Ultraztone Skrevet 7. april 2012 Del Skrevet 7. april 2012 Hei! Jeg har tysktentamen om ikke lenge, og satser på å gjøre det bra siden faget er avsluttende. Av den grunn trenger jeg hjelp til noen ting jeg har listet opp under: **Er det noen generelle regler for når verbet skal sist i setningen, og når det skal rett etter subjektet? **Har noen en god forklaring på hvordan man kan bestemme når akkusativ og dativ skal brukes? Jeg er ganske sikker på det med preposisjoner nå, men har funnet ut at det ikke alltids er like lett å analysere, og spørre; HVA, HVEM eller HVILKE, med akkusativ, eller "til hvem" eller "for hvem" med dativ. Har noen en god måte å tenke på når man skal finne ut hva som skal stå i akkusativ eller dativ? Kanskje noen kan bruke denne setningen til å forklare dativ nærmere: Wir treffen uns dann in einer Kneipe oder kochen gemeinsam zu Hause. Takker for alle svar! Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 8. april 2012 Del Skrevet 8. april 2012 Verb sist i setning: Ingen spesiell regel, men det er en del ord(konjunksjoner) som gjør at verbet skal til slutt i setningen, som eksempelvis: dass(at), während(mens), weil(fordi). Eks på setning: Ich traniere oft, weil(konjunksjon - verbet må til slutt) ich das wichtig finde. Akkusativ og dativ: Det viktigste for å vite dette, er de ulike preposisjonene dativpreposisjoner vekselpreposisjoner: hvis det ikke er bevegelse, er det dativ. Eks på dette: Ich sitze auf dem Stuhl. - her er det ikke bevegelse, og vekselpreposisjonen auf gjør dermed at det blir dativ(dem) Setningen din: Wir treffen uns dann in einer Kneipe oder kochen gemeinsam zu Hause. Om du kan vekselpreposisjonene, skal du se at i denne setningen må det bli dativ. Siden treffen ikke er bevegelse, må det derfor bli "in einer Kneipe", og ikke "in eine Kneipe" som det ville blitt om det var bevegelse. Håper det hjalp litt! Lenke til kommentar
Ultraztone Skrevet 8. april 2012 Forfatter Del Skrevet 8. april 2012 Verb sist i setning: Ingen spesiell regel, men det er en del ord(konjunksjoner) som gjør at verbet skal til slutt i setningen, som eksempelvis: dass(at), während(mens), weil(fordi). Eks på setning: Ich traniere oft, weil(konjunksjon - verbet må til slutt) ich das wichtig finde. Akkusativ og dativ: Det viktigste for å vite dette, er de ulike preposisjonene dativpreposisjoner vekselpreposisjoner: hvis det ikke er bevegelse, er det dativ. Eks på dette: Ich sitze auf dem Stuhl. - her er det ikke bevegelse, og vekselpreposisjonen auf gjør dermed at det blir dativ(dem) Setningen din: Wir treffen uns dann in einer Kneipe oder kochen gemeinsam zu Hause. Om du kan vekselpreposisjonene, skal du se at i denne setningen må det bli dativ. Siden treffen ikke er bevegelse, må det derfor bli "in einer Kneipe", og ikke "in eine Kneipe" som det ville blitt om det var bevegelse. Håper det hjalp litt! Tusen takk, du har virkelig oppklart mye av det jeg lurer på! Visste bare om at verbet skulle sist ved modale hjelpeverb, så skal ta en titt på konjunksjonene også. Det med vekselpreposisjoner har vi jo egentlig lært, men av og til trenger man vel noen som minner deg på det du egentlig kan ;-) Har du noen andre tips som forbedre evnen min til å skrive tysk selvstendig? Jeg har tysk 1 på vg2 nå, og vil veldig gjerne klare en 6'er. Tror du man vil klare å oppnå nivået som trengs ved å lese tyske barnebøker? Jeg tenker disse inneholder enkel og "rett fram tysk" som er enkel å forstå? :-) Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 8. april 2012 Del Skrevet 8. april 2012 Bruk http://www.kragero.vgs.no/ Trykk på Fagsider Nyheter! også på Tysk. Denne nettsiden er ganske bra, og jeg har brukt siden til å forbedre meg til prøver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå