Gå til innhold

GPS til katt?


RamGuy

Anbefalte innlegg

Finnes det noen gode løsninger for å spore katten når den tar seg en liten oppdagelsesferd utendørs?

 

Jeg har nemlig en 1.5år gammel kastrert Abyssiner gutt som har veldig lyst til å bevege seg ut, problemet er bare det at han har vokst opp som inne katt hele livet, eier ikke jaktinstinkt og har ingen fornuftige formeningen om verken vær, vind eller når han eventuelt burde begynne å komme inn etter flere timer utendørs.

 

Her forleden var han ute i mange timer hele dagen utenom å komme innom for å spise eller noe som helst, ikke engang når gradestokken bikket 0 og det var iskaldt ute og det begynte å bli bekmørkt viste han intet tegn på å vende nesa hjemover så vi måtte kle på oss å bruke over en time ute for å finne han.

 

Vi ønsker en enkel og effektiv måte å kunne lokalisere han ute når han plutselig har bestemt seg for å ikke komme hjem og vi ser at det kommer til å være en viss fare for at han kan rett og slett fryse ihjel om han forblir ute, det er jo også greit å enkelt kunne lokalisere han når vi begynner å bli en smule bekymret og lurer på hva i allverden som skjer.

 

 

Er det noen som har erfaringer med diverse løsninger som lar seg spore opp katten, noe ala GPS løsninger osv som passer til en relativt liten og slank Abyssiner katt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Katter klarer seg helt fint ute alene i flere døgn om så skulle være. Det er verre med oss som sitter hjemme og bekymrer oss om det begynner å ta lengre tid enn normalt.

 

Noen få kuldegrader er heller ingen fare. Hvis katten begynner å fryse, vil den vende hjem uansett. Hvis dere har sovnet når den vil inn, så går det ann å lage et lite isoporhus til katten i nærheten av inngangen deres. Hvis dere viser han dette huset noen ganger, vil han mest sannsynlig huske dette og bruke dette om han kommer hjem midt på natten eller når dere ikke er hjemme. Legg gjerne noen godbiter der når dere viser han huset, men ikke la det ligge mat der ellers da det kan tiltrekke andre dyr.

 

Jeg har hatt flere katter, og en av kattene var fast på "sommerferie" opp til to måneder en gang hver sommer. Hun var veldig glad i oss hjemme, og storkoste seg inne om vinteren, men om sommeren virket det som hun måtte se seg litt rundt. Og det selv om hun var sterilisert. Om hun fikk mat et annet sted, eller jaktet mus og rotter, vet jeg ikke. Men de fleste katter, selv de man tror ikke har jaktinstinkt, klarer fint å forsyne seg selv med mat på de rette stedene. Og alle kattene jeg har hatt har vært borte mer enn et døgn i strekk, selv om det har vært veldig sjelden om vinteren.

 

For å svare på spørsmålet ditt, så vet jeg ikke om noen løsninger som vil passe. Men det kan uansett være en smart sak å øremerke katten. Hvis katten da går seg vill, kan de som finner den søke opp dette nummeret og finne eierne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...