Hertug1. Skrevet 8. april 2012 Del Skrevet 8. april 2012 (endret) Hei! Har trent knebøy ganske lenge nå, og merker at når jeg kommer opp i tyngre vekter så begynner teknikken å feile. Problemet er at jeg begynner å vri ene siden av overkroppen litt framover når jeg løfter. Mistenker at det skyldes at jeg er litt sterkere i det ene beinet. Utførelsen er ellers fin, men merker det likevel ganske godt i ryggen nå. Tips til hvordan jeg skal få fikset dette problemet? Har prøvd å trene perioder med lettere vekter, og merker ingen ting da i ryggen da. Merker det først når jeg begynner å kjøre tyngre vekter. Vurderer å bytte ut knebøy med annen øvelse, p.g.a smertene i ryggen. Endret 8. april 2012 av Hertug1. Lenke til kommentar
NilsJohan Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Har en annen venn med samme problemet. Han oppdaget at han hadde store fleksibilitetsproblemer i det ene benet fremfor det andre. Hvor tunge vekter er det snakk om? Hvor lenge har du holdt på? Undersøk om du er stram bak låret/legg på samme siden som du vrir fremover. Det hjelper også ofte å filme seg selv og laste det opp så folk kan se hvordan du løfter og gi tips etc. Om du tror det er ubalanse mellom de to sidene kan du prøve å gjøre utfall og se om du er markant sterkere på en side. De fleste har en dominant side. Lenke til kommentar
Hertug1. Skrevet 9. april 2012 Forfatter Del Skrevet 9. april 2012 Har holdt på av og på i to-tre år nå. Det er snakk om dype knebøy, og jeg merker det først når jeg kommer over 120kg. Vrir meg spesielt når jeg kjørerer mange repetisjoner (8-12). Har fått en del folk til å se på det, og teknikken ser ellers fin ut. Jeg har prøvd å unngå å vri meg når jeg løfter også, men det kommer helt automatisk når det blir tungt. Får teste litt utfall for å se om det er stor ubalanse mellom sidene. Vurderere å ta en lengre periode med frontbøy og strakemark, for og så se om det hjelper noe. Lenke til kommentar
NilsJohan Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Ok, er uansett vanskelig å forsøke å løse teknikkproblemer på internett uten video. Men prøv å se om du har åpenbare styrkeforskjeller. Ofte kompenserer man automatisk på tunge knebøy ved å lene seg fremover. Den beste måten å se det på er å ta en video fra siden. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Tregt svar, men. Kjører du low-bar, eller high-bar? I utgangspunktet vil knebøy slite veldig på ryggen til vanlig. Hvor ofte trener du bøy? Lenke til kommentar
Hertug1. Skrevet 4. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2012 Kjører high-bar. Trente knebøy to ganger i uken, men endte opp med at jeg byttet til frontbøy og stående mark. Fant ut at frontbøy fungerte overraskende bra, og har ingen problemer med teknikken der. Eneste minuset er at jeg får ikke trent like tungt, men begynner å komme seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå