Dryper Skrevet 8. april 2012 Del Skrevet 8. april 2012 Hei! Jeg vurderer og svippe innom Gjøvik i 3 år for å ta enten bachelor innen Programvareutvikling eller Spillprogrammering. Spørsmålet mitt er ganske simpelt. Om jeg velger Spillprogrammeringslinja, vil jeg forsatt ha muligheten til å ta en helt anminnelig jobb som Systemutvikler? Slik jeg ser det for meg så lærer du vell det meste av .NET rammeverket uansett på denne linjen, samtidig som du også lærer DirectX etc? Lenke til kommentar
gholie Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Slik eg har forstått det ( rett meg her om eg tar feil ), så er det lurast å ta vanleg programmeringslinje uansett mtp på jobb vidare. Man kan fortsatt fint komme inn på spillprogrammering gjennom ei vanleg programmeringslinje, samt at man også har den fordelen at den ser betre ut på CVen mtp. "vanleg" jobb. 1 Lenke til kommentar
Valkyrex Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 (endret) Uansett hvilken av linje du velger, vil du fortsatt kunne jobbe som systemutvikler. Du kan også velge blant linjene Informasjonssikkerhet og Drift (ved HiG). Selv går jeg informasjonssikkerhets linja. Det første semesteret, har alle elever ved disse fire linjene, full mulighet til å bytte over, ettersom vi alle har de samme fagene (grunnleggende programmering, innføring i informasjonssikkerhet, og matematikk for informatikk fag). Så du kan starte på spill programmering, så bytte til programmvareutvikling innen første semester hvis du vil (eller over til noe annet =)) Spillprogrammering skal være (etter hva jeg har hørt fra elever som går på den linja) veldig givende, men også veldig vanskelig, det er som regel stort frafall (mange tror de skal bare sitte å game) grunnet hva fok tror linja går ut på, kontra hva den faktisk går ut på. Det jeg kan anbefale da: søk på en av dem, eller begge, det er ikke noe snitt for å komme inn så lenge du oppfyller fag-krava fra vgs (ref samordnaopptak). Så bruker du den første tia di på HiG til å bestemme deg. Om det er mye .Net det aner jeg ikke (har ikke sett så mye på emnetabellen dems), men ihvertfall for oss (som deler alle 3 programmerings fag med spillprog, og programmvare folka) så er det C++ det går i. Ikke rørt noe borti .Net eller noe anna uten om standard C++. Edit: bare for å legge til. Det folk ofte ikke får med seg er at, "navnet på linja" til det du studerer, begrenser ikke hva du kan jobbe med. DU kan studere informasjonssikkerhet så jobbe med drift, eller du kan gå spillprogrammering så jobbe med informasjonssikkerhet etterpå =) Endret 9. april 2012 av Valkyrex Lenke til kommentar
Dryper Skrevet 9. april 2012 Forfatter Del Skrevet 9. april 2012 Tusen takk for begge gode svar! Jeg tror jeg kommer til å legge Spillprogrammering på første ettersom jeg føler det er der jeg kommer til å få en utfordring. Om faget ikke passer hopper jeg da heller over på Programutvikling om det skulle passe seg bedre! Lenke til kommentar
R2B2 Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 snip Er du sikker? Jeg ser ulikheter i emnene. F.eks har spillprogrammering spilldesign, ikke innføring i informasjonsikkerhet. Lenke til kommentar
Valkyrex Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Hmm, da var det vist forskjell da. No worry hvis man enda ikke har funnet ut akkurat hva man skal prioritere så er det noen dager igjenn til søknadsfrist, og leeenge til omprioriteringsfrist. Forsterker bare regelen om at man skal ta informasjonskilder på et diskusjonsforum med teskje Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå