Gå til innhold

Hva synes du om norge?


Gjest medlem-82119

  

95 stemmer

  1. 1. Hva synes du om norge?

    • Bedre enn andre land
      45
    • Hverken bedre eller verre enn andre land
      32
    • Verre enn andre land
      18


Anbefalte innlegg

Det er ikke det jeg snakker om i det hele tatt. Les posten min en gang til. Jeg mener frihet er å kunne nå langt i samfunnet, uansett hvilke kår du er født inn i. I et kapitalistisk/liberalistisk sammfunn er alle som er født i fattigdom, dømt til å leve videre i fattigdom. Ingenting fritt med det systemet.

 

I et perfekt sammfunn er alle født med blanke ark og fargestifter, og vi har alle de samme mulighetene uansett hvem foreldrene våre er. Her har norge gjort en svært god jobb.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke det jeg snakker om i det hele tatt. Les posten min en gang til. Jeg mener frihet er å kunne nå langt i samfunnet, uansett hvilke kår du er født inn i. I et kapitalistisk/liberalistisk sammfunn er alle som er født i fattigdom, dømt til å leve videre i fattigdom. Ingenting fritt med det systemet.

 

I et perfekt sammfunn er alle født med blanke ark og fargestifter, og vi har alle de samme mulighetene uansett hvem foreldrene våre er. Her har norge gjort en svært god jobb.

jeg er enig med deg med hensyn til hvordan du definerer frihet i teksten over, hva jeg snakker om er mine valg i livet og at staten ikke skal blande seg inn i dem.Med andre ord friheten til egne valg, en stat som ikke formynder mine valg i livet..

Lenke til kommentar

Det er ikke det jeg snakker om i det hele tatt. Les posten min en gang til. Jeg mener frihet er å kunne nå langt i samfunnet, uansett hvilke kår du er født inn i. I et kapitalistisk/liberalistisk

sammfunn er alle som er født i fattigdom, dømt til å leve videre i fattigdom. Ingenting fritt med det systemet.

 

I et perfekt sammfunn er alle født med blanke

ark og fargestifter, og vi har alle de samme mulighetene uansett hvem foreldrene våre er.

Her har norge gjort en svært god jobb.

 

Egentlig var sosial mobiliteten i det mer liberalistisk amerikansk samfunn høyere i USA i mange år men ikke i de siste 10-20år.

En trenger ikke velferdstaten til å skape sosial mobilitet. Måler du sosial mobilitet blant innavandrere og mørkhudete nordmenn tror jeg de blir ikke enig at dine foreldrer har ingenting å gjøre med hva du når i Norge. Hvor mange mørkhudete nordmenn sitter i Stortinget og har sjansen til å bli stasmimister? Når du sammenligner USA med Norge må du huske at det er mange mer utfordringer Norge ikke har

Lenke til kommentar

Rent objektivt sett må det være vanskelig å argumentere mot at Norge er blant de beste landene å bo i. Man blir selvsagt kvalm av politikere som tar æren for dette, når all velstanden selvsagt skyldes vår store oljeproduksjon pr. capita. Uten olje er Norge(og verden) tilbake på 1800-tallet når det kommer til velstand.

 

Den store rikdommen gjør at vi har få bekymringer. Vi trenger ikke å presse oss selv til det ytterste for å finne opp ting, bedrive forskning og effektivisere samfunnet. Hvis vi mislykkes med våre individuelle ambisjoner kan vi alltids gå på trygd eller finne en mindre lukrativ/spennende jobb. Man vil ikke sulte/fryse i hjel av den grunn, oljen er vårt sikkerhetsnett.

 

Som andre påpeker her, man får ikke gjort noe med dette via politikken. De fleste tenker at oljen varer evig og at vi er rikest og best i verden. Man får ikke stemmer ved å foreslå kutt i velferd på bekostning av langsiktige investeringer for fremtiden. Fra naturen sin side er vi dessuten gitt egenskapen til å ofre fremtidig vinning for å tilfredsstille våre behov her og nå.

 

Ingen styreform er (i praksis) perfekt og demokratiet her til lands er intet unntak. Men det er det mest rettferdige, hvor alle får stemme på hvem de synes fortjener mest å sitte på Stortinget og heve lønn, mens Norge blir sakte men sikkert et verre land å bo i, av forskjellige årsaker.

Lenke til kommentar

jjkoggan: i USA er og var den sosiale mobiliteten direkte knyttet til den økonomiske konjukturen. På en annen side så ser vi også at systemet deres er kun designet for høy konjuktur, USA er elendig på dårligere økonomiske perioder. Vi bør egentlig være glad at de i det minste har lært litt av krakket på 20-tallet, hvor økonomien kollapset så fort trygden på vanlig folk var over.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det jeg savner med norge, er å leve et mer avslappet liv med større frihet. Kunne kjøre en bil som er under ti år gammel på veier uten hull, ha råd til å ta med familien på en resturant, kunne spise lunsj som ikke er medbragt matpakke, ta en øl i parken mens man griller og koser seg, vite at politiet jakter på og tar de som begår innbrudd og utøver vold, voldtar og raner osv isteden for å bruke tiden på å skrive henleggelsesbrev. Jeg vil gå til tannlegen uten å bli ruinert, kunne starte en bedrift uten å ansette ti nye bare for å ta seg av papirarbeidet, vite at toget går når det skal og at jeg får sitteplass. Jeg vil ha billig strøm og bensin, gratis parkering, og slutt på sære norske standarder. Frihet i norge er å klare å puste mens man ligger i tvangstrøye.

Lenke til kommentar

Hmm der var en annen minst like interessant nyhet på den siden der:

 

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/helse/vil-prioritere-unge-pasienter-fremfor-de-eldste-3739611.html

 

Unge mennesker med alvorlige sykdommer bør prioriteres av helsevesenet. Det mener helsedirektøren, som vil ha slutt på livsforlengende behandling av de eldste pasientene.

 

Kort oversatt>

 

De eldre medfører KUN utgifter for Staten, la dem dø slik at vi unngår disse utgiftene.

 

De yngre derimot er det viktig å få på beina så fort som mulig, tross alt de har fremdeles ett langt liv foran seg som vi kan melke dem for. (ie de betaler oss skatt).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...