Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Problemer med å reparere Windows evt. få tatt backup

Anbefalte innlegg

Hjeeeeeeeelp!

Jeg fikk en feilmelding da jeg brukte PC-en søndag kveld, om at det var noe galt med MSCTF.dll Jeg ignorerte det og tenkte at jeg kunne fikse det senere, men det var ikke særlig smart gitt. Når jeg starter opp PC-en nå, får jeg opp Windows XP logoen som vanlig, men så stopper den opp rett før der hvor man blir bedt om å skrive inn passord. Skjermen er svart, men får opp den hvite pilen. Det tar 40 min fra jeg starter PC-en til jeg endelig får tastet inn passord, så bruker den ytterligere 20 min før jeg kommer inn. Alt ser normalt ut utseendemessig med unntak av at av oppgavelinjen er grå, og at jeg kun ser klokken i høyre hjørne (er ingen programmer der). Alt går EKSTREMT tregt når jeg er inne..

Jeg vil gjerne få reparert Windows uten å slette/reinstallere Windows XP. Har en Dell PC, og den har en innebygd system recovery, men bruker jeg den sletter den alt på C:. Har en Dell Dimension 9150. Service tag 4FOND2J så ser du hva jeg har. Jeg vil gjerne prøve å redde noen av tingene!

Jeg får ikke opp USB-pinner jeg kobler til (får ikke opp Flyttbar Disk i det hele tatt). DVD-stasjonen og DVD-RW stasjonen kommer bare opp som vanlige CD-stasjoner, så jeg kan ikke prøve å brenne tingene på CD-er heller. Får heller ikke kopiert filene fra mine dokumenter til d: (en partisjon jeg har). Jeg får kopiert filene i mine dokumenter, men når jeg er på d: og skal lime inn, får jeg ikke opp lim inn (som om tingene ikke ble kopiert). Hvorfor??? Tips til noen andre måter jeg kan få flyttet/reddet tingene mine? Evt. hvordan få USB portene/DVD RW stasjonen til å virke, så jeg kan teste det?

Har forsøkt å komme meg inn på systemgjenoppretting, men får opp en melding om at jeg ikke kan bruke det (husker ikke nøyaktig hva den sa). PC-en er like treig når jeg starter PC-en i sikkermodus og..

Andre ting som ikke går an å åpne:

Internet Explorer (ingenting skjer når jeg prøver å åpne det)

Malwarebytes (får opp en feilmld ang en fil, så da åpnes ikke programmet)

Emisoft Anti-Malware (får en feilmld om at et stort prob stoppet det i å starte)

Jeg forsøkte å gjenopprette msctf.dll filen ved å kjøre CMD og så skrive regsvr32 msctf.dll, (det gikk greit å kjøre kommandoen) men det gav ingen effekt. PC-en er like treg ved oppstart og alt er uendret inni Windows.

Prøvde å reparere med en Windows XP CD (som fulgte med en annen DELL PC jeg har), men det hjalp ikke. Fikk opp to valgmuligheter da jeg startet opp PC-en: det ene er å installere Windows, det andre er å reparere Windows. Da jeg trykket på på E, fikk jeg opp:

1 c:\windows

"Hvilken Windows installasjon vil du logge deg på?"

Skrev 1 og så ble jeg bedt om å skrive administrator passord.

Så trykket jeg enter uten å skrive passord, og så fikk jeg opp:

c:\windows

Kjørte CHKDSK /r men PC-en/systemet var likedann..

Har prøvd å se på andre kommandoer, men kan ingenting om sånt, og vil være 100 % sikker på at jeg ikke ødelegger noe. Jeg vil ikke ødelegge noen av partisjonene ved å leke eksperimentell geek heller. Jeg har som sagt muligheten til å få slettet Windows XP og installert på nytt, men vil ha det som siste løsning. Vil prøve å redde tingene som ligger der..

Er det noen der ute som kan hjelpe meg???

Eller finnes det noen annen måte å fikse problemet mitt på?

Håper det!

LØSNINGEN var:

Å laste ned Paragon Backup & Recovery (på en frisk PC off course) og brenne det på en CD. Sette inn CD-en i den ødelagte PC-en og starte opp programmet ved oppstart av PC-en. Programmet er helt genialt!!

Kopierete ønskede filer fra c: til d:, men så tenkte jeg: hvorfor ikke bare koble til den eksterne harddisken og overføre direkte til den (sånn just in case hele harddisken er døende or something like that)? Så da gjorde jeg det, og så tok jeg samtidig backup av noen mappene på d: jeg ikke hadde backup av, og vips så var alle filene reddet. Startet PC-en på nytt, trykket Ctrl F11, kjørte DELL system restore og så var PC-en fin igjen etter 20-30 min. Nå tar det maks 2 min å komme inn på PC-en (selv etter hundrevis av updates og must-have programmer), tok en time å komme inn da den var ødelagt! Livet er plutselig herlig igjen! :D

Takk til pijano på forumet til itpro.no som tipset om det programmet!

Hilsen Jente 24 (som fikk frisket opp datanerd-kunnskapene sine :p)

EDIT: PC-en ble fikset torsdag 12. april.

post-153385-0-89344000-1334157223_thumb.jpg

post-153385-0-33882500-1334157243_thumb.jpg

post-153385-0-02283100-1334157261_thumb.jpg

post-153385-0-67697300-1334157271_thumb.jpg

post-153385-0-29926400-1334157281_thumb.jpg

post-153385-0-81444900-1334157300_thumb.jpg

post-153385-0-97787700-1334157315_thumb.jpg

post-153385-0-51535800-1334169383_thumb.jpg

Endret av Myztique
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er jo inne når du trykker ENTER i stedet for å skrive inn passord! Det betyr bare at du ikke har satt noe passord på administrator-kontoen. Når du har fått opp c:\windows er det bare å kjøre kommandoer for å prøve å ro situasjonen i land. Skriv HELP og trykk ENTER hvis du lurer på hvilke kommandoer som er tilgjengelig. SFC, FIXBOOT og FIXMBR er greie steder å begynne.

Lenke til kommentar

Altså når jeg starter opp Windows CD-en får jeg opp to valgmuligheter: det ene er å installere Windows, det andre er å reparere Windows. Da jeg trykket E, kom skjermen med "Hvilken Windows installasjon vil du logge deg på?" osv.

Endret av Myztique
Lenke til kommentar

Du leste ikke det forrige innlegget mitt, gjorde du vel?

Får ikke opp SFC på listen over kommandoer.

Forstår ikke helt hva FIXBOOT gjør? Kan du forklare meg det på en enkel måte?

Ang. FIXMBR. Det står at den kan skade partisjontabellene, og gjøre alle partisjonene på harddisken utilgjengelige. Jeg har to partisjoner, og vil hvertfall ikke miste det som ligger på den andre partisjonen! Virker risky å prøve denne kommandoen.

Er det noen andre kommandoer jeg kan prøve? Se hovedinnlegget mitt for bilde av de tilgjenglige kommandoene.

EDIT: La til bilder av HELP FIXBOOT og HELP FIXMBR.

post-153385-0-77319800-1334157553_thumb.jpg

post-153385-0-22524500-1334157570_thumb.jpg

Endret av Myztique
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...