Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mulige diverse elektriske feil på Volvo 740


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har kjøpt meg en 1986 Volvo 740 Turbo som jeg fikser litt på. Har aldri eid en Volvo før, men har en følese av at noe er litt feil med det elektriske. Bilen er tross alt 25 år og eid av ungdommer, så er vel bare å forvente diverse småfeil.

 

1. Overdrive kan aktiveres i alle gir, og kobles ikke ut når jeg setter bilen i fri. Slik jeg har forstått det skal egentlig overdrive kun være mulig å aktivere i 4. gir, og skal kobles ut automatisk når jeg drar girspaken i fri. Hvis dette er feil, hva er galt?

 

2. Blinklysene vil ikke alltid fungere. Plutselig virker blinklysene om jeg kveler bilen og starter den igjen. Dette er vel mest sannsynlig et dårlig relé, men når blinklysene virker, så tikker ikke den indikatoren for bilbeltet. Slik jeg har forstått det så går det på samme relé, hva kan være feil der?

 

3. Lysene i dashbordet er utrolig svake, og venstre halvdel er gåent i speedometerhuset. Lysene er litt blåaktige. Har disse blitt byttet ut med nymotens LED, eller skal det være så dårlige lys?

 

4. På venstre side av rattet er bryterene for tåkelys. For å kunne skru på tåkelysene bak så må tåkelysene fremme være skrudd på først. Er dette riktig?

 

5. Har også to knapper med samme symbol, tåkelys fremme, men den ene ser ut til å ikke gjøre noe som helst. Her er det ettermontert noe?

 

6. Vribryteren for lysene har følgende posisjoner: første posisjon: Alt er skrudd av, Andre posisjon: Parkeringslys, baklys og dashbord (og eventuelt tåkelys), Tredje posisjon: Frontlyktene tennes. Er dette riktig? Trodde ikke det skulle være mulig å skru av lysene helt på norske biler.

 

 

Håper noen kan gi meg noen svar på disse spørsmålene. Jeg vil bare få satt bilen tilbake i sin opprinnelige stand, så vil gjerne prøve å fikse opp i hver minste detalje.

 

 

- Frank

Endret av samaron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Har hatt 740 for en del år siden:

 

1. Mod av OD har jeg hørt om ja. Det er jo helt konge å kunne bruke dette på alle gir. Blir som splitt på en lastebil. Min hadde automat, og da skal OD slå inn automatisk ved 90km/t. Det er ingen knapp for å slå av. Fikk installert en bryter på min slik at jeg kunne slå av automatisk innkobling.

 

2. Ikke problem på min, men tipper det er lurt å begynne med å teste rele, og deretter for overledning/kortslutting på ledningene (motstand).

 

3. Lysene bak instrumentene varer 150k til 250k alt ettersom. Må ha ut instrumentene for å bytte. Vipp av plastdekslene der du resetter trip og stiller klokke. Skru ut skruene og så løsner hele rukkelet om jeg ikke husker feil.

 

4-6. Var en utrolig rar kobling på lysene på min bil også. Tåkelys foran funket kun med park. Kjørelys var på 0, Hovedlys slo av grøftelys, men disse kom på igjen når en satte på langlys! Kan stemme at tåkebaklys kun fungerer i kombinasjon med tåkelys forran, det er tilfelle på en del andre biler også. Ekstra brytere som ser orginal ut solgte de lenge på Biltema og Bilxtra og er ofte brukt i forbindelse med ekstra langlys.

Lenke til kommentar

1. Mod av OD har jeg hørt om ja. Det er jo helt konge å kunne bruke dette på alle gir. Blir som splitt på en lastebil. Min hadde automat, og da skal OD slå inn automatisk ved 90km/t. Det er ingen knapp for å slå av. Fikk installert en bryter på min slik at jeg kunne slå av automatisk innkobling.

 

Det kan sikkert være en "god" ting, men jeg vil helst fikse det til slik den var ment å fungere. Er spesielt redd for å trykke inn knappen ved et uhell når den står i revers. Det vil bli fatalt for girkassen. Kjenner du til hvordan dette kan rettes opp i?

 

3. Lysene bak instrumentene varer 150k til 250k alt ettersom. Må ha ut instrumentene for å bytte. Vipp av plastdekslene der du resetter trip og stiller klokke. Skru ut skruene og så løsner hele rukkelet om jeg ikke husker feil.

 

Lysene har garantert blitt tuklet med. Fargen er feil, og alt for svake. I en så gammel bil er det garantert glødepærer som skal være i bruk, og enten lyser det, eller ikke. Her er bare lysene svake generelt. Vribryteren for å justere styrken fungerer, men lysene er på sitt "sterkeste" nivå når jeg har vridd ca halvveis, om ikke før. Jeg får prøve å skru alt løst slik som du beskrev å se hva som er bak. Jeg vil anta noen har puttet i LED lys.

[/quote

 

4-6. Var en utrolig rar kobling på lysene på min bil også. Tåkelys foran funket kun med park. Kjørelys var på 0, Hovedlys slo av grøftelys, men disse kom på igjen når en satte på langlys! Kan stemme at tåkebaklys kun fungerer i kombinasjon med tåkelys forran, det er tilfelle på en del andre biler også. Ekstra brytere som ser orginal ut solgte de lenge på Biltema og Bilxtra og er ofte brukt i forbindelse med ekstra langlys.

