fjarle Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Hva med flere tonn kvikksølv i stedet for RAM? Vi har besøkt Computer History Museum. Computer History Museum Lenke til kommentar
rbr Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 (endret) fy fankeren for ett lass med ledninger i cray 1. sikkert artig og finne den ene ledningen som er ødelagt der ja. Endret 9. april 2012 av rbr 7 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 (endret) Bra artikkel! Sånt liker jeg Jeg var nylig innom Science museum i London og der har de utstilt hele Charles Babbages differential Engine. Og en Cray 1, der hele innsiden har fått glassvegger så man kan se hvor mye "spagetti" det er. Endret 9. april 2012 av Simen1 4 Lenke til kommentar
Arn_Thor Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Fabelaktig artikkel. minner en på hvor utrolig den lille greia under tastaturet mitt egentlig er. Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Jeg har en IBM 5150 stående, med alt av medfølgende manualer og bøker i knallbra tilstand. Til og med papplatene man skulle putte inn i 5,25 driven når den ikke ble brukt, er med og i fin tilstand. 1 Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 (endret) flott artikkel! Hadde vert morro å besøke museet selv Jeg husker vi skrev en oppgave om datamaskinense historie på fagskolen. Kommer aldri til å glemme hvorfor "Nusse", og andre maskiner på den tiden, fikk kvinnenavn: "de var uforutsigbare og brøt sammen titt og ofte" Endret 9. april 2012 av 2ball_ Lenke til kommentar
Nødstopp Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Kjempefin artikkel! Får en virkelig til å tenke, alt dette på bare rundt 40 år. Med denne hastigheten lurer jeg på hvor vi befinner oss når 40 år til er gått. 1 Lenke til kommentar
rebjorn Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Kjempefin artikkel! Får en virkelig til å tenke, alt dette på bare rundt 40 år. Med denne hastigheten lurer jeg på hvor vi befinner oss når 40 år til er gått. Det blir vel 500 Yottabyte per kvadratnanometer http://en.wikipedia.org/wiki/Yottabyte Lenke til kommentar
Acurus Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 NUSSE ble brukt i flere ganske ulike sammenhenger. Den var planlagt brukt til opptelling av stemmer i Stortinget, i tillegg ble den brukt til beregninger rundt bygging av skip og konstruksjon av spiker. Økonomi og kjernefysikk var også blant temaene NUSSE fikk henge rørene sine i. Politikere som tenker : "hmmm, hva kan vi bruke denne nye flotte teknologien til?" 1 Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Kul plass ja. Var der i Februar og fikk da også komme inn å se på noen private collections som de har avlåst der.... Lenke til kommentar
tjbr Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Cray fortsatte å produsere supermaskiner frem til slutten av nittitallet. Cray er da fortsatt absolutt med i supermaskin gamet enda. Tre av de ti raskeste maskinene i verden er Cray maskiner, og Universitet i Bergen har da også en Cray, so fortsatt offisielt sett er raskeste maskin i Norge. http://www.top500.org/list/2011/11/100 Lenke til kommentar
fjarle Skrevet 11. april 2012 Forfatter Del Skrevet 11. april 2012 (endret) tjbr: Du har rett i at navnet Cray stadig er i bruk, men dagens Cray Inc. er strengt tatt ikke det samme selskapet som Seymour Cray grunnla. Opprinnelig het Seymour Crays selskaper Cray Research og Cray Computer Coorporation. Cray Research var det første av disse. Cray Computer Coorporation gikk konkurs i 1995, og Cray Research ble kjøpt opp av Silicon Graphics i 1996. Først i 2000 ble Cray Research kjøpt ut av SGI igjen, og sammen med Tera Computer Company ble hele selskapet til Cray Inc. Maskinene som i dag heter Cray baserer seg dessuten for en stor del på "hyllevare" fra Intel, AMD og Nvidia, slik som de fleste av dagens supermaskiner gjør Endret 11. april 2012 av fjarle Lenke til kommentar
1BlueAnd1White Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 fy fankeren for ett lass med ledninger i cray 1. :eek:sikkert artig og finne den ene ledningen som er ødelagt der ja. uten ordentlig utstyr er det vell lettere enn å finne feilen i tegra 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå