TheLensmann Skrevet 7. april 2012 Del Skrevet 7. april 2012 Hei. Jeg har for tiden en SSD og en HDD - Windows på SSD'en og HDD'en delt opp i to partisjoner: partisjon 1 for data og partisjon 2 for et annet OS. Når jeg velger å boote til HDD'en, booter den inn i partisjon 1 (data), som selvsagt ikke funker da den ikke har et system å boote til. Hvordan kan jeg velge at den skal boote til partisjon 2, istedet for partisjon 1? Lenke til kommentar
R2B2 Skrevet 7. april 2012 Del Skrevet 7. april 2012 Du kan velge boot partition i BIOS. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. april 2012 Del Skrevet 7. april 2012 Ikke helt, du kan velge boot disk i BIOS. Partisjonen som skal boote må settes aktiv. Men aktiv partisjon settes jo alltid når man installerer OS. Og har man flere OS så brukes det ofte en boot manager for å velge OS i oppstart. Hvis du har problemer med dette så trengs mer info om hvilke OS, og hvilken rekkefølge dette er installert. Lenke til kommentar
TheLensmann Skrevet 8. april 2012 Forfatter Del Skrevet 8. april 2012 Jeg vet ikke hvorvidt reglene rundt hackintosh er på diskusjon.no, men OS'et er Mac OSX Lion. Kan jeg kjøre fdisk i terminalen og markere partisjonen som aktiv, så skal den bootes automatisk? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. april 2012 Del Skrevet 8. april 2012 Ja. Man kan også bruke Diskbehandling. Det er MBR bootkode som ser etter en aktiv partisjon på disken som er valgt til å boote. Det skal være uavhengig av OS, men jeg kjenner ingen detaljer om bruk av Mac OS. Lenke til kommentar
TheLensmann Skrevet 12. april 2012 Forfatter Del Skrevet 12. april 2012 Det ser ikke ut til å fungere. Vet du om noen Linux Live USB-løsninger e.l. som lar meg sette en partisjon aktiv? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Regner med at alle Linux distroer inneholder GParted. Kan anbefale UBCD. Den innholder mange partisjonsverktøy i tillegg til GParted. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå