Gå til innhold

Hva synes du om norge?


Gjest medlem-82119

  

95 stemmer

  1. 1. Hva synes du om norge?

    • Bedre enn andre land
      45
    • Hverken bedre eller verre enn andre land
      32
    • Verre enn andre land
      18


Anbefalte innlegg

Vel, bare siden mine egne foreldres ungdomstid, har det vært en ekstrem økning i disse problemene blant barn og ungdom. Selvskading for eksempel. Det at de samme symptomene forekommer i andre land med moderniserte strukturer som mer eller mindre minner om Norge (på noen punkter ihvertfall), er på ingen måte noen unnskyldning.

At disse problemene eskalerer til de grader, tyder ikke på at det moderne norske samfunnet er noe bra for barn og ungdom å vokse opp i.

 

Hvis det er tiden som er kravet så er det jo ikke spesifikt til Norge, ergo kan man da ikke si at dette er noe som utfører et negativ for nasjonen Norge uavhengig av verden. Uansett, tviler jeg sterkt på at dette er noe som er spesifikt til Norge, ei heller den industraliserte verden. Og det eneste som skulle få meg på andre tanker er noen flotte statistikker, over tid, og i forskjellige samfunn. Og helst fra noen som ikke er i "hjelpeindustrien".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, bare siden mine egne foreldres ungdomstid, har det vært en ekstrem økning i disse problemene blant barn og ungdom. Selvskading for eksempel. Det at de samme symptomene forekommer i andre land med moderniserte strukturer som mer eller mindre minner om Norge (på noen punkter ihvertfall), er på ingen måte noen unnskyldning.

At disse problemene eskalerer til de grader, tyder ikke på at det moderne norske samfunnet er noe bra for barn og ungdom å vokse opp i.

 

Hvis det er tiden som er kravet så er det jo ikke spesifikt til Norge, ergo kan man da ikke si at dette er noe som utfører et negativ for nasjonen Norge uavhengig av verden. Uansett, tviler jeg sterkt på at dette er noe som er spesifikt til Norge, ei heller den industraliserte verden. Og det eneste som skulle få meg på andre tanker er noen flotte statistikker, over tid, og i forskjellige samfunn. Og helst fra noen som ikke er i "hjelpeindustrien".

 

Det er ikke spesifikt for Norge, men denne epidemien ser ut til å være særlig utbredt blant en høy prosent av barn og ungdom i industrialiserte, særlig Vestlige land. I Norge er det kanskje så mye som 20% av ungdommen som har bevisst påført skade på sin egen kropp. Lignende tall har jeg funnet fra bl.a. Sverige og England. Noen slik statistikk som du nevner har jeg ikke kunnet finne, men all erfaring blant mennesker tilsier at dette problemet blir stadig mer relevant i samfunnet.

 

"Selvskadende atferd blant ungdom anses nå som et voksende helseproblem hvor det foreløpig eksisterer få overbevisende forskningsfunn om effektive behandlingsformer"

Link: Selvskading blant ungdom: Review og pilotstudie

 

Grunnen til at jeg trakk frem bl.a. dette var ikke for å sette Norge opp mot andre beslektede nasjoner, men for å påpeke at det er noe ironisk å hevde at Norge er et så j*vla bra land å vokse opp i for barn til tross for alt som peker mot noe annet. Jeg mener det er mange samfunnsproblemer som overses fordi de er ubehagelige og motsier påstanden om hvilket fantastisk, utviklet, godt samfunn vi lever i.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg trakk frem bl.a. dette var ikke for å sette Norge opp mot andre beslektede nasjoner, men for å påpeke at det er noe ironisk å hevde at Norge er et så j*vla bra land å vokse opp i for barn til tross for alt som peker mot noe annet. Jeg mener det er mange samfunnsproblemer som overses fordi de er ubehagelige og motsier påstanden om hvilket fantastisk, utviklet, godt samfunn vi lever i.

 

Noen utdrag;

Fordi det er manglende konsensus blant forskere når det gjelder begrepsdefinisjon og begrepsforståelse av selvskading, er det ofte vanskelig å sammenligne studier.

 

selvskadende atferd er knyttet til traumatiske erfaringer i barndommen, til biologiske faktorer og til miljøet som ungdommene oppholder seg i

 

Og datainnsamlingen var altså 3 intervjuer.

Lenke til kommentar

Briter har på ingen måter bedre drikkekultur enn nordmenn. Har du noen sinne bodd i UK? Hvor har du egentlig dette fra?

 

De har om ikke annet, en annerledes drikkekultur. Om den bedre eller ikke får vel være opp til hver enkelt å bestemme.

 

Hva, eller hvem, hindrer deg? Vanlige norske statsborgere er ikke pålagt utreiseforbud...

 

Jeg er bare 17 år, kanskje jeg drar til utlandet når jeg er ferdig med vgs. Det er mange nordmenn som har lyst til å emigrere, men har forpliktelser i Norge som stopper dem.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det at norge omtales som verdens beste land å bo i, skyldes vel hvilke faktorer man sammenligner. Kvinner blir ikke steinet, man får fødselspermisjon, landet blir ikke bombet av andre land, og det er rimelig trygt å bo her. Samtidig så fokuseres det lite på trivselen. Å ta en øl ute, gå på en resturant, ha råd til å kjøpe nyere biler, bruke pengene på reiser og hygge fremfor strøm og bensin, få sitteplass på toget, osv er ting som neppe kommer med i undersøkelsene.

 

Man fremstiller det også feil. Bensin som nærmer seg 16,- kroner literen er kjempebillig ifølge noen, siden folk gjennomsnittlig tjener bra. Men problemet er at det er massevis som tjener veldig lite og som bor på steder uten off. transport og dermed må velge mellom bensin og middag. Trygd er trygt mener noen, men havner man der så skal man få oppleve at de ikke står og deler ut penger til alle som spør. Mye henger sammen, bl.a mister man retten til dagpenger om man ikke har jobbet over 1,5G og har man vært ledig hele året så får man null. Sykehusene er gratis, men samtidig er det så lang ventetid at rike velger private. Det blir også et kostnadsspørsmål, hvor man nektes behandling om den er for dyr (prismessig....). Det fremstilles at man nærmest kan stikke innom så bytter de lunger, hjerte, fyller opp puppene, fettsuger og gir botox og så er man ute igjen to timer senere uten å ha betalt en krone. Bli syk, så finner du ut hvordan helsevesenet fungerer i norge. Det finens ingen gratis lunsj, heller ikke i helsevesenet.

 

norge har ingen fremtid slik jeg ser det og har begynt nedbyggingen i full fart. Så får vi se om sistemann slukker lyset før han forlater landet...

Lenke til kommentar

Briter har på ingen måter bedre drikkekultur enn nordmenn. Har du noen sinne bodd i UK? Hvor har du egentlig dette fra?

 

De har om ikke annet, en annerledes drikkekultur. Om den bedre eller ikke får vel være opp til hver enkelt å bestemme.

 

Hva, eller hvem, hindrer deg? Vanlige norske statsborgere er ikke pålagt utreiseforbud...

 

Jeg er bare 17 år, kanskje jeg drar til utlandet når jeg er ferdig med vgs. Det er mange nordmenn som har lyst til å emigrere, men har forpliktelser i Norge som stopper dem.

Briter har flere unge jenter kledd i nesten ingenting, ofte overvektig eller fyldige, som spyr ute i gatene på natterstid, for eksempel. Tviler på at mange mener at dette er så bra. Norge har ikke noe særlig bra drikkekultur, men å påstå at de er mer kulturelle i UK er totalt skivebom, da denne nasjonen har en ungdomskultur som handler rundt 80 % om alkohol og drikking. Unge briter er ofte totalt avhengig av alkohol for å kunne ha det gøy. Nå er sør-europere og dansker langt foran nordmenn og briter, men å på stå at briter er mer kulturelle enn nordmenn er en tvilsom påstand.

 

Igjen, har du bodd der borte noengang? Det er ofte lett å bli sjarmert av myten om den rolige kvelden på puben, men drar du dit så får du se noe helt annet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  1. Jeg elsker mitt land, så langt er feilene jeg personlig har oppdaget med det resultatet av enkeltpersoner og ikke samfunnet som helhet eller systemet.
  2. Vi har gode grunner til å være stolte av landet vårt for vi har et velferdsystem som hjelper de som er trengende, vi har gratis skolegang, (bor man hjemme eller jobber samtidig kan man i teorien ta 21 års utdannelse i Norge gratis; 21 år er ifra 1. klasse til en doktorgrad er ferdig), et helsesystem som er likt for alle, og hvor man har muligheten til å få nødvendig livreddende hjelp uansett inntekt. Det vi har å klage på her til lands er så sinnsykt ubetydelig sammenlignet med land som USA, Kina eller Russland (3 land med betydelig mer ressurser enn Norge). Vi har verdens høyeste lønninger, 4. høyest skattenivå, lavest kriminalitetsrate, (samtidig som vi har et veldig barmhjertig straffesystem), OG vi har oljen som istede på å sløse alt legger vi av en del av det til fremtidig bruk.
  3. Dæven vi har det bra, og vi går bedre tider i møte ^^

 

-frank

Patriot, Nasjonalist, dvenskehater, innvandrings-støtter, rojalist, og monarkist, (åja, nå glemte jeg nesten de viktigste: LO-medlemm og AP-medlem) :D

 

1: Ingen her som har sagt at de ikke elsker Norge. Det vil si, jeg har aldri sagt det, og jeg tror ikke det er det vi snakker om.

 

2: Alle de punktene som er listet opp kommer som følge av oljen. Det at vi har gratis utdanning er bra. Men i andre land gjenspeiles en kostbar utdanning at lønningene etter endt utdanning er langt høyere. Her i Norge vil en gjennomsnittlig bachelor fra BI få ca 430 000 kroner i startlønn (relativt høyt i forhold til andre bachelorer). Dette er rett over snittet, og ca det samme som en elektrikker. Det er ikke noe galt med håndverkere, men i andre land vil man sannsynligvis sitte igjen med en høyere inntekt ettersom man fortjener dette. Dette veier som sagt opp for at utdanningen er "gratis"... man runder 50 før det lønner seg. I tillegg er det ytterst få som egentlig sier det er bedre i andre land, som USA, Russland etc.

 

Og akkurat det var poenget med det JEG skrev. Norge er et av verdens beste land å bo i NÅ. Men faen for et POTENSIALE vi har som ikke blir oppfylt i det hele tatt!!!! Vi kunne hatt en infrastruktur som sikret Norge i mange, mange år fremover, vi kunne hatt et skolesystem som produserte verdens beste elever, vi kunne hatt en velferdsstat som gikk i spissen i kampen mot narkotika. Men det gidder vi ikke, fordi sosialistene alltid skal sable ned motargumenter med fortelle hvor bra vi har det.

 

Det virker som om AP prøver å gjøre befolkningen passiv ved å fortelle at alt er bra (alt er relativt bra) for at folk ikke skal tenke så mye. "Vi er verdens beste land å bo i, så man skal ikke klage" er en fin setning det... inntil man innfører DLD, har et etterslep på infrastrukturen (som er dårlig) på 30 år som tar livet og lemlester utrolig mange folk hvert år, bedriver kameraderi og slipper unna med det etc. etc. etc.

3... kan du si når du pisser i buksa.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg elsker mitt land, så langt er feilene jeg personlig har oppdaget med det resultatet av enkeltpersoner og ikke samfunnet som helhet eller systemet.

 

Jeg er noe misfornøyd med parlamentarismen som ikke er innfelt i grunnloven og hvordan kongens makt, så klar og tydelig i grunnloven, har blitt perversert ned til intet.

 

Vi har gode grunner til å være stolte av landet vårt for vi har et velferdsystem som hjelper de som er trengende, vi har gratis skolegang, (bor man hjemme eller jobber samtidig kan man i teorien ta 21 års utdannelse i Norge gratis; 21 år er ifra 1. klasse til en doktorgrad er ferdig), et helsesystem som er likt for alle, og hvor man har muligheten til å få nødvendig livreddende hjelp uansett inntekt. Det vi har å klage på her til lands er så sinnsykt ubetydelig sammenlignet med land som USA, Kina eller Russland (3 land med betydelig mer ressurser enn Norge). Vi har verdens høyeste lønninger, 4. høyest skattenivå, lavest kriminalitetsrate, (samtidig som vi har et veldig barmhjertig straffesystem), OG vi har oljen som istede på å sløse alt legger vi av en del av det til fremtidig bruk.

 

Dæven vi har det bra, og vi går bedre tider i møte ^^

 

-frank

Patriot, Nasjonalist, dvenskehater, innvandrings-støtter, rojalist, og monarkist, (åja, nå glemte jeg nesten de viktigste: LO-medlemm og AP-medlem) :D

 

Hvordan er man innvandrings-elsker, AP-medlem og "nasjonailst" samtidig? Hva slags tom, stats-fiksert "nasjonalisme" er det i så fall?

Lenke til kommentar

-frank

Patriot, Nasjonalist, dvenskehater, innvandrings-støtter, rojalist, og monarkist, (åja, nå glemte jeg nesten de viktigste: LO-medlemm og AP-medlem) :D

 

Hvordan er man innvandrings-elsker, AP-medlem og "nasjonailst" samtidig? Hva slags tom, stats-fiksert "nasjonalisme" er det i så fall?

Til tross for at AP er for EU er jeg så absolutt imot, (er en en konservativ AP-er), og nettopp her kommer min nasjonalisme inn, dvs. jeg mener vi bør ta de god EU/EØS byr på og så vise fingeren til alt annet, opp til og inkludert deres lakse-pris "direktiv", (Norsk laks er kunst høyt priset fordi skotske fiskere kunne ikke produsere fisk til mindre enn dobelte av den norske så den har blitt dyrere pga. en EFTA-dom).

 

Norge skal styres av Norge og skulle nabolaget mislike oss for noe kan de brenne, vi bør gjør det som er best for Norge og drite i verdenssamfunnet hvis vi ønsker det, istede for å bli tvunget til å delta.

 

 

<<<< ¤ >>>>

 

1: Ingen her som har sagt at de ikke elsker Norge. Det vil si, jeg har aldri sagt det, og jeg tror ikke det er det vi snakker om.

 

2: Alle de punktene som er listet opp kommer som følge av oljen. Det at vi har gratis utdanning er bra. Men i andre land gjenspeiles en kostbar utdanning at lønningene etter endt utdanning er langt høyere. Her i Norge vil en gjennomsnittlig bachelor fra BI få ca 430 000 kroner i startlønn (relativt høyt i forhold til andre bachelorer). Dette er rett over snittet, og ca det samme som en elektrikker. Det er ikke noe galt med håndverkere, men i andre land vil man sannsynligvis sitte igjen med en høyere inntekt ettersom man fortjener dette. Dette veier som sagt opp for at utdanningen er "gratis"... man runder 50 før det lønner seg. I tillegg er det ytterst få som egentlig sier det er bedre i andre land, som USA, Russland etc.

 

Og akkurat det var poenget med det JEG skrev. Norge er et av verdens beste land å bo i NÅ. Men faen for et POTENSIALE vi har som ikke blir oppfylt i det hele tatt!!!! Vi kunne hatt en infrastruktur som sikret Norge i mange, mange år fremover, vi kunne hatt et skolesystem som produserte verdens beste elever, vi kunne hatt en velferdsstat som gikk i spissen i kampen mot narkotika. Men det gidder vi ikke, fordi sosialistene alltid skal sable ned motargumenter med fortelle hvor bra vi har det.

 

Det virker som om AP prøver å gjøre befolkningen passiv ved å fortelle at alt er bra (alt er relativt bra) for at folk ikke skal tenke så mye. "Vi er verdens beste land å bo i, så man skal ikke klage" er en fin setning det... inntil man innfører DLD, har et etterslep på infrastrukturen (som er dårlig) på 30 år som tar livet og lemlester utrolig mange folk hvert år, bedriver kameraderi og slipper unna med det etc. etc. etc.

3... kan du si når du pisser i buksa.

 

Infrastrukturmessig ligger vi på det verste feltet (vei), 15 år bak ikke 30.

 

Infrastrukturen forbedres hele tiden, faktisk har vi aldri lagt så mange årsverk i infrastruktur som de siste 5 årene, med store forbedringer i veikvaliteten. Litt av grunnen til at mye veiforbedring ikke har blitt gjort var Bondevik's regjeringsperioder, der mye privatisering fant sted, og som et resultat har prosessen fra vedtak til utføring av for eks. veibygging blitt mangedoblet pga. anbudsrunder, (før kunne veivesenet starte umiddelbart et vedtak om veiutbygging fant sted).

 

Grunnen til de fleste ulykker i veinettet er råkjøring, og fyllekjøring IKKE dårlig vei, fordi man skal kjøre etter forholdene.

 

men HOVEDGRUNNEN til at veinettet er overbelastet trafikkmessig er og oljen sin feil fordi det er for billig å ha langtransport gjennom tungraffikk istede for båt og tog. (tidligere gikk det 7 daglig godstog mellom oslo og stavanger, nå går det ikke ett hver dag engang).

 

Men potensialet jobber vi mot men ingenting skjer over natta, med mindre man skal gjør slik FrP og SV vil,, nemlig å kaste masse penger på det velgerne kaller problemer og så kalle det løst, AP (og Høyres) tankegang er å se på alt i stort perspektiv og så finne roten til et problem og så fikse det. Eksempelvis var roten til sykehjemsplassmangel et resultat av at kommunene brukte pengene på andre ting enn sykehjem, så da ble det innført øremerking av sykehjemsmiddler.

 

Mye av "problemene" her til lands, er etter min ydmyke mening, et resultat av for mye lokaldemokrati, et eksempel ifra mitt eget fylke er Søgne Kommune som brukte 300 millioner øremerket til veiforbedring til å holde møter og leie inn konsulenter istede for å bygge vei, (den skulle gjøres breiere, ikke bygges ny).

 

Og det du nevner om venn-isme er noe ALLE demokratiske såvell udemokratiske land har, vi bare kaller det korrupsjon istede for politikk ;)

 

Men hvorfor skal vi har verdens beste elever?? vi har verdens beste ingeniører? Vi har knallgode resultater på høyere nivåer. Og skolesystemet lever gode arbeidere, med tonnevis av fagkunnskap, Norske 21 år gamle nyutdannede snekkere kan sammenligne seg med en som har en merkantil bachelor ifra en tegninsk høyskole i USA. Nordmenn, til tross for lave PISA resultater, har null problem med å få seg jobb i andre land, jeg tror vi kan forbedre lærerne våres, forvente mer av elevene, men fortsatt er det ikke et skrikende problem i skolesystemet, (om det ikke er frafallet som er et resultat av dårlig rådgivning i 10de, eller utilstrekkelige karakterer for valg av fagretning)

 

Jeg vil og dra fram Narkotika siden du nevner det. Norge er en av de få landene med markant reduksjon i nikotinbruk, vi har og en reduksjon av bruken av tunge narkotikaer, (dog en økning i canabis som er et resultat av en sosial aksept som nok har smittet ifra amerikansk kultur).

 

At noe er "godt nok" er et godt argument for å ikke gjør ting bedre, vi har et "godt nok" forsvar, vi kunne blitt Europas mektiske militærmakt men vi velger velstand framfor krig, (norske forsvaret koster oss 1/10 av det helsesystemet vårt koster). Jeg skulle ønske vi var en en Star trek -aktig utopia, men vi har endel før vi er der, fortsatt er vi temmelig Utopisk. ja det er mangler, ja det er feil, men det er mye flisespikkeri, eksempelvis er det rart at ikke eldreomsorgen belaster familiemedlemmer mer, eller at ikke man gjør som i tyskland og har "siviltjenestemenn" i sykehjem, men slike ordninger vil ikke folket likt fordi da måtte de ta ansvar for de eldre istede for å stue dem vekk å si at det offentlige skal ta ansvar.

 

(gadd ikke å redigere innlegget for skrivefeil eller formatering)

Lenke til kommentar

Briter har flere unge jenter kledd i nesten ingenting, ofte overvektig eller fyldige, som spyr ute i gatene på natterstid, for eksempel. Tviler på at mange mener at dette er så bra. Norge har ikke noe særlig bra drikkekultur, men å påstå at de er mer kulturelle i UK er totalt skivebom, da denne nasjonen har en ungdomskultur som handler rundt 80 % om alkohol og drikking. Unge briter er ofte totalt avhengig av alkohol for å kunne ha det gøy. Nå er sør-europere og dansker langt foran nordmenn og briter, men å på stå at briter er mer kulturelle enn nordmenn er en tvilsom påstand.

 

Igjen, har du bodd der borte noengang? Det er ofte lett å bli sjarmert av myten om den rolige kvelden på puben, men drar du dit så får du se noe helt annet.

 

Vel, min onkel bodde i en lengre periode i England og fortalte meg at det var vanlig med after-work beer, noe som ikke er spesielt vanlig i Norge. På den lokale puben pleide også folk å samle seg på fredagskvelden, der var det folk i alle aldre. Det var heller ikke spesielt mye fyll. Hvis du klikker deg inn på NRK og ser noen eps fra programmet Millionær i forkledning så ser du ofte millionæren velger seg ut puber når millionæren skal treffe folk, nettop fordi han der får kontakt med lokal befolkning og det er en stor sosial møteplass for alle. Jeg benekter ikke at briter har en svært utagerende ungdomskultur, men å påstå at den "rolig kvelden på puben" ikke finnes er såklart bare bullshitt.

Lenke til kommentar

Jeg har bodd i Norge, USA og Kanada. Alle har sine fordeler og ulemper og er vanskelig å sammenligne. Jeg trivdes i hvert land. Når det gjelder Norge var det sosial konformiteten som jeg ikke likte mest og faktum at det er et meget liten land med få storby aktiviteter. Mye godt i Norge også, ög jeg forstår godt hvorfor dere elsker ditt land, jeg ville ha bodd det lengere men fikk ikke sjansen, innvandring av utdannete amerikaner ble for vanskelig på den tiden, det var lettere for asylsoekere fra Pakistan.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

faen vi lever i et land som mangler sol lys 6mnd av året, der gradene går til -30minus fleste steder.

så kan vi ikke engang få kjøpe oss noen nye fine biler uten og få et halvt gjerde med piggtråd opp i nummer 2 av staten ?

 

ungdommen må ut med 30000NOK for bil lappen ? hva skjer ?

rike ? Vi ? ja vi har masse på bok, men ser du noe av det brukes på infrastruktur, de venter heller til 20år etter med å fikse opp veistandarden..

 

formynderi lover kommer som fregner på sommeren.

 

kunne sittet å skrevet i 10timer.

Endret av Dani46
Lenke til kommentar

Min personlig mening.

 

Man trenger ikke snakke om velstand eller penger! Sjela er viktig enn det.

 

Norge er et land hvor finner du kjærlihget og fred

Norge er et land hvor folk smiler til deg fra hele hjertet!

Norge er et land hvor finner du ekte venner!

Norge er et land hvor politimenn beskytter deg uten frykt

Norge er et land hvor potiet banker ikke opp sine fanger!

Norge er et land hvor folk bryr seg ikk eom penger!

Norge er et land hvor folk tenker og tror på kjærlighet og vennskap!

Norge er et land hvor sola skinner med glede til hver som er alene!

 

Vi utlendinger synes sola er i Norge best og derfor er skogene og fjell i Norge so eventyrlig fine og tilrekkende så!

Dette landet og folket her er dine beste venner om du trenger dem!

De spør deg aldri til seg selv men de spør når og hvor!

De stiller opp uten p tenke på seg selv!

Derfor alle i verden elsker Norge!

 

Og til dem som enda ikke tror på ekte kjærlighet ikke beskyld meg for smisk eller noe sånt,

Jeg har ingen kontroll over hjertet mitt og rennede tanker, de her ordene kommer fra hjertet som goluktede bladene fra vakre roser ...

 

Noen kan hate meg og banke opp, ikke håp jeg slår ikke tilbake, jeg bare smiler til deg fra hele gjertet mitt. Og vil si til deg en ting kjære vene: verden er bedre sted hvis du smiler til ham med en sjel ...

ang138.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvordan er man innvandrings-elsker, AP-medlem og "nasjonailst" samtidig? Hva slags tom, stats-fiksert "nasjonalisme" er det i så fall?

Til tross for at AP er for EU er jeg så absolutt imot, (er en en konservativ AP-er), og nettopp her kommer min nasjonalisme inn, dvs. jeg mener vi bør ta de god EU/EØS byr på og så vise fingeren til alt annet, opp til og inkludert deres lakse-pris "direktiv", (Norsk laks er kunst høyt priset fordi skotske fiskere kunne ikke produsere fisk til mindre enn dobelte av den norske så den har blitt dyrere pga. en EFTA-dom).

 

Norge skal styres av Norge og skulle nabolaget mislike oss for noe kan de brenne, vi bør gjør det som er best for Norge og drite i verdenssamfunnet hvis vi ønsker det, istede for å bli tvunget til å delta.

 

AP er vel ikke for EU ? Jeg er rimelig sikker på at de er i mot medlemskap i EU... Tok en titt i partiprogrammet, og jeg tror egentlig begge har rett:

 

 

Europa og EU

Arbeiderpartiet ønsker å bidra til et fredelig Europa preget av samarbeid og demokrati. Vi

ønsker et Europa som går fremst i arbeidet for global rettferdighet og fordeling, med respekt

for internasjonale regler. Vi ønsker et Europa som gir innbyggerne arbeid, økt velferd,

rettferdig fordeling og en sterk velferdsstat.

 

Den Europeiske Union (EU) er sentrum for det europeiske samarbeidet. EU er i stadig

utvikling, og samarbeidet har utviklet seg betydelig på en rekke politiske områder siden

Norge tok stilling til medlemskapsspørsmålet i 1994. Arbeiderpartiet er for EØS-avtalen. Den

har vært positiv og viktig for Norge. Gjennom EØS-avtalen og Schengen-avtalen er vi sterkt

integrert i EU-samarbeidet. EUs politikk har derved innvirkninger på store deler av norsk

samfunnsliv.

 

Arbeiderpartiet har ikke endret syn på at et EU-medlemskap ville gitt Norge en politisk

innflytelse på det europeiske samarbeidet og større mulighet til å ivareta norske interesser

enn det EØS-avtalen gir mulighet for. Norge vil være best tjent med å være medlem i et

samarbeid som kan skape bedre grunnlag for økt politisk styring og bedre utjevning av

velferden i Europa. Tettere samarbeid og integrasjon i Europa er ett av virkemidlene som

sikrer et fredelig kontinent. Samtidig skal Arbeiderpartiet være et parti med rom for ulike syn i

EU-debatten. En del av partiet mener det er best å stå utenfor EU, og begrunner dette med

hensynet til full sysselsetting, muligheten til å føre en sosialdemokratisk politikk i Norge og

behovet for internasjonal handlefrihet.

 

Arbeiderpartiet mener Norge må ha handlefrihet når det gjelder en eventuell

medlemskapssøknad i neste stortingsperiode. En forutsetning for en slik ny søknad må være

en stabil tilslutning i folket. En eventuell søknad om medlemskap vil være gjenstand for ny

landsmøtebehandling i Arbeiderpartiet. Vi mener en ny EU-søknad bør behandles på samme

måte som tidligere, og vil respektere resultatet av en folkeavstemning.

 

Arbeiderpartiet vil:

føre en aktiv europapolitikk som, uavhengig av norsk medlemskap i EU, tar vare på

viktige målsettinger for Europas utvikling og for Norge.

styrke samarbeidet med EU spesielt innen områder det vi har felles mål og interesser

med EUs medlemsland – som miljø, klima og forskning.

øke vår kontakt og samarbeid med Europaparlamentet.

støtte utvidelse av EU og bidra til et tettere felles samarbeid med europisk land i øst

og sør som ikke er medlemmer av EU.

bidra til å styrke europeisk samarbeid om arbeidstakernes rettigheter og tiltak mot

sosial dumping.

at Europa i nært samarbeid med FN tar ansvar for å forebygge og håndtere kriser.

bygge opp økt kunnskap om EU-samarbeidet og EØS-avtalen, og økt bredde i

Norges kontakter mot EU og EU-landene. Vi vil stimulere til en løpende Europa-

debatt.

bruke mulighetene som økt regionalt samarbeid og ad-hoc samarbeid innad i EU gir.

 

 

 

AP sier egentlig begge deler her. Litt som FrP også, at det er opp til folket og at synspunktene er splittet. Det er greit nok...

 

Det du sier om laksedirektivet: EU er en union som handler i egeninteresse. Det er deres egeninteresse å "hjelpe" deres skotske fiskeindistri, og da gjør de det. Hvis vi vil at de ikke skal sette toll på våre produkter må vi være med i unionen, hvis ikke må vi bite i det sure eplet. Ganske "dårlig gjort" av EU egentlig, men husk at vi gjør det samme med østeuropeiske (og svenske) matvarer.

 

Summa summarum er Norge ganske godt tjent med EØS- medlemskap.

 

*utrolig mye bra*

 

 

1 - Infrastrukturmessig ligger vi på det verste feltet (vei), 15 år bak ikke 30.

 

Infrastrukturen forbedres hele tiden, faktisk har vi aldri lagt så mange årsverk i infrastruktur som de siste 5 årene, med store forbedringer i veikvaliteten. Litt av grunnen til at mye veiforbedring ikke har blitt gjort var Bondevik's regjeringsperioder, der mye privatisering fant sted, og som et resultat har prosessen fra vedtak til utføring av for eks. veibygging blitt mangedoblet pga. anbudsrunder, (før kunne veivesenet starte umiddelbart et vedtak om veiutbygging fant sted).

 

Grunnen til de fleste ulykker i veinettet er råkjøring, og fyllekjøring IKKE dårlig vei, fordi man skal kjøre etter forholdene.

 

men HOVEDGRUNNEN til at veinettet er overbelastet trafikkmessig er og oljen sin feil fordi det er for billig å ha langtransport gjennom tungraffikk istede for båt og tog. (tidligere gikk det 7 daglig godstog mellom oslo og stavanger, nå går det ikke ett hver dag engang).

 

2 - Men potensialet jobber vi mot men ingenting skjer over natta, med mindre man skal gjør slik FrP og SV vil,, nemlig å kaste masse penger på det velgerne kaller problemer og så kalle det løst, AP (og Høyres) tankegang er å se på alt i stort perspektiv og så finne roten til et problem og så fikse det. Eksempelvis var roten til sykehjemsplassmangel et resultat av at kommunene brukte pengene på andre ting enn sykehjem, så da ble det innført øremerking av sykehjemsmiddler.

 

3 - Mye av "problemene" her til lands, er etter min ydmyke mening, et resultat av for mye lokaldemokrati, et eksempel ifra mitt eget fylke er Søgne Kommune som brukte 300 millioner øremerket til veiforbedring til å holde møter og leie inn konsulenter istede for å bygge vei, (den skulle gjøres breiere, ikke bygges ny).

 

4 - Og det du nevner om venn-isme er noe ALLE demokratiske såvell udemokratiske land har, vi bare kaller det korrupsjon istede for politikk ;)

 

5 - Men hvorfor skal vi har verdens beste elever?? vi har verdens beste ingeniører? Vi har knallgode resultater på høyere nivåer. Og skolesystemet lever gode arbeidere, med tonnevis av fagkunnskap, Norske 21 år gamle nyutdannede snekkere kan sammenligne seg med en som har en merkantil bachelor ifra en tegninsk høyskole i USA. Nordmenn, til tross for lave PISA resultater, har null problem med å få seg jobb i andre land, jeg tror vi kan forbedre lærerne våres, forvente mer av elevene, men fortsatt er det ikke et skrikende problem i skolesystemet, (om det ikke er frafallet som er et resultat av dårlig rådgivning i 10de, eller utilstrekkelige karakterer for valg av fagretning)

 

6 - Jeg vil og dra fram Narkotika siden du nevner det. Norge er en av de få landene med markant reduksjon i nikotinbruk, vi har og en reduksjon av bruken av tunge narkotikaer, (dog en økning i canabis som er et resultat av en sosial aksept som nok har smittet ifra amerikansk kultur).

 

7 - At noe er "godt nok" er et godt argument for å ikke gjør ting bedre, vi har et "godt nok" forsvar, vi kunne blitt Europas mektiske militærmakt men vi velger velstand framfor krig, (norske forsvaret koster oss 1/10 av det helsesystemet vårt koster). Jeg skulle ønske vi var en en Star trek -aktig utopia, men vi har endel før vi er der, fortsatt er vi temmelig Utopisk. ja det er mangler, ja det er feil, men det er mye flisespikkeri, eksempelvis er det rart at ikke eldreomsorgen belaster familiemedlemmer mer, eller at ikke man gjør som i tyskland og har "siviltjenestemenn" i sykehjem, men slike ordninger vil ikke folket likt fordi da måtte de ta ansvar for de eldre istede for å stue dem vekk å si at det offentlige skal ta ansvar.

 

(gadd ikke å redigere innlegget for skrivefeil eller formatering)

 

1 - Legger du til 10 til 15 år med planlegging ligger vi faktisk 30 år bak. Veien fra Tvedestrand til Arendal tok 7 år å planlegge (planlegges fremdeles) og tar 3 år å bygge. Det er ikke en lang vei, og burde være en No- brainer. Men det tar altså 10 år... Og dette er EN vei. man burde ikke diskutere bare EN vei. Man burde diskutert AT man skulle bygd firefelts vei fra Trondheim - Oslo - Kristiansand - Stavanger - Bergen - Trondheim.

 

Mye av problemet med AP og infrastruktur er det håpløse fokuset på at alle distriktene også skal ha det bra. Jeg vet at SV og SP har en finger med i spillet her, men dette gjør at fokuset på de store, og viktige, veiene forsvinner inn i reparasjoner og vedlikehold på småveier i grisgrente strøk. Vi trenger ikke dette, fordi det er altfor dyrt å tidkrevende å holde i gang. Veistandarden i dag er et bevis på dette.

 

Det er ingen tvil om at 99,9 % av ulykker skyldes menneskelig svikt. Slik kommer det ALLTID til å være, ettersom mennesker er mennesker. Nå har det seg slik at vi må godta at slik er det, og tilpasse veiene deretter. Når menneskelig svikt forekommer må man ha tilgivende veier. Dette vil si midtdeler, to felt, bredere veier etc. Det har ikke AP gjort. I stedet har de (og de foregående regjeringene) gjort det til en fanesak å trøkke folk inn på buss (som ingen vil = udemokratisk), gjøre det til "de rikes privilegium" å ha bil gjennom latterlig høye avgifter på bil ( = udemokratisk) og skryte av at man har fått ned forbruket av bil som om det var noe positivt.

 

2 og 3 - Når det er snakk om lokaldemokrati: FrP er det eneste partiet jeg er kjent med som er for nedleggelse av alt som har med fylker å gjøre. Tre instanser er for mye, og når du snakker om lokaldemokrati er dette en av de mest overflødige. Du snakker også om byråkrati.... hvorfor har da AP ansatt så mange nye offentlige ansatte? Selvfølgelig blir det byråkrati av slike ting. FrP har aldri sagt at de skal kaste penger inn i noe for å løse et problem. Det er AP sin måte å gjøre det på. Se på skolen: Norge har verdens dyreste barneskoleelever per hode. Men når allikevel ikke opp til knehøyde i internasjonale tester...

 

4 - Korrupsjon og kameraderi (det du kaller venn- isme) er to forskjellige ting. Hverken Gahr Støre eller Lysebakken ble "tatt for" korrupsjon, det var heller kameraderi de ble anklaget for. De to tingene er egentlig like ille, og skal ikke eksistere i et demokrati. AP er lite demokratiske når de godtar slike ting.

 

5 - Når jeg snakker om skole snakker jeg om barneskole til videregående. Her scorer Finland høyest blant alle landene. Norges skolesystem er pil råttent. En av tre hopper av videregående utdanning, og disse er de som ender opp som "problemvoksne" i fremtiden. Sistnevnte er mer foreldrenes skyld enn statens. Problemet med den norske utdanningen er alt svadaet som læres vekk. Nynorsk er et kjempegodt eksempel på dette, som burde degraderes til et valgfag (som ingen velger, og derfor forsvinner ut). Hver enkelt problemelev får, med enkelhet, diagnosen dysleksi eller ADHD (har sett dette flere ganger med egne øyne), og skolen får dermed penger til å ta vare på denne eleven i form av en egen hjelpelærer. Fokuset på problembarna er stort, og nesten all kapasitet brukes for å få disse til å følge med. Problemet da er at de flinkeste elevene blir forsømt. Flinke elever blir tvunget til konstant repetisjon av ting de allerede kan (hele barneskolen for min del).

 

Når det er snakk om høyere utdanning slår det meg som rart at ikke skoleverket er mer privatisert. Skoler som BI koster penger å gå på. Dette burde vært 100 % støttet av lånekassen i form av stipend. Det offentlige trenger konkurranse der det er mulig, men får ikke det grunnet feighet. Hadde det offentlige støttet private skoler ville man fått enda bedre utdannelse (jamfør at det er bra nå, men har potensiale til å bli bedre).

 

6 - Nikotin er ikke narkotika, og nedgang i bruk skyldes antageligvis sosiale normer og trender. Ikke faen om AP skal få kreditt for dette! Nedgang i bruk av narkotika er bra det, men er du klar over hvor enormt mye man bruker på en rusmisbruker? Det er flere titals millioner kroner. Herunder er det fengselsstraff (som koster penger), økt kriminalitet, omsorg (herunder bolig, arbeidsplass og trygd) og medisiner/legeutgifter. Jeg klandrer ikke AP for dette, og vet at ingen av de andre partiene ville gjort tilsvarende, men jeg synes de aller fleste narkomane burde sendes til et åpent mottak på Svalbard, hvor de hadde strukturerte dager med arbeid, søvn og mat. Mange narkomane trives i fengsel, ettersom de ikke er i stand til å ta vare på seg selv, og de møter en strukturert hverdag uten dop.

 

7 - Jeg har aldri sagt vi bør være Europas største militærmakt. Tvert i mot! Men det å si at det er "godt nok" er ikke bra. De aller fleste store selskaper som går konkurs har på et eller annet tidspunkt sagt at "nå er ting godt nok" og blitt utkonkurrert i etterkant. Ting utvikler seg, og det eneste Norge kan gjøre nå er å legge forholdene til rette for å bli så gode som mulig på veldig mange felt. Ved å si at ting er godt nok graver man seg ned og venter på at olja skal ta slutt og at Norge skal bli et U- land. Man vinner valg med den politikken, men man vinner ikke fremtiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Norge er et helt kurant land å bo i. Vi har nydelig natur, nydelige kvinnfolk og vi er forholdsvis sekulære. På den annen side synes jeg norsk kultur mer eller mindre har blitt utvannet til en kommersialisert, vestlig suppe. Jeg synes vi er forholdsvis selvgode og litt over gjennomsnittet utrivelige mot hverandre.

 

Jeg ville heller bodd i Norge enn i Afghanistan, men det betyr ikke at Norge er kjempebra av den grunn. I likhet med alle andre land har vi våre gode og dårlige sider, og de som påstår at Norge er et så jævlig bra land å bo i, ser etter min mening litt for ofte på materiell velstand fremfor ren lykke. Det virker på meg som om alle de tingene som plager oss bare blir avfeid som "en del av det å være menneske". Dette er typisk for folk som ikke klarer å se lengre enn sin egen nesetipp.

 

jeg synes de aller fleste narkomane burde sendes til et åpent mottak på Svalbard,
Føles det jævlig bra å tro at du er bedre enn alle andre? Endret av Magnusjs
Lenke til kommentar

Jeg syns Norge har potensiale til å bli et bra sted igjen. Dessverre er det blitt så ille der nå at jeg føler snart at man må rive alt og begynne på nytt igjen fordi det er så mye ved samfunnet som er pillråttent blitt. Håper virkelig det blir forandringer men jeg klarer ikke helt å se at jeg kan bidra med så mye foruten å stemme på de jeg mener har de riktige meningen angående styring av landet.

 

Du sammenligner Norge med andre land, er ikke så mange vi er direkte sammenlignbare med vil jeg nå si. I min verden vil det være land som Libya eller Kuwait som har tilsvarende latterlig høye oljeinntekter som Norge fordelt på en liten befolkning.

Heldigvis har vi klart å styre oss bedre enn Libya virker det som. Men personlig så kunne vi like gjerne gjort det som de gjør i Kuwait der alle får borgerlønn om de gjør noe eller ikke. Like greit så slipper vi mye av statlig styring som skal prøve å hjelpe folk. Folk må hjelpe seg selv syns jeg. Slik det er blitt nå føler jeg at det er såpass mange som ikke gjør det at vi like gjerne kan dele oljegodene helt likt på alle og la de med ambisjoner tjene mer dersom de ønsker. Jeg hadde ærlig talt ikke brydd meg dersom vi hadde fått like store samfunnsproblemer som Kuwait("livsstilsykdommer" og en ekstrem andel av befolkning uten jobb og en haug "slaver" som jobber for småpenger for de innfødte "kongene og dronningene").

Skal vi sammenligne oss med land som ikke har ekstreme oljeinntekter blir det langt verre og jeg føler Norge ligger langt bak de fleste vestlige samfunn. Heldigvis tar tilsvarende dårlige styrte land som Spania, Italia og Hellas oss igjen nå. Ikke at det er noe å juble over. Vestlige verdens økonomiske kollaps er nå først og fremst selvforskyldt.

Personlig skulle jeg ønske vi fant mer inspirasjon i Japan og Sør Korea. Uten at jeg har noe store forhåpninger om det. Heldigvis begynner politikere å innse at dagens velferdssamfunn ikke lar seg opprettholde så blir det spennende å se om utfallet blir som i andre europeiske land med tilsvarende kollaps og opptøyer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...