Gå til innhold

NAS eller 'bookcase' PC

Anbefalte innlegg

Hei, tenkte på å kjøpe et system for backup/filsync mellom to PCer. Er i USA så skal kjøpe systemet her. Har en laptop og en desktop og vil gjerne synce filer og backe dem opp på en ekstern server. Funksjonaliteten jeg vil ha er som følger:

1. Backup fra begge PCer

2. Sync av noen mapper (Dokumenter, musikk, bilder)

Hovedtingen for meg er at det må være et pålitelig system. De to alternativene jeg har forspeilet meg er å kjøpe en billig 'nano PC', for eksempel:

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16856119051

Denne tenkte jeg da å sette opp med RAM og en harddisk og installere et eller annet linux-basert oppsett som kan gjøre det jeg vil. Har aldri satt opp et slikt system før, men har en god venn som kan hjelpe meg med det. Dette ville også være noe jeg gjør for egen læring.

Det andre alternativet er å kjøpe en dedikert ferdig NAS. Da tenkte jeg på Synology Ds212j, som virker som et godt alternativ for dette. Her er det mye mindre oppsett jeg må gjøre, men hardwaren er mindre kraftig enn nano PCen over for eksempel.

Hvilke av disse to løsningene vil være mest pålitelig og fungere best? Jeg skjønner at det første oppsettet vil være mer krevende i starten, men vil det fungere godt etter det? Kostnadene er omtrent de samme (må kjøpe RAM etc til nano PCen, en annen kostnadsulempe der er at jeg antakelig må skaffe et slags harddisk kabinett og kanskje en port-multiplikator i fremtiden).

Har ingen planer om å kjøre noe media-server eller noe sånt - jeg har intet behov da jeg bor på en ett-roms leilighet og det kommer nok til å være bare meg som bruker den.

Takk for hjelp og input!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...