Gå til innhold

[Løst] Defragmentering av SSD

Anbefalte innlegg

Hei.

Det har seg sånn at jeg begynte en defragmentering av min SSD i går. Jeg stoppet defragmenteringen manuelt på 22% siden jeg ble usikker. Vil en SSD få problemer med defragmentering etter en runde eller gjelder det jevnlig defragmentering? Har en Corsair Force GT 120 hvis det er noen som lurer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Defrag gjør ikke noe fælt med SSDen.

Årsaken til at det ikke anbefales er at du bruker opp antallet skrive sykluser (Antall ganger du skrive før minnebrikkene dør) på noe du ikke vil se noe til.

Så engangs tilfelle vil ikke ødelegge noe, faktisk er det vanskelig å ta livet av en SSD, Bat her på forumet prøver hardt nå ved å konstant flere uker i strekk å skrive til SSDen.

Lenke til kommentar

Defragmentering av SSD vil ikke gi noen ytelsesforbedringer, det vil nok heller sørge for at SSD-en får et litt kortere liv. Hovedgrunnen til at defragmentering gir økt ytelsesforbedring på HDD er fordi de har roterende plater. Det er mye enklere å lese data som ligger etterhverandre i samme spor enn å måtte lese fra mange forskjellige steder på disken. På en mekanisk disk er det flytting av lesehodet som tar tid. En SSD er SolidState, altså som et minnekort og har like god aksesstid uansett hvor dataene ligger. Og hver celle kan bare skrives til et visst antall ganger, så derfor er defragmentering og hyppig flytting av filer dårlig for en SSD.

Lenke til kommentar

Defrag gjør ikke noe fælt med SSDen.

Årsaken til at det ikke anbefales er at du bruker opp antallet skrive sykluser (Antall ganger du skrive før minnebrikkene dør) på noe du ikke vil se noe til.

Så engangs tilfelle vil ikke ødelegge noe, faktisk er det vanskelig å ta livet av en SSD, Bat her på forumet prøver hardt nå ved å konstant flere uker i strekk å skrive til SSDen.

Takk for kjapt svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...