 

Ja, jeg må korrigere meg selv. Tåkelysene fremme fungerer kun i parklys posisjon. Det er jo helt idiotisk! Amatører som har koblet det der... Blir en del arbeid å rette opp i tingene virker det som.

 

Var ikke klar over at Biltema og BilXtra solgte brytere som passet til bilene og lignet på originalbrytere. Forklarer den ene rare høyttaler vribryteren jeg har i dashbordet. Jeg antok den var en original bryter for å justere noe med lyden, men det er den vel ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

I "gamle dager" måtte tåkelys være koblet slik at de ikke fungerte sammen med nærlys, og det er fortsatt ikke tillat å benytte denne kombinasjonen (selv om det lar seg gjøre på nyere biler).

 

Å ha muligheten til å skru lysene helt av er tillatt, selv om man må ha kjørelys eller mer når man kjører.

Lenke til kommentar

 

Det kan sikkert være en "god" ting, men jeg vil helst fikse det til slik den var ment å fungere. Er spesielt redd for å trykke inn knappen ved et uhell når den står i revers. Det vil bli fatalt for girkassen. Kjenner du til hvordan dette kan rettes opp i?

 

 

 

Mener jeg ble fortalt at OD utveksling er på bakaksel. Denne er elektrisk styrt. Problemet mitt var at bilen makset ut rundt 155 km/t i 3 gir, og gikk deretter rett i 4+OD. Det blir som å gire fra 3 og rett i 5. Dvs. ved aks i mer enn 90km/t girer bilen i 3. gir. Fikk inn en knapp som koblet ut strømmen til OD, og vips så hadde jeg 4. gear i mer enn 90km/t.

 

Det må vel være et rele e.l. ved gearkassen som gir strøm når bilen er i 4. gir og dermed aktiverer OD knappen. Tilsvarende som styrestrøm til reverslys?

 

Som tidligere skrevet, fikk noen til å fikse dette, og det er snart 10 år siden, så har dessverre ikke mer detaljert info...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

På den bilen jeg hadde med O/D og manuell, var det en ekstra gearkasse montert rett bak 4-trinnskassen, som ble koblet inn hydraulisk via en elektrisk bryter, og reduserte turtallet med ca 20% på 3. og 4. gear. Ved å justere bryteren på gearkassen som registrerte gearspakens posisjon, kunne jeg få O/D også på 1. og 2., og hadde dermed 8 trinns kasse. Tror ikke O/D-kassen hadde noen effekt i revers, hadde visst noe med oljetrykket å gjøre, som ble bygget opp bare når kassen stod i gear forover. (Gjetter litt nå, dette er lenge siden).

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Noen som har en "steg for steg" gjennomgang av hvordan girkassen er modifisert? Jeg har søkt litt rundt på nettet etter overdrive modifisering på M46, men har ikke funnet noe enda. Kanskje det er lurest å bare kjøre bilen til Bilia eller et annet verksted og fått overhalt hele det elektriske anlegget der?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

3. Lysene bak instrumentene varer 150k til 250k alt ettersom. Må ha ut instrumentene for å bytte. Vipp av plastdekslene der du resetter trip og stiller klokke. Skru ut skruene og så løsner hele rukkelet om jeg ikke husker feil.

 

Har nå demontert alt og funnet ut at det var LED lys. Alt ble mye bedre nå som jeg fikk erstattet de dårlige LED lysene med ordentlige glødepærer igjen. Det som er litt rart var at mange pærer manglet på de små lysene i speedometerhuset (motorfeil, spylervæske, fjernlys m.m.) Men alt er bra nå. :-)

 

Fortsatt ingen som har peiling på hva jeg må gjøre med gearkassen for å fikse overdriven?

Lenke til kommentar

Du kan se om overdrive releet sitter der, eller om det evt er koblet utenom..

Releene sitter bak askebegeret i midtkonsollen.

Jeg går utifra at det kan være bryteren din som er gåen også, da går det sikkert ann å ohme den.

 

På 740'n min satte jeg i OD kasse, å da satte jeg også inn relee. Det jeg gjorde feil var at jeg kobla det inn i automatoverdrivekassenettet, som var ferdig opplagt. Så nå har jeg OD på alle gir, hehe.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bilen er jo original med manuell 4-trinn + overdrive. Dette har jeg dobbelsjekket med rammenummeret. Har blitt fortalt at når bilen blir satt i fjerde-gir, så blir en trykkbryter aktivert som igjen aktiverer reléet. Bryteren på girkulen kan da gi en "step-funksjon" som legger inn overdrive. 2 mulige ting kan være feil:

1. Reléet har blitt byttet med et uoriginalt et. Uoriginale relé har visst litt problemer med det systemet og da hele tiden "aktivt" og overdrive kan legges inn i alle gir.

2. Lederen til fjerde-gir bryteren har blitt lagt til jord, og da er reléet alltid "aktivt".

 

Jeg skal få bilen på en løftebokk denne helgen og se om lederen har blitt lagt til jord, hvis ikke reléet er uoriginalt. I så fall er det nok å bare bytte relé til et (dyrt) overdrive relé fra Volvo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...