Gå til innhold

Filsystemfeil (ext3) i Slackware 9.0

Anbefalte innlegg

Den siste tiden (egentlig helt siden jeg satt opp denne maskinen i vinter/våres) har jeg fått en hel del feilmeldinger som har med filsystemet å gjøre. Feilmeldingene kommer alt fra etter 8 timers oppetid til 4 ukers oppetid. Her er noen av feilmeldingene:

ext3-fs error (device ide0(3,1)) in start_transaction: Journal has aborted.

ext3-fs error (device ide0(3,1)): ext3_readdir: directory #846 contains a hole at offset 0.

ext3-fs error (device ide0(3,1)) ext3_get_inode_loc: unable to read inode block.

journal_bmap: journal block not found at offset 1036 on ide0(3,1) ext3_abort called.

ext3-fs abort (device ide0(3,1)): ext3_jorunal_start: detetcted aborted journal. Remounting filesystem readonly.

Bus error

Rett før disse feilmeldingene kommer blir systemet veldig tregt og tar lang tid før det reagerer + DMA blir automatisk slått av. Etter noen minutter har hele greia kræsjet og spyr ut feilmeldinger. Jeg trodde først det var noe galt med disken min (WD 120 gb), så jeg byttet den til en 10 gb Seagate - forsatt samme problemet. Så nå tror jeg det er noe galt med hovedkortet (MSI-6378). Noen som evt. har noen råd eller vink før jeg sender hovedkortet inn til PS Data? Ellers kan jeg nevne at det er en Duron 1.2 ghz, 256 mb noname ram og hovedkortet er oppdatert med siste bios-utgave.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du burde sjekke HDD hos en kamerat eller noe sånn før du sender HK

Enig, det kan godt være at det bare er journalen som er fucked. Det kan skje og har skjedd (ja, med meg også). Har du prøvd å kjøre fsck og se om det hjelper? Det kan godt være at disken er fucked, men det er veldig bittert om du sender den til reparasjon og får den tilbake 14 dager senere med svar at det ikke er noe galt med den.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd med to forskjellige disker (en WD 120 gb og Seagate 10 gb). Eneste forskjellen er at feilen kommer hyppigere med Seagate'en :) Og ja, jeg har kjørt fsck. Som dere påpeker, så er det jo fryktelig kjedelig hvis jeg får hovedkortet i retur uten at PS Data finner feil på det. Defor tar jeg i mot med glede alle forslag til kryssjekking.

Det hører også med til historien at dette hovedkortet har vært inne til reparasjon før pga. feilmeldinger hver gang jeg prøvde å installere operativsystem (prøvde forskjellige Slackware-versjoner, Red Hat 9 og Windows 2000). Uansett hvilket OS jeg prøvde å installere, så hang det seg under installasjonen. Pussig nok funket alt fint da jeg fikk det i retur fra PS Data - uten at de fant noen feil på det. Så dette hovedkortet har kostet meg, hittil, dobbelt så mye som jeg betalte for det :) Altså, alle forslag til hva jeg kan sjekke eller gjøre blir tatt i mot med glede.

For ordens skyld så er det snakk om en WD1200BB og en Seagate ST310014ACE (de som følger med XBox). I tillegg til disse diskene har jeg en Creative 12x brenner og et nettverskort - det er all hardwaren.

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd med to forskjellige disker (en WD 120 gb og Seagate 10 gb). Eneste forskjellen er at feilen kommer hyppigere med Seagate'en :) Og ja, jeg har kjørt fsck. Som dere påpeker, så er det jo fryktelig kjedelig hvis jeg får hovedkortet i retur uten at PS Data finner feil på det. Defor tar jeg i mot med glede alle forslag til kryssjekking.

(...)

For ordens skyld så er det snakk om en WD1200BB og en Seagate ST310014ACE (de som følger med XBox). I tillegg til disse diskene har jeg en Creative 12x brenner og et nettverskort - det er all hardwaren.

Pussig vri: Linux bryr seg egentlig svært lite om forandringer av hardware inntill du ber den om å bry seg. Så hvorfor ikke bytte kun hovedkortet, og se om feilen er der fremdeles?

Du kjenner sikkert noen som har et socket-A hk liggende som du kan låne, eller noe lignende. Dette vil i hvert fall gjøre det ganske sikkert at det er hovedkortet.

PS! Hver gang jeg har hatt "uforklarlige" feil som jeg har skyldt på hovedkortet (fordi det virker mest logisk) har det faktisk vært strømforsyninga (selvom den virker helt fint ellers). Så jeg ville prøvd en annen PSU hvis et annet hovedkort gir samme feil (eventuelt bare prøvd en annen PSU med en gang, det er lettere å låne fra andre og bytte i PCen ;))

Lenke til kommentar
Pussig vri: Linux bryr seg egentlig svært lite om forandringer av hardware inntill du ber den om å bry seg. Så hvorfor ikke bytte kun hovedkortet, og se om feilen er der fremdeles?
Siden det tydligvis er noe feil med filsystemet, så er det jo naturlig å bytte disken i første omgang. Skal høre med noen folk om jeg kunne fått låne et hovedkort, men problemet er at feilen kommer med alt fra noen dager til 30 dagers mellomrom, så det er ikke noe jeg får testet skikkelig i løpet av noen dager :)
PS! Hver gang jeg har hatt "uforklarlige" feil som jeg har skyldt på hovedkortet (fordi det virker mest logisk) har det faktisk vært strømforsyninga (selvom den virker helt fint ellers). Så jeg ville prøvd en annen PSU hvis et annet hovedkort gir samme feil (eventuelt bare prøvd en annen PSU med en gang, det er lettere å låne fra andre og bytte i PCen ;))
Huhm, skal ikke utelukke det helt, men det er vel ikke så veldig sannsynlig at det er PSU'en som er problemet her. Maskinen er på ingen måte ustabil mtp. spontanreboots osv; det er kun filsystemfeilen som lager kvalm. Kan nevne at jeg nå, mer eller mindre for "gøy", har puttet i en ny disk, og nå har maskinen funket feilfritt i tre dager :) Takk for tipsene, forresten!
Lenke til kommentar
Huhm, skal ikke utelukke det helt, men det er vel ikke så veldig sannsynlig at det er PSU'en som er problemet her. Maskinen er på ingen måte ustabil mtp. spontanreboots osv; det er kun filsystemfeilen som lager kvalm.

Jeg har opplevd to tilfeller av defekt PSU som jeg kan huske i detalj:

1. Feilsøkte pcen til en kamerat av meg som plutselig ikke ville starte. Etter å ha kobla fra alt bortsett fra cpu+skjermkort+ram, og testet disse med andre deler, la jeg plutselig merke til at pcen fungerte fint helt til man satte i tastaturet - da hang den seg. Testet med annet tastatur, neida den henger seg. Bestilte nytt hovedkort, samme feil. Byttet psu - alt ok. (PII system)

2. Feillsøkte en pc til en annen kamerat som nettopp hadde kjøpt nytt hovedkort, skjermkortet viste bare grøt på skjermen (helt fra bios). Etter å ha strippa pcen og bytta cpu/ram/minne med mitt fikk jeg fremdeles bare grøt. Skjermkortet fungerte fint på en annen pc. Et annet skjermkort fungerte fint på det nye hovedkortet. Var det hovedkortet? Var det skjermkortet? Bytta psuen med en gammal 250W, alt ok. (socket A system)

Så ikke undervurder en sleip psu ;) Men i ditt tilfelle var det såklart naturlig at diskene var dårlige, bare litt merkelig at to disker skulle være dårlige.

Lenke til kommentar
Så ikke undervurder en sleip psu ;) Men i ditt tilfelle var det såklart naturlig at diskene var dårlige, bare litt merkelig at to disker skulle være dårlige.
Veldig merkelig at to disker skulle være dårlige. Nå ser det ut som det funker som det skal, men hvis jeg får samme problemet igjen, så skal jeg jammen teste med en annen PSU. Visste ikke at PSU'er kunne være sleipe som du beskriver :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...