Gå til innhold

Problemer med SAMBA share

Anbefalte innlegg

Jeg har 2 stk pcer med ubuntu 11.10 på. På den ene virker SAMBA perfekt og alle pcene i nettverket kan se den og får tilgang til mappene på den. På den andre viser den ikke i nettverket og den ser heller ingen pcer i nettverket.

Begge pcene er installert fra samme disk og har samme pakker installert.

Begge pcene har like brukerrettigheter på de delte mappene.

Så hva må endres på den som ikke virker? Når jeg åpner nettverket får jeg feilmelding om at den "ikke klarer å hente liste over delte resurser fra tjener"

Hvilken tjener menes da når det er 2 W7 og en Ubuntu pc på samme nettverk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

^

Hva er det som /ikke/ er likt? Om de er eksakte kopier av hverandre er vel eneste forklaringen at det er korrupte filer eller et sta nettverks kort, men det vel trykt å anta at enten samba, fil-rettigheter eller nettverks innstillinger varier, ever so slightly mellom de to PCene.

Lenke til kommentar

Nå har det vanskelige pcen klikket helt. Når jeg åpner og lukker programmer bil ikonet stående på lista til venstre på skjermen. Etter å ha åpnet Spotify 5-6 ganger er hele lista full av Spotify logoer.

Arbeidsområdeskifteren kryper nedover hver gang jeg gjør noe og forsvinner under skjermen. Hver gang jeg har lukket et vindu kan det ikke åpnes igjen selv om jeg velger åpne på ikonet.

Jeg prøvde å oppdatere til Ubuntu 12.4 Beta men da krasjet hele innstalasjonen og pcen booter ikke lengre.

Antar at min SSD er i ferd med å dø da jeg fikk beskjed om disk error under innstalasjonen.

Lenke til kommentar

Nå har jeg reinnstallert ubuntu på den vanskelige maskinen. Samba con fig filene er like , alle oppdateringer er innstalert. Men SAMBA virker fremdeles ikke. Nå kan W7 maskinene se den vanskelige Ubuntupcen men det er ikke mulig å logge inn på mappene . Feil: Dbus error org. freedesktop. No reply.

Lenke til kommentar

Fra W7 maskinen kommer jeg ikke inn med rett brukernavn. Derimot virker det fint hvis jeg logger inn med Administrator og rett passord. Så jeg lurer på om det har noe med bruker rettigheter å gjøre....

Brukt smbpasswd for å legge til brukerne? På standard Ubuntu 10.04 holder det i alle fall ikke å bare ha brukerkontoene, smbpasswd må brukes for å legge de til og sette passord.

Fra "man smbpasswd", option -a:

This option specifies that the username following should be added to the local smbpasswd file, with the new password typed (type <Enter> for the

old password). This option is ignored if the username following already exists in the smbpasswd file and it is treated like a regular change

password command. Note that the default passdb backends require the user to already exist in the system password file (usually /etc/passwd), else

the request to add the user will fail.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...