Gå til innhold

Hvorfor står dette skiltet her?

peetah

Anbefalte innlegg

Jeg fikk et parkeringsgebyr her forleden dag og kom i den anledningen til å tenke på følgene:

Hvorfor står egentlig skiltet merket med rød ring der det står?

Skiltet er tydeligvis på bilde2. Har lagt ved bilde1 også for å vise skiltet som står 10 meter før.

Bilde1:

post-130257-0-41609200-1333926607_thumb.jpg

Bilde2:

post-130257-0-35818400-1333926627_thumb.jpg

Håper på et svar som gjør at jeg forstår at det er fornuftig at det står der.

Peetah

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pilen på det borterste skiltet viser retningen skiltet gjelder.

Ser altså ut som det er parkering forbudt mellom skiltene. Og pga forgjengerfelt og buss blir det vanskelig å parkere på resten av strekningen.

Det ville vel vært parkering forbudt på strekningen mellom skiltene (altså de samme 10 meterne) om ikke skiltet med rød ring rundt sto der?

Lenke til kommentar
Det ville vel vært parkering forbudt på strekningen mellom skiltene (altså de samme 10 meterne) om ikke skiltet med rød ring rundt sto der?

Jeg er ingen autoritet på trafikklov, men nei, det tror jeg ikke. Skilt gjelder fra skiltet og videre i fartsretningen(eller annet opplyst på skiltet), ikke "i området rundt skiltet".

Lenke til kommentar

Jeg er ingen autoritet på trafikklov, men nei, det tror jeg ikke. Skilt gjelder fra skiltet og videre i fartsretningen(eller annet opplyst på skiltet), ikke "i området rundt skiltet".

Det er jo et skilt 372 her som angir parkering forbudt frem til (i dette tilfellet) neste skilt som angir parkering forbudt tilbake til forrige skilt. Altså angir skiltene at det er parkering forbudt frem og tilbake til hverandre...

Betyr det at det er lov å stå parkert noe sted her?

"372 Parkering forbudt

Skiltet angir forbud mot parkering på den side av vegen hvor skiltet er satt opp.

Skiltet gjelder fram til nærmeste vegkryss, eller til nytt skilt 372 «Parkering forbudt», 370 «Stans forbudt», 376 «Parkeringssone», 378 «Slutt på parkeringssone» og 552 «Parkering»."

Jeg vet hva skiltene betyr, det er ikke det jeg har spurt om. Jeg har spurt om hva skilt merket med rød ring er godt for.

Lenke til kommentar

Det er jo et skilt 372 her som angir parkering forbudt frem til (i dette tilfellet) neste skilt som angir parkering forbudt tilbake til forrige skilt. Altså angir skiltene at det er parkering forbudt frem og tilbake til hverandre...

Betyr det at det er lov å stå parkert noe sted her?

Før det første og etter det andre, altså alle andre steder enn mellom skiltene. I den grad det er mulig med tanke på fotgjengerfelt, busstopp, og fem meter fra der kantsteinen begynner å runde...

Jeg vet hva skiltene betyr, det er ikke det jeg har spurt om. Jeg har spurt om hva skilt merket med rød ring er godt for.

Om det ikke sto der, ville det første skiltet gjelde helt fram til krysset. Det gjør det ikke nå.
Lenke til kommentar
Om det ikke sto der, ville det første skiltet gjelde helt fram til krysset. Det gjør det ikke nå.

Men i følge mitt gebyr er det ikke lov å parkere noe sted videre nedover gaten. Er da vitsen med dette skiltet borte? Da har jeg vel isåfall klagegrunn i form av villedende og forvirrende skilting?

Lenke til kommentar

Det er vel ganske innlysende at resten av gaten dekkes av andre ting der det er forbudt å parkere. Som bussholdeplass og fotgjenger-overgang. For å forhindre parkering på den lille biten som er igjen, så må de nødvendigvis skilte det hvis de vil ha parkering forbudt der.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel ganske innlysende at resten av gaten dekkes av andre ting der det er forbudt å parkere. Som bussholdeplass og fotgjenger-overgang. For å forhindre parkering på den lille biten som er igjen, så må de nødvendigvis skilte det hvis de vil ha parkering forbudt der.

Prøver ikke å være vanskelig her altså, men ville det ikke da hold med bare det første parkering forbudt-skiltet da? Det andre gir jo inntrykk av at det ikke er parkering forbudt videre nedover gaten, men derimot MOT kjøreretningen (tilbake til forrige skilt).

Lenke til kommentar
Prøver ikke å være vanskelig her altså, men ville det ikke da hold med bare det første parkering forbudt-skiltet da? Det andre gir jo inntrykk av at det ikke er parkering forbudt videre nedover gaten, men derimot MOT kjøreretningen (tilbake til forrige skilt).

Da er vi tilbake til:

"372 Parkering forbudt

Skiltet angir forbud mot parkering på den side av vegen hvor skiltet er satt opp.

Skiltet gjelder fram til nærmeste vegkryss, eller til nytt skilt 372 «Parkering forbudt», 370 «Stans forbudt», 376 «Parkeringssone», 378 «Slutt på parkeringssone» og 552 «Parkering»."

Her gjelder altså fram til nytt skilt - så her følges reglene for skilting.

Skal du 'angripe' dette, så må du nesten klage på reglene for skilting - ikke skiltingen gjort, for slik jeg ser det er dette gjort riktig ihht reglene for skilting som gjelder.

Lenke til kommentar

Her gjelder altså fram til nytt skilt - så her følges reglene for skilting.

Men altså. Om kun det første parkering forbudt skiltet hadde stått der ville det vært parkering forbudt nedover resten av gata, noe trafikketaten er ute etter. Det ville da ikke vært noe spørsmål om hvor det er parkering forbudt i denne gata.

Hvorfor er det da satt opp et skilt 10 meter videre ned i gata med et underskilt som "opphever" første parkering forbudt skiltet og forteller at skiltet parkering forbudt ikke gjelder videre nedover gata, når det uansett ikke er lov å stå videre nedover gata?..

Tror det kommer ganske åpenbart frem at jeg sto parkert rett etter skiltet med rød ring rundt. Da jeg registrerte at parkering forbudt opphørte videre nedover gata ved dette skiltet. Og visste ikke om at bussholdeplasskiltet hadde regulering av parkering også mot kjøreretningen.

Bussholdeplasskiltet skal dessuten ifølge vegvesenet veiledninging om planlegging og oppsetting av skilt stå der bussen normalt vil få inngangsdøren. Så dette skiltet står også litt i grenseland da bussen aldri det skiltet står. Bussen stopper ved rutetavla og i beskrivelsen for skilt 512 står det at dette skiltet kan settes opp på rutetalve og leskur. På dette stedet er en rutetavle men skiltet henger ikke på denne, derimot 25 meter lenger opp i veien.

Lenke til kommentar

At skilt #2 opphever skilt #1 er din tolkning. Min er at den ikke gjør det. Selv om det kommer et 60km/h skilt for hver kilometer betyr ikke det at det er 80 før det første, det bare opprettholder status quo.

Så du parkerte ulovlig, men behovet for #2 er tvilsomt.

Men når det kommer et 60km/h skilt, så opphever det den forrige fartgrenseskiltet uansett hvilken fart det hadde. Det nye skiltet som da kommer sier at nå er det andre regler som gjelder videre.

Skilt #2 her gjør slik at skilt #1 ikke lenger gjelder. Derimot gjelder skilt #2 som ikke sier at det er parkering forbudt videre nedover gaten.

Godt du mener behovet er tvilsomt, da er vi i alle fall nesten enige der. Jeg mener at om de ikke ønsker å ha parkering nedover gaten trenger trafikketaten bare å sette opp ett parkering forbudt skilt som gjelder ned til krysset.

Lenke til kommentar

At skilt #2 opphever skilt #1 er din tolkning. Min er at den ikke gjør det.

Det er faktisk ikke et tolkningsspørsmål. Skiltforskriften sier helt klart at skilt nr 372 gjelder "(...)fram til nærmeste vegkryss, eller til nytt skilt 372 «Parkering forbudt (...)". Det nye skiltet, med underskilt nr 828.2, som viser at det gjelder mot kjøreretningen fra der skiltet står, opphever dermed det første. Parkering bortenfor det siste skiltet er derfor ikke i strid med skiltingen, men kan som nevnt flere ganger være i strid med andre regler/forbud (busstopp, gangfelt o.l.).

Trådstarter; nøyaktig hva står det på boten? Parkering i strid med skilt, eller parkering på busstopp?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...