ostepopp1 Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Hei, jeg har en laptop som det står "disk read error occured press Ctrl + Alt + Delete" men så kommer det bare opp igjen. Har prøvd og plugge den inn i den stasjonære maskinen, men der står det at disken er tom, bortsett fra to små mapper på 100 mb. Hva gjør jeg? takker på forhånd for hjelp! Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Spørs om du er interessert i å beholde dataene på disken, og om du har mye penger. Lite penger/ingen interessante data: Formater disken på nytt og fortsett å bruke den. Du løper risikoen på at denne diskkorrupsjonen var en advarsel, og at det kan veldig sannsynlig skje igjen. Sjekk SMART-informasjonen på disken for å sjekke helsen til den. Google etter passende programvare. Lite penger/interessante data: Gjør som over, men google etter en god "disk rescue" programvare til å sniffe ut ukorrupte data før du formaterer. Samme risiko for fortsattt bruk, selvsagt. Mye penger/Lite interessante data: Kast disken, kjøp ny Mye penger/Interessante data: Send disken til IBAS for gjenoppretting, kjøp ny disk. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 (endret) En gang jeg skulle teste en ny Linux-distro, kom jeg i skade for å formatere feil harddisk. Løsningen ble TestDisk: http://www.cgsecurit...g/wiki/TestDisk Programmet er gratis med åpen kildekode. Jeg fikk filene mine tilbake, og i takknemlighet gav jeg skaperen av programmet en donasjon via PayPal. Endret 9. april 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Ibas Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Hei, mange bra tips her. For å få tilgang til SMART values kan man benytte SMART MOON tools. Som nevnt tidligere kan dette googles. Sjekk da utviklingen på reallokerte sektorer. Hvis du har mange reallokerte sektorer, spesielt i sammenhengende adresse / område tyder dette på at du har områder på platene som er dårlige. Da vil ikke vi anbefale å bruke denne disken videre, dette er også nevnt tidlige i tråden. Skal du redde data er det viktig å ikke tilføre disken informasjon, dvs skrive til disken. Dette vil bare forverre skaden og overskride de dataene som du er interessert i. Forøvrig er vi ikke så dyre da :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå