Kreative87 Skrevet 7. april 2012 Del Skrevet 7. april 2012 Hei, I sommer skal jeg innom Qatar noen dager på vei til neste reisemål. Sitter å lurer litt på hva jeg skal pakke og hvordan jeg skal te meg. Vi er to jenter i midten av 20-årene som drar, ganske fornuftige begge to, og fult klar over at vi bør tilpasse oss kulturen vi reiser til. Likevel, ingen av oss har vært så langt øst, eller i ett muslimsk land før. Hva slags klær skal vi pakke med f.eks? Og hva bør vi tenke på? Har aldri vært i Asia og regner med det er varmt der, er vant til å kle av meg, og ikke på meg, når tempraturen stiger... Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Jeg tror det viktigste er at dere dekker til skuldre og knær og generelt sett ikke viser mye bar hud når dere er ute på gaten. Lenke til kommentar
Justitiarius Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Var en tur innom i fjor, mellomlanding. Vil bare minne om at det var opp mot 50 varmegrader der. Noe vanvittig varmt. Ellers så er det et veldig hyggelig land, regner med dere mellomlander i Doha. Som han over sier, dekk dere til, iallefall hvis dere skal inn i byen, på flyplassen er det ikke så farlig. Men gled dere. Det er en opplevelse å besøke slike land, iallefall hvis man aldri har vært østover før Lenke til kommentar
William_S Skrevet 13. april 2012 Del Skrevet 13. april 2012 Sommeren er off limits for de landene dere. Det kan være brukbart om kvelden, men på dagtid så er det vel neppe mye annet å bruke tia på enn i luftkondisjonerte kjøpesentra. Qatar er et relativt liberalt land, dekk til skuldre og knær så vil det være ok. Hodeplagg osv er ikke nødvendig. Lenke til kommentar
Kreative87 Skrevet 20. april 2012 Forfatter Del Skrevet 20. april 2012 Tusen takk for svar =) Skal dit om en måned, gruver meg litt til varmen, men får bruke bassenget på hotellet hyppig og håpe det går fint Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 Pass på å holde dere i skyggen og å stadig drikke vann. Å sovne av i solen ved bassenget kan faktisk være livsfarlig om sommeren. Mye luftige og ledige klær er lurt bare det ikke blir for gjennomsiktig og finn noe behagelig og moteriktig å ha på hodet som beskyttelse mot solen om dere skal utendørs. Caps burde fungere greit. Shoppingsentre er sosiale areaner her da man ikke så lett kan oppholde seg utendørs mye av året. Sentrene har ofte litt mere severdigheter og aktiviteter enn hva vi er vant med. Villagio har for eksempel venezia-inspirerte kanaler kopiert fra hotellet Venetian in Las Vegas. Harry som bare det, men det er det meste der nede. Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Det er jo helt idiotisk å dra til slike land, hva er vitsen? Det er varmt, men du må dekke til kroppen, og det å bruke mesteparten av ferien på å være livredd for å støte religiøse fanatikere høres kjeeeeempemorro ut. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 (endret) Tusen takk for svar =) Skal dit om en måned, gruver meg litt til varmen, men får bruke bassenget på hotellet hyppig og håpe det går fint Fra tidligere har jeg ofte oppholdt meg i varme strøk, og en annen måte å takle varmen/fuktigheten på er å gjøre som lokalbefolkningen. Mat, drikke og hvile er viktig, og hvis man går innom ett apotek og spør etter medisiner mot plagene, har jeg erfart at de gjerne er virkningsfulle. Endret 29. april 2012 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Kreative87 Skrevet 29. april 2012 Forfatter Del Skrevet 29. april 2012 Robertaas; Haha! Så moro! Blir gøy å se kjøpesentrene! Også får jeg skaffe meg et par hatter =) PencilCase; Takk for tips =) Vet du om en får kjøpt slikt i Norge, eller er det best å kjøpe det i Qatar tror du? Ideal; Reise handler for meg om mer enn å ligge halvnaken på stranda og å være halvnaken på bar Drar dit først og fremst fordi jeg uansett må mellomlande der, å oppleve noe helt nytt er også en stor fordel! Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 De er nok enklest å skaffe i det landet man skal oppholde seg i. Lenke til kommentar
Stabaek_fan Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 Det er jo helt idiotisk å dra til slike land, hva er vitsen? Det er varmt, men du må dekke til kroppen, og det å bruke mesteparten av ferien på å være livredd for å støte religiøse fanatikere høres kjeeeeempemorro ut. Det er tydlig at du skjønner hvordan man bør kle seg for å klare seg best mulig i den stekende ørkenvarmen. For å beskytte kroppen er det faktisk langt viktigere og dekke seg til enn å kle av seg. Selv om det idag og gjøres av relgiøse grunner så er ikke det den opprinnlige årsaken til at man dekker seg til i områdene. Det er for å beskytte kroppen. Tror nok de som har bodd der nede i 1000vis av år, har litt bedre greie på hvordan man bør beskytte kroppen enn ola dunk fra kalde nord som egentlig har null og niks erfaring. 3 Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 Ok, så hvis de ikke kler seg slik av religiøse grunner, hvorfor går de slik kledt på Tøyen? Lenke til kommentar
Stabaek_fan Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 Ok, så hvis de ikke kler seg slik av religiøse grunner, hvorfor går de slik kledt på Tøyen? Hvis du gidder å lese det jeg skrev, men det er vel for mye forlangt. Så skrev jeg at idag gjøres det og av regliøse grunner. Men dette er faktisk ikke den opprinnlige årsaken til at man kler seg slik. Da den opprinnlige årsaken er faktisk å beskytte kroppen, mot sol, vind og sand i ørkenen. Da det for kroppen din sin skyld faktisk vil være langt bedre og ha på klær som dekker den enn å være uten klær faktisk. Men det utelukker som sagt ikke at det idag og gjøres av relgiøse årsaker, men som sagt dette har minst like mye med kunnskap om å beskytte kroppen. Forøvrig er ikke hverken niqab eller burka noe som alle og enhver der nede bruker heller. Rett nok krav i Saudi Arabia og Iran om at kvinner skal dekke hår/hode. Men for mange så holder det med slør/hijab. I land som Quatar og UAE er det heller intet krav om at kvinnene skal dekke til hodet. Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 Ok, men de får jo ikke lov til å kjøre bil engang? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 (endret) Det er kun i Saudi-Arabia kvinner ikke får kjøre og det står det selvsagt ingenting om i Koranen. Det står heller ingenting i Koranen om at kvinner skal dekke til håret, det står kun at de skal dekke brystet. Problemet er at muslimer kan sine religiøse tekster like dårlig som de kristne. Det står derimot i Bibelen at kvinner skal dekke til håret. Det står også at kristne ikke skal spise svinekjøtt eller skalldyr, men kristne kjenner som sagt ikke Bibelen. Tilbake til turen til sandkassa, ta det med ro, vær litt tilbakeholdne og se hva andre gjør så går det bra. Dette er absolutt ikke stedet å være fulle og skrålende på offentlig område. Endret 1. mai 2012 av robertaas 3 Lenke til kommentar
WF-380 Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Det står derimot i Bibelen at kvinner skal dekke til håret. Det står også at kristne ikke skal spise svinekjøtt eller skalldyr, men kristne kjenner som sagt ikke Bibelen Beklager å bryte inn her med en saksopplysning, men dette er en myte som man hører mange ganger. For de aller fleste kristne erstatter budskapet i det nye testamentet de detaljerte lovene i det gamle. Det er en veldig kort og enkel forklaring, men det skulle vel holde for et reiseforum. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 (endret) Beklager å bryte inn her med en saksopplysning, men dette er en myte som man hører mange ganger. For de aller fleste kristne erstatter budskapet i det nye testamentet de detaljerte lovene i det gamle. Det er en veldig kort og enkel forklaring, men det skulle vel holde for et reiseforum.Så de ti bud gjelder ikke lengere for de kristne? Det som er viktig for de som reiser er at det ikke holder med å kjenne hva religionen sier, det som er viktig er hvordan det blir praktisert lokalt. Poenget mitt var at mye som religionene sier er helt ukjente for de som følger religionen samtidig som det er funnet opp mange lokale regler helt uten noe grunnlag i religionen som kan være meget viktige for dem og som det kan være både tabu og farlig å bryte. Sett dere derfor inn i lokale regler og observer før dere handler, Islam er veldig forskjelig fra land til land! Endret 1. mai 2012 av robertaas Lenke til kommentar
Stabaek_fan Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Ok, men de får jo ikke lov til å kjøre bil engang? Kun SA som nekter kvinner å kjøre bil. Og de er ekstremt mye strengere enn andre land i området. Relgiøst er de og langt strengere enn Iran. Er en helt annen kultur i land som Qatar og UAE for eksempel. 1 Lenke til kommentar
vodkish Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Det er jo helt idiotisk å dra til slike land, hva er vitsen? Det er varmt, men du må dekke til kroppen, og det å bruke mesteparten av ferien på å være livredd for å støte religiøse fanatikere høres kjeeeeempemorro ut. Og her kommer du inn og ødelegger drømmen til de fleste. Vedder på at du ikke har penger til å reise så du må kommentere "dritt" om landet. Land folk burde unngå er Iran og SA, de kan finne på noe som å plutselig gi folk dødsstraff uten at du vet noe om det. Ellers er det bare å reise til steder som Qatar og UAE 1 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Det å oppleve noe annerledes og fremmed er jo en del av opplevelsen med å reise. Det gjelder bare å være litt forsiktig og sette seg såpass inn i landets regler at men ikke havner i en slik situasjon. En engelskmann som drakk seg drita i Dubai og slang med leppa til politiet ble huket inn og slått ihjel av politiet. Å ha sex på stranden er heller ikke noe sjakktrekk å prøve seg på i slike land. Som sagt vær litt tilbakeholden og se hvordan andre oppfører seg, da kan du også lære noe. Ellers kan man jo selv i USA havne årevis i fengsel bare man kjører feil i en småby. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10073343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå