Gå til innhold

Hva synes du om norge?


Gjest medlem-82119

  

95 stemmer

  1. 1. Hva synes du om norge?

    • Bedre enn andre land
      45
    • Hverken bedre eller verre enn andre land
      32
    • Verre enn andre land
      18


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Viss vi ikke snart begynner å investere kraftig i infrastruktur og offentlige bygninger som skoler og sykehus, vil vi tape kraftig på det i framtiden. That`s a fact, for sure!

 

Når politikere snakker om å bevare verdier for våre etterkommere mener de åpenbart at det er best å la slike ting bli et problem for de som kommer etter dem...

Lenke til kommentar

Når politikere snakker om å bevare verdier for våre etterkommere mener de åpenbart at det er best å la slike ting bli et problem for de som kommer etter dem...

Så sant, så sant. Penger investert i råtne obligasjoner er for meg ihvertfall ikke verdier.

Lenke til kommentar

egentlig så tror jeg at vi aldri burde ha funnet den oljen, jeg er 100% sikker på at alt her i landet hadde vært bedre uten olja i bildet

Da vet ikke du mye.

 

Uten oljen hadde Norge hatt en arbeidsledighet på over 10 % og et budsjettunderskudd på 120 milliarder kroner. Mye verre enn usa med andre ord, kanskje på linje med Hellas?

Lenke til kommentar

egentlig så tror jeg at vi aldri burde ha funnet den oljen, jeg er 100% sikker på at alt her i landet hadde vært bedre uten olja i bildet

Da vet ikke du mye.

 

Uten oljen hadde Norge hatt en arbeidsledighet på over 10 % og et budsjettunderskudd på 120 milliarder kroner. Mye verre enn usa med andre ord, kanskje på linje med Hellas?

Hvor kommer de tallene fra da? ser ikke for meg at noen vet hvordan det hadde vært her uten olja, men vi hadde i hvertfall kommet til å hatt et effektivt og bærekraftig system, selv om det kanskje ikke skjer i vår livstid hva skjer når olja i nordsjøen er pumpet tom?

 

men nå begynner diskusjonen å komme off topic.

 

 

Men som en sa litt tidligere: Land i forfall

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har egentlig ikke noe å klage på. Selvfølgelig er det masse overfladiske ting som skatter og avgifter man kan ergre seg grønn over, men tror ikke jeg ville fått det noe bedre i et annet land, man finner alltid noe å klage over.

 

Hehe typisk norsk det der, man skal bare finne seg i alt som skjer i dette landet. Så sitter vi her da å betaler uendelig mange idiotiske skatter og avgifter. Så kommer politikerne våre å sier "så så dere kunne hatt det mye værre, finn dere i det".

 

Sa aldri at jeg er enig i alt, og irriterer meg grønn over enkelte skatter og avgifter, og prioritering av midler. Men spørsmålet var vel indirekte (eller direkte) om Norge var et dårlig land å bo i, og om man ville få det så mye bedre i et annet land, og det tviler jeg på. Tror mange som mener det er så mye bedre i andre land fabulerer om at de skal beholde norske lønninger mens de bor i et annet land. Typisk norsk å dra på ferie til utlandet og synes at alt er så mye billigere og bedre når man betaler med norsk lommebok.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette har jeg tenkt på i mange år...

 

FrP lider litt av AP sin "suksessoppskrift" når det gjelder levestandard i Norge. Norge har blitt kåret til verdens beste land (eller nest beste) å bo i de siste årene. Dette er ikke bra, det er egentlig en selvfølge. Det er ikke en bragd av AP å gjøre Norge til verdens beste land. Det er et minimumskrav. Jeg tror at AP lever litt på dette, og bruker det som et ess i ermet hver gang FrP eller Høyre argumenterer for at ting burde bli gjort anderledes i Norge. Ved å si at "jammen Norge er jo det beste landet", er det en kollektiv kulturgreie hos folk som sier at man ikke skal stemme på de som vil ha det bedre, fordi vi har det "godt nok". Slags norsk naivitet og feighet, blandet med litt jantelov.

 

Norge er høyt rangert på lister over levestandard, og er utvilsom et bra land å være født i. Det kunne vært MYE verre. Som følge av oljen (som egentlig er en gavepakke fra ingenting, som vi ikke akkurat har gjort oss fortjent til) har vi skole for alle, høyere utdannelse som i de fleste tilfeller er gratis, latterlig bra trygdesystem etc. Det er mye bra, og Norge er best på veldig mange områder.

 

Det jeg sliter med å forstå er hvordan politikerne (les: venstreekstremistene) klarer å lage et så vanvittig tungrodd land med så utrolig lite utnyttet potensiale.

 

TOG: hvorfor ikke bygge et vanvittig bra tognett en gang for alle, som sikrer god trafikk selv når olja tar slutt? Vi har MULIGHETEN NÅ, men BEHOVET kommer ETTERPÅ. Da velger vi altså ikke å bygge nå, for vi trenger det jo ikke (sannhet med modifikasjoner). Men den dagen olja tar slutt, og vi må satse på andre områder vil vi antageligvis ikke ha muligheten til å lage en god infrastruktur, ettersom dette er dyrt. Samme gjelder forøvrig også veier. Det lages veier billigst mulig, og som ikke holder i mer enn noen få år. Da ender man opp med en enorm utgift for de neste partiene som skal vedlikeholde driten. Det er som å pisse i buksa når det er kaldt, vel vitende om at innen urinen har mistet temperaturen er det tid for regjeringsskifte.

 

Jeg tror ikke folk er har evnen til å oppfatte slike ting. Jeg tørr påstå at norske velgere rett og slett er for dumme (ikke intelligente nok, har ikke høy nok IQ etc.) til å oppfatte at landet ikke bygges opp slik det burde.

 

Dette er noe jeg synes er litt dumt. Jeg kaller det strutsepolitikk.

 

MATVAREPRISER/LANDBRUKSPOLITIKK: Et annet eksempel som blir trukket frem er matvareprisene. Grunnen til at prisene er så høye er at Norge har, som et lite land med lite gjord langt faen oppi nord absolutt skal ha en jordbruksnæring. Norske bønder mottar årlig 12 milliarder kroner i subsidier. Det er ganske heftig. Ikke bare er det skattebetalernes penger som brukes på dette, men det er også penger som blir satt ut i systemet. Har man et minimum av kunnskaper om eks. makroøkonomi vet man at slike summer ikke nødvendigvis er bra å pøse ut i næringslivet. Økte priser fører med seg økte lønninger, og skal man sette ut penger i systemet må man tenke seg om. De pengene, slik det er nå, kunne med enkelhet brukes andre plasser. Man kunne for eksempel driftet rundt 1000 ungdomsskoler hvert år, eller man kunne bygd hundrevis av kilometer med firefelts vei hvert år.

Det har vært en av fanesakene til SP gjennom alle år å fortsatt pøse på med penger til en latterlig industri. Litt paradoksalt at selveste landbruksministeren, som satte momsen på mat opp, handler i Sverige han også: http://www.vg.no/nyh...?artid=10049823

 

LITE VÆREKRAFTIG SYSTEM: En annen ting er offentlige ansatte. Dette er ansatte som jobber med et minimum av effektivitet. De skaper ingenting av verdi, men koster skattebetalerne vanvittige summer hvert år. Altså koster de dobbelt: Tap av verdiskapning + Lønn fra verdiskaperne = dobbelt så mye. NAV BURDE være ganske enkelt å administrere med en god organisasjonsoppbygging og en god kultur. At ikke politikere har gjort hele NAV 100 % digitalt, og satt i gang et kjempegreit system hvor man behandlet "kundene" på samlebånd går meg hus forbi. Hele prosessen ved å få trygd burde skje digitalt, med enklere skjemaer og minst mulig byråkrati. Slik som det er nå (har aldri søkt trygd) består det av ei papirmølle fra en annen verden, og "konsulenter" uten noe effektivitetskrav overhodet som bruker latterlig lang tid på å analysere disse papirene, samt situasjonen totalt. NAV burde være en tiendedel av det det er nå.

 

SKOLEN: Skolen er vel det verste eksempelet i mine øyner. At Norge ikke topper listene over internasjonale rangeringer er på meg et veldig, veldig godt eksempel på poenget mitt om uutnyttet potensiale. Jeg tror grunnen til dette, som med mange andre felt, er at ministerene, som bestemmer retningen norsk skole skal ta, ikke har noe som helst relevant erfaring innenfor skoleverket. At en politiker kan gå fra å være en type minister til en annen type minister går meg hus forbi.

Janne Haaland Matlary skrev om dette i Dagens Nærlingsliv for noen uker siden (fant ikke link), hvor hun påpeker problemet med at politikere har valgt karriere som politikere. Altså ikke slik det burde vært; flinke folk går fra næringslivet for å kjempe om ting de ser blir gjort på en feil måte. Man ender opp med en gjeng med folk som aldri har gjort noe annet enn politikk, som ikke vet hvor kjipt det er å betale skatt for at Johhny skal trygde seg til en WoW- karriere. Jeg vet om flere bekjente som har trygdet seg slik Erna snakker om: http://www.aftenpost...de-6800538.html

 

KORRUPSJON/KAMERADERI: I tillegg er kameraderi/korrupsjon en ting som er vanskelig å hanskes med. Ikke først og fremst fordi det er så mye korrupsjon i Norge, men fordi folk driter i det. Jamfør det jeg sa om at "Norge er jo tross alt verdens beste land å bo i" og naivitet, jantelov etc. Hadde Norge vært et demokrati, med nese for fremtiden, hadde Jonas Gahr Støre måtte gått på flekken. Utifra et demokratisk synspunkt er det han gjorde svært, svært alvorlig. Men folk driter i det. Spesielt skummelt mangelen på åpenhet. Politikerne jobber faktisk på skattebetalernes regning og på deres tillit. Allikevel er de snobbete nok til å holde viktige ting for seg selv. Det begynner å ligne et aristokrati i mine øyner. Et eksempel på dette er fra denne saken: http://www.vg.no/nyh...?artid=10032945 Helt i bunn, hvor Jens blir spurt om hvorfor det har tatt så lang tid, svarer han nonchalant to ganger før han går. Ingen av skattebetalerne får vite hvorfor deres 500 000 000 skattekroner ikke har blitt brukt riktig. Vi har krav om å vite det, men det viste ikke Jens noe interesse av. At folk godtar slike svar synes jeg er både trist og skremmende.

 

Skulle ønske det fantes en politiker som var 100 % ærlig i alle tilfeller, som forklarte hva som gikk galt, hvorfor det gikk galt, og som unnskylder seg for at skattebetalerne betalte skatt som gikk i vasken. Og som ikke driver med politisk spill (som Lysbakken og Gahr Støre har gjort), men heller vinner velgere på å forklare ting som det faktisk er.

 

Mange ord, håper noen er enige :)

 

EDIT: Moderert et utsagn.

Endret av FlinkeFreddy
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Sa aldri at jeg er enig i alt, og irriterer meg grønn over enkelte skatter og avgifter, og prioritering av midler. Men spørsmålet var vel indirekte (eller direkte) om Norge var et dårlig land å bo i, og om man ville få det så mye bedre i et annet land, og det tviler jeg på. Tror mange som mener det er så mye bedre i andre land fabulerer om at de skal beholde norske lønninger mens de bor i et annet land. Typisk norsk å dra på ferie til utlandet og synes at alt er så mye billigere og bedre når man betaler med norsk lommebok.

Du kan ikke bare se på lommeboka når du vurderer hvor bra landet er å bo i. Du må se på hvilke valgmuligheter vi har, har vi større frihet i Norge eller USA? Jeg setter ihvertfall frihet øverst på hylla, uansett hvor mye penger som blir kastet etter meg.

 

Et land trenger etter min mening i prinsippet bare en lov; Min frihet slutter der din begynner. Det betyr at jeg ikke kan drepe deg, da tar jeg bort din frihet. Det betyr rett og slett at jeg kan gjøre hva jeg vil, så lenge jeg ikke innskrenker andres frihet.

Lenke til kommentar

FrP lider litt av AP sin "suksessoppskrift" når det gjelder levestandard i Norge.

Vennligst begrunn dette usaklige oppgulpet. Tør jeg minne om at FrP aldri har sittet i regjering, du kan dermed ikke vite hvor seriøse og ærlige disse politikerne er, eller hva?

 

FrP bygger sin politikk på dette prinsippet: Min frihet slutter der din begynner. Bare dette utsagnet tør jeg påstå er noe av det beste som noengang har blitt sagt av norske politikere. Om bare disse folka med dette prinsippet hadde fått kommet til makta!

Lenke til kommentar

egentlig så tror jeg at vi aldri burde ha funnet den oljen, jeg er 100% sikker på at alt her i landet hadde vært bedre uten olja i bildet

Da vet ikke du mye.

 

Uten oljen hadde Norge hatt en arbeidsledighet på over 10 % og et budsjettunderskudd på 120 milliarder kroner. Mye verre enn usa med andre ord, kanskje på linje med Hellas?

Hvor kommer de tallene fra da? ser ikke for meg at noen vet hvordan det hadde vært her uten olja, men vi hadde i hvertfall kommet til å hatt et effektivt og bærekraftig system, selv om det kanskje ikke skjer i vår livstid hva skjer når olja i nordsjøen er pumpet tom?

 

men nå begynner diskusjonen å komme off topic.

 

 

Men som en sa litt tidligere: Land i forfall

Det er en antakelse ved å se på dagens tall; 200.000 arbeidsplasser skaper oljen, direkte og indirekte. Uten disse og sikkert enda mer da mange flere arbeidsplasser ikke hadde vært nødvendige lenger, da kjøpeverdien hadde falt betraktelig, ville arbeidsledigheten vært på langt over 10 %. Husk at Norge var et fattig bondesamfunn før oljeeventyret. Jeg har mine sterke tvil om at dette hadde vært noe annerledes i dag uten oljen. Det virker ikke som vi klarer å produserer noe av interesse utenom gass og olje, som allerede ligger på vent.

Lenke til kommentar

Vennligst begrunn dette usaklige oppgulpet. Tør jeg minne om at FrP aldri har sittet i regjering, du kan dermed ikke vite hvor seriøse og ærlige disse politikerne er, eller hva?

 

Korrekt. Men, med litt samfunnsfag som kontekst, vet en også at det er ikke den eneste veien til makt i landet, å sitte i regjering. Frp har også vært støtteparti i statsbudsjettet mang en gang. Så at de ikke har hatt makt, er tøvete å påstå.

 

Og at angående Frp er så veldig "frihetselskende" enn andre av de norske partiene er nå rimelig ironisk. Bare å vifte med en hijab for å teste den påstanden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Norge; navlebeskuende, radikalfeministisk og uniformert.

På den positive siden er det et godt land for barn å vokse opp.

 

Jeg vil ikke være så skråsikker på det... De høye skillsmissetallene, den omfattende barnepsykiatrien, det sjokkerende høye tallet med tenåringer som driver med selvskading osv, osv. tyder på noe annet.

Dette lukker man helst øynene for.

Innvirkende faktorer på denne destruktiviteten i vårt samfunn kan være det høye stresset våre barn og ungdom utsettes for i barnehager og skoler; oppsplittingen av jordnære og meningsfulle sosiale fellesskap (alt fra familie til den større slekten og lokalsamfunnene, som blir alt mer disintegrerte); økende meningsløshet og moderne fremmedgjøring og atomisering - kulturelt og sosialt; massivt skadelig, fordummende og totalt livsfjernt medie-press som tvinger på dem syke idealer: the list goes on and on.

 

Jeg er overbevist om at Norge er den beste plassen å være født i.

 

Jeg er ikke overbevist...

 

Som følge av oljen (som egentlig er en gavepakke fra ingenting, som vi ikke akkurat har gjort oss fortjent til) har vi skole for alle, høyere utdannelse som i de fleste tilfeller er gratis, latterlig bra trygdesystem etc. Det er mye bra, og Norge er best på veldig mange områder.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor skole for alle, høyere utdannelse og trygdesystem automatisk gjør Norge til det beste stedet å bo? Såkalt "levestandard" (slik den defineres av det moderne Vest) er ikke ensbetydende med livskvalitet. Når det gjelder det siste begrepet, må langt flere faktorer og elementer tas i betraktning enn de rent materialistiske, dvs. økonomi, utdannelse, moderne helsevesen o.l.

Mennesker som lever i tradisjonelle stammesamfunn i Amazonas kan oppleve en langt høyere livskvalitet og en større meningsfullhet og sterkere fellesskap enn hva gjelder oss, til tross for at de mangler alle disse moderne såkalte "nødvendighetene".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

FrP lider litt av AP sin "suksessoppskrift" når det gjelder levestandard i Norge.

Vennligst begrunn dette usaklige oppgulpet. Tør jeg minne om at FrP aldri har sittet i regjering, du kan dermed ikke vite hvor seriøse og ærlige disse politikerne er, eller hva?

 

FrP bygger sin politikk på dette prinsippet: Min frihet slutter der din begynner. Bare dette utsagnet tør jeg påstå er noe av det beste som noengang har blitt sagt av norske politikere. Om bare disse folka med dette prinsippet hadde fått kommet til makta!

 

Sto vi opp med feil bein i dag morges eller ?

 

Det jeg mente med dette er at AP har sittet i regjering de siste årene. Gjennom denne perioden, og tiden før, har Norge vært Norges beste land å bo i. Dette er noe AP bruker i valgkampen så det holder. FrP har, som du sier, aldri sittet i regjering, og kan derfor ikke ta noe "kreditt" for at Norge er så bra. Men det gjør AP. Greia er at Norge er verdens beste land å bo i uavhengig av hvem som sitter i regjering (med forbehold), og selv en gjeng med aper kunne drevet dette landet og fremdeles hatt en svært god levestandard. Det skjønner ikke folk. Derfor bruker altså da AP hver valgkamp og sier at "jammen Norge er verdens beste land å bo i" til den grad at befolkningen ikke tørr å stemme på noe annet. Bland dette sammen med noen usaklige oppgulp om at mange sliter. Dette resulterte i at Jens skulle "utrydde fattigdom i Norge" etter forrige valgkamp. Dette er jo bare tull og tøys (både i teori og praksis), men mange velgere følte det nok som et moralsk dilemma å ikke stemme AP. På den ene siden kan man ikke endre på noe siden vi har det så forbanna godt akkurat NÅ, samtidig har jeg dårlig samvittighet for at ikke alle har det så greit.

 

Dette er politisk spill rettet spesielt mot FrP. Sistnevnte parti kan ikke bli noe annet enn et kverulantparti hvis man skal motargumentere mot slike utsagn. "Vi har det best, og alle skal ha det så bra"... hva kan man motargumentere mot slikt uten at man prater over hodet på folk (retorisk spørsmål)?

 

Forøvrig er jeg enig at frihet er veldig viktig, og det er en av mange grunner til at jeg stemmer FrP.

Endret av FlinkeFreddy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er overbevist om at Norge er den beste plassen å være født i.

Jeg er ikke overbevist...

 

Ikke jeg heller, men Norge scorer høyt på de fleste rangeringer. Klima (jævlig), kvalitet på mediebildet (for jævlig), kvalitet på lærere (...) etc. er ting som ikke kommer med på slike lister. Så generelt sett er Norge svært bra å bo i, men det finnes andre steder som er bedre hvis man har andre attributter (eller norsk lønn, da er alle andre plasser helt fantastiske)

Lenke til kommentar

Sto vi opp med feil bein i dag morges eller ?

Gjorde tydeligvis det. Misforsto setningen, trodde du mente at FrP led av det samme som AP.

 

Jeg er helt enig i at alt for få faktorer blir tatt med når verdens beste land blir kåret.

 

Jeg er også enig i at APs måte å argumentere er kvalmende. De snakker alle andre partier ned ved å henvise til "verdens beste land", og at FrPs politikk er "uansvarlig". Så snakker dem om "åpenhet og mer demokrati, og så tar Eskil Pedersen ordet for å innskrenke ytringsfriheten. What?? :thumbdown:

 

Etter min mening er det kun FrP som fremmer en reel forandring av partiene på stortinget. Alle de andre partiene representerer status Quo. Inkludert Høyre.

Endret av MBarne
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vennligst begrunn dette usaklige oppgulpet. Tør jeg minne om at FrP aldri har sittet i regjering, du kan dermed ikke vite hvor seriøse og ærlige disse politikerne er, eller hva?

 

Korrekt. Men, med litt samfunnsfag som kontekst, vet en også at det er ikke den eneste veien til makt i landet, å sitte i regjering. Frp har også vært støtteparti i statsbudsjettet mang en gang. Så at de ikke har hatt makt, er tøvete å påstå.

 

Og at angående Frp er så veldig "frihetselskende" enn andre av de norske partiene er nå rimelig ironisk. Bare å vifte med en hijab for å teste den påstanden.

Å støtte noen få forslag fordi sittende regjering er en mindretallsregjering kan ikke kalles makt. FrP har ikke på noen som helst måte fått gjennomslag for sin politikk. That`s a fact!

 

Forbud mot hijab handler nettopp om frihet for kvinnene det gjelder, men måten du formulere det på blir bare alt for usaklig til at jeg gidder å utdype noe videre..

Lenke til kommentar

Kort oppsummert:

 

- Infastrukturen i landet forfaller, Skoler, gamlehjem og veier forfaller til ruiner.

- Vi har tydligvis idioter som styrer land, ref. div. korrupsjoner som har blitt avslørt

- Vi har fortsatt en "kommunist" regjering. Håper SV,V,SP og AP forsvinner til h***** ut av regjeringen v/ neste valg.

- Dumsnillisme, her er det mye hvordan vi forvalter ulandshjelpen våres. Tviler på at det er god nok kontroll.

- Innvandring og asylpolitikk... F.eks de greier å kaste ut en 9 åring som har bodd her hele livet sitt, greit nok som asylsøker, hun blir kastet ut. MENS Kreket som har åpenlyst har truet Norge og div. norske politikere får bli og blir sendt på "høyfjellshotell" i 5 år. Gro litt baller og send kødden tilbake til Nord-Irak, ta gjerne med familien hans og, forhåpentligvis lever han (host*ikke*host) der så lenge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så hva skjedde med at norge var verdens beste land. Bryr noen seg fortsatt?

 

Jeg er av den oppfatningen at vi har det *for* godt her i Norge. Vi har blitt apatiske til hva som skjer rundt oss i verden, og vi gir faen.

 

Pratet med besteforeldrene mine i går, og jeg spurte dem "hva har dere gjort etter krigen for å bedre verdenssamfunnet?"

 

Morfar, som er veldig preget av 2. verdenskrig setter seg som regel på bakbena når jeg kommer med slike spørsmål, og tok seg selv i forsvar ved å si at dem hadde vært gjennom så mye etter WWII, og så mye gjenoppbygging måtte til at deres generasjon hadde gjort nok.

 

Mormor, som er mindre bastant, og mer åpen for mine tanker, sa med en gang til morfar: Hva har vi egentlig gjort etter krigen? Vi har ikke gjort noe som helst. Oljen gjorde oss rike, og vi bryr oss kun om oss selv.

 

Personlig er ganske sikker på at generasjonen som vokser opp nå vil finne ut hvordan en kald krig, eller i verste fall en atomkrig, føles på kroppen.

 

En ting er hvert fall sikkert, politikerne og mennene bak Fed/IMF/Verdensbanken tjener ikke folkets interesse, og en verdensrevolusjon står snart for dør!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...