Gå til innhold

Bruk av en Synology DS212j på mitt hjemmenettverk.

Anbefalte innlegg

Heisann!

Funderer på å kjøpe en Synology DS212j som jeg kan sette opp hjemme. Det blir hovedsakelig jeg som skal bruke den, så jeg regner ikke med at behovet for en "større" modell er særlig påtrengende, ihvertfall ikke etter hva jeg har lest.

Uansett, jeg har et noen spørsmål før jeg går til innkjøp av denne NASen:

1. Jeg har tenkt å kjøre to disker i RAID1 - vil denne disken gjøre jobben bra? Seagate Barracuda 3TB

2. Hvis jeg vil kjøre en Time Machine backup til NASen fra Macbooken min, vil den kun ta backup når jeg er koblet på hjemmenettverket?

3. Jeg ser DS212j støtter ip-kamera. Er det da mulig å lagre det som kameraet tar opp? Hvis man kjøper et kamera som har bevegelsessensor, kan jeg da sette det opp slik at man lagrer opptak på NASen ved aktivering av bevegelsessensoren? Jeg ser at man kan få advarsel på mail, om det skulle være noe.

4. Er det mulig å sette den til å laste ned (lete etter) torrents automatisk?

Er det ellers andre som har erfaring med denne? Har lest en del om den nå, og den får jo ganske bra kritikk hvor enn man leser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke noe særlig billigere rundt 3 TB, men når du skal overføre til en NAS er det jo gjerne nettverket som setter grensen snarere enn harddisken, så det er ikke så viktig å ha raske harddisker. Om du er interessert i stillere disker kan du jo se på forskjellige 'Green' serier, som skal ha lavere lydnivå.

Lenke til kommentar

1 - Diskene fungerer bra, og holder i massevis. Kjører selv 2stk i RAID 1 på en DS212. Ligger da på 55mb/s skrive og 85mb/s lese.

2 - Har ikke satt opp selv, men du kan lese mer på hjemmesiden deres - http://www.synology.com/us/solutions/backup/time_machine/time_machine.php

3 - Det vil fungere fint slik du ønsker, men dette forutsetter at kameraet være kompatibelt. Husk at det kun er lisens for ett ip-kamera med NASen, så du må kjøpe flere lisenser om flere kameraer er ønskelig.

4 - Eneste automatiske torrent-funksjonen er RSS-støtten, men ser ikke helt hva du mener med automatisk? :)

Lenke til kommentar

Takk for svar!

1. Lurer litt på å gå ned til disse, også heller slenge med en Apple TV3. De diskene funker vel like bra, bare med mindre plass?

4. Eksempel: Yndlings podcast blir lagt ut på en torrent tracker hver Onsdag i 10 uker. Kan jeg da sette NASen til å lete etter denne podcasten hver Onsdag og da automatisk laste den ned? Slik at jeg slipper å gå inn og søke etter podcast og manuelt trykke "last ned"?

Lenke til kommentar

Hvilken mediaspiller som passer deg best er det kun du selv som kan avgjøre på bakgrunn av dine behov. Om du skal ha en mediespiller som er koblet til SMART-tv, så vil nok NASen alene holde lenge.

Boxee Box spiser alle formater, men det har både en kostnad ved å kjøpe den, samt at det tross alt er én ekstra "box" i stua/rommet.

Har ingen anelse hvilken format-støtte en Apple TV har dessverre.

Lenke til kommentar

Nå har jeg installert NASen her, ser at tilgjengelig plass er 1.8TB. Siden jeg satt inn 2x2TB, betyr det da at den automatisk har satt dem i RAID 1?

Edit: "Synology Hybrid RAID (SHR) (Med databeskyttelse for 1 diskfeil-toleranse)" - dette det samme som raid 1?

Edit2: Er det egentlig vits i å kjøre i RAID 1? Man vet jo aldri når en disk vil feile, men er ikke feilraten på disse diskene fra Seagate ganske liten?

Endret av Hotel Papa Echo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...