Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle gå til innkjøp av en god poleringsmaskin, da jeg ønsker å få et bedre resultat og slippe å slite meg helt ut ved å polere for hånd.

Så mitt spørsmål er egentlig hvilken maskin jeg bør gå for? Kjøpe på nett eller butikk?

Jeg regner med at den Biltema selger ikke er god nok?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter det jeg har hørt, skal Biltema sin være helt åkei, så lenge du velger den med 2 hoder. Ikke den med 2 håndtak på tvers av diagonalen, altså. Den skal være noe skikkelig dritt.

Går du litt opp i pris får du en gullegod maskin. Das-6 Pro til 1500-1600. Min ligger og venter på meg i posten på tirsdag. :D

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=37&products_id=203

Også må du jo ha skikkelige puter og poleringsmiddel. Anbefaler deg å titte innom Detailersclub.no

Investerer du i en DAS-6 Pro og skikkelige poleringsprodukter tror jeg ikke du blir skuffa i allefall!

Lenke til kommentar

takk for svar :)

Sitat: "Den oscillerende bevegelsen gjør at sjansen for å "brenne" seg gjennom lakken minsker betraktelig."

Kan ikke dette være et tegn på at den ikke er så god, ved tanke på at jeg har noen riper jeg tenkte jeg skulle prøve meg på?

Har sett at noen maskiner "simulerer håndbevegelser", hva vil det si?

Du må unnskylde min uvitenhet rundt dette ;)

Lenke til kommentar

Spørsmål av ren nyskjerrighet. Hvordan bruker man en poleringsmaskin riktig?

Hadde en diskusjon med min stefar ang dette. Han mente man smorte på "poleringsgreia" med maskinen å tok det av manuelt.. dette for meg var veldig rart..

Lenke til kommentar

Simulerte håndbevegelser er det samma som den oscilerende bevegelsen du nevner tidligere i innlegget også kalt DA-maskin. (Dual Action)

Og ja, DAS-6en er en slik maskin. Den vil ikke ta dype riper like enkelt som en "vinkelsliper"-maskin som pøser på med krefter og ikke minst varme enten du vil det eller ei.

Men du kan altså korrigere riper med DAS-6en. Du får tatt massevis med den. Alt avhenger av hvilken kombo av pute/middel du bruker, og litt teknikk selvsagt.

Om jeg skulle velge min første maskin igjen ville det blitt en DA-maskin, og ikke en roterende

Hadde en diskusjon med min stefar ang dette. Han mente man smorte på "poleringsgreia" med maskinen å tok det av manuelt.. dette for meg var veldig rart..

Jeg tar poleringsproduktet på puta, sprer det i et område på 40x40. Kjører opp hastigheten litt mens jeg legger litt mer trykk på. Kjører så over en 6-8 ganger horisontalt og vertikalt.

Sånn grovt sett i allefall...

Her er forresten en fantastisk guide om DA og roterende polerings maskiner:

http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=66024

Endret av Adversary
Lenke til kommentar

Ville heller brukt denne for voks: http://bilnerden.no/...&products_id=13

Husk noen microfiber kluter til å fjerne voksen igjen etterpå.

Men er det ikke vanskeligere og få et godt grep når den er rund? Ser ikke baksiden på bilde, kanskje den har noe å holde i?

Er disse bare for å fjerne rester etter at jeg har fjernet poleringa og voksen, eller kan de brukes til å fjerne poleringa og voksen helt?

http://bilnerden.no/...&products_id=10

Og angående puter kan du bruke de der ja, veldig gode de über padsa.

Kan også kjøpe 140mm om du vil. da det også følger med 120mm bakplate.

Bakplate må alltid være mindre enn puta. ;)

Takk for det tipset. Kunne fort gått galt dette ;)

Tar det av "manuelt" ja ;)

Endret av MBarne
Lenke til kommentar

Du kan lese deg til ganske mye på Meguiars forum, http://www.meguiarsonline.com/forums/forum.php

Bilpleieprodukter (iallefall Meguiars) finner du til en brøkdel av norske priser på www.shinerama.co.uk, priser til Norge er de som vises uten VAT (britisk moms), de tar opptil £15 for frakt til Norge, også kommer da norsk mva og fortollingsavgift i tilegg, men når man tar f.eks Meguiars Wheel Brightener som Bilxtra tar 998,- som bare koster 161,- i UK så skal det ikke mye til før det lønner seg!

De har også diverse maskiner, denne DAS6 som omtalt har de til ca 620,- eller PRO utgaven til 880,- før frakt og norsk mva og toll, så hvis den selges for 1500-1600 her hjemme, er det vel lite å spare, pluss at man mister reklamasjonsretten.

Lenke til kommentar

Du kan lese deg til ganske mye på Meguiars forum, http://www.meguiarso...orums/forum.php

Bilpleieprodukter (iallefall Meguiars) finner du til en brøkdel av norske priser på www.shinerama.co.uk.

hmm, den siden hadde mange gode guider ja :)

www.shinerama.co.uk får jeg ikke til å funke. Sikker på at addressen er riktig? Googlet den forresten nå, en bokstav feil, skulle være en ekstra a: www.shinearama.co.uk

Ser at det er bittelitt dyrere enn det du oppgir. Bruker du feil/gammel kurs? Men uansett billig :w00t:

Lenke til kommentar

Ville heller brukt denne for voks: http://bilnerden.no/...&products_id=13

Husk noen microfiber kluter til å fjerne voksen igjen etterpå.

Men er det ikke vanskeligere og få et godt grep når den er rund? Ser ikke baksiden på bilde, kanskje den har noe å holde i?

Er disse bare for å fjerne rester etter at jeg har fjernet poleringa og voksen, eller kan de brukes til å fjerne poleringa og voksen helt?

http://bilnerden.no/...&products_id=10

Og angående puter kan du bruke de der ja, veldig gode de über padsa.

Kan også kjøpe 140mm om du vil. da det også følger med 120mm bakplate.

Bakplate må alltid være mindre enn puta. ;)

Takk for det tipset. Kunne fort gått galt dette ;)

Sånn holder du påføringsputa:

IMG_0248.jpg

(Bildet henta fra en herlig show & shine på DCN: http://www.detailers...etailed-by-tcs/)

Microfiberene er for å fjerne restene av voksen. Skal du fjerne poleringsmiddlet må du bruke 50/50 vann/isopropanol og tørke av, eller vaske bilen med en avfetting.

Du kan forresten bruke begge størrelsene av pads til maskina da det følger med både 120mm og 150mm bakplate.

Ellers kan jeg anbefale shinearama dersom du gjør ett større kjøp, noe det fort blir... ;)

Endret av Adversary
Lenke til kommentar

Microfiberene er for å fjerne restene av voksen. Skal du fjerne poleringsmiddlet må du bruke 50/50 vann/isopropanol og tørke av, eller vaske bilen med en avfetting.

Ellers kan jeg anbefale shinearama dersom du gjør ett større kjøp, noe det fort blir... ;)

Deilig å se felger bli så rene og skinnende :dribble:

Men når du sier fjerne rester, da mener du etter at voksen er fjernet, så kan jeg bruke microfibrene til å fjerne restene? Eller fjerne alt overflødig etter voksing?

50/50 vann/isopropa.. what? Beklager, men her trengs grundigere forklaring, dette blir gresk for meg. Ønsker gjerne å bruke litt penger på dette, og elsker jo å shine opp bilen, men som du ser så vet jeg knapt hva microfiber er. Har bare brukt det til å tørke av bilen 2 ganger, og første gang var i år :p Tror faktisk ikke den var til å tørke av vann heller, men polish...

Endret av MBarne
Lenke til kommentar

Og kjøpi hvert fall 2 pads av hver grovhet, om du går for forskjellige grovheter på poleringsmidlene, altså flere steg.

