Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] PC fryser midlertidig rett etter oppstart

Anbefalte innlegg

Maskinvare og operativsystem:

Intel Core# i7 Quad Processor i7-2600K

Noctua NH-D14 CPU Kjøler

ASUS P8P67 Deluxe B3, Socket-1155

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL9

ASUS GEFORCE GTX 560 TI DCII TOP 1GB PCI-E

Crucial m4 SSD 2,5" 128GB

2X Samsung SpinPoint F3 1TB i RAID I

Sony Optiarc DVD±RW Burner, AD-5260S

Fractal Design Define XL

Microsoft Windows 7 Pro EN 64 Bit

Problemet begynte da PC var ny og har vært uforandret. Det er mulig det kom litt senere under installasjon av program vare, men det var i løpet av de første dagene. PC var ny i Juli 2011, og jeg har nesten lært meg å leve med problemet.

Problemet består i at PC fryser midlertidig hver gang rett etter oppstart. Det kan også skje i påloggingsbildet til windows dersom jeg lar være å logge på.

Fenomenet varer i ca 2 minutter og etter det er alt normalt.

I løpet av de 2 minuttene kan jeg bevege på muspeker, men det skjer ikke noe når jeg klikker på programmer eller trykker på tastaturet.

Det er heller ikke mulig å trykke ctr alt del for å se i task manager hva som skjer. Dersom jeg går inn i task manager før det skjer er det ingenting som utmerker seg med å bruke mye resurser.

I løpet av de 2 minuttene kan det se ut til at det går senere og senere med prosesseringen helt til alle inputs som ble gitt i løpet av de 2 fryste minuttene blir effektuert på et øyeblikk og alt blir normalt.

Maskinen er oppdatert på alle måter når det gjelder windows, drivere og programmer.

Er det noen som kan hjelpe meg med feilsøkingen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette skjer med andre ord inne i operativsystemet Windows?

Du greier ikke å framprovosere dette når du eventuelt går inn i bios ved oppstart?

Det første som jeg tenker på er at det kan være noe galt med Raid oppsettet ditt , her burde du egentlig se om du kan kjøre uten Raid og se om det hjelper , hovedsakelig så skal Windows 7 boote på ca 1 min med et basis oppsett , mye raskere med en SSD selvsagt.

Du kan ta en titt her og se om noe av denne informasjonen hjelper : http://howto.cnet.com/8301-11310_39-20101652-285/find-your-computers-boot-time-in-windows-7/

Lenke til kommentar

Beste er å sjekke " Event Viewer " --> " Custom View " -- " Administrative Events " Her samles feilmeldinger om pcen din. Fin plass å sjekke om du har problemer med pcen din.

Du kan jo altids prøve å oppdatere biosen din for å se om det vil kunne hjelpe.

Lenke til kommentar

Jeg oppdaterte BIOS og det resulterte i at jeg mistet RAIDet mitt etterpå. Det er et RAID 0 som blir brukt til lagring. Når RAIDet ble borte forsvant problemet, men kom tilbake da jeg satte det opp på nytt.

Takk for hjelpen.

Er dette et kjent problem og er det noen mulighet for å komme forbi det ved f.eks gå fra intel til marvell controller eller omvendt? Dersom jeg bytter kontroller, vil jeg miste data?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...