Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Nei, det er her det er veldig mye forvirring ute å går. Folk har ikke helt oversikt over begrepene.

 

Det jeg sier nå gjelder maskin, du har forsåvidt rett når det gjelder polering for hånd, som er hva de fleste gjør.

 

Når du polerer for hånd tilfører du lakken næring i form av oljer og ting som gjør bilen blank, de har gjerne "fillere" i seg som tetter igjen vaskeriper og andre små defekter i lakken som gir lakken en finere finish. Om du hadde avfettet og vasket etter å ha polert for hånd ville du vært tilbake til scratch hva angår riper og defekter i lakken.

 

Dette er ikke tilfellet om du polerer med maskin med poleringsmidler beregnet for maskin. Disse sammen med forskjellige typer pads rubber lakken og du fjerner faktisk litt av klarlakken for å få vekk alle vaskeripene og andre defekter. Lakken blir da blank, glatt og fin, men det er likevel litt oljer i disse, noe du må vaske vekk før du legger på forsegling/voks/sealer slik at denne får heft. Akkurat som du må vaske huset før du maler.

 

Du har jo allerede slipt/rubbet vekk alle vaskeripene og andre defekter så ingenting blir ødelagt når du vasker bilen, eller evt. bruker wipedown. Dette gjelder altså da ved bruk av maskin! :) Om du ble noe klokere av det.

 

Når du da har gitt bilen din all denne behandlingen og kanskje brukt 30 timer så må du også begynne med mer riktige vaskemetoder i etterkant for å holde bilen ripefri, fin og blank så ikke alt arbeidet var forgjeves! :)

ok, så etter polering (altså polish?) med maskin, så vasker jeg bare dette bort, tørker bilen og deretter smører bilen inn med voks for hånd, lar det tørke og fjerner det med microfiber.

 

Tenkte også jeg skulle prøve noe clay og scratchX før polering.

 

Når alle disse stegene er gjennomført, siste med voks, så antar jeg at avfettning ikke lenger er like hyggelig å bruke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er her det er veldig mye forvirring ute å går. Folk har ikke helt oversikt over begrepene.

 

Det jeg sier nå gjelder maskin, du har forsåvidt rett når det gjelder polering for hånd, som er hva de fleste gjør.

 

Når du polerer for hånd tilfører du lakken næring i form av oljer og ting som gjør bilen blank, de har gjerne "fillere" i seg som tetter igjen vaskeriper og andre små defekter i lakken som gir lakken en finere finish. Om du hadde avfettet og vasket etter å ha polert for hånd ville du vært tilbake til scratch hva angår riper og defekter i lakken.

 

Dette er ikke tilfellet om du polerer med maskin med poleringsmidler beregnet for maskin. Disse sammen med forskjellige typer pads rubber lakken og du fjerner faktisk litt av klarlakken for å få vekk alle vaskeripene og andre defekter. Lakken blir da blank, glatt og fin, men det er likevel litt oljer i disse, noe du må vaske vekk før du legger på forsegling/voks/sealer slik at denne får heft. Akkurat som du må vaske huset før du maler.

 

Du har jo allerede slipt/rubbet vekk alle vaskeripene og andre defekter så ingenting blir ødelagt når du vasker bilen, eller evt. bruker wipedown. Dette gjelder altså da ved bruk av maskin! :) Om du ble noe klokere av det.

 

Når du da har gitt bilen din all denne behandlingen og kanskje brukt 30 timer så må du også begynne med mer riktige vaskemetoder i etterkant for å holde bilen ripefri, fin og blank så ikke alt arbeidet var forgjeves! :)

ok, så etter polering (altså polish?) med maskin, så vasker jeg bare dette bort, tørker bilen og deretter smører bilen inn med voks for hånd, lar det tørke og fjerner det med microfiber.

 

Tenkte også jeg skulle prøve noe clay og scratchX før polering.

 

Når alle disse stegene er gjennomført, siste med voks, så antar jeg at avfettning ikke lenger er like hyggelig å bruke?

 

Ja, det er korrekt! Wipedown mix eller en kraftig blanding med avfetting som du skyller av med høytrykksspyler.

 

Avfetting og bilshampo må du nesten bruke selvom du har voks på, men pass på hvilken type og hvor sterkt det er blandet.

 

F.eks Surfex HD er en populær avfetting som gjerne blandes 1:3 når du vasker klart til en poleringsjobb og når bilen er ferdig behandlet med voks så kan du blande den ut 1:30 for vanlig vask. Samme med såper, du må ikke ta for mye såpe i bøtta! :)

 

Prickbort er også en type avfetting du burde skaffe deg. Den fjerner det "vanlige" avfettinger ikke klarer, typisk asfalt og tjærenupper i lakken og på felger.

Lenke til kommentar

Ja, det er korrekt! Wipedown mix eller en kraftig blanding med avfetting som du skyller av med høytrykksspyler.

Det forenkler jo arbeidet da. Slipper å bruke tid å krefter på å gnikke dette av igjen.

 

Men la meg for sikkerhetsskyld forsikre meg om at jeg hører rett. Før, når jeg polerte for hånd, Gnikket jeg av poleringen etter at den hadde tørket på samme måte som jeg polerte den på lakken. Det er dette du snakker om at bare kan vaskes av etter maskinpolering?

Lenke til kommentar

Ja, det er korrekt! Wipedown mix eller en kraftig blanding med avfetting som du skyller av med høytrykksspyler.

Det forenkler jo arbeidet da. Slipper å bruke tid å krefter på å gnikke dette av igjen.

 

Men la meg for sikkerhetsskyld forsikre meg om at jeg hører rett. Før, når jeg polerte for hånd, Gnikket jeg av poleringen etter at den hadde tørket på samme måte som jeg polerte den på lakken. Det er dette du snakker om at bare kan vaskes av etter maskinpolering?

 

Helt riktig, når du har polert med maskinen er det bare å vaske det av. Også kan du tørke godt og gjøre klart til vokspålegging! :)

Lenke til kommentar

Helt riktig, når du har polert med maskinen er det bare å vaske det av. Også kan du tørke godt og gjøre klart til vokspålegging! :)

Fantastisk :)

 

Men hva med Clay og diverse andre ting før polering som er nevnt i andre tråder her? Dette er vel også noe jeg bør gå til innkjøp av.

Lenke til kommentar

Du må tørke polishen av med mikrofiber for så å vaske bilen etterpå. Wipedown er kun for å fjerne oljer og rester etter polishen for å gi voks/sealer bedre heft samt for å se om du har fått vekk riper slik du vil. :)

 

Clay er ganske viktig ja, hvis ikke risikerer du dra med deg all møkk som sitter fast rundt på lakken med maskinen. Det blir ikke særlig pent. :)

Endret av CFM
Lenke til kommentar

I Bilpleietråden er Quick Detailer og Lakkrens(Rubbing?) nevnt. Hva vil dette si? Eller rettere sagt, hvordan gjøres det?

 

Er denne måten å polere med maskin riktig? (sikkert mange måter å gjøre det på, men tenker litt mer på hvor mye tid jeg skal bruke på hvert felt)

http://youtu.be/s51LHJrXAK4

 

Du må tørke polishen av med mikrofiber for så å vaske bilen etterpå. Wipedown er kun for å fjerne oljer og rester etter polishen for å gi voks/sealer bedre heft samt for å se om du har fått vekk riper slik du vil. :)

Takker for en oppklaring, ser det er ulike meninger om dette!?

Endret av MBarne
Lenke til kommentar

Den videoen ser riktig ut ja, han "buffer" (tørker av) også av polishen rett etterpå som det skal gjøres. :)

 

Quick Detailer er en slags hurtigvoks som man sprayer på lakken, ett og ett panel om gangen, for så å fordele det rundt og tørke det av igjen med en ren mikrofiberklut. Det gir rask glans og beskyttelse, men dårlig holdbarhet.

 

Lakkrens er en kjemisk rens som renser porene i lakken for å gi bedre heft for LSP (Last Step Product, altså voks eller sealer). Brukes på nyere bil som ikke trenger korrigering.

 

Rubbing er en grov polering. Polering er rett og slett slipepasta som sliper ned lakken og fjerner riper permanent (runder kantene på større riper så de ikke synes så godt).

Slipekornene i en rubbing er større enn i en polish så man må gå over med en polish etterpå for å få vekk kjørespor og hologrammer og andre ulumskheter etter rubbinga.

Etterpå må man legge MSP for å bevare utseendet og beskytte mot møkk osv. som legger seg nedi porene.

 

 

"Bensinstasjonsprodukter" som Turtle og AutoGlym fjerner ingen riper. De inneholder silikon som legger seg nedi riper og porer og skjuler ripene for en kort stund. Det er derfor bilen ikke er blank i mer enn et par måneder etter man har slitt seg ut med å gjøre jobben.

 

En polish som f. eks. Scholl S17+ vil slipe ned og fjerne ripene permanent. Uansett om man kjører på med en sterk avfetting like etterpå eller når voksen detter av etter noen måneder vil bilen være like blank og fin. Det vil den forbli til man vasker en del og lager nye vaskeriper. :)

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Så Alle AutoGlym produktene jeg har stående er ubrukelige?

 

Hva med AutoGlym såpe til å vaske bilen. Kan jeg bruke den, eller må jeg gi bort den også? :hmm:

 

Trodde jeg lot polishen tørke før jeg tørker av, men det er vel når det gjøres for hånd!

 

Quick Detailer er ikke noe jeg trenger å fundere over altså?

Lenke til kommentar

Quick Detailer er veldig greit å ha som nødhjelp, men absolutt ikke nødvendig i mine øyne.

 

Men tørk av med isopropanol/vann sånn som skrevet tidligere.. Det å bare gnukke bort polishen etter du har kjørt ferdig kan skjule riper pga olje som ligger igjen i sårene.

Merk deg at isopropanol er det samme som blårens, blåsprit, kondensfjerner mm.

 

Dodo Juice Sour Power er den beste såpa jeg har brukt i allefall!

Dodo Juice Born to be Mild er også god men ikke like digg lukt.. litt mildere antar jeg.

 

Jeg synes i grunnen ikke det er så viktig å ha en mild og en sterk såpe, da jeg bare blander etter behov uansett.

Har i allefall aldri endt opp med at det ligger igjen dritt pga at såpa var for svak.

Forvasken med Surfex HD tar det meste uansett, og den blander du etter behov. :)

Lenke til kommentar

Hvor får jeg kjøpt Dodo Juice?

 

Surfex HD er denne?

http://www.shinearama.co.uk/product.php?id=BIL-SURFEXHD-5L

Er det en type avfetting?

 

Det ble nevnt Kondensvann og Batterivann til å vaske med etter polering, regner med det er disse?:

http://biltema.no/no/Bilpleie/Ovrige-vasker/Kondensfjerner-361112/

http://biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterivann-361767/

Lenke til kommentar

Jeg er iallefall fornøyd med det kittet, for virkelig å kjenne hvor mye skit det er i lakken, selv etter vanlig polering (spesielt hvis man aldri har clayet bilen) er å ta en vanlig plastpose (brødpose/frysepose etc) utenpå hånda og så stryke over lakken, da kjenner du virkelig all skiten du ikke merker med bar hud!

 

Fikk pakke fra Shinearama idag, ble sendt på mandag i påskeuka så kan ikke klage på leveringstiden ;)

Lenke til kommentar

Clay pakken til Meguiars er veldig mild, og siden du skal kjøre på med maskin polering, gjør det ingen skade å bruke aggresiv clay! Det sparer deg bare for arbeid. :)

Kan jo alltids kjøpe aggresiv meguiars clay, og megs QD. Likte Mist 'n wipe QDen til megs veldig godt men har ikke prøvd ultimate quick detaileren deres. :)

 

Om du vil spare deg enda mer arbeid bestiller du med en 0,5liter carpro Iron-X. Fantastisk stoff som tar jernpartikler i lakken din. Denne erstatter delvis clay..

Iron-x+Prickbort+Surfex= Liiite igjen til claybaren..

 

En typisk clay kan du dele i 3, så 1/3 holder ofte til en bil. Kast den når du er ferdig, og kna den godt når du ser det har kommet dritt på clay overflata. Mister du ned clayen mens du holder på er det bare å kaste den.. :whistle:

Lenke til kommentar

Clay pakken til Meguiars er veldig mild, og siden du skal kjøre på med maskin polering, gjør det ingen skade å bruke aggresiv clay! Det sparer deg bare for arbeid. :)

Kan jo alltids kjøpe aggresiv meguiars clay, og megs QD. Likte Mist 'n wipe QDen til megs veldig godt men har ikke prøvd ultimate quick detaileren deres. :)

 

Om du vil spare deg enda mer arbeid bestiller du med en 0,5liter carpro Iron-X. Fantastisk stoff som tar jernpartikler i lakken din. Denne erstatter delvis clay..

Iron-x+Prickbort+Surfex= Liiite igjen til claybaren..

 

En typisk clay kan du dele i 3, så 1/3 holder ofte til en bil. Kast den når du er ferdig, og kna den godt når du ser det har kommet dritt på clay overflata. Mister du ned clayen mens du holder på er det bare å kaste den.. :whistle:

svarte, det var effektivt

http://youtu.be/CQ_9Ysenj-M

Endret av MBarne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...