Ikke nok med en, da det plutselig kan hende at padden går i stykker. Anbefaler Uber pads, får du kjøpt på www.scanicshine.no. Disse tåler mye juling som en DA maskin utsetter padden for :)

Lenke til kommentar

Deilig å se felger bli så rene og skinnende :dribble:

Men når du sier fjerne rester, da mener du etter at voksen er fjernet, så kan jeg bruke microfibrene til å fjerne restene? Eller fjerne alt overflødig etter voksing?

50/50 vann/isopropa.. what? shinearama? Beklager, men her trengs grundigere forklaring, dette blir gresk for meg. Ønsker gjerne å bruke litt penger på dette, og elsker jo å shine opp bilen, men som du ser så vet jeg knapt hva microfiber er. Har bare brukt det til å tørke av bilen 2 ganger, og første gang var i år :p Tror faktisk ikke den var til å tørke av vann heller, men polish...

Når du har polert bilen din med den flotte rubbingmaskinen så er det masse oljer igjen i lakken etter poleringen, du vil kanskje ikke se det, men oljene er der. Disse må du tørke vekk med wipedown/IPA, dette kan du blande selv med 50/50 kondensfjerner og batterivann. Dette fjerner oljene etter polereingsmidlene.

Du kan også avfette og vaske bilen etter poleringen, men jeg ville brukt IPA stort sett.

Når du har fått bilen ren og pen etter poleringen er du klar til å påføre LSP/forsegling som da ofte er en voks. Dette påfører du med "påføringsputer/pads", lar voksen "haze" i 15-20 minutter også buffer du av voksen med mikrofiberkluter til det blir blankt og fint! Bruk gjerne et par tre kluter på en hel bil når du buffer av.

Du får kjøpt veldig mye flott på Shinerama siden, men mange bra sider i Norge også.

F.eks mikrofiber kan du kjøpe billig hos http://www.nanowebshop.no/, der får du pakker på 20 kluter til en billig penge. Disse fungerer til det aller meste! Alt i fra og tørke vekk poleringsrester/olje og buffe av voks og rengjøring.

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar. Har ikke bestilt maskinen enda, siden jeg tenkte at i tilfelle jeg skal ha mer fra den nettbutikken så må jeg få kartlagt alt først.

Har du en link til dette kondensvannet og batterivannet? Just to get me started ;)

Har alltid trodd at poleringa skulle tas av på samme måte som det kom på, men dette er altså feil?

Kan jeg bruke microfibrene til å tørke av vann på nyvaska bil også, eller finnes egne for dette? Sliter nå med at den jeg har legger igjen mye fibre på lakken når jeg tørker. Dette kan kanskje ha noe med at den har blitt vasket i maskin med andre kluter?

Endret av MBarne
Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar. Har ikke bestilt maskinen enda, siden jeg tenkte at i tilfelle jeg skal ha mer fra den nettbutikken så må jeg få kartlagt alt først.

Har du en link til dette kondensvannet og batterivannet? Just to get me started ;)

Har alltid trodd at poleringa skulle tas av på samme måte som det kom på, men dette er altså feil?

Kan jeg bruke microfibrene til å tørke av vann på nyvaska bil også, eller finnes egne for dette? Sliter nå med at den jeg har legger igjen mye fibre på lakken når jeg tørker. Dette kan kanskje ha noe med at den har blitt vasket i maskin med andre kluter?

Hei igjen,

Kondensvannet og batterivann finner du på biltema, der jeg kjøper det.

Ved polering på bil med maskin så tar du noen erter på padden og kjører igang, dette må tørkes av etterpå med wipedown eller vaskes av med avfetting, spyling og tørking etterpå. Du må bruke noen løsemidler for å få vekk oljene i poleringsmidlene. Du kan ikke tørke det vekk med en ren pad på maskinen, om du skjønner hva jeg mener.

Er samme mikrofiber du bruker til og tørke bilene med etter vask, men du har da gjerne større håndkler. F.eks Chemical Guys sitt Miracle Dryer håndkle, handles f.eks på scandicshine.no.

Jeg sliter av og til med litt fibre jeg også, men om du vasker mikrofiberkluter og håndkler for seg selv i vasken, ikke blandet med noe annet går det som regel over. Vask mikrofiberen med Milo og for all del ikke bruk tøymykner. Kan vaskes på 60 grader.

Er en jungel i dette med bilpleie, jeg ble bitt av basillen fjør jul når jeg kjøpte ny bil. Har tatt helt av. Dyr poleringsmaskin, ordentlig HT spyle, masse bilpleieutstyr og midler. Men er moro da, er også en hobby og noe å drive med i tillegg til at det er moro å ha den blankeste bilen, selv midt på vinteren :p Også har bilen godt av det.

Lenke til kommentar

Er redd for at dette kommer til å bli en dyr hobby ja. men moro blir det nok som du sier. Resultatet gleder jeg meg sinnssykt til :D

Men ved å bruke avfettning rett etter polering, tar du ikke poleringa da? Hele poleringa går vell i vasken?

Lenke til kommentar

Nei, det er her det er veldig mye forvirring ute å går. Folk har ikke helt oversikt over begrepene.

Det jeg sier nå gjelder maskin, du har forsåvidt rett når det gjelder polering for hånd, som er hva de fleste gjør.

Når du polerer for hånd tilfører du lakken næring i form av oljer og ting som gjør bilen blank, de har gjerne "fillere" i seg som tetter igjen vaskeriper og andre små defekter i lakken som gir lakken en finere finish. Om du hadde avfettet og vasket etter å ha polert for hånd ville du vært tilbake til scratch hva angår riper og defekter i lakken.

Dette er ikke tilfellet om du polerer med maskin med poleringsmidler beregnet for maskin. Disse sammen med forskjellige typer pads rubber lakken og du fjerner faktisk litt av klarlakken for å få vekk alle vaskeripene og andre defekter. Lakken blir da blank, glatt og fin, men det er likevel litt oljer i disse, noe du må vaske vekk før du legger på forsegling/voks/sealer slik at denne får heft. Akkurat som du må vaske huset før du maler.

Du har jo allerede slipt/rubbet vekk alle vaskeripene og andre defekter så ingenting blir ødelagt når du vasker bilen, eller evt. bruker wipedown. Dette gjelder altså da ved bruk av maskin! :) Om du ble noe klokere av det.

Når du da har gitt bilen din all denne behandlingen og kanskje brukt 30 timer så må du også begynne med mer riktige vaskemetoder i etterkant for å holde bilen ripefri, fin og blank så ikke alt arbeidet var forgjeves! :)

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Du kan lese deg til ganske mye på Meguiars forum, http://www.meguiarso...orums/forum.php

Bilpleieprodukter (iallefall Meguiars) finner du til en brøkdel av norske priser på www.shinerama.co.uk.

hmm, den siden hadde mange gode guider ja :)

www.shinerama.co.uk får jeg ikke til å funke. Sikker på at addressen er riktig? Googlet den forresten nå, en bokstav feil, skulle være en ekstra a: www.shinearama.co.uk

Ser at det er bittelitt dyrere enn det du oppgir. Bruker du feil/gammel kurs? Men uansett billig :w00t:

Beklager stavefeil ;)

Prisene jeg oppga er uten britisk moms, du ser dem når du går inn på hvert produkt (excl VAT), omregnet ved hjelp av finn.no valutakalkulator :)

Endret av Actibus
Lenke til kommentar

Beklager stavefeil ;)

Prisene jeg oppga er uten britisk moms, du ser dem når du går inn på hvert produkt (excl VAT), omregnet ved hjelp av finn.no valutakalkulator :)

Selvfølgelig, jeg som ikke leste godt nok på det du skrev :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...