bkf_94 Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Holder på med øvelseskjøring og kjørelæreren min sier at når jeg skal gire så må jeg trykke in clutchen, skifte gir og slippe clutchen litt rolig for å finne ''punktet'' deretter kan jeg gasse. Men på en youtube video så så jeg at en kis trakk inn clutchen, skiftet gir og slapp clutchen ganske fort. Er det bare å slippe clutchen fort eller har han kisen bare god trening med å finne ''punktet''? Lenke til kommentar
Gaardon Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 jeg slipper clutchen fort merker ikke noe spesielt. bare pass på å ikke gasse før clutchen er helt ute ellers vil bilen skyte fart ^^ 1 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 I starten tar du det rolig, etter hvert vil du lære når og hvor brått clutchen tar og kunne slippe fortere. Lenke til kommentar
Nokkefeita Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Som de over sier, i starten går det treigt, men etterhvert vil det gå raskere Et tips vil være å finne en stor ledig plass der du starter og stopper hele tiden, da vil clutchen gå automatisk etterhvert Lenke til kommentar
bkf_94 Skrevet 9. april 2012 Forfatter Del Skrevet 9. april 2012 Takekr for alle svar, jeg fant svaret på spørsmålet mitt Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Tingen er at med gitt fart, så går bilen i et bestemt turtall i hvert gir. Ved å slippe clutchen sakte, får motoren en mulighet til å gå opp til riktig turtall for giret den står i. Om den ikke går i riktig turtall når clutchen er helt sluppet, vil dette oppfattes som et "rykk". Dette er mer merkbart på større og tyngre motorer, og gir en ukomfortabel kjøreopplevelse for passasjerer. Mer rutinerte sjåfører kan finne på å slippe clutchen på akkurat riktig tidspunkt (når turtallet er helt riktig i forhold til giret) og kan da slippe forholdsvis fort uten rykk. Dette kommer på "feeling" og rutine etter hvert. Noen velger også å gasse motoren opp i riktig turtall mens de slipper clutchen for å oppnå det samme. 1 Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Det er forskjellig fra bil til bil. Noken har litt slitt kløtsj, noken har sprett ny... Ikkje tenk så masse på det så går det nok bra. Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Jo høyere hastighet desto 'fortere' kan du slippe clutchen.. Tror jeg.. husker liksom ikke i hodet, alt sitter i føttene ^^ Kjører du i 2. gir og skifter rett til 4. gir burde du ta det litt kontrollert og føle deg fram med gassen, ellers vil bilen skyte fart som en her sier.. Lenke til kommentar
War Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Merk også at 1giret kun er for å få bilen i bevegelse, 1 til 2 billengder så er det opp i andre. Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Merk også at 1giret kun er for å få bilen i bevegelse, 1 til 2 billengder så er det opp i andre. Riktig.. Jeg kaller det for start-gir og kø-gir .. hater det sistnevnte.. Lenke til kommentar
Greddi Skrevet 13. april 2012 Del Skrevet 13. april 2012 Merk også at 1giret kun er for å få bilen i bevegelse, 1 til 2 billengder så er det opp i andre. Kommer helt an hvilke bil det er snakk om. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 13. april 2012 Del Skrevet 13. april 2012 Etter hvert tenker du ikke over at du har clutch engang, alt går automatisk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå