Eirik-gn Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Jeg kjøpte meg en HP Slimline med windows 7 innstallert på forhånd(OEM - om ikke jeg tar feil?). I ettertid har jeg kjøpt meg en SSD disk, som jeg tenkte å installere W7 på og bruke til Dual boot. Etter mange forsøk, forskning og googling har jeg enda ikke kommet frem til noe logisk svar, bare mange diskusjoner og krangler Så det jeg da lurer på... Kan jeg bruke en og samme lisens nøkkel i Dual boot med to Windiws 7? Hvis ja... Hvordan? Takk for svar Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Så sant det er samme hovedkort skulle det gå. Problemet er vel også at man ikke kan kjøre 2 windows lisenser samtidig, så sant du ikke gjør det burde det ikke by på noe problem. Det enkleste å ordne bootloaderen ved å ha en linux distribusjon (Grub/lilo) som styrer oppstarten. Lenke til kommentar
Eirik-gn Skrevet 9. april 2012 Forfatter Del Skrevet 9. april 2012 Så sant det er samme hovedkort skulle det gå. Problemet er vel også at man ikke kan kjøre 2 windows lisenser samtidig, så sant du ikke gjør det burde det ikke by på noe problem. Det enkleste å ordne bootloaderen ved å ha en linux distribusjon (Grub/lilo) som styrer oppstarten. Takker for svar! Ja jeg prøver jo på Dual boot så det blir på nøyaktig samme maskina (bortsett fra SSD disken) og det blir jo da ikke mulig å kjøre begge OSa samtidig. Men jeg har allerede prøvd. Jeg lastet ned ISO fil med nøyaktig samme versjonen som jeg kjører nå og fant lisens nøkkelen med SIW. Har tastet inn nøkkelen og får likevel beskjed om at jeg kjører piratkopi.. Kan det være feil ISO fil? Eller blir det for mye feil i maskinvare ID når jeg kjører fra SSD-disken istedet? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Høres ut som du har OEM System Builder Licensing vet ikke om den kalles noe annet, men da går ikke hvilken som helst orginal DVD plate, da må du bruke recovery plate istedenfor. Det er jo irriterende ja, men er slik sånn systemet er, microsoft vil ha penger siden OEM/OEM System Builder Licensing er så billig. Lenke til kommentar
Eirik-gn Skrevet 11. april 2012 Forfatter Del Skrevet 11. april 2012 Høres ut som du har OEM System Builder Licensing vet ikke om den kalles noe annet, men da går ikke hvilken som helst orginal DVD plate, da må du bruke recovery plate istedenfor. Det er jo irriterende ja, men er slik sånn systemet er, microsoft vil ha penger siden OEM/OEM System Builder Licensing er så billig. Så det er ikke mulig? Jeg har jo recovery på en USB stick, men den blir vel automatisk rettet mot C: stasjonen? Lenke til kommentar
Omland07 Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Windows bruker 2-3 "nøkler" for og verifisere at det er riktig datamaskin som bruker riktig lisens. den ene nøkelen som må være riktig er hovedkortet. (litt usikker på om den sjekker CPUEN også.. men Jeg vet at den bruker en "nøkkel" fra hardisken.. så bytter du Hovedkort eller hardisk må du i teorien skaffe ny lisens. til alle spill og programmer.. de fleste har løst det problemet med 2-4 godkjenninger på aktivering pr lisens. før du må ringe/sende mail for og nulstille "telleren" Men lisensen som følger med datamaskiner når du kjøper ferdig.. inneholder en spesiell lisens.. som stort sett bare støttes og installere på 1 maskin, mens lisensen som står under maskinen, ofte er en annen lisens som ikke er brukt, men som er definert at tilhører under "masterlisensen" blant typisk 100 eller flere andre lisenser. Jeg regner med dual boot burde gå greit.. men jeg har ikke vært borti det med samme lisens uten og "speile" hardisken.. for så og hive den gammle.. Lenke til kommentar
Eirik-gn Skrevet 11. april 2012 Forfatter Del Skrevet 11. april 2012 Windows bruker 2-3 "nøkler" for og verifisere at det er riktig datamaskin som bruker riktig lisens. den ene nøkelen som må være riktig er hovedkortet. (litt usikker på om den sjekker CPUEN også.. men Jeg vet at den bruker en "nøkkel" fra hardisken.. så bytter du Hovedkort eller hardisk må du i teorien skaffe ny lisens. til alle spill og programmer.. de fleste har løst det problemet med 2-4 godkjenninger på aktivering pr lisens. før du må ringe/sende mail for og nulstille "telleren" Men lisensen som følger med datamaskiner når du kjøper ferdig.. inneholder en spesiell lisens.. som stort sett bare støttes og installere på 1 maskin, mens lisensen som står under maskinen, ofte er en annen lisens som ikke er brukt, men som er definert at tilhører under "masterlisensen" blant typisk 100 eller flere andre lisenser. Jeg regner med dual boot burde gå greit.. men jeg har ikke vært borti det med samme lisens uten og "speile" hardisken.. for så og hive den gammle.. Hmm...takk for svar! Jeg så for meg at dette ble mye lettere, men microsoft har visst helgardert seg der.. Må vel kjøpe en ekstra lisens en dag da Lenke til kommentar
myhken Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Før du kjøper en ny lisens, kan du jo prøve det jeg skriver i denne tråden.... Kopierer du OEM sertifikatet fra den vanlige disken til SSD disken, og bruker OEM nøkkelen til pc produsenten (ikke den nøkkelen som står under pcen) bør den la seg aktivere uten problem, siden BIOS har SLIC 2.1 oppføring og hardwaren stemmer. Er det HP Win7 Home Premium du har er dette OEM nøkkelen som leveres med alle pcer. 4FG99-BC3HD-73CQT-WMF7J-3Q6C9 Den vil kun la seg aktivere om du har kopiert ut OEM sertifikatet, installert OEM sertifikatet og om pcen har en HP Bios med SLIC 2.1 (som alle pcer med Win7 ferdig installert har) Lenke til kommentar
Eirik-gn Skrevet 11. april 2012 Forfatter Del Skrevet 11. april 2012 Før du kjøper en ny lisens, kan du jo prøve det jeg skriver i denne tråden.... Kopierer du OEM sertifikatet fra den vanlige disken til SSD disken, og bruker OEM nøkkelen til pc produsenten (ikke den nøkkelen som står under pcen) bør den la seg aktivere uten problem, siden BIOS har SLIC 2.1 oppføring og hardwaren stemmer. Er det HP Win7 Home Premium du har er dette OEM nøkkelen som leveres med alle pcer. 4FG99-BC3HD-73CQT-WMF7J-3Q6C9 Den vil kun la seg aktivere om du har kopiert ut OEM sertifikatet, installert OEM sertifikatet og om pcen har en HP Bios med SLIC 2.1 (som alle pcer med Win7 ferdig installert har) Hah..nice, detta kunne du..skal se om jeg får til den veiledninga di Det er home premium ja, og det er jaggu den nøkkelen jeg har skrive opp her, så det burde stemme! Da prøver jeg , så får vi bare vente å se Lenke til kommentar
Eirik-gn Skrevet 11. april 2012 Forfatter Del Skrevet 11. april 2012 Før du kjøper en ny lisens, kan du jo prøve det jeg skriver i denne tråden.... Kopierer du OEM sertifikatet fra den vanlige disken til SSD disken, og bruker OEM nøkkelen til pc produsenten (ikke den nøkkelen som står under pcen) bør den la seg aktivere uten problem, siden BIOS har SLIC 2.1 oppføring og hardwaren stemmer. Er det HP Win7 Home Premium du har er dette OEM nøkkelen som leveres med alle pcer. 4FG99-BC3HD-73CQT-WMF7J-3Q6C9 Den vil kun la seg aktivere om du har kopiert ut OEM sertifikatet, installert OEM sertifikatet og om pcen har en HP Bios med SLIC 2.1 (som alle pcer med Win7 ferdig installert har) Hah..nice, detta kunne du..skal se om jeg får til den veiledninga di Det er home premium ja, og det er jaggu den nøkkelen jeg har skrive opp her, så det burde stemme! Da prøver jeg , så får vi bare vente å se Mja, det er noe som ikke stemmer, inne på C:Windows\System32\OEM er det bare en fil som heter OEM-cert..hva gjør jeg feil? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Det skulle ha ligget i den mappen. Kan jo være at du gjøre slik at skjulte filer etc vises. På begge mine Acer pcer og på min Toshiba ligger sertifikatet i c:\windows\system32\OEM og alt jeg har lest om temaet så er det i den mappen filen ligger. Uansett, legger ved sertifikatet til HP så kan du bare bruke det, så slipper du å lete. HP sertifikatet Lenke til kommentar
Eirik-gn Skrevet 12. april 2012 Forfatter Del Skrevet 12. april 2012 Det skulle ha ligget i den mappen. Kan jo være at du gjøre slik at skjulte filer etc vises. På begge mine Acer pcer og på min Toshiba ligger sertifikatet i c:\windows\system32\OEM og alt jeg har lest om temaet så er det i den mappen filen ligger. Uansett, legger ved sertifikatet til HP så kan du bare bruke det, så slipper du å lete. HP sertifikatet Mange takk! da prøver jeg den.. Jeg slo av Skjul filer, det kom likevell ikke noe opp.. Kan det ha noe å si at jeg har stasjonær pc? burde vel ikke det men... Lenke til kommentar
myhken Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Så lenge det er en ferdig pc med Windows 7 installert fra fabrikken så skal det ikke ha noe å si. Sertifikatet skal alltid ligge i mappen jeg har nevnt. Men det kan jo være de har brukt en annen måte å aktivere sine pcer på enn hva som er vanlig på f.eks bærbare. Det finner du jo eventuelt fort ut om du prøver metoden jeg har beskrevet og det sertifikatet jeg la ved. Lenke til kommentar
Eirik-gn Skrevet 12. april 2012 Forfatter Del Skrevet 12. april 2012 Det skulle ha ligget i den mappen. Kan jo være at du gjøre slik at skjulte filer etc vises. På begge mine Acer pcer og på min Toshiba ligger sertifikatet i c:\windows\system32\OEM og alt jeg har lest om temaet så er det i den mappen filen ligger. Uansett, legger ved sertifikatet til HP så kan du bare bruke det, så slipper du å lete. HP sertifikatet Mange takk! da prøver jeg den.. Jeg slo av Skjul filer, det kom likevell ikke noe opp.. Kan det ha noe å si at jeg har stasjonær pc? burde vel ikke det men... Ok da har jeg prøvd å det ser ikke ut til å fungere. Innstallerte W7 på nytt og fulgte veiledninga, og likevell står det at jeg har 30 dager på å aktivere Windows. Jeg brukte OEM lisensen som du nevnte over her : 4FG99-BC3HD-73CQT-WMF7J-3Q6C9. Det kom også opp en melding når jeg innstallerte sertifikatet, noe om at jeg måtte kjøre suio.exe ett eller annet. Setter stor pris på at du hjelper til her! Lærer stadig vekk noe nytt Lenke til kommentar
myhken Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Passe på å kjøre CMD som Administrator, og kan være lurt å fjerne brukerkontroll midlertidig også. Blir borte fra pcen noen timer, så får ikke hjulpet deg noe mer før i kveld en gang, om ikke administrator trikset funker. (og brukerkontroll, som du finner inne på kontrollpanelet). Lenke til kommentar
Eirik-gn Skrevet 12. april 2012 Forfatter Del Skrevet 12. april 2012 Passe på å kjøre CMD som Administrator, og kan være lurt å fjerne brukerkontroll midlertidig også. Blir borte fra pcen noen timer, så får ikke hjulpet deg noe mer før i kveld en gang, om ikke administrator trikset funker. (og brukerkontroll, som du finner inne på kontrollpanelet). Jeg slo av brukerkontroll, kjørte CMD som admin og prøvde på nytt, og jeg får opp denne feilmeldinga : Windows Script Host Kjør 'slui.exe 0x2a 0xBBA' for å vise feilteksten på en datamaskin med Microsoft Windows (ikke-kjerne). Feil: 0xBBA. Prøvde å aktivere windows, men får beskjed om at det er feil nøkkel.. Rart det ikke funker her syns jeg Lenke til kommentar
myhken Skrevet 13. april 2012 Del Skrevet 13. april 2012 Siden jeg ikke har noen fysisk HP pc å teste på, har jeg testet på en virtuell VmWare PC med en HP Bios med SLIC 2.1. Som du kan se av bildene så funker det helt fint hos meg. Brukerkontroll er slått av, ellers har jeg ikke gjort noen endringer. Dog jeg har lest et sted at det er lurt at alle oppdateringer til Windows er kjørt først, men det gjorde ikke jeg under denne testen. Jeg blir ikke tilgjengelig på nett før i morgen kveld regner jeg med, så får ikke hjulpet deg noe mer enn dette akkurat nå. Se på bildene og sørg for at du gjør det samme. Lenke til kommentar
Eirik-gn Skrevet 13. april 2012 Forfatter Del Skrevet 13. april 2012 Siden jeg ikke har noen fysisk HP pc å teste på, har jeg testet på en virtuell VmWare PC med en HP Bios med SLIC 2.1. Som du kan se av bildene så funker det helt fint hos meg. Brukerkontroll er slått av, ellers har jeg ikke gjort noen endringer. Dog jeg har lest et sted at det er lurt at alle oppdateringer til Windows er kjørt først, men det gjorde ikke jeg under denne testen. Jeg blir ikke tilgjengelig på nett før i morgen kveld regner jeg med, så får ikke hjulpet deg noe mer enn dette akkurat nå. Se på bildene og sørg for at du gjør det samme. Takker igjen masse for hjelp her! Men jeg får ikke innstallert lisensfilen.. jeg får bare denne feilmeldinga : Lenke til kommentar
Eirik-gn Skrevet 13. april 2012 Forfatter Del Skrevet 13. april 2012 Den var selvfølgelig ikke helt lik, det står som jeg skrev over : Kjør 'slui.exe 0x2a 0xBBA' for å vise feilteksten på en datamaskin med Microsoft Windows (ikke-kjerne). Feil: 0xBBA. Lenke til kommentar
Eirik-gn Skrevet 13. april 2012 Forfatter Del Skrevet 13. april 2012 Detta var litt flaut! men jeg fikk det til nå - .XRM-MS er såklart filtypen, å når Vista og W7 ikke viser hva slags filtype det er trodde jeg det var navnet på fila Så når jeg fikk skrivd inn riktig filnavn så gikk det brillefint Takk for hjelp Også på Fredag den 13. gitt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå