvandrermiljøer å gjøre som forventet av foreldregenerasjonen enn å bli "norsk", jeg ser den. Men om det i den sammenheng hjelper å nekte dem symboler som hijab er jeg usikker på.

 

 

Jeg skrev i starten her en liten innledning om hvorfor jeg reagerer så sterkt på slike diskusjoner, og hoved saken går på at jeg vil at Norge skal forbli Norsk, med Norske tradisjoner. Jeg vil ikke sitte å se på at vi tilslutt bytter ut Fårikål og Kjøttkaker, med Kebab og Kylling tandoori.

 

For å være ærlig så tror jeg at mange nordmenn allerede har gjort det, helt frivillig. Akkurat som vi har byttet ut pannekaker med pizza og hardingfele med amerikansk rap.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Norsk mattradisjon kommer til å klare seg utmerket, fordi den har rot i den jorda og det havet der det høstes fra. Når det blir populært med raspeballkebab og møljepizza, flytter jeg for godt fra steinrøysa neri bakken

 

De gode tradisjonsrettene og de som hører sesongene til, står seg utmerket i konkurranse mot all mulige kjøkken, så vidt jeg får med meg.

 

Så den bekymringen tror jeg er borkastet, slik som de fleste andre bekymringer

 

:)

Lenke til kommentar

Løsningen i mine øyne er i korte trekk:

1. Alle som kommer til landet med varig opphold som hensikt, skal lære seg norsk. Enten de er arbeidsinnvandrere eller asylsøkere, hvis de skal bli her mer enn noen uker så skal de også gå norskkurs, samt kurs i norske lover, samfunnssystem og kultur. Det skal ende med eksamen, og oppholdstillatelse krever bestått eksamen. Det betyr ikke at de må "konvertere" til norsk kultur, men de må forstå den.

 

Det er (ettersom jeg har fortsått) ett kriterie i enkelte land, som fks USA, at innvandrere for å få oppholdstillatelse må gå gjennom en historie eksamen, de er nødt til å lære seg Amerikansk historie og grunnloven, og det er ett forslag jeg støtter 100%.

 

Er du sikker på det? At du mener at hvis du en dag skal flytte til Iran, (for å jobbe for et oljeselskap) så må du oppføre deg som en troende muslim? Ville det ikke være å foretrekke at du fikk være norsk, så lenge du ikke brøt landets lover?

 

Hadde jeg først mått flytte til Iran, så hadde jeg ikke migrert til Muslim, men jeg hadde satt meg inn i koranen, lært meg kulturen og språket, og praktisert det på den måten jeg syns var mest human (alt. Ikke konemisshandling og tvangs ekteskap), men jeg hadde nok "eksprimentert" med lokale klesplagg og rutiner.

 

Da får de rope rasisme. Voldtekt og overgrep mot mindreårige skal tas på alvor.

Jeg føler det at de fleste blir "redd" når en utlending roper rasisme, fordi det har vist seg det at rasisme faktisk blir slått hardt ned på, selv om det i mange tilfeller er urettmessig, så kan man få ganske store fengesl straffer. Noe jeg tror fører til at de som blir misshandlet / voldtatt / får juling av en utlending, er redd for retaliasjon hvis det blir anmeldt.

 

Det er absolutt et vektig argument. Men jeg tror ikke hijab'en er det største hindringen for muslimske jenters løsrivelse. Tvangs- og henteekteskap og mye annet er farligere. Jeg tror at når muslimske jenter kommer i jobb, så vil de lettere løsrive seg fra gamle skikker.

 

Tvangs ekteskap er helt klart det mest innhumane de driver med, i en sånn type praksis. Samme som at de syr igjen jomfruhinna til døttrene sine. Men jeg tror det at for at tvangs -og hente ekteskap skal opphøre, må innvandrere som vil løsrive seg, starte i det små. Jeg har en veninne som fikk bank av faren, onkelen og bestefaren sin, og støtt ut av familien fordi ho nekter å gå med Hijab. Det er ett stort steg å ta, og det er en enorm risiko i enkelte familier rundt dette, men som jeg skrev her, det må starte i det små. Små forandringer, som kanskje blir akseptert.

Før konemisshandling, tvangs ekteskap, og sex utenfor ekteskap blir akseptert, så må den yngre innvandrer generasjonen tilpasse seg Norge, og bevise ovenfor foreldrene sine at vi lever i ett "fritt" land, ett godt land, og her er det faktisk godt akseptert å ha sex før ekteskap, og gifte seg med den man vil, og kone misshandling er en styggedom, og det er greit for allmennheten å gå uten Hijab.

 

Norsk mattradisjon kommer til å klare seg utmerket' date=' fordi den har rot i den jorda og det havet der det høstes fra. Når det blir populært med raspeballkebab og møljepizza, flytter jeg for godt fra steinrøysa neri bakken

De gode tradisjonsrettene og de som hører sesongene til, står seg utmerket i konkurranse mot all mulige kjøkken, så vidt jeg får med meg.

Så den bekymringen tror jeg er borkastet, slik som de fleste andre bekymringer

[/quote']

 

PencilCase: Jeg vet ikke helt, jeg har sett innvandrere som står å protesterer mot salg av Ribbe, fordi vi forpester barna våres med urent kjøtt. Blir det mye nok av det, får det en konsekvens etterhvert tror jeg.

 

 

 

EDIT: http://www.varden.no/nyheter/kona-ble-for-selvstendig-1.7630012 Her er ett godt eksempel på hvorfor jeg tror det er viktig å ta det sakte men sikkert når det kommer til å regulere det med å gå uten hijab, og det med å kunne gifte seg med den man selv vil.

Endret av Elwani
Lenke til kommentar

Dets fortsatte eksistens... :wee:

 

Geir :)

Hmm, vel nå er jeg ikke tilhenger av å eliminere samfunnet, heller tvert imot jeg vil redde-styrke det ved å fjerne en kreftsvulst som har utviklet seg. (Dog du KAN kritisere meg for ikke allerede ha fjernet svulsten, men så var det dette med "Primum non nocere")

http://en.wikipedia....imum_non_nocere

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...