Gå til innhold

problemer med server


magikern

Anbefalte innlegg

har en maskin stående som jeg kjøpte for en god stund siden og bygde sammen selv, men problemet er at jeg ikke får noe liv i den:

 

Case: Chieftec Dragon DA-01BL-D, blue

PSU: Chieftec, 360 Watt ATX

Mobo: ABIT AT7 MAX2

Processor: AMD XP2000+

RAM: 512MB DDR-PC333MHz

Hard disk: Western Digital Caviar WD1200JB SE, 120 GB, 8 MB cache

Display adapter: Saphire Radeon 7000

CPU-Fan: GlobalWin CPU-Vifte Socket A/7/370/FCPGA

 

Først når jeg fikk delene fra komplett og bygde det samme så eksploderte psu så jeg måtte sende inn alt til rep, fikk da vite at psu og ram hadde tatt kvelden så de fikk jeg nye av, men resten skulle være i orden...

 

Jeg satt det sammen igjen:

 

Når jeg prøver å starte både ser og hører jeg at alt av vifter starte opp og hd starter, men så ca 2 sekunder senere bare slår maskina seg av igjen...

 

har prøvd å ta ut alle deler for å teste del for del og uansett så skjer bare det samme så jeg sendte inn agp, cpu og mobo til komplett for kontroll en gang til og fikk vite at alle de delene fungerte...

 

så nå står jeg her rådløs og lurer på hva faan som kan være gæærnt...

 

fikk på et annet forum tips om at jeg kanskje måtte ha kraftigere psu, men jeg trodde ærlig talt at 360 skulle holde til dette, håper på noen synspunkter på dette...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg hadde en gang et problem som ligner veldig på ditt. da sente jeg inn hovedkortet og det var det som var gåent. tror det var virus i biosen eller noe sånnt. prøvde annen hardisk, cpu, psu osv. så da måte det være hk

 

vel jeg har sendt det inn to ganger og begge gange fått vite at alt er i orden med det...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

la den på hylla en god stund, men tok en titt i dag, har nå strippet den helt for deler og satt i bare mobo uten processor og alt annet da startet den faktisk, så satt jeg på bare processor da slukna den etter 2 sekunder så tok jeg en titt på processor vifta og så plutselig at selve vifta ikke henger helt fast i kjøleribba da skrue feste på to sider er knekt, vet ikke om dette er noe jeg har klart selv eller hva, men sender nå inn vifta til rep fort som mulig og får da inderlig håpe jeg får liv i maskinen når jeg får enten igjen den vifta eller ny hvis det ikke er mulig å reparere den...

Lenke til kommentar

Viftefeste skal vel ha fint lite å si. Værre er det om cpu-ben er bøyd, eller om cpu vifte står i feil kontakt (Abit har vel en haug av disse)

 

Eller om du ikke har prøvd å resette bios noen ganger. Da jeg fikk mitt MSI-kort ville det ikke starte pga at bryter allerede stod i "clear cmos" posisjon. Kan være vanskelig å se når dette ikke er avmerket på HK.

Endret av RulleRimfrost
Lenke til kommentar
la den på hylla en god stund, men tok en titt i dag, har nå strippet den helt for deler og satt i bare mobo uten processor og alt annet da startet den faktisk, så satt jeg på bare processor da slukna den etter 2 sekunder så tok jeg en titt på processor vifta og så plutselig at selve vifta ikke henger helt fast i kjøleribba da skrue feste på to sider er knekt, vet ikke om dette er noe jeg har klart selv eller hva, men sender nå inn vifta til rep fort som mulig og får da inderlig håpe jeg får liv i maskinen når jeg får enten igjen den vifta eller ny hvis det ikke er mulig å reparere den...

Heisann!

 

Har opplevd noe liknende. Maskina slo seg av 2 sec etter at jeg slo den på.

Problemet var at bios ikke registrerte at cpu vifta gikk rundt. PCn ble derfor slått av for å forhindre aty cpu'en brant seg. dette er en funksjon som du kan disable dersom det ikke er rotasjonssensor på cpu-vifta din.

 

lykke til!

Lenke til kommentar
la den på hylla en god stund, men tok en titt i dag, har nå strippet den helt for deler og satt i bare mobo uten processor og alt annet da startet den faktisk, så satt jeg på bare processor da slukna den etter 2 sekunder så tok jeg en titt på processor vifta og så plutselig at selve vifta ikke henger helt fast i kjøleribba da skrue feste på to sider er knekt, vet ikke om dette er noe jeg har klart selv eller hva, men sender nå inn vifta til rep fort som mulig og får da inderlig håpe jeg får liv i maskinen når jeg får enten igjen den vifta eller ny hvis det ikke er mulig å reparere den...

Heisann!

 

Har opplevd noe liknende. Maskina slo seg av 2 sec etter at jeg slo den på.

Problemet var at bios ikke registrerte at cpu vifta gikk rundt. PCn ble derfor slått av for å forhindre aty cpu'en brant seg. dette er en funksjon som du kan disable dersom det ikke er rotasjonssensor på cpu-vifta din.

 

lykke til!

noen anelse hvordan jeg får disablet det uten tilgang til bios?

Lenke til kommentar
Hvorfor kommer du ikke inn i bios?

Sikker på at cpu`en sitter som den skal?

:shrug:

som jeg forklarte høyere opp dør maskinen 2 sekunder etter boot når cpu står i, jeg må vel egentlig ha i cpu for å gå til bios og endre ting der...

 

men det ser ikke ut som det er noe galt med cpu og siden to av skruefestene på cpufan er knekt vil jeg jo tro at dette er grunnen til problemene...

Lenke til kommentar

ok etter litt mer pludring fant jeg ut at jeg selvfølgelig har gjort en sånn idiotisk pirkefeil **host**cpufan sto feil vei**host**, så jeg fikk etterhvert startet maskinen og da fikk jeg denne feilmld: "cmos checksum error",

ikke helt sikker på hva det betyr, men jeg kom meg til bios og fikk endret litt forskjellig småting som var feil der, så da jeg gikk ut av bios slo maskinen seg helt av og ved forsøk på å slå den på igjen slo den seg av etter noen sekunder, så hva kan dette komme av?

 

forøvrig fant jeg ut dette:

System temperature: 43c

CPU Surface Temperature: 46c

CPU Core Temperature: 95c

CPUFan(Fan1) Speed 2934RPM

Lenke til kommentar
syns den hørtes varm ut jeg, 96c er vel ikke vanlig i cpu core? :) ville prøvd å ta av ribba og vaske cpu med isopropanol og legge på et fint lag med Arctic Silver og prøvd igjen :)

skal prøve det, men har nok ikke mer arctic silver her nå og isopropanol veit jeg ærlig talt ikke om jeg har i nærheten, får se i morgen, men det har skjedd litt mer rare ting her:

jeg venta en god stund så startet jeg den på nytt da så først alt ut til å gå fint, men det kom ikke noe signal til skjermen, og verken reset knappen eller power knappen på forsiden virket, så jeg måtte slå den av med hovedbryter bak, etter jeg gjorde det lyste det forøvrig fortsatt fra lanporten, men det er kanskje normalt?

 

så litt etterpå prøvde jeg igjen da sluknet den etter ca 10 sekunder, det kan vel kanskje komme av for varm cpu ja...

Lenke til kommentar

ok nå ser alt ut til å være i orden :)

fikk tilsendt ny cpufan( glacialtech Silent breeze 462 II) og har fått lagt på et lag med arctic silver under den, i bios fant jeg nå dette:

 

System temperature : 37c

CPU Surface Temperature: 32c

CPU Core Temperature: 44c

 

<-- dette ser ihvertfall i mine øyne heftig mye bedre ut enn temperaturene jeg skrev litt høyere opp her...

 

maskinen starter helt fint opp hver gang og den slår seg på igjen ved reset(før slo den seg helt av ved reset)...

 

:):):)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...