Gå til innhold

Hva er ISO?

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått meg et nytt kamera, Canon Ixus 400, og prøver å sette meg litt inn i ting. Noe jeg har kommet over er da ISO, men hva er dette?

Trudde dette handler om eksponering og greier, men det ble ikke et dugg forskjell på lysheten på bildet. Jeg har sett forskjeller på at bildet blir kornete desto høyere ISO du har.

-Christoffer-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ordboka er din venn:

ISO

ISO brukes for å angi lyssensitiviteten til analog film. ISO 100 er dobbelt så lyssensitivt som ISO 50, og man kan derfor bruke halvparten så lang lukkertid på samme blenderåpning for å få et korrekt eksponert motiv. På analog film er ISO-verdier mellom 50 og 800 vanlig, men det finnes også filmer med mer ekstreme ISO-verdier. Ulempen med høye ISO-verdier er at kornene i filmen blir større, noe som forringer bildekvaliteten. Fordelen er selvsagt at film med høy ISO-verdi kan brukes i mindre lyssterke forhold. ISO brukes også for digitale kameraer, selv om digitale bildebrikker ikke fungerer på samme måte som analog film. På bildebrikker er det snakk om at signalet fra bildebrikken blir mer eller mindre forsterket. Ulempen med dette er at en forsterkning gjerne vil føre til mer digital støy, som kan se ut som "korn" på bildet. Fargene blir rett og slett mindre rene.

Noen kameraer, særlig digitale speilrefleks, har lite støy på relativt høye ISO-verdier, som ISO 200 og 400. Man kan da ta bildet på kortere lukkertid, noe som gjør faren for bevegelsesuskarphet mindre. Man kan da ofte slippe å bruke blits, slik at innebilder kan få et koselig preg med en dus stemning.

De fleste kameraer har imidlertid vesentlig mer digital støy på høye ISO-verdier. I et slikt tilfelle bør man manuelt sette så lav ISO-verdi som mulig, f.eks. ISO 100. På enkelte kameraer kan man ikke regulere ISO-verdien manuelt. Se ISO-støy. [/url]

Lenke til kommentar
Noen kameraer, særlig digitale speilrefleks, har lite støy på relativt høye ISO-verdier, som ISO 200 og 400.

Et digital spejlreflekskamera som fx Canon EOS10D er praktisk taget støjfri til og med ISO 800. Først ved ISO 1600 begynder man at kunne ane lidt støj, og så har den også en ISO 3200 med noget mere støj, men sammenlignet med kompaktkameraer ved ISO 800 er det ingenting....men det koster jo også...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...