SAS1984 Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 (endret) Jeg jobber standard 8 timer hver dag (7.5 timer, ekskludert lunsj) Vaktene er i hovedsak fra 14:00 - 22:00. Om kvelden er vi bare 2 stykker, slik at når en tar lunsj, så må en være tilgjengelig for den andre, om dette trengs (Merk, en må kunne løpe inn for å hjelpe den andre, og dermed ikke være i stand til å kunne forlate arbeidsplassen under lunsj) Arbeidsmiljøloven er rimelig klar på dette: "§ 10-9. Pauser (1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves." Men her er det dillemaet kommer: Sjefen er på jobb til kl. 15:00... Det vil si, at fra jeg begynner, kl.14:00, så er vi 3 stykker på jobb, frem til 15:00, når sjefen går. Jeg påpekte for sjefen at en har krav på betalt lunsj, om en ikke kan forlate arbeidsplassen under lunsj, og da svarte sjefen, at om det er et problem for oss, så kan han bare pålegge oss å ha lunsj, med engang vi begynner på jobben, eller i løpet av den første timen vi er der. For å demonstrere dette, så tok han et eksempel, om at hvis ståa var den samme, men arbeidstiden var fra 08:00 - 16:00, så kunne han pålagt oss å ta lunsj klokken 08:00, når en kommer på jobb, til 08:30, slik at han hadde unngått at vi skulle ha betalt lunsj, om det bare var 2 stykker på jobb, fra 09:00. Nå, de fleste spiser som regel før de går på jobb... Frokost før en begynner 08, eller noe enkelt, før en begynner 14... Lunsjen er vel noe en i hovedak pleier å ta, ved ca. halveis utført arbeidstid. Om en jobber 14:00 - 22:00, så pleier en å ta den innenfor tidsrommet 17:00 - 18:30. (Jeg pleier å ta den 18:00 til 18:30) Samme med formiddag... Da tar jeg den i 12 tiden. Er det riktig at sjefen kan pålegge deg å ta lunsjen din den første timen du er på jobb, for å unngå å måtte betale deg for lunsj, senere? Endret 9. april 2012 av SAS1984 2 Lenke til kommentar
runerask Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Høres urimelig ut, men du kan jo bare begynne en halvtime senere (8:30), og si at du tok matpausen hjemme. Sjefen kan ikke forlange at du skal ta pausen på jobb, iallefall ikke når du ikke får betalt for den ;-) Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Fra forarbeidene: Paragraf 10-2 første ledd vil kunne begrense avtaleadgangen dersom pausene blir for korte eller plasseres på en slik måte at det kan innebære uheldige fysiske eller psykiske belastninger. For at det kan være tale om en pause i lovens forstand må den i tilstrekkelig grad ivareta arbeidstakernes behov for å hvile og spise. En pause som starter umiddelbart etter at du kommer på jobb er ikke en pause i lovens forstand, da det ikke ivaretar dine behov for å hvilke og spise. Nøyaktig hvor grensen går er ikke enkelt å si, men i din situasjon er det enkelt nok. 4 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Det er arbeidsgiver som fastsetter arbeidsplanen i kraft av sin styringsrett, herunder også fastsettelsen av når pauser skal avvikles. At man "pleier å ta lunch ved halvveis utført arbeidstid" er langt fra noen hovedregel -- i den forrige avdelingen jeg jobbet skift i var skiftene 7-15 og 12-20, og lunch ble avviklet mellom 12:00 og 14:00. Jeg er enig med Herr Brun i at en pause som starter umiddelbart etter at arbeidstiden begynner egentlig innebærer at man begynner på jobb en halvtime senere. Dette er da ingen pause, hverken i lovens forstand eller ut fra en naturlig språklig tolkning av ordet 'pause'. Men at lunch kan kreves gjennomført før sjefen går hjem kl. 15 ser jeg ikke på som et problem. Eventuelle ytterligere pauser mellom 15:00 og 22:00 vil jo da naturlig nok måtte være betalt, under henvisning til at man ikke fritt kan forlate arbeidsplassen. For min del antar jeg at en ordning der all pause avvikles før kl. 15 vil være lovstridig etter forbudet mot uheldige belastninger i arbeidsmiljøloven § 10-2 første ledd. Det er Arbeidstilsynet som sørger for at arbeidsmiljøloven overholdes, også biten om tilstrekkelige pauser. Du kan kontakte tilsynet hvis du ønsker å be om mer spesifikk rådgivning. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå