Gå til innhold

Hva synes du om norge?


Gjest medlem-82119

  

95 stemmer

  1. 1. Hva synes du om norge?

    • Bedre enn andre land
      45
    • Hverken bedre eller verre enn andre land
      32
    • Verre enn andre land
      18


Anbefalte innlegg

jeg synes de aller fleste narkomane burde sendes til et åpent mottak på Svalbard,
Føles det jævlig bra å tro at du er bedre enn alle andre?

 

Nope. Selvfølgelig ville det ikke være alle som kunne sendes, grunnet at de kanskje ikke har lyst. Ikke nødvendigvis snakk om tvang her. Men dette er en glimrende arena for de narkomane å få en strukturert hverdag uten dop, hvor de har mulighet til å jobbe, spise og tilegne seg egenskaper og erfaringer. Det klarer de ikke i samfunnet på fastlandet, hvor de aller fleste narkomane blir dopa ned på metadon til de ikke fungerer lengre, havner på kjøret igjen etter en fengselsstraff eller rett og slett havner bak murene (etter kriminalitet som rammer uskyldige hver dag).

 

Det er ikke snakk om en straffeleir lignende Auswitch, men heller en plass som er isolert nok til å holde narkotika vekke (tross alt snakk om en ganske utilgjengelig øy), og hvor det er enklere å bygge opp et rammeverk som ikke koster oss skattebetalere (meg og deg) skjorta. DET er en viktig ting oppi dette her; de er faktisk mennesker som har satt seg selv i et uføre som andre må betale for.

Endret av FlinkeFreddy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke snakk om en straffeleir lignende Auswitch, men heller en plass som er isolert nok til å holde narkotika vekke (tross alt snakk om en ganske utilgjengelig øy), og hvor det er enklere å bygge opp et rammeverk som ikke koster oss skattebetalere (meg og deg) skjorta. DET er en viktig ting oppi dette her; de er faktisk mennesker som har satt seg selv i et uføre som andre må betale for.

 

Fengsel....

Lenke til kommentar

Har egentlig ikke noe å klage på. Selvfølgelig er det masse overfladiske ting som skatter og avgifter man kan ergre seg grønn over, men tror ikke jeg ville fått det noe bedre i et annet land, man finner alltid noe å klage over.

 

Hehe typisk norsk det der, man skal bare finne seg i alt som skjer i dette landet. Så sitter vi her da å betaler uendelig mange idiotiske skatter og avgifter. Så kommer politikerne våre å sier "så så dere kunne hatt det mye værre, finn dere i det".

Vel, det finnes jo en mellomvei da - å erkjenne at vi faktisk ikke har det så ille her kontra de fleste steder i verden, samtidig som vi må jobbe for å bedre på de tingene som ikke er bra. For min del synes jeg de økonomiske forholdene for den gjennomsnittlige nordmann er svært gode, men jeg mener at Norge i for stor grad er preget av overformynderi med en i overkant stor begrensning av individuelle friheter. Samtidig finner jeg også at svært mange av de offentlige etatene er preget av for mye byråkrati. Men mest av alt ser jeg det som problematisk at vi er for dårlige på forskning og utdanning, med tanke på at vi ikke kan belage oss på å leve på oljen i all fremtid.

 

Ellers er vel ikke det særlig typisk for poitikere å påstå at vi bare må finne oss i tingenes tilstand. Det vanlige er jo å love gull og grønne skoger, så fremt vi gir vår stemme til dem ;)

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om en straffeleir lignende Auswitch, men heller en plass som er isolert nok til å holde narkotika vekke (tross alt snakk om en ganske utilgjengelig øy), og hvor det er enklere å bygge opp et rammeverk som ikke koster oss skattebetalere (meg og deg) skjorta. DET er en viktig ting oppi dette her; de er faktisk mennesker som har satt seg selv i et uføre som andre må betale for.

 

Fengsel....

... i Norge er dyrt, er hundre prosent innelukket og gir ikke muligheter for arbeidsoppgaver tilsvarende de man finner ellers i arbeidslivet. For eksempel fisking eller gruvedrift...
Lenke til kommentar

Norge er et helt kurant land å bo i. Vi har nydelig natur, nydelige kvinnfolk og vi er forholdsvis sekulære. På den annen side synes jeg norsk kultur mer eller mindre har blitt utvannet til en kommersialisert, vestlig suppe. Jeg synes vi er forholdsvis selvgode og litt over gjennomsnittet utrivelige mot hverandre.

 

Jeg ville heller bodd i Norge enn i Afghanistan, men det betyr ikke at Norge er kjempebra av den grunn. I likhet med alle andre land har vi våre gode og dårlige sider, og de som påstår at Norge er et så jævlig bra land å bo i, ser etter min mening litt for ofte på materiell velstand fremfor ren lykke. Det virker på meg som om alle de tingene som plager oss bare blir avfeid som "en del av det å være menneske". Dette er typisk for folk som ikke klarer å se lengre enn sin egen nesetipp.

 

jeg synes de aller fleste narkomane burde sendes til et åpent mottak på Svalbard,
Føles det jævlig bra å tro at du er bedre enn alle andre?

Personlig føler jeg meg veldig mye bedre enn folk jeg syns tar dårlige valg for livene sine, hva nøyaktig syns du er feil ved det? Jeg syns det er helt forkastelig at mine skattepenger går til å støtte folk som ikke vil annet enn å ødelegge for seg selv og andre. Spesielt etter at jeg hører masse historier om hvordan disse narkissene oppfører seg når de faktisk får hjelpen de trenger (en hjelpe de nødvendigvis ikke ser de trenger selv riktignok, snakker nå om livreddende hjelp ikke hjelp til å bli rusfri. Ønsker disse personene å ruse seg er de velkommen til det men hadde jeg bestemt hadde de ikke fått noe som helst støtte til å leve sine patetiske rusfylte liv)

Lenke til kommentar

For å oppklare litt. Jeg ser ikke nødvendigvis ned på folk som tar ETT dårlig valg EI gang. Men jeg står fort i fare for å se ned på folk som tar SAMME dårlige valget HVER dag.

 

Folk får KUN lov til å ta dårlige valg hvert 4. år!

haha. festlig:D ja demokrati er virkelig ikke den perfekte styreform eller hva:P

Lenke til kommentar
Personlig føler jeg meg veldig mye bedre enn folk jeg syns tar dårlige valg for livene sine, hva nøyaktig syns du er feil ved det? Jeg syns det er helt forkastelig at mine skattepenger går til å støtte folk som ikke vil annet enn å ødelegge for seg selv og andre. Spesielt etter at jeg hører masse historier om hvordan disse narkissene oppfører seg når de faktisk får hjelpen de trenger (en hjelpe de nødvendigvis ikke ser de trenger selv riktignok, snakker nå om livreddende hjelp ikke hjelp til å bli rusfri. Ønsker disse personene å ruse seg er de velkommen til det men hadde jeg bestemt hadde de ikke fått noe som helst støtte til å leve sine patetiske rusfylte liv)

Du er en god nordmann, du, som lever i beste velgående i din egen selvtilfredshet. Har aldri sagt at det er noe galt i det, jeg synes bare det er morsomt, egentlig.
Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om en straffeleir lignende Auswitch, men heller en plass som er isolert nok til å holde narkotika vekke (tross alt snakk om en ganske utilgjengelig øy), og hvor det er enklere å bygge opp et rammeverk som ikke koster oss skattebetalere (meg og deg) skjorta. DET er en viktig ting oppi dette her; de er faktisk mennesker som har satt seg selv i et uføre som andre må betale for.

 

Fengsel....

... i Norge er dyrt, er hundre prosent innelukket og gir ikke muligheter for arbeidsoppgaver tilsvarende de man finner ellers i arbeidslivet. For eksempel fisking eller gruvedrift...

 

Du bommet nok miserabelt. Fengsel, altså en total avstengning gjør ikke at narkoen blir borte fra fengslene. Så kan du ta det opp mot Svalbardargumentet ditt.

Lenke til kommentar

6 - Nikotin er ikke narkotika, og nedgang i bruk skyldes antageligvis sosiale normer og trender. Ikke faen om AP skal få kreditt for dette! Nedgang i bruk av narkotika er bra det, men er du klar over hvor enormt mye man bruker på en rusmisbruker? Det er flere titals millioner kroner. Herunder er det fengselsstraff (som koster penger), økt kriminalitet, omsorg (herunder bolig, arbeidsplass og trygd) og medisiner/legeutgifter. Jeg klandrer ikke AP for dette, og vet at ingen av de andre partiene ville gjort tilsvarende, men jeg synes de aller fleste narkomane burde sendes til et åpent mottak på Svalbard, hvor de hadde strukturerte dager med arbeid, søvn og mat. Mange narkomane trives i fengsel, ettersom de ikke er i stand til å ta vare på seg selv, og de møter en strukturert hverdag uten dop.

Så vi er ikke uenige nok til at jeg gidder å kverulere i detaljene men akkurat DETTE punktet vil jeg slå ned på, litt fordi jeg har jobbet med rusmisbrukere.

 

Det du sier om at mange trives i fengsel er veldig sant, mange rusmisbrukere hadde dødd av feilernæring var det ikke for gjevnlige besøk i fengsel der de får et normalt variert kosthold, og et sundt søvnmønster. Men å dumpe dem et sted er ikke løsningen, jeg tror at dedikerte fengsler til rusmisbrukere er tingen, (paragraf 8 avdelinger som de kaller dem) Slike institusjoner er som et fengsel bare de er åpen soning, og det er vekt på arbeidstrening og utdannelse, dette har vi litt av allerede, (Arendal fengsel avd. Evje, i Aust Agder vet jeg har 8 rus-plasser), men vi trenger mer, MYE mer. Og å sende dem til verdens nordligste bebodde landområde der det er en 60 dager lang natt på vinterstid er ikke akkurat sunt.

 

Men alt handler om motivasjon, for rusmisbrukere er ofte ikke villige til forandre noe, (og man kan ikke nødvendigvis klandre dem da jeg har forstått det slik at det er fantastisk å være rusa). De som er villige til å forandre seg burde ha muligheten til å sone i egne rus-programmer, der straffen sones i åpen avdeling, der man har utvidet besøkstid for familiemedlemmer, og man fokuserer på å finne andre utløp. men der det viktigste jobben ligger er ETTER soningen, for det er når rusmisbrukeren kommer hjem etter et par måneder bak murene rusfri, og vennekretsen kommer på besøk og fyrer opp hasjpipa rett forann en at vilje til å være rusfri kollapser.

 

Jeg hjalp onkelene til samboeren komme seg ut av ruset etter han hadde sont noen måneder, så jeg ble litt "støttekontakt" for han. Og jeg sørrget for å introdusere han til andre ting, nye miljøer, og en bedre livstil. (han holdt seg ikke rusfri men vi fant et kompromi, der han fikk ta ei pipe i uka, og han kunne drikke alkohol). Det er nå 3 år siden, til sommeren skal han gifte seg, og de har unge på vei, og han har ikke rørt pipa siden han fikk høre han skulle få barn. Men nå sporet jeg av, det jeg skulle si var at jeg har fått mange telefoner midt på natta, eller han har dukket opp med abstinenser på jobben min, men med litt moralsk støtte fra meg, og en god dose kjeft fra meg, har han fått seg et nytt liv, og dette er en som hadde sonet sin 11. dom, og hadde vært rusmisbruker 30 av sine 45 år. Men det er ingen formelle programmer for å hjelpe de som vil forandre seg ETTER at de har forlatt kriminalomsorgen. (skal sies at jeg har stor tillit til kriminalomsorgens evne til å støtte opp å hjelpe insatte, for de mange historiene jeg har fått høre har gitt meg et dypt innblikk i hvordan fengsel fungerer her til lands). Vi burde ha et "buddy"-program der man bruker frivillige eller personer i siviltjeneste til å gi støtte til nyutslippte rusmisbruke slik jeg støttet min samboers onkel, for til tross for alt tullet jeg måtte igjennom, så vet jeg at jeg har gjort en god gjerning, og har man et opplegg så garanterer jeg at det er betydelig mange som stiller opp.

 

Beklager ultralang post men jeg ble litt ivirg kan man si ;)

 

-frank

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om en straffeleir lignende Auswitch, men heller en plass som er isolert nok til å holde narkotika vekke (tross alt snakk om en ganske utilgjengelig øy), og hvor det er enklere å bygge opp et rammeverk som ikke koster oss skattebetalere (meg og deg) skjorta. DET er en viktig ting oppi dette her; de er faktisk mennesker som har satt seg selv i et uføre som andre må betale for.

 

Fengsel....

... i Norge er dyrt, er hundre prosent innelukket og gir ikke muligheter for arbeidsoppgaver tilsvarende de man finner ellers i arbeidslivet. For eksempel fisking eller gruvedrift...

 

Du bommet nok miserabelt. Fengsel, altså en total avstengning gjør ikke at narkoen blir borte fra fengslene. Så kan du ta det opp mot Svalbardargumentet ditt.

 

Det er mye narko i fengslene. Jeg har selv hørt historier fra dette fra en kamerat av meg som jobber i et av landets største fengsler.

 

Det er mye vanskeligere å få narkotika til Svalbard. Dette er noe av grunnen til at jeg påpeker at Svalbard ville være en god start for mange narkomane/kriminelle

  • Liker 1
Lenke til kommentar

6 - Nikotin er ikke narkotika, og nedgang i bruk skyldes antageligvis sosiale normer og trender. Ikke faen om AP skal få kreditt for dette! Nedgang i bruk av narkotika er bra det, men er du klar over hvor enormt mye man bruker på en rusmisbruker? Det er flere titals millioner kroner. Herunder er det fengselsstraff (som koster penger), økt kriminalitet, omsorg (herunder bolig, arbeidsplass og trygd) og medisiner/legeutgifter. Jeg klandrer ikke AP for dette, og vet at ingen av de andre partiene ville gjort tilsvarende, men jeg synes de aller fleste narkomane burde sendes til et åpent mottak på Svalbard, hvor de hadde strukturerte dager med arbeid, søvn og mat. Mange narkomane trives i fengsel, ettersom de ikke er i stand til å ta vare på seg selv, og de møter en strukturert hverdag uten dop.

Så vi er ikke uenige nok til at jeg gidder å kverulere i detaljene men akkurat DETTE punktet vil jeg slå ned på, litt fordi jeg har jobbet med rusmisbrukere.

 

Det du sier om at mange trives i fengsel er veldig sant, mange rusmisbrukere hadde dødd av feilernæring var det ikke for gjevnlige besøk i fengsel der de får et normalt variert kosthold, og et sundt søvnmønster. Men å dumpe dem et sted er ikke løsningen, jeg tror at dedikerte fengsler til rusmisbrukere er tingen, (paragraf 8 avdelinger som de kaller dem) Slike institusjoner er som et fengsel bare de er åpen soning, og det er vekt på arbeidstrening og utdannelse, dette har vi litt av allerede, (Arendal fengsel avd. Evje, i Aust Agder vet jeg har 8 rus-plasser), men vi trenger mer, MYE mer. Og å sende dem til verdens nordligste bebodde landområde der det er en 60 dager lang natt på vinterstid er ikke akkurat sunt.

[...]

Vi burde ha et "buddy"-program der man bruker frivillige eller personer i siviltjeneste til å gi støtte til nyutslippte rusmisbruke slik jeg støttet min samboers onkel, for til tross for alt tullet jeg måtte igjennom, så vet jeg at jeg har gjort en god gjerning, og har man et opplegg så garanterer jeg at det er betydelig mange som stiller opp.

 

Beklager ultralang post men jeg ble litt ivirg kan man si ;)

 

-frank

 

Først og fremst: Godt jobba! Jeg beundrer folk som strekker ut en hånd. Jeg skulle ønske jeg hadde muligheten til å gjøre det samme, men jeg har ingen bekjentskaper som sliter virkelig. Prøvde meg på noe tilsvarende for en elev på den gamle skolen jeg jobbet på, og det funket en stund. Der var det dog ikke narkotika involvert (ungdomsskole elev).

