Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Fortsetter litt i denne tråden ;)

 

Hvilke pads anbefaler dere til en DA-maskin? Tenkte å kjøpe Uber Pads, og lurte på om jeg skulle gå for Gul, Oransje og Blå. Høres det greit ut eller trenger jeg Grønn også? Regner ikke med det er nødvendig å ta alle stegene...?!

 

Noen som vet om det er noen som selger Grit Gard bøtter UTEN Grit Guard? Gikk på en smell og kjøpte Grit Guard uten bøtte her om dagen, da jeg trodde de ville passe ned i vanlige bøtter :blush: Man blir klok men ikke rik av sine feil...eller noe i den duren :grin:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har ikke polert eller bonet bilen på flere år jeg, og det har hvertfall ikke blitt verre.

 

Fordi at jeg så en dokumentar som gikk på Nrk for noen år siden om polering. Der var det fagfolk som fortale hvor liten vits det er, med mindre man gjør det ektremt proffesjonelt.

Og da måtte det for det første være inne i et sterilt lukke uten partikler i lufta, for de ville bare legge seg i mellom og gjøre vondt verre. Og man måtte bruke noen helt spesielle maskiner, med to polerere ved siden av hverandre på.

 

Ellers mente de, at for de fleste vanlige folk var det bedre å la være bone enn å bone. Og det har jeg hørt flere si de har erfaring med. Vask i Esso vaskemaskin med bon skal være ok, flere skryter av det. Ingen riper i lakken.

 

Vel, vet ikke jeg. Men det er hvertfall mye arbeid spart, og bilen ser som sagt like bra ut for det :shrug:

Lenke til kommentar

Jeg vil bare tilføye at det er bare tull alt sammen!

 

Har skjedd veldig mye artig innen bilpleie siden pusseskinnet ble oppfunnet. Jeg er helt fersk på dette og polerte med maskin for første gang i år med proff maskin og poleringsmidler beregnet for maskin, ble meget strøkent. Bilen ser mye bedre ut.

 

For at du skal gjøre det krever det dog at du vet hva man driver med, og det krever å sette seg inn i tingene, så for vanlig folk blir det nok altfor dyrt og for tidkrevende. Jeg derimot syns det er knallgøy. Det er også bare tull det med sterile lokaler, funker gull om du har en garasje. Det som er viktig er rette rengjøringsmidler for å få lakken helt ren, noe man ikke får med bilshampoo i fra Biltema.

 

Bruker du børster og diverse i fra automatvask på bensinstasjoner skal jeg love deg at du får riper i lakken, hologrammer og mye annet snacks.. For vanlig folk ser det kanskje greit ut, men bra blir det ikke. Ikke i forhold til hva du kan få til med poleringsmaskin og skikkelig behandling.

Lenke til kommentar

Fortsetter litt i denne tråden ;)

 

Hvilke pads anbefaler dere til en DA-maskin? Tenkte å kjøpe Uber Pads, og lurte på om jeg skulle gå for Gul, Oransje og Blå. Høres det greit ut eller trenger jeg Grønn også? Regner ikke med det er nødvendig å ta alle stegene...?!

 

Noen som vet om det er noen som selger Grit Gard bøtter UTEN Grit Guard? Gikk på en smell og kjøpte Grit Guard uten bøtte her om dagen, da jeg trodde de ville passe ned i vanlige bøtter :blush: Man blir klok men ikke rik av sine feil...eller noe i den duren :grin:

 

Når har du sikkert handlet allerede MBarne, men jeg ville tatt Gul, oransj og grønn Uber.

 

Blå er veldig fin, grønn holder i massevis som fin pute med et fint poleringsmiddel som f.eks Scholl s30.

Lenke til kommentar

Fortsetter litt i denne tråden ;)

 

Hvilke pads anbefaler dere til en DA-maskin? Tenkte å kjøpe Uber Pads, og lurte på om jeg skulle gå for Gul, Oransje og Blå. Høres det greit ut eller trenger jeg Grønn også? Regner ikke med det er nødvendig å ta alle stegene...?!

 

Noen som vet om det er noen som selger Grit Gard bøtter UTEN Grit Guard? Gikk på en smell og kjøpte Grit Guard uten bøtte her om dagen, da jeg trodde de ville passe ned i vanlige bøtter :blush: Man blir klok men ikke rik av sine feil...eller noe i den duren :grin:

 

Når har du sikkert handlet allerede MBarne, men jeg ville tatt Gul, oransj og grønn Uber.

 

Blå er veldig fin, grønn holder i massevis som fin pute med et fint poleringsmiddel som f.eks Scholl s30.

jeg handlet faktisk gul, oransj og grønn, fikk det samme rådet på detailersclub.no :)

 

Brukte Scholl 03 og oransj pad og Scholl 30 og Grønn pad. resultatet kunne blitt bedre viss jeg hadde brukt gul pad, men sånn går det når en har dårlig tid. Det tok myyyyye lenger tid enn jeg hadde forutsett, men det ble uansett bedre enn det var. Neste gang setter jeg av lenger tid ;)

Lenke til kommentar

Har ikke polert eller bonet bilen på flere år jeg, og det har hvertfall ikke blitt verre.

 

Fordi at jeg så en dokumentar som gikk på Nrk for noen år siden om polering. Der var det fagfolk som fortale hvor liten vits det er, med mindre man gjør det ektremt proffesjonelt.

Og da måtte det for det første være inne i et sterilt lukke uten partikler i lufta, for de ville bare legge seg i mellom og gjøre vondt verre. Og man måtte bruke noen helt spesielle maskiner, med to polerere ved siden av hverandre på.

 

Ellers mente de, at for de fleste vanlige folk var det bedre å la være bone enn å bone. Og det har jeg hørt flere si de har erfaring med. Vask i Esso vaskemaskin med bon skal være ok, flere skryter av det. Ingen riper i lakken.

 

Vel, vet ikke jeg. Men det er hvertfall mye arbeid spart, og bilen ser som sagt like bra ut for det :shrug:

Det er vaskemaskiner på esso som er årsaken til swirls, så den må du gå lenger ut på landet med. Jeg polerte med maskin for første gang nå nylig, og jeg kan bekrefte at du ikke trenger å være profesjonell. De som skryter av vaskemaskinen på esso er damer på 50 år, eller folk som ikke har sett hvordan bilen ser ut i solen!

Lenke til kommentar

Har ikke polert eller bonet bilen på flere år jeg, og det har hvertfall ikke blitt verre.

 

Fordi at jeg så en dokumentar som gikk på Nrk for noen år siden om polering. Der var det fagfolk som fortale hvor liten vits det er, med mindre man gjør det ektremt proffesjonelt.

Og da måtte det for det første være inne i et sterilt lukke uten partikler i lufta, for de ville bare legge seg i mellom og gjøre vondt verre. Og man måtte bruke noen helt spesielle maskiner, med to polerere ved siden av hverandre på.

 

Ellers mente de, at for de fleste vanlige folk var det bedre å la være bone enn å bone. Og det har jeg hørt flere si de har erfaring med. Vask i Esso vaskemaskin med bon skal være ok, flere skryter av det. Ingen riper i lakken.

 

Vel, vet ikke jeg. Men det er hvertfall mye arbeid spart, og bilen ser som sagt like bra ut for det :shrug:

Det er vaskemaskiner på esso som er årsaken til swirls, så den må du gå lenger ut på landet med. Jeg polerte med maskin for første gang nå nylig, og jeg kan bekrefte at du ikke trenger å være profesjonell. De som skryter av vaskemaskinen på esso er damer på 50 år, eller folk som ikke har sett hvordan bilen ser ut i solen!

 

Det er en mann på rundt 60, med ny Toyota Avensis(eller hva de heter). Han bruker ikke annet enn Esso automatvask, fordi da ser han ikke en ripe på lakken, bilen er som ny sier han.

 

Jeg bruker Bitema voksshampo og Esso vask om vinteren. Bilen ser like bra ut, hvertfall for meg.

Professionell poler er sikkert bra, men jeg vil helst ikke betale dyrt for meg.

Det viktigste er hvordan det har å si for rust?

Serikke ut som det ruster mer uten polering, heller tvert i mot kanskje, men da var det primitiv polering da.

Lenke til kommentar

Problemet med automatvask med børster er at børstene ikke blir godt nok rengjort og forvasken er heller ikke god nok. Når børstene treffer lakken vil det fortsatt være en del større møkkpartikler som de vil ta med seg og ripe opp lakken. Nå snakker jeg ikke om større hvite riper, men typiske solriper. Jeg har sett en del biler som kontinuerlig er vasket i børstemaskin kontra biler som ikke er det og det er ganske bra forskjell.

 

Med en vaskemitt (vaskehanske i mikrofiber eller lammeull) så vil partiklene som måtte ligge igjen etter forvasken trekkes inn i hansken. En vanlig svamp eller børste vil skyve partiklene foran seg langs lakken.

Det samme når det gjelder pusseskinn. Bruk heller tørkshåndkle av mikrofiber beregnet for bil. Det fungerer også veldig mye bedre.

 

Ang. rust, hvis du ser på lakken gjennom et mikroskop vil du se at det er fullt av krakeleringer og porer. Hvis ikke lakken blir behandlet og mettet med voks eller lakkforsegling så vil dritt og møkk samle seg i disse porene og sola vil også gjøre sitt. Porene og krakeleringene vil etterhvert bli større og gå dypere og dypere. Ikke bare at møkka vil sitte verre og verre, men det kan også dra seg helt ned i de nederste lagene med lakk og grunning og til slutt forårsake korrosjon.

 

Det er viktig å behandle bilen gjevnlig med andre ord. :)

Endret av CFM
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Amen til det. Snakk med en hvilken som helst billakkerer så får du samme svar. Det eneste som holder rust unna bilen er skikkelig vask og voksing.

 

Polering er artig hvis man liker å ha bil 100% uten riper men det er overhodet ingen nødvendighet.

Lenke til kommentar

En annen jeg kjenner, kjøpte ny Audi for 13 år siden. Han har ikke polert en eneste gang, og vasker bare sjelden. Lakken ser helt matt og stygg ut sånn sett, men rust er der ingen steder jeg kan se.

 

Så det blir vel hvordan man ser det, arbeid og kostnader etc veid opp mot hverandre. Jeg er av de som synes polering er et ork jeg helst vil slippe. Vasker den heller enkelt litt oftere. Og synes som sagt den holder seg ovveraskende bra, en ti år gammel bil.

 

Men jeg skjønner godt at det er bra, hvis man har interessen, for all del :)

 

Rust som har betydning, kommer vel alltid fra under og innside uansett antar jeg (mener å ha hørt det).

Lenke til kommentar

Korrosjon begynner der fuktighet og møkk kan slippe til. Typisk ved kanter, nedre del av dører som blir slitt, kanaler, hjulbuer osv. (Sånn sett bort i fra feil fra fabrikk og dårlig materiale.)

For ikke å snakke om gjennomganger til bolter og skruer...

 

Det er faktisk ikke så veldig pes å polere en bil. Det finnes veldig mange gode produkter om man ser bort i fra hylla på bensinstasjonen med Turtle og AutoGlym som er et mareritt å jobbe med i forhold. :)

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Dere snakker om voksing, ikke polering men nok om det. Det finnes jo også flytende voks man sprayer på etter vask og tørker vekk med dertil egnet klut. Ikke like tålelig som hardvoks men absolutt et lettvint alternativ, og noe man ikke bruker mer tid på enn normal vask.

Lenke til kommentar

En annen jeg kjenner, kjøpte ny Audi for 13 år siden. Han har ikke polert en eneste gang, og vasker bare sjelden. Lakken ser helt matt og stygg ut sånn sett, men rust er der ingen steder jeg kan se.

Fordi den er galvanisert, og har en hard lakk..

 

ta en titt på disse bilene du nevner under sola, så ser du hva vaskemaskiner gjør med lakken. Det er vell strengt tatt ikke "farlig", men alle disse "småripene" tar glansen fra lakken!

 

Det er en mann på rundt 60, med ny Toyota Avensis(eller hva de heter). Han bruker ikke annet enn Esso automatvask, fordi da ser han ikke en ripe på lakken, bilen er som ny sier han.

Mann på 60 med ny Toyota sier jo alt om bilnteressen spør du meg!

Endret av MBarne
Lenke til kommentar

En annen jeg kjenner, kjøpte ny Audi for 13 år siden. Han har ikke polert en eneste gang, og vasker bare sjelden. Lakken ser helt matt og stygg ut sånn sett, men rust er der ingen steder jeg kan se.

Fordi den er galvanisert, og har en hard lakk..

 

 

Javel, er det spesielt for Audi, eller hvordan vet man at en bil er galvanisert? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...