Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

svchost.exe

Anbefalte innlegg

Hva er svchost.exe?

Har nettopp instalert W2000 på nytt,på en ny HD.Har fortsatt samme problem som tidligere.Får feilmelding om at svchost.exe har generert en feil og at programmet vil bli lykket.Har nå 3 PC'er med samme problem,er det virus? Eller er kan det være feil på kabelmodemet,dette er jo det eneste som er felles for de 3 maskinene?

Denne feilen ser ut til å forårsake problemer med nettleseren,da det ikke er mulig å få enkelte linker til å virke etter at feilmeldingen kommer.Må slå av maskinen og ta ut CMOS-batteriet for å få de til å virke igjen...,men kort tid etter kommer den samme feilen og noen linker slutter å virke. Klipp og lim virker heller ikke.

Nå virker ikke smilene på siden der dette skrives inn heller....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Dessverre er nok dette ett virus, last ned dette programmet og kjør det. Kjør det gjerne i sikkerhetsmodus. Deretter vil jeg anbefale deg på det sterkeste å laste ned ett anti-virus program som fungerer, husk å oppdatere det regelmessig. Ta en titt på Norman Virus Control, Kaspersky, F-Secure eller MacAfee. Disse programmene gjør jobben skikkelig, der i mot vil jeg fraråde deg å bruke Norton.

Lenke til kommentar

Det var da et merkelig virus............

Svchost.exe is a generic host process name for services that are run from dynamic-link libraries (DLLs). The Svchost.exe file is located in the %SystemRoot%System32 folder. At startup, Svchost.exe checks the services portion of the registry to construct a list of services that it needs to load. There can be multiple instances of Svchost.exe running at the same time. Each Svchost.exe session can contain a grouping of services, so that separate services can be run depending on how and where Svchost.exe is started. This allows for better control and debugging.

som hører naturlig til i Win2k...

http://support.microsoft.com/default.aspx?...&NoWebContent=1

Lenke til kommentar

Takk,skal prøve å laste ned programmet.Må bare restarte maskina først og håpe på å komme in på linken før f....skapet slår til igjen.Skjedde nemlig ingenting da jeg klikket på "dette" i svaret ditt...

Noen som vet hvilket virus det er snakk om?

Lenke til kommentar

Hei Stiff.

Dette er som det blir sagt, et virus som kommer inn gjennom brannmuren i XP. Patch ble lagt ut 17juli på W.Update.

Det er enkelt å fjerne - tom.spybot og adaware tar det, men det kommer igjen med en gang du går på nett !

En reinstallering vil ikke fjerne det hvis du ikke samtidig formatter.

Det finnes fixser for dette - tror tom. start.no har det.

Lenke til kommentar
Glemte foresten å si at jeg ikke har gjort NOE annet enn å instalere w2000,bortsett fra å surfe litt. Har ikke lest e-post...

Blast-viruset bruker ikke e-mail for å spre seg; det bruker nemlig et sikkerhetshull i windows. Dermed er det nok at du er på internett, for å risikere å få det.

Lenke til kommentar
Hør på hondaen! svchost.exe skal være der! Det har ingenting med msblastviruset å gjøre. Hvis du har msblast på maskinen vises det i windows task manager under prosesser. Da vil det stå msblast.exe!

msblast vil også "infisere" svchost.exe slik at dette kræsjer, men det er fordi at msblast sier at den skal kjøre enn dll-fil som ikke finnes eller noe, så sånn er det!

Lenke til kommentar

Den originale svchost.exe i seg selv er ikke et virus, det er et nødvendig program for at windows skal kunne kjøre forskjellige services. Her kan du lese om hva svchost er og hva den gjør på maskinen din:

http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;EN-US;250320

Når det gjelder problemene forøvrig skyldes dette sannsynligvis virus. Både msblast, welchia og flere andre kan forårsake denne typen feil. En annen variant jeg har sett har vært et spyware-program som legger inn en egen variant av SVCHOST.EXE. Denne vil da som regel være plassert i Windows-katalogen og ikke Windowssystem32 som den ekte svchost.exe. Du kan også se det om du trykker Ctrl+Alt+Del. Der vil du se at det kjører flere utgaver av svchost.exe (skrevet med små bokstaver). Hvis du har en utgave hvor SVCHOST.EXE er skrevet med store bokstaver tyder det på spyware.

Spybot, Ad-Aware, antivirus (gjerne Norton, ikke noe vondt å si om den) og brannmur. Løp og kjøp!

Edit: Beklager å gjenta informasjon andre har lagt ut, maskinen fikk hikke under sending.

Lenke til kommentar

Jeg hadde MSBlast-viruset på maskinen min for et par uker siden... Etter ca. 5 minutter pålogget internett startet en nedtelling fra 1 min. som startet maskinen på nytt (Det gikk ikke an å avbryte nedtellingen). Jeg rakk heldigvis å laste ned den nyeste antivirus oppdateringen fra Norton før den startet maskinen på nytt. Problem løst! :woot:

Jeg anbefaler deg derfor til å bruke et antivirusprogram som Norton Antivirus 2003.

:D Scrat

Lenke til kommentar
Jeg hadde MSBlast-viruset på maskinen min for et par uker siden... Etter ca. 5 minutter pålogget internett startet en nedtelling fra 1 min. som startet maskinen på nytt (Det gikk ikke an å avbryte nedtellingen).

Hvis du åpner ledetekst når den meldingen om at maskinen skal slås av kommer opp på skjermen, kan du skrive shutdown -a

Dette fører til at nedtelingen forsvinner. (Abort Shutdown)

Druber

Lenke til kommentar

Jeg provoserer sikkert mange nå, men la gå : Jeg har ikke anvivirusprogram på min maskin - og har ikke hatt virus ! Kjøpte denne pc-en for to år siden og hadde da AV. Fikk virus likevel. Formatterte-skiftet AV - fikk virus igjen. Formatterte og installerte ikke AV, men satte opp sikkerheten og gjorde untak for nødvendige cookies. Enste som ligger og overvåker er EMS-freesurfer.(popupkiller) Har også Ad-aware og Spyboot. En brannmur skal være som de rutene som man kan se igjennom den ene veien men ikke den andre (som forhørsrum i TV serier.Finnes også i dobbeltversjon, så DU må lage hull BÅDE ut og inn)

Den i XP er enkel. DU kommer lett ut-ingen kommer inn, men den må støtt patches. Det går å komme seg igjennom den ved hjelp av å overbelaste enkelte av portene i muren. Så oppdatering trengs ofte. Og har du AV installert, MÅ du oppdatere den i tillegg.

Jeg syns Pc- en er mye raskere uten AV og jeg får bestemme selv om jeg skal åpne mail eller ikke.

Dere fikk ingen sobig-mail fra meg ! La dere merke til hvem dere fikk ifra ??? Jeg fikk iallfall fra meget proffe og datakyndige nettsteder firmaer skoler og "offentlige" som garantert satt bak de værste brannmurer og hadde kjøpt antivirusbeskyttelse i bøtter og spann ! Det funka ikke for dem !

Argumentet om at alle bør ha AV for å forhindre Mailspredning holder IKKE ! Det er siste tider bevis på.

Lille meg - bak en tynnslitt opp-patcha XP-brannmur greide seg gjennom det som proffe folk kaller den verste stormen i manns minne.

Hva dem finner på neste gang kan en bare frykte, men det er vel ikke så mye jeg kan gjøre enn å klamre meg til håpet om at MS klarer å patche opp "muren" FØR neste angrep også ? OG å være glad for at det er ikke FOLK det gjelder ! Hva er det egentlig ?

Elektroner ?

Lenke til kommentar

Vel, masse man kunne tatt tak i her uten at man føler at det er bryet verdt men... Et par ting du kan opplyse oss om siden du er skråsikker på så mye:

Hvem er det du har fått virus fra og hvordan fant du ut at det var fra dem? Hvordan vet du at disse som har sendt dem har de "værste brannmurene og antivirusbeskyttelse i bøtter og spann"?

Lenke til kommentar
Ta en titt på Norman Virus Control, Kaspersky, F-Secure eller MacAfee. Disse programmene gjør jobben skikkelig, der i mot vil jeg fraråde deg å bruke Norton.

Hvorfor vil du fraråde norton?? E det fordi det koster penger?? (er ikke sikker på om di andre programene du snakket om korter noe..) eller har du prøvd det å mener det har noen ulemper.... Jeg bruker det og har aldri fått virus.(vet ikke om det er norton eller flax...)

Kan du si hvorfor du ikke like norton??

Dere fikk ingen sobig-mail fra meg ! La dere merke til hvem dere fikk ifra ??? Jeg fikk iallfall fra meget proffe og datakyndige nettsteder firmaer skoler og "offentlige" som garantert satt bak de værste brannmurer og hadde kjøpt antivirusbeskyttelse i bøtter og spann ! Det funka ikke for dem !

Er det ikke sån at sobig viruse tok adresser fra gjesteboka og sente infiserte meil til folk, og brukte adresser som den hade funnet i adressebøker... så den det sto at meilen var skrevt fra ikke trengte å være infisert...

Hvordan kan du da være sikker på at folk ikke har fått meil der det står at du er avsender?

Hvordan vet du at meilen er fra de med brannmurer og antivirusbeskyttelse?

Lenke til kommentar

Jeg kunne jo godt ha hengt ut alle sammen, men hva er hensikten ? Og hadde DU trudd meg da ?

Hvordan VET jeg hvem jeg fikk mail fra ???

Jeg åpner ikke mail som kommer fra ukjente så de første som kom skrev jeg til og spurte om de hadde sent mail til meg. Noen svarte omtrent sånn : Har du hørt om virus.......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...