 

Poenget med Svalbard er ikke å fengsle folk over lengre perioder. Det er egentlig ikke snakk om et fengsel i det hele tatt. Det jeg snakker om er mer en evigvarende leir, hvor man kan "stue vekk" narkomane over lengre perioder. Man kan si at de fleste rusmisbrukere har på et eller annet tidspunkt har falt ut av samfunnet, enten gjennom en dårlig barndom, dårlige venner, uheldige omstendigheter etc. Poenget er at den dag i dag fungerer de ikke i samfunnet vårt. De klarer ikke å hanskes med samfunnet alle andre er en del av. Herunder jobb, familieliv, norske lover, etc. Kan vi ikke kalle en spade for en spade, og si at de rett og slett ikke er i stand til å ta del i samfunnet slik det er i dag? Det er derfor jeg ønsker at det lages et sted hvor man kan lage nettopp dette; et samfunn hvor de passer inn, hvor de kan utvikle seg, og hvor de kan leve som mennesker. Mange vil si det er uetisk å gjøre dette. Jeg snur på flisa, og sier at slik systemet er i dag (kasteball i systemet, kriminalitet, død) er dette den mest uetiske og minst hensiktsmessige modellen å hjelpe på.

Lenke til kommentar
Personlig føler jeg meg veldig mye bedre enn folk jeg syns tar dårlige valg for livene sine, hva nøyaktig syns du er feil ved det? Jeg syns det er helt forkastelig at mine skattepenger går til å støtte folk som ikke vil annet enn å ødelegge for seg selv og andre. Spesielt etter at jeg hører masse historier om hvordan disse narkissene oppfører seg når de faktisk får hjelpen de trenger (en hjelpe de nødvendigvis ikke ser de trenger selv riktignok, snakker nå om livreddende hjelp ikke hjelp til å bli rusfri. Ønsker disse personene å ruse seg er de velkommen til det men hadde jeg bestemt hadde de ikke fått noe som helst støtte til å leve sine patetiske rusfylte liv)

Du er en god nordmann, du, som lever i beste velgående i din egen selvtilfredshet. Har aldri sagt at det er noe galt i det, jeg synes bare det er morsomt, egentlig.

 

Mye som er morsomt men et narsissistisk tankegods er vel ikke det som er mest ettertraktet om dagen;)

Som du leser så føler jeg ikke folk er like. La oss faktisk sette krav og dømme folk etter deres handlinger.

Lenke til kommentar

Det er mye narko i fengslene. Jeg har selv hørt historier fra dette fra en kamerat av meg som jobber i et av landets største fengsler.

 

Det er mye vanskeligere å få narkotika til Svalbard. Dette er noe av grunnen til at jeg påpeker at Svalbard ville være en god start for mange narkomane/kriminelle

 

Ay Ay Captain, hvis du sier så.

Lenke til kommentar

Eneste grunnen til det ikke er mye narko på Svalbard sier jo seg selv, det er ikke mange folk som bruker narko der.

Dagen det begynner komme masse folk som er tidligere misbrukere eller fortsatt driver med det så kommer også selve narkotikaen på plass etter en kort stund.

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å få narko til Svalbard. Har diskutert saken litt med min far. Bjørneøya er nok et vel så godt alternativ som Svalbard.

 

Men jeg føler tråden ble litt sentrert rundt akkurat dette spørsmålet. Jeg ser at samtlige er uenige med meg, og skal derfor ikke argumentere videre for min ide.

 

Hørte en interessant diskusjon på radioen i dag om tigging. Hva synes dere om den saken ?

Lenke til kommentar

Jeg synes at byråkratiet i Norge er for stort.

 

"Offentlig ansatte i Norge teller nå 795.000." Der har du 795k AP velgere som stemmer for å beholde jobben sin :)

Jeg gråter nesten... Siden bare etniske Normen har lov til å stemme på stortingsvalgene så har vi alltid en 30%-ish som vil stemme AP, å holde AP oppe...

Med andre ord så har AP kjøpt opp stemmer. Kan kansje kalles juks?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...