Gå til innhold

Hvor mye skal Norge tilpasse seg Islam?


Anbefalte innlegg

Livssyn er så grunnleggende for den individuelle friheten at man ikke burde legge begrensninger på det Angående livssyn i fengsel mener jeg det blir en helt annen sak. Er man i fengsel har man brutt samfunnskontrakten og skal ikke være i en posisjon til å stille krav om noe som helst, enten det er halalmat eller dagens aviser.

Man bør heller ikke ha krav på medisiner.

 

Staten skal være nøytral og uavhengig av religionene, ikke anti-religiøs.

Hvorfor ikke? Er du religiøs?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Staten skal være nøytral og uavhengig av religionene, ikke anti-religiøs.

Hvorfor ikke? Er du religiøs?

Nei, jeg er ateist. Men jeg er også liberaler og mener at tro er en privatsak som staten ikke skal blande seg bort i.

Dvs, du er religiøs. Ideologi er like rasjonelt som religion. Har du ellers noen argumenter for hvorfor staten ikke skal overkjøre religiøse?

Lenke til kommentar

Dvs, du er religiøs. Ideologi er like rasjonelt som religion.

Som du vil...

 

Har du ellers noen argumenter for hvorfor staten ikke skal overkjøre religiøse?

Ateisten i meg synes i grunnen det hadde vært som fortjent. Men "liberalisten" er uenig. Han ser at det like gjerne kunne være motsatt: En religiøs stat som overkjørte de ikke-troende. Det hadde ikke ateisten likt. Og dermed er det bedre om staten ikke har fingrene sine i trosspørsmål.

 

Bortsett fra å sette merkelapper på ting og tang, hva er dine interesser og synspunkt i spørsmålet?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Men "liberalisten" er uenig. Han ser at det like gjerne kunne være motsatt: En religiøs stat som overkjørte de ikke-troende.

Det er jeg enig i, det kunne like gjerne vært motsatt. Og om det blir motsatt, så er det totalt uavhengig av hvor snill du er. Det er ikke slik at om du gir religiøse tillatelse til å bruke hijab i politiet, at de selv blir så jævla tolerante.

Derfor kan vi drite i å være "snille" mot religiøse.

 

Min mening?

Den bytter jeg på daglig, avhengig av hvordan jeg vurderer fordeler og ulemper. Jeg tror det er en fordel med religiøse damer i politiet, fordi det er en fordel at en større andel av mennesker ser at de blir en legitim del av samfunnet.

Dette med sameluer, rettferdighet, nazisymboler osv, det driter jeg i. Rettferdighet fins ikke, og konseptet er galt. Alt har bare med fordeler å gjøre. Så er resten bortforklaringer.

 

EDIT: men egentlig hadde jeg synes politiene kunne fått bestemt selv, når vi hadde etablert flere politier som konkurrerte, omtrent som det fins viking, falken, NAF osv.

Endret av Våt Lakrisbåt
Lenke til kommentar

Har du ellers noen argumenter for hvorfor staten ikke skal overkjøre religiøse?

 

Det er vel den som foreslår en aktiv handling som må argumentere for den, ikke den som vil forholde seg passiv.

 

Hva er dine argumenter for at statsmakten skal overkjøre religiøse? Gjelder det også andre rettigheter, friheter og personlige valg? Hvorfor, hvorfor ikke?

 

Venter spent. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers er jeg imot at Norge skal tilpasse seg islam eller andre religioner. Ikke en tøddel. Hvorfor det? Tilpasning er en aktiv handling, så igjen er det den som ønsker tilpasning som må argumentere for det.

 

Norge har tilpasset seg islam og jødedommen når det gjelder slakt av dyr og omskjæring. Jeg er imot at vi går på akkord med våre verdier som er tilfellet her. Det må i så fall begrunnesmed gode argumenter. Det har jeg ikke sett mye av i disse sakene.

Lenke til kommentar

Hvorfor kommer de hit ? Penger ?

Eksisterer det en hemmelig avtale om at vesten skal slippe inn 70 000 av disse inn i landet vårt. Sverige skal få 130 000. Hva tror vi om disse folka som kommer ? Er de sluppet inn her for å destabilisere landet ? Nå åpnes kirkegårdene også ved lov for disse og vi kan ikke kalle det kirkegård lenger. Vi skal nå heretter kalle det gravplass...... Humanetikerne vet ikke hva de gjør. Grensen er nådd for lenge siden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Gang på gang må vi se islam selvdetonere, og viser hvorfor islam er like velkomen på denne planeten som en astroide. Gang på gang ser vi tusenvis av islamske tullinger som tar fri ifra å banke kona si for å vise sine mer følsome sider, hvordan?

 

Ved å knuse opp byene de bor i. Ertet på seg av mullahan de følger. Og nok engang må oss i den siviliserte verden bli tvinget til å sensurere oss selv, for en religion som voldtar alle mennekelige rettigheten på halvparten av planeten.

 

En reliigion som er helt uskilbar ifra nazisme. Det ville vært en morsom barsnslig spøk om det ikke var så obskønt, eller burde det være motsatt? Å kalle islam for umodent og imbisilt er å gi de en verdighet som de ikke fortjener, de kan bare beskrives som islamisk. La meg være helt klar; vi skal vise respekt og toloranse for en religion som ikke vet betydnigen av de ordene? Og som går ut av sin vei for å bevise det, hver eneste dag. Vi skal gi avkall for våre verdier for en religion som ikke vil inkuldere oss i noe som helst?

 

Den kommentaren der er bare på trynet, og jeg synes du også skal ta en kikk på Kristendommen om du er så religions fiendtlig som du er.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvorfor kommer de hit ? Penger ?

Eksisterer det en hemmelig avtale om at vesten skal slippe inn 70 000 av disse inn i landet vårt. Sverige skal få 130 000. Hva tror vi om disse folka som kommer ? Er de sluppet inn her for å destabilisere landet ? Nå åpnes kirkegårdene også ved lov for disse og vi kan ikke kalle det kirkegård lenger. Vi skal nå heretter kalle det gravplass...... Humanetikerne vet ikke hva de gjør. Grensen er nådd for lenge siden.

 

De benytter seg kanskje av sine helt rettmessige og logiske rettigheter til å søke lykken, og det er helt i samsvar med det vi tildeler oss selv av hevd, og er dermed ikke en særlig rettighet som er forbeholdt oss.

Lenke til kommentar

Norge har tilpasset seg islam og jødedommen når det gjelder slakt av dyr og omskjæring. Jeg er imot at vi går på akkord med våre verdier som er tilfellet her. Det må i så fall begrunnesmed gode argumenter. Det har jeg ikke sett mye av i disse sakene.

 

Dette er tøv. Halalslakt er eksakt lik den "norske slakta". Shechita er også eksakt det samme, dog uten bedøvelse i forkant av utblødningen, og dermed foregår ikke dette i Norge.

Lenke til kommentar
La meg være helt klar; vi skal vise respekt og toloranse for en religion som ikke vet betydnigen av de ordene?

Det er mennesker vi skal vise respekt og toleranse, ikke religion.

Tror jeg er enig. I så fall: Kan mennesker i tillegg kreve respekt og toleranse på vegne av sin religion? (Slik saken er med blasfemi, enten det er karikaturtegninger og koranbrenning, eller ditt mot den kristne Jesus og bibel.)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg er imot at vi går på akkord med våre verdier som er tilfellet her.

Hvem er "vi"?

Jeg er meg. Og mine verdier er definitivt ikke de samme som enkelte andre (også etnisk norske) forumbrukeres. Enten må "vi"-et ta hensyn til hva jeg mener disse verdiene skal være. Ellers må jeg ha en måte å melde meg ut av "vi"-et på (uten å emigrere og melde meg inn i et annet "vi" for å få det til.)

 

Nå er det en del her som alt har meldt meg ut. Jeg er ifølge dem ikke en god nordmann, men enn mulitkulturell forræder. Snufs... :hm:

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nå er det en del her som alt har meldt meg ut. Jeg er ifølge dem ikke en god nordmann, men enn mulitkulturell forræder. Snufs...

Jeg har "meldt meg ut", men ettersom jeg ikke aner hva en "nordmann" er, kan jeg neppe kvalifisere deg som god eller dårlig sådann.

 

Det ville være omtrent som å si "Tom er en god/dårlig ________!"

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Jeg er imot at vi går på akkord med våre verdier som er tilfellet her.

 

Hvem er "vi"?

 

Når gjengen på 10 skal ut på en hyggelig middag, så vil du på McDonald's, mens vi andre blir enige om å dra på en bedre restaurant. Du slår likevel følge med oss, fordi du vil delta i vårt hyggelige fellesskap. Vi har bestemt oss for å gå dit. Du er også med i "vi", selv om du er uenig i valg av møtested.

 

Med "våre verdier" menes verdier som kan regnes som felles for oss. Et slags minste felles multiplum av verdier.

 

Det må skilles mellom individ og fellessekap. Hvis snittalderen på forumet er 30 år, så kan det godt hende at dette ikke stemmer for noen av oss (ingen er 30), men vi er likevel med i snittet alle sammen. Det som gjelder for en gruppe, trenger ikke gjelde for individene i gruppen.

 

Så ingen grunn til å være trist om man føler seg "utenfor". :)

Lenke til kommentar
Den kommentaren der er bare på trynet, og jeg synes du også skal ta en kikk på Kristendommen om du er så religions fiendtlig som du er.

 

 

Har ingenting imot religion. Saddam Hussein sa i et intervju før landet ble invadert at : Mitt folk lever i middelalderen. Han hadde rett. Stammekulturen er slik den alltid har vært. Vanlig folkeskikk kan Muslimer også ha, men de mere ekstreme ødelegger for de som er mere moderate. Ingen tør stikke hodet frem. Da er de etter vedkommende med en gang og han får ingen nådig behandling. Den indre justis er nådeløs. Det vet du også.

Lenke til kommentar
En muslim bør ha krav på halal mat i fengsel

 

Så aldeles ikke. Når man først har havnet i fengsel, så er det ingenting som heter "Jeg har KRAV på", da har du allerede en lost cause, fordi du har gjort noe som gjør at du fortjener å sitte inne, noe som strider imot Norsk lov og Norske rettigheter. En vegetarianer blir ikke tatt hensyn til i fengsel, de lager ikke ekstra salat til han, bare fordi han nekter å spise kjøtt. Vi tvangsforer ikke muslimer i fengsel, det er deres eget valg om de vil spise maten de får servert eller ikke.

 

Jeg kjenner dypt inne at slike diskusjoner som det her provoserer meg ekstremt, selv om jeg respekterer at andre har sitt eget syn og sine egene meninger, så kjenner jeg at jeg blir litt sinna når jeg leser pro-kommentarer for Hijab i politiet, og halal mat i fengselet, og folk som støtter utenlandkse flagg i 17mai toget, der vi ferier NORGES Nasjonal dag, ikke Pakistan eller Canada sin.

 

Leste noe om blasfemi lengere oppi her, og jeg bare drar det rett ut av sammenhengen her, egentlig kun for å komme med ett eksempel (Beklager Geir, men det gikk utover din kommentar); Kan det regnes som blasfemi, at et stort antall etnisk norske nordmenn er imot at det skal være lov å bruke Hijab i politiet?

Det er ett religiøst plagg, og politiet skal stille seg nøytralt til alt. Du ser ikke en politimann gå med prestekrage, bare fordi han kanskje holder en preken i ny og ne på en Søndag.

 

Religion eller ikke, vi (Ja VI, altså ALLE som bor i dette lande) lever i Norge, og vi ALLE burde leve opp til Norsk standar og religion. Jeg sier ikke at folk skal bytte religion, selv er jeg ikke kristen, men alle idealene vi lever opp til, er som snytt ut av jesus sin munn.

Du skal ikke stjele, voldta, drepe, sloss, drikke, ect.ect.

Dette er idealer vi alle klarer å leve opp til, og vanskelig er det heller ikke (Kanskje drikke delen, men det er en annen sak egentlig).

Så hvorfor er det så vanskelig for fks. Muslimer, å tilrettesette seg i Norge, som en Norsk statsborger, og følge Norske idealer og lover? Vil en muslim jobbe i politiet, så får også den muslimen ta avstand fra Hijab, og respektere Norske uniformer, både i militæret, i fotballen, i håndballen, i svømming, i politiet, bak kassa på rema. Alt for meg er en del av kulturen vår, og uten noe av det hadde ikke landet gått rundt, men hvor lenge skal vi gå å undetrykke oss innvandrere? Lov forslag på lov forslag om hvordan vi kan gjøre livet lettere for en innvandrer, men jeg ser sjeldent noe forslag om hvordan man kan gjøre det bedre for oss som er født og oppvokst her, og følger Norske regler og den kristne religionen.

 

Det her kommer sikkert til å provosere noen det jeg har skrivd, men det er mine tanker og meninger, som sagt jeg respekterer andre kulturer, og andre sine meninger, men jeg føler at Norge skal forbli Norskt, både i kultur og religion. Flytter du til Norge, så må du tilpasse deg Norge.

Lenke til kommentar

Når gjengen på 10 skal ut på en hyggelig middag, så vil du på McDonald's, mens vi andre blir enige om å dra på en bedre restaurant. Du slår likevel følge med oss, fordi du vil delta i vårt hyggelige fellesskap. Vi har bestemt oss for å gå dit. Du er også med i "vi", selv om du er uenig i valg av møtested.

 

Jaja, så lenge jeg faktisk blir med til "en bedre" av egen fri vilje så er det vel greit.

 

Så det er slik å forstå at du bruker ordet "vi" som en betydning av deg selv og de som er enige med deg i en sak(i dette tilfellet kultur)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...