Gå til innhold

Styrketrening : 15 åring trenger råd og tips

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en 15 år gammel som deffer frem mot sommeren, og jeg pleier for det meste å ta meg rask gange i 45 min om morningen før frokost. Men om jeg ikke får tid så tar jeg det som regel da rett etter styrketreningen om kvelden.

så har jeg 2 spørsmål.

nr1: Hvis jeg har rask gange om morningen før frokost... holder det bare at jeg tar meg frokost med Lav G som f.eks Havregryn? som jeg pleier å ta... eller er det nødvendig med proteinshake ?

og nr2: Når jeg skal ta meg rask gange rett etter styrken.. ødelegger jeg ikke får styrken(Musklene) siden Glykogenlageret er jo som regel tomt, og da trengs det jo å fylles opp igjen innen halv time etter siste sett fra styrken for å starte prossesen med restitusjon eller hva det heter... Men om jeg så begynner på rask gange i 45 min... så hva skjer da ? for da får jeg jo ikke fyllt glykogenet før om 45 min etter .... :) Håper på gode svar, Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De gangene eg faktisk tar turen om morgonen kjører eg på med 1 scoop (halv porsj) 20-30 min før eg går ut, deretter vanlig havregryn til frokost. Om dine lager er tomme etter en treningsøkt vet du best selv, har selv som regel nok energi igjen til å greit ta en gåtur, men kjører du fullt kjør gjennom hele økta så ser du jo selv at du blir tømt

Lenke til kommentar

Hei, jeg er en 15 år gammel som deffer frem mot sommeren, og jeg pleier for det meste å ta meg rask gange i 45 min om morningen før frokost. Men om jeg ikke får tid så tar jeg det som regel da rett etter styrketreningen om kvelden.

så har jeg 2 spørsmål.

nr1: Hvis jeg har rask gange om morningen før frokost... holder det bare at jeg tar meg frokost med Lav G som f.eks Havregryn? som jeg pleier å ta... eller er det nødvendig med proteinshake ?

og nr2: Når jeg skal ta meg rask gange rett etter styrken.. ødelegger jeg ikke får styrken(Musklene) siden Glykogenlageret er jo som regel tomt, og da trengs det jo å fylles opp igjen innen halv time etter siste sett fra styrken for å starte prossesen med restitusjon eller hva det heter... Men om jeg så begynner på rask gange i 45 min... så hva skjer da ? for da får jeg jo ikke fyllt glykogenet før om 45 min etter .... :) Håper på gode svar, Takk på forhånd!

1. Protein er veldig greit å få i seg om morganen. Kroppen har vart utan heile natta og brukt opp alt. Fyll på med meir protein, slik at muskler klarer å bygge seg opp bedre. Eg foretrekker å ta det ETTER jogging/going om morganen.

2. Det går heilt fint :)

Lenke til kommentar

Hvor lenge trener du styrke? Hvis du ikke trener veldig tungt og lenge, bør glykogenlageret holde. Du kjenner jo selv hvor utmattet du blir. Hvis du blir veldig sliten, kan du ta en liten pause og fylle på med karbohydrater i løpet av treningen.

Jeg vil fortsatt anbefale deg å løpe intervaller istedenfor å gå, for å få den effekten du ønsker. Hvis du ikke vil løpe intervaller, er det i hvert fall bedre å jogge med jevnt fart enn å gå. Hvis jeg skal gjøre begge deler, foretrekker jeg å løpe før jeg trener styrke, men det er individuelt.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Hvor lenge trener du styrke? Hvis du ikke trener veldig tungt og lenge, bør glykogenlageret holde. Du kjenner jo selv hvor utmattet du blir. Hvis du blir veldig sliten, kan du ta en liten pause og fylle på med karbohydrater i løpet av treningen.

Jeg vil fortsatt anbefale deg å løpe intervaller istedenfor å gå, for å få den effekten du ønsker. Hvis du ikke vil løpe intervaller, er det i hvert fall bedre å jogge med jevnt fart enn å gå. Hvis jeg skal gjøre begge deler, foretrekker jeg å løpe før jeg trener styrke, men det er individuelt.

Jo, tusen takk for det tipset ;D Men man forbrenner mere fett ved lav intensitet(gå) enn å jogge ogsånt da ;D

så har jeg 2 spørsmål.

1. Protein er veldig greit å få i seg om morganen. Kroppen har vart utan heile natta og brukt opp alt. Fyll på med meir protein, slik at muskler klarer å bygge seg opp bedre. Eg foretrekker å ta det ETTER jogging/going om morganen.

2. Det går heilt fint :)

Takker for svar! Tenkte det samme med proteiner jeg å ;D men om jeg så tar proteiner etter gåinga om morningen så får jeg jo ikke i meg trege karbohydrater som vil gi meg mere energi iløpet av dagen da?

Lenke til kommentar

Jo, tusen takk for det tipset ;D Men man forbrenner mere fett ved lav intensitet(gå) enn å jogge ogsånt da ;D

Nei, det gjør man ikke.

Trening med høy intensitet forbrenner mer energi enn trening med lav intensitet. Tenk på det, med logikken din ville man forbrent mest ved å bare ligge i sofaen og være mest mulig i ro.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Husk, alt er relativt. Det kommer ann på formen din.

Søk på "heart rate zones" og se der, kva forbrenner ein i dei ulike soner.

Takker for svar! Tenkte det samme med proteiner jeg å ;D men om jeg så tar proteiner etter gåinga om morningen så får jeg jo ikke i meg trege karbohydrater som vil gi meg mere energi iløpet av dagen da?

Når eg jogger om morganen, så kjører eg whey med ein gong eg kommer heim. Så dusjer eg og lager frokost, der eg får i meg fett, carbs og meir proteiner:)

Imho, den beste dietten er BALANSERT. Få i deg nokk av alt og ligg på 500-1000kcal i underskudd så skal du få bra resultater.

Men konsentrer deg om dine macros. Altså "det store bildet". Selvfølgelig, små detaljer vil hjelpe deg og gi deg 10-20% ekstra, men det viktigaste er kcal inn vs kcal ut.

Lenke til kommentar

Raske karbohydrater har liten verdi fordi energien fort blir brukt opp. Derav navnet "raske karbohydrater". De eneste gangene du kan ha bruk for raske karbohydrater, er rett etter trening sammen med proteiner slik st kroppen setter igang restitusjonen.

Tusen takk, setter stor pris på svar ;D men så har jeg en liten spm igjen :).... Om jeg skal gå ned i vekt. Burde jeg da tenke mer på å være på underskudd? og ikke ha så mye fokus på når og tider jeg skal spise karbo og protein og fett ? bare jeg får i meg nok, og ligger fortsatt på underskudd... Siden jeg deffer til sommeren, og da skal jeg ha ekstra protein per dag ;D

Lenke til kommentar

Hvis du vil beholde mest mulig muskelmasse, bør du fortsatt innta proteiner og raske karbohydrater rett etter trening, og passe på å spise omtrent 2 g proteiner per kg kroppsmasse hver dag. Bortsett fra det, må du passe på å ligge i underskudd og spise til de tidene som fungerer for deg. Noen får gode resultater med periodisk faste, mens andre får best resultater av å spise mange små måltider fordelt jevnt over dagen. Det er det samme med lavkarbodiett. Noen kan gå raskt og enkelt ned i vekt ved å spise minst mulig karbohydrater, mens andre, slik som jeg, føler seg bare slapp og jævlig uten karbohydrater. Du kan muligens kutte ut noe, men jeg vil ikke anbefale noen et kosthold helt uten karbohydrater, i alle fall ikke en 15-åring som fortsatt er i vekst. Lytt til kroppen din og ikke sult deg selv for å gå ned i vekt.

Lenke til kommentar

Ja jeg skjønner det ;D Men neinei, jeg kutter ikke ned på karbohydrater så veldig, prøver å få i meg liksom mest som mulig karbohydrater liksom 1 time før styrketrening, så jeg prøver å få i meg mest mulig karbohydrater bare jeg holder meg på underskudd... og siden jeg deffer, så har jeg sett og fått tips om å ligge på 2-3g fettfri kroppsvekt med pr kg. Men tusen takk du ;